به گزارش پارس نیوز، 

 تره فرنگی از سبزیجات خوشمزه در ماه های سرد سال می‌باشد که دربیشتر دستور پخت ها و غذاها مورد استفاده قرار میگیرد

از تره فرنگی در سوپ‌های مختلف استفاده می‌شود اما این بار نوبت به تهیه خورش آن رسیده است. در این مطلب تره فرنگی را همراه با سبزیجات جعفری یا گشنیز طبخ می کنیم تا عطر و طعم دلنشین آن چند برابر شود.

مواد لازم برای پخت خورش تره فرنگی به ازای 3 نفر

گوشت خورشی         250 گرم

تره فرنگی       3 عدد متوسط

جعفری          250 گرم

پیاز بزرگ       یک عدد

روغن مایع      نصف پیمانه

آبغوره            نصف پیمانه

رب گوجه فرنگی        نصف قاشق سوپ خوری

نمک و فلفل    به مقدار کافی

زردچوبه                  نصف قاشق چای خوری

 

طرز پخت خورش تره فرنگی

 

گوشت ها را تکه تکه کرده شسته و داخل سبدی قرار می دهیم تا آب اضافی از آن خارج شود.

پیاز را خلالی ویا نگینی ریز کرده و در قابلمه به همراه مقداری روغن بر روی شعله ملایم اجاق قرار داده و پیاز را کمی تفت می دهیم تا تغییر رنگ داده و طلایی شود، حالا می توانیم زردچوبه را اضافه کنیم تا با پیاز مخلوط شود، حالا تکه های گوشت که در مرحله قبل در سبد قرار دادیم را به پیاز داغ اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم؛ یک لیوان تا دو لیوان آب اضافه کرده و اجازه می دهیم گوشت کمی پخته شود.

جعفری شسته و پاک شده را در یک تابه حاوی روغن داغ ریخته و تفت می دهیم؛ سپس تره فرنگی‌ها را شسته، ساقه و برگ‌ ها را از یکدیگر جدا می کنیم.

حالا ساقه سفیدرنگ تره فرنگی را به قطعات کوچت ترجیحا 3 سانتی و به شکل حلقه حلقه برش می دهیم. حالا تره فرنگی خرد شده را به جعفری در حال تفت اضافه می کنیم و کمی تفت دادن را ادامه می دهیم

حالا، مخلوط جعفری و تره‌فرنگی را به گوشتی که در این فاصله زمانی حدودا نیم ساعته روی اجاق گاز و در حال پخت قرار داشت اضافه می کنیم؛ رب گوجه را به همراه کمی روغن، قدری تفت داده و به مخلوط اضافه می کنیم.

پس از اضافه کردن رب گوجه، زیر شعله اجاق را کم کرده و اجازه می دهیم خورش هنگام جوشیدن آهسته آب از دست بدهد و جا بیافتد. می توانید در آخر پخت خورش، آبغوره را نیز اضافه کنید و پس از گذشت چند دقیقه ادامه با حرارت ملایم، خورش را در ظرفی کشیده و همراه برنج یا نان سرو کنید.

نوش جان

نکات پخت خورش تره فرنگی : 

تفت دادن رب باعث از دست دادن آب و پر رنگ و طعم شدن رب می شود به علاوه ای طعم در خورش ما نیز به وضوح بیشتری دیده می شود، این از دست دادن آب و جایگزین شدن روغن در رب گوجه باعث جلوگیری از جذب روغن توسط رب در مخلوط اصلی می شود.

این خورش با گوشت مرغ هم قابل استفاده است و کافی است همین دستور پخت را برای گوشت مرغ هم به کار بگیرید، ما نیز فیله مرغ را توصیه می کنیم.

موقع تفت دادن پیاز دقت کنید حرارت دادن بیش از حد باعث  از بین رفتن ویتامین ها خاصه ویتامین ث می شود.

دقت شود آبغوره به موقع و به مقدار کنترل شده به خورش اضافه شود تا هم آب خورش و هم ترشی آن درست و دقیق باشد.