بهره وری از مواد طبیعی برای نقویت رشد گیاهان یکی از عواملی است که همیشه باید آن‌ها را مد نظر داشت. آبیاری پیوسته نمی‌تواند به تنهایی مواد مورد نیاز آن‌ها را تأمین کند و از همین رو باید از کود و مواد تغذیه کننده برای رشد و پایداری آن‌ها استفاده کرد. تهیه کود خانگی به منظور تغذیه گیاهان یکی از بهترین رو‌هایی است که سلامت گیاهان را تضمین می‌کند.

کود‌های خانگی می‌توانند گزینه مناسبی برای این امر باشند، دیگر مجبور نخواهید بود تا با به کار بردن کود‌های شیمیایی مواد مضر را وارد خاک کنید. در این مقاله چند نکته در مورد باغبانی و تهیه کود‌های خانگی ارائه خواهیم داد.

 

گیاهان خانگی خود را با مواد طبیعی کود دهید

اگر قصد دارید از مواد طبیعی به منظور کود گیاهی استفاده کنید، در ادامه چگونگی تهیه کود خانگی به همراه چند نکته حائز اهیمت را مطالعه کنید.

در ابتدا باید طرز تهیه کود طبیعی را فرا بگیرید. پس از استفاده از این ترکیبات سالم فکرتان آسوده خواهد شد که دیگر در معرض خطر مواد شیمیایی سمی قرار ندارید و از طرفی نیز نیازی به پرداخت هزینه اضافی به منظور خرید کود هم نخواهید داشت. به زودی متوجه خواهید شد که کود‌های خانگی چقدر سالم و موثر هستند.

تهیه کود خانگی برای گیاهان آپارتمانی

اگر قصد دارید مصرف کود‌های شیمیایی که ممکن است به محیط زیست نیز آسیب می‌رسانند را کاهش دهید، بهتر است به سراغ کود‌های طبیعی خانگی بروید.

بدون وجود هیچ گونه مشکلی با استفاده از مواد طبیعی که هم اکنون نیز در خانه تان یافت می‌شود، کود خانگی تهیه کنید. بعد از استفاده از این کود‌های طبیعی فورا متوجه می‌شوید که این گیاهان سبز رنگ زندگی سالم‌تر و قوی تری دارند.

 

کود طبیعی پوست موز

موز و پوست آن سرشار از میزان بالایی از پتاسیم است. این ماده معدنی برای افزایش و تقویت رشد گیاهان برای دادن گل بسیار عالی است. علاوه بر این، پس از افزودن این ماده معدنی به خاک گیاه، به راحتی توسط گیاه جذب می‌شود.

موز همچنین حاوی مقدار زادی فسفر است. در نتیجه پوست موز گیاهان را به خوبی تقویت می‌کند و سبب بهبود فرآیند فتوسنتز می‌شود. این کود خانگی کاملا با محیط زیست سازگار است.

 
تهیه کود خانگی برای گیاهان خانگی و آپارتمانی با مواد طبیعی

روش تهیه

• ابتدا پوست موز را به صورت نگینی خرد کنید و درون یک قابلمه بریزد.

• مقداری آب به قابلمه اضافه کنید، همین که پوست موز را کاملا بپوشاند کافی است.

• قابلمه را روی اجاق گاز قرار دهید و مواد را برای مدت ۱۵ دقیقه بجوشانید.

• بگذارید قابلمه کاملا سرد شود و سپس مواد را از صافی رد کنید.

• تقریبا اندازه دو برابر ماده بدست آمده، آب به آن اضافه کنید تا کود مایع رقیق شود.

• در نهایت می‌توانید ین کود را به خاک گلدان تان اضافه کنید.

علاوه بر این می‌توانید پوست موز را خشک کنید، و سپس پودر حاصل از آن را به عنوان کود گیاهی استفاده کنید.

 

کود دوغاب گزنه

دوغاب گزنه در واقع یک عصاره محرک زیستی تخمیر شده است که سبب رشد، استحکام و تقویت گیاه می‌شود و مقاومت طبیعی آن را بالا می‌برد. دوغاب گیاه گزنه به طور ویژه ای، مواد غذایی فراوانی را به محصولا زراعی اضافه می‌کند. این ماده می‌تواند کل نیتروژن مورد نیاز گیاه برای رشد کافی آن فراهم آورد. علاوه بر این به عنوان آفت کش و قارچ کش بسیار عالی نیز عمل می‌کند.
 
تهیه کود خانگی برای گیاهان خانگی و آپارتمانی با مواد طبیعی

روش تهیه

• ابتدا به اندازه (دو پوند) نیم کیلوگرم گیاه گزنه را در یک ظرف قرار دهید و ریشه‌های گزنه را نیز جدا کنید.

• سپس گیاه را به تکه‌های کوچک خرد کنید و برای چند ساعت درون آب به اندازه سه گالن بدون کلر، قرار دهید.

• در نهایت آب را از صافی رد کنید و به گیاه بدهید.

 

کود حاصل از قهوه مصرف شده

بعد از تهیه یک فنجان قهوه برای خودتان، تفاله آن را دور نریزید و آن‌ها را درون یک ظرف جمع کنید. آیا می‌دانستید که از این قهوه مصرف شده می‌توانید برای بارور کردن خود استفاده کنید؟

در واقع تفاله قهوه یک کود طبیعی فوق العاده عمل می‌کند و برای گیاهانی که به خاک اسیدی نیاز دارند، مناسب است.

 
تهیه کود خانگی برای گیاهان خانگی و آپارتمانی با مواد طبیعی

روش تهیه

• در ابتدا یک پیمانه (۶ فنجان) تفاله قهوه را به همراه سه لیتر آب درون یک سطل یا طرف بریزید.

• سپس به مدت دو تا سه روز صبر کنید.

• در نهایت می‌توانید از این ترکیب در اطراف گیاه و درون خاک گلدان استفاده کنید.

همچنین می‌توانید مقدار کمی از تفاله قهوه تان را به گلدان اضافه کنید. با این وجود، باید مراقب باشید که حجم زیادی را اضافه نکنید، زیرا زیاده روی در این امر سبب اسیدی شدن خاک می‌شود و این ممکن است برای گیاه مضر باشد.

 

کود پوسته تخم مرغ

پوسته تخم مرغ یکی از مواد طبیعی ایده آل و سرشار از مواد معدنی است که می‌تواند به عنوان کود برای گیاهان خانگی مورد استفاده قرار گیرد. پوسته تخم مرغ از پوسیده شدن گیاه نیز جلوگیری می‌کند.

مقدار کلسیم بالای موجود در پوسته تخم مرغ تقریبا برای هر گیاهی مناسب است.

 
تهیه کود خانگی برای گیاهان خانگی و آپارتمانی با مواد طبیعی

طرز تهیه

• در ابتدا اجازه دهید پوسته تخم مرغ کاملا خشک شود.

• سپس آن‌ها را خرد و پودر کنید.

• در نهایت می‌توانید این پودر را روی سطح خاک گلدان بریزید.

 

کود خاکستر چوب

استفاده از خاکستر چوب به عنوان کود طبیعی، باعث بلوغ گیاهان به خصوص در درختان میوه می‌شود. همچنین این ماده یک آفت کش بی نظیر به حساب می‌آید، اما استفاده از آن برای افزایش pH خاک توصیه نمی‌شود.

علاوه بر این به خاطر داشته باشید که خاکستر چوب را باید از چوب‌هایی که محافظت نشده هستند، انتخاب نمایید. بهتر است اطمینان حاصل کنید که آن‌ها حاوی مواد شیمایی نظیر لاک‌ها و مواد سنگین نباشند.

 
تهیه کود خانگی برای گیاهان خانگی و آپارتمانی با مواد طبیعی

طرز تهیه

• جهت تهیه این کود طبیعی خانگی باید به سادگی خاکستر چوب را با آب رقیق به خاک اضافه کنید.

• علاوه بر این می‌توانید یک ساقه یا شاخه جدا شده را به لایه نازکی از خاکستر چوب بپوشانید و سپس درون خاک باغچه دفن کنید.

استفاده از چنین کود‌های طبیعی به شما کمک می‌کند تا دیگر در استفاده از محصولات شیمیایی که در برخی مواقع می‌توانند بسیار سمی و خطرناک باشند، جلوگیری می‌کنید. کود‌های شیمیایی جذب محصولات خوراکی گیاهی می‌شوند و در صورت استفاده وارد بدن مصرف کنندگان می‌شود.