به گزارش پارس نیوز، 

هر بویی حال‌تان را به هم می‌زند و توان خوردن خوشمزه‌ترین غذاهایی که قبلا با ولع سراغ‌شان می‌رفتید را ندارید؛ برای خانم‌های باردار، چنین وضعیت آزاردهنده‌ای ویار نامیده می‌شود و تهوع صبحگاهی دوران بارداری، معمولا 3 تا4 ماه با آنها می‌ماند. همه خانم‌ها این روزهای سخت را سپری نمی‌کنند اما در بعضی موارد این شرایط در کل 9ماه بارداری با مادر همراه است و حتی به کاهش وزن مادر در برخی ماه‌ها و اضافه نشدن میزان طبیعی وزن در ماه‌های دیگر می‌انجامد.

اگر شما هم باردار هستید و ویار امان‌تان را بریده، بهتر است بدانید به‌جز قرص‌های معمولی که مصرف می‌کنید می‌توانید با داشتن یک رژیم غذایی مناسب و متعادل از روزهای بارداری‌تان لذت بیشتری ببرید.

پرخوری را کنار بگذارید

ممکن است در این روزها حرف‌های عجیب و غریبی بشنوید که هیچ نیازی نیست به آن گوش کنید. مثلا می‌گویند«حالا که بارداری پس باید جای دو نفر غذا بخوری». این گفته کاملا اشتباه است و هیچ نیازی نیست در این روزها از دستگاه گوارش خود بیش از حد کار بکشید چون مطمئنا حالت تهوع شما شدیدتر می‌شود. درعوض باید تعداد وعده‌های غذایی را زیاد و حجم غذاها را کم کنید. اگر در هر وعده غذایی تنها دو، سه قاشق گنجایش غذا خوردن دارید، اشکالی ندارد، شما حتی می‌توانید تعداد وعده‌های غذایی را به 15 بار در روز هم برسانید.

فقط یادتان باشد که هرگز گرسنه نمانید چون گرسنگی به تهوع شما دامن می‌زند. هرچه به ماه‌های آخر نزدیک‌تر می‌شوید این قاعده را بیشتر رعایت کنید تا بارداری راحت‌تری داشته باشید. همچنین باید غذا را آرام‌آرام بخورید و بعد از آن هم استراحت کنید.

غذای نفخ‌دار ممنوع

می‌توانید پزشک خودتان باشید و با کمی توجه به عادات غذایی‌تان، غذاهایی که سبب تهوع شما می‌شود را حذف کنید. بهتر است از مصرف هرگونه غذایی که باعث نفخ یا سنگینی معده، ترش کردن و مانند آنها می‌شود خودداری کنید. غذاهای آبکی و ترید هم سبب تهوع می‌شود پس آن را از وعده‌های غذایی‌تان حذف کنید. بهتر است شکلات، قهوه، چای پررنگ، نوشابه‌های گازدار و نوشیدنی‌های حاوی کافئین را زیاد مصرف نکنید چون معده را تحریک کرده و سبب تهوع، همچنین سوزش سر دل می‌شود. یکی دیگر از نبایدها هم مصرف سرکه و ترشی، همراه غذا یا سالاد است.

 همه این موارد را که رعایت کردید، بهتر است به موارد دیگری نیز توجه کنید یعنی از دراز کشیدن و خم شدن به جلو، بعد از غذا پرهیز کنید و در زمان استراحت هم سر را بالاتر از سطح بدن قرار دهید تا با مشکلات ناشی از ویار کمتری مواجه شوید.

عرق نعناع بخورید

اگر با وجود رعایت این موارد بازهم بعد از خوردن غذا دچار حالت تهوع می‌شوید، می‌توانید اندکی عرق نعناع بعد از غذا بخورید. از دیگر موادی که می‌توانید پس از غذا مصرف کنید، مخلوط زیره، نبات و هل به نسبت مساوی است. این مواد را با یکدیگر آسیاب کرده و بعد از هر وعده غذا یک قاشق چای‌خوری قورت بدهید.

نعناع، گیاهی خنک است پس اگر علاوه بر تهوع دائم احساس گرما می‌کنید، احساس گر گرفتگی دارید و صورت‌تان قرمز می‌شود یا دل‌تان برای نوشیدنی خنک پر می‌کشد سراغش بروید. بهترین راهکار مقابله با ویار این دوران، مصرف چای نعناع، شیرینی‌های رژیمی نعناعی یا حتی آدامس نعنای است. البته عده‌ای هم هستند که به بو خیلی حساسند و بوی قوی این آدامس‌ها ممکن است سبب دل به هم خوردن آنها شود که بهتر است از آن اجتناب کنند.

زیره را فراموش نکنید

یکی دیگر از موادی که می‌توانید برای مقابله با حالت تهوع پس از غذاخوردن استفاده کنید، زیره است. می‌توانید زیره را بو دهید و با مرزه مخلوط کنید و بعد از غذا به میزان خیلی کمی از آن بخورید یا اینکه دو قاشق غذاخوری زیره سبز را با سه قاشق غذاخوری شکر مخلوط و آسیاب کنید تا به صورت پودر دربیاید و بعد از هر وعده غذایی، یک قاشق چای‌خوری از این مخلوط را در دهان بگذارید تا کم‌کم و آرام‌آرام حل شود و جلوی حالت تهوع شما را بگیرد.

با غذاهای چرب، تند و شور خداحافظی کنید

یکی از مشکلات زنان باردار حالت دل به هم خوردگی با استشمام بوهای مختلف است پس تاحد امکان در غذای خود از سیر و پیاز کمتری استفاده کنید و مصرف روغن، غذاها و مواد شور، مواد تلخ مثل زیتون تلخ، فلفل، لوبیا، کنجد، غذاهای تند، پرادویه، چرب و سرخ کردنی را هم برای خودتان خط قرمز بدانید. غذاهای سرخ کرده، چرب و سس‌دار به علت تشدید اسید معده می‌توانند باعث تشدید حالت تهوع شوند. وقتی می‌گوییم شور، حتی آجیل شور را هم دربرمی‌گیرد. شاید دل کندن از فست‌فودها و غذاهای پررنگ و بو برای‌تان سخت باشد ولی برای داشتن یک نوزاد سالم و البته حالت تهوع کمتر، بهتر است این موارد را رعایت کنید. به طور کلی غذاهایی بخورید که راحت هضم می‌شوند و دستگاه گوارش شما را اذیت نمی‌کنند.

به مزاج خود اهمیت دهید

در طول بارداری بهتر است به مزاج خود بیش از هر زمان دیگری اهمیت بدهید و از خوردن غذاهای بسیار گرم یا بسیار سرد هم از نظر دما و هم از نظر مزاج خودداری کنید. مثلا آب بسیار سرد یا بسیار گرم، یخ و بستنی را بهتر است زیاد استفاده نکنید. گوجه‌فرنگی، سرکه و ماست ترش هم سرد هستند پس بهتر است این مواد را هم کمتر مصرف کنید تا حالت تهوع شما تشدید نشود.

ویار شدید دارید؟ داروی گیاهی خودسرانه مصرف نکنید

برخی معتقدند گیاهان ضرری برای بدن ندارند ولی از آنجا که در دوران بارداری بدن در حالت خاصی قرار دارد حتی در مصرف داروهای گیاهی نیز باید دقت شود. اگر کسی ویار خیلی شدیدی دارد، آب بدنش مرتب کم شده و وزنش هم کاهش می‌یابد نباید خودسرانه داروی گیاهی مصرف کند. بهتر است حتما به پزشک مراجعه کند تا دوز مناسبی از این داروها به وی توصیه شود.

1 /  زعفران ممنوع!

 به طور کلی بهتر است زنان باردار از داروهای گیاهی با خاصیت قاعده‌آور پرهیز کنند چون ممکن است این دارو را به نیت بهتر شدن حالت تهوع بخورند ولی سبب سقط جنین و مشکلات دیگری برای آنها شود. پس بهتر است در این دوران از مصرف اسطوخدس، بومادران، خارمریم، رازک، رازیانه، ریشه گزنه، مریم‌گلی، همیشه بهار، ترخون، وانیل، پرسیاوش، خارخسک، دم اسب، شاهی و عنّاب خودداری کنند.

2 /  آسپرین مصرف می‌کنید زنجبیل ممنوع

زنجبیل یکی از داروهای گیاهی است که در رفع همه حالت‌های تهوع ازجمله تهوع صبحگاهی ناشی از بارداری می‌تواند مفید باشد. زنجبیل به راحتی هضم می‌شود و شکم را نیز گرم می‌کند. اما به یک نکته مهم باید دقت کرد؛ اگر از آسپرین یا داروهای ضدلختگی خون استفاده می‌کنید، باید دور زنجبیل را خط بکشید چون زنجبیل هم همین خاصیت را دارد. از سوی دیگر اگر مزاج گرمی دارید بهتر است از این داروی گیاهی گرم استفاده نکنید چون تهوع شما را بدتر می‌کند ولی اگر سردمزاج هستید، دائم احساس سرما می‌کنید، به دنبال پوشیدن لباس بیشتر هستید و نیاز به نوشیدنی گرم دارید زنجبیل داروی تهوع صبحگاهی شماست.

بهتر است بیسکویت زنجبیلی را فراموش کنید چون شکر زیاد و زنجبیل ناکافی دارد درعوض سراغ زنجبیل تازه بروید. دو قاشق چای‌خوری زنجبیل رنده‌شده را در آب جوش بریزید و کنار بگذارید تا آرام‌آرام سرد شود و از این مایع خنک در طول روز بنوشید. فقط یادتان باشد مصرف روزانه بیش از سه گرم زنجبیل معادل سه قاشق چای‌خوری از این گیاه مجاز نیست. اگر هم تهوع شما به درازا کشید و خواستید بیش از سه ماه برای مقابله با حالت تهوع خود از زنجبیل استفاده کنید حتما با پزشک مشورت داشته باشید تا مشکلی پیش نیاید.

  علت ویار بارداری

یکی از موادی که می‌توانید برای مقابله با حالت تهوع بارداری، استفاده کنید، زیره است.

میوه‌های خشک

اگر ویار زیادی دارید و نمی‌توانید میوه بخورید، بهتر است از توت خشک، انجیر، کشمش و مویز استفاده کنید چون مصرف این میوه‌های خشک‌شده می‌تواند حالت تهوع، استفراغ، ویار شدید و همچنین مشکل بی‌اشتهایی زنان باردار را حل کند.

با میوه‌ها معجزه کنید

انار:  در بین میوه‌ها، انار را فراموش نکنید به‌ویژه انواع ملس آن یعنی نه ترش باشد و نه شیرین. اگر برای زن باردار امکان دارد لایه‌های سفیدرنگ نازک درون انار را هم با دانه‌ها بخورد که عاملی مهم در کاهش ویار است و عملا ضدتهوع محسوب می‌شود. همچنین می‌توانید دانه انار را با ساییده برگ نعناع به صورت قرص درآورید و آن را در دهان نگه دارید. انار دانه خشک را نیز می‌توانید با سماق مخلوط کرده و آن را با کباب بخورید تا حالت تهوع‌تان برطرف شود.

سیب: عملکرد سیب و به نیز در کاهش حالت تهوع و مقابله با ویار بسیار مناسب است. قبل از خواب، آب سیب مصرف کنید تا قند خون‌تان تنظیم شود. خوردن و بوییدن به شیرین، گلابی و سیب نیز می‌تواند در کاهش تهوع صبحگاهی تاثیرگذار باشد. زردآلو، انگور و خشکبارهایی مانند بادام، پسته، فندق و گردو نیز می‌تواند در کاهش ویار تاثیرگذار باشد. سیب با مزه ترش هم می‌تواند در کاهش ویار موثر باشد.

به: میوه «به »را در دو حالت می‌توان استفاده کرد. در حالت نخست، به را لابه‌لای فویل بپیچید و سپس آن را در فر بپزید و بعد غذا کمی از آن را میل کنید. در حالت دوم نیز از «به» می‌توانید به صورت دم‌کرده استفاده کنید یعنی این میوه را رنده کرده و تفت دهید، سپس آن را چند دقیقه در دهان نگاه داشته یا بجوید حتی می‌توانید آن را دم کنید تا حالت تهوع شما کمتر شده و کم‌کم از بین برود. سنجد و خرمالو هم تا حدودی می‌تواند مانع ویار زیاد شود.

رایحه درمانی نمی‌گذارد حال‌تان بدتر شود

با اینکه زنان باردار از بسیاری بوها دچار حال به هم خوردگی می‌شوند و نمی‌توانند تحمل کنند ولی باز هم رایحه درمانی می‌تواند به بهتر شدن حال‌شان کمک کند هرچند برخی نمی‌توانند این بو را تحمل کنند و باید از این موضوع چشم‌پوشی کنند. ولی اگر شما هم از افرادی هستید که می‌توانید این رایحه را تحمل کنید بهترین راه، روشن کردن شمع یا روغن با بوی نعناع، زنجبیل و لیمو است.  همچنین می‌توانید با کمک ماساژ درمانی حال خود را کمی بهتر کنید.

شکم خود را خیلی آرام با مخلوطی از سه قطره روغن بابونه و یک قطره نعناع بمالید تا شکم گرم شود و از میزان تهوع‌تان کاسته شود. همچنین ماساژ دست و پا و گرم نگه داشتن زیر دنده‌ها با پارچه لطیف ازجمله توصیه‌های طب سنتی برای زنان باردار است. از نظر طب سنتی رشد جنین در دمای مناسب (گرما) انجام می‌شود پس از آنجا که جنین در حال رشد است مادر باردار باید پهلوهای خود را گرم نگه دارد تا میزان تهوعش هم کم شود.

درست بنوشید

اگر ویار دارید مصرف مایعات را فراموش نکنید؛ حتی اگر فکر می‌کنید با خوردن یک لیوان آب، حالت تهوع شما بیشتر می‌شود.

چای طعم‌دار

بابونه را همراه با چای دم کنید یا پوست لیموترش، نارنگی، پرتقال یا گریپ فروت را در چای رنده کنید. دانه‌های هل هم برای کم کردن حالت تهوع بسیار مناسب است  البته می‌توانید «به» را دم کنید یعنی رنده آن را در چای بریزید تا با یکدیگر دم بکشند.

آب با طعم لیمو

ورقه‌های نازک لیموترش را در ظرف حاوی آب سرد قرار داده و آن را در یخچال بگذارید و در طول روز به‌عنوان نوشابه بنوشید.

شربت عسل

 باتوجه به مزاج و میزان علاقه‌تان به شیرینی(حداقل یک قاشق غذاخوری) عسل را در یک لیوان آب حل کنید و سپس مقداری آب لیموترش که بهتر است تازه باشد را در آن بچکانید. اگر هم مجاز به استفاده از زنجبیل هستید، می‌توانید کمی از این گیاه در حد یک نوک قاشق چای‌خوری را به این نوشیدنی اضافه کنید.

درمان حالت تهوع در بارداری

تقریباً سه چهارم زنان حامله در سه ماهه اول حاملگی خود از تهوع (و بعضی اوقات استفراغ) رنج می برند. این وضیعت که بیماری صبحگاهی یا ویار خوانده می شود در بعضی از زنان صبح ها بدتر بوده و با گذشت روز بهتر می شود. ولی بیماری صبحگاهی در هر زمانی از روز می تواند بروز کند. تهوع معمولاً در حدود هفته ششم شروع می شود ولی می تواند، زودتر و در هفته چهارم نیز شروع شود. تهوع معمولاً در طول ماه بعد شدیدتر می شود. حدود نیمی از زنان مبتلا به بیماری صبحگاهی در حدود هفته 14 کاملاً بهبود می یابند.

در باقی موارد، این مشکل در اکثر زنان یک ماه دیگر یا کمی بیشتر نیز طول می کشد، هر چند ممکن است در ادامه حاملگی دوباره بروز کرده و تا آخر حاملگی ادامه یابد.

تسکین تهوع بارداری؛ ۱۵ نکته‌ای که در این باره باید بدانید | چطور

جالب است بدانید مواردی هستند که می‌توانید به‌خوبی آنها را مدیریت کنید. مثل غذای مناسب خوردن، استراحت کافی و همچنین انجام ورزش‌ها و حرکات ملایم. اما باید بپذیرید که در این دوره نمی‌توانید همه چیز را کنترل کنید. همچنین بهتر است بدانید که نگران و مضطرب بودن نیز کمکی به شما نخواهد کرد. یکی از این نگرانی ها حالت تهوع در بارداری است. این حالت به علت افزایش هورمون های بارداری ایجاد می شود و معمولا صبح ها شدیدتر است. ولی ممکن است در طول روز ادامه یابد.

دلایل حالت تهوع و استفراغ حاملگی

دلیل حالت تهوع در دوران بارداری کاملاً روشن نیست، اما برخی از تغییرات فیزیکی و شیمیایی در بدن شما می‌تواند دلیل این حالت باشد. برخی از دلایل احتمالی حالت تهوع بارداری در زیر آمده است:

گنادوتروپین جفتی انسانی یا hcg علت حالت تهوع بارداری: این هورمون خیلی سریع در اوایل بارداری افزایش پیدا می‌کند. کسی نمی‌داند این هورمون چه ارتباطی با تهوع دارد، اما با توجه به اینکه حالت تهوع همزمان با افزایش هورمون hcg افزایش پیدا می‌کند، می‌توان افزایش سطح این هورمون را یکی از دلایل حالت تهوع در نظر گرفت. در شرایطی که زنان سطح hcg بالاتری داشته باشند مانند زمانی که چندقلو باردارند، میزان تهوع و استفراغ بالاتری هم خواهند داشت.

استروژن علت حالت تهوع بارداری : علت دیگری که ممکن است باعث حالت تهوع مادران در دوران بارداری باشد، افزایش هورمون استروژن است که در اوایل بارداری زیاد می‌شود.

افزایش حس بویایی نسبت به بوهای مختلف علت حالت تهوع بارداری: احساس دل‌به‌هم‌خوردگی برای زنانی که تازه باردار شده‌اند، امری غیرعادی نیست مثلاً بوی یک ساندویچ از فاصله خیلی دور ممکن است باعث اذیت شدن یک زن باردار شود. برخی از بوها ممکن است تأثیر شدیدتری داشته باشد و بیشتر باعث آزار و حالت تهوع زنان باردار شود.

معدۀ حساس علت حالت تهوع بارداری: علت دیگری که ممکن است باعث حالت تهوع مادران در دوران بارداری باشد دستگاه گوارش تحریک پذیر مادران است،ممکن است در اوایل بارداری علائمی شدیدتر از حالت تهوع داشته باشند. همچنین برخی تحقیقات نشان می‌دهد که عفونت معده بر اثر باکتری هلیکوباکترپیلوری در زنان باردار باعث افزایش حالت تهوع آنها در بارداری می‌شود.

استرس علت حالت تهوع بارداری: بر اساس برخی تحقیقات، حالت تهوع در برخی از زنان باردار ممکن است پاسخ غیرعادی به استرس آنها باشد. اگر شما پیوسته تهوع و استفراغ دارید، شاید بیشتر دچار استرس می‌شوید.

حالت تهوع بارداری چه زمانی شروع می شود؟

بعضی از زنان این علائم را در طی اولین روزهای بارداری یعنی بین اولین تا دومین پریود از دست رفته تجربه می کنند. در این زمان سن بارداری تان معمولا ۴ یا ۵ هفته است. خالی بودن معده، یبوست، خستگی های جسمی و روحی ممکن است سبب تشدید این حالت شود.

حالت تهوع بارداری چه زمانی پایان می یابد؟

در برخی از خانم ها، حالت تهوع تا ۱۴ هفته پس از آخرین پریود ادامه دارد و بیشتر از آن ها در ۱۶ هفتگی احساس می کنند بهتر شده اند. تعدادی از زنان در طول دوره بارداری حالت تهوع را دارند. در تعداد کمی در هفته های پایانی بارداری، مجدداً این حالت شروع می شود که البته طبیعی نبوده و نیاز به بررسی های ویژه ای دارد.

موارد مؤثر در حالت تهوع شدید در بارداری

اگر شما یکی از موارد زیر را داشته باشید، بیشتر مستعد تهوع و استفراغ در دوران بارداری هستید:

بارداری دو یا چندقلو علت حالت تهوع بارداری : این مورد موجب افزایش سطوح hcg، استروژن یا سایر هورمون‌ها در سیستم بدن می‌شود. ممکن است علائم در زنانی شدیدتر باشد که دوقلو باردار هستند، اگرچه امکان دارد برخی از این مادران اصلاً هیچ حالت تهوعی در دوران بارداری نداشته باشند.

تهوع و استفراغ در بارداری پیشین علت حالت تهوع بارداری : اگر در بارداری قبلی تهوع داشته‌اید، امکان دارد در این بارداری نیز به آن دچار شوید.

سابقۀ تهوع و استفراغ در صورت استفاده از قرص ضدبارداری: اگر با مصرف قرص‌های ضدبارداری، تهوع و استفراغ را به عنوان عارضۀ جانبی داشته باشید. این اتفاق ممکن است نشان‌دهندۀ واکنش بدن شما نسبت به هورمون استروژن باشد.

سابقۀ تهوع ناشی از ماشین‌زدگی: اگر درون ماشین در حال حرکت تهوع داشته باشید، امکان داشتن تهوع در دوران بارداری برای شما وجود دارد.

از دیگر موارد حالت تهوع بارداری میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
 
  • تحقیقات نشان می دهد در زنانی که جنین آن ها دختر است، معمولا این حالت بیشتر می باشد.
  • زنانی که وضعیت تغذیه آن ها مناسب نیست، معمولا حالت تهوع در آن ها افزایش می یابد.
  • در زنانی که بارداری اول شان را تجربه می کنند، معمولا بیشتر دیده می شود.

تأثیر حالت تهوع بارداری در سلامت جنین

حالت تهوع خفیف تا متوسط و استفراغ وقت و بی‌وقت ناشی از بیماری صبحگاهی، تهدیدی برای سلامت کودکتان نیست. اگر حالت تهوع باعث بی‌اشتهایی شما شده است ودر سه ماهۀ اول وزنی اضافه نکرد‌ه‌اید، درصورتی‌که کمبود آب نداشته باشید و به قدر کافی غذا بخورید، مشکلی وجود نخواهد داشت. در بیشتر موارد اشتهای شما به سرعت برمی‌گردد و افزایش وزن آغاز می‌شود. اگر تهوع مانع از غذا خوردن مناسب شما شده است، با مصرف ویتامین از رسیدن مواد غذایی مورد نیاز بارداری مطمئن شوید. مطالعات نشان داده است که استفراغ‌های شدید و طولانی با احتمال زایمان زودرس و کمبود وزن نوزاد ارتباط دارد.

اگرچه برخی از مطالعات نشان داده‌اند زنانی که دچار سقط جنین می‌شوند، کمتر از سایرین حالت تهوع دارند اما زنان زیادی نیز در سه ماهۀ اول هیچ تهوعی نداشته و یک بارداری و زایمان خوب را طی کرده‌اند. در موارد سقط جنین به خاطر رشد نکردن کافی جنین، میزان هورمون‌های بارداری کمتر است و در نتیجه تهوع کمتری نیز احساس می‌شود، اما جای نگرانی نیست، زیرا پزشک همواره رشد جنین را کنترل می‌کند و برای بررسی رشد او نیازی به کنترل حالت تهوع خود ندارید. اگر حالت تهوع ندارید یا خیلی خفیف است، خودتان را خوش‌شانس بدانید و برای نداشتن این رنج خوشحال باشید و افکار منفی را از خودتان دور کنید.

روش‌های غیر دارویی رفع حالت تهوع در بارداری

اگر تهوع و استفراغ خفیف دارید، راهکارهای ساده‌ای برای رفع آن می‌توانید انجام دهید. با برخی از این راهکارها در زیر آشنا می‌شوید، هرچند بسیاری از پیشنهادها دارای دلیل مستندی نیست، اما پزشکان آنها را توصیه و بسیاری از زنان باردار نیز تأثیر آن را تأیید می‌کنند:

برای حالت تهوع بارداری چی خوبه ؟

برای درمان سریع حالت تهوع در بارداری در وعده‌های کوچک و نوبت‌های بیشتری غذا بخورید

تعداد وعده‌های بیشتر و میان‌وعده‌هایی در طول روز داشته باشید تا هرگز شکمتان خالی نماند. برخی از زنان کربوهیدرات‌ها را در زمان تهوع مناسب می‌دانند. برخی مطالعات نشان داده است که غذاهای دارای پروتئین زیاد در کاهش علائم تأثیر بیشتری دارد. همچنین بهتر است خیلی آهسته غذاها را بجوید و بخورید.

کاهش تهوع بارداری با دراز کشیدن بعد از غذا

دراز کشیدن به خصوص روی سمت چپ بدن، هضم غذا را کند می‌کند. از دراز کشیدن بعد از خوردن هر چیزی خودداری کنید.

 از بین بردن حالت تهوع بارداری با میان‌وعده‌های کوچک

با قرار دادن میان‌وعده‌هایی در کنار تخت می‌توانید درست بعد از بیدار شدن به عنوان مثال کمی بیسکویت کمی شور بخورید و بعد از ۲۰ تا ۳۰ دقیقه استراحت از تخت بلند شوید. این کار به کاهش حالت تهوع شما کمک خواهد کرد. همچنین اگر در طول شب بیدار شوید و حالت تهوع داشتید، خوردن کمی از این میان‌وعده‌ها می‌تواند به شما کمک کند.

برای جلوگیری از حالت تهوع بارداری صبح‌ها آرام از روی تخت بلند شوید

صبح‌ها و موقع بیدار شدن، ابتدا چند دقیقه بنشینید و ناگهان از تخت بیرون نیایید.

حالت تهوع در بارداری | راهکارهای درمانی مناسب چیست؟

برای رفع حالت تهوع در بارداری پرهیز از غذا و بوهایی که باعث تهوع شما می‌شود

اگر تقریباً نسبت به همۀ غذاها حساس شده‌اید، غذاهایی را بخورید که برایتان راحت‌تر است، حتی اگر رژیم غذایی کاملاً مناسبی نباشد.

برای درمان استفراغ بارداری سعی کنید غذاهای سرد یا هم‌دما با دمای اتاق بخورید

غذاهای گرم بوی بیشتری دارد و ممکن است باعث تهوع بیشتر شما شود.

برای جلوگیری از تهوع بارداری از غذاهای چرب دوری کنید

غذاهای تند، اسیدی و سرخ‌شده را کنار بگذارید، زیرا دیرتر هضم می‌شود.

برای درمان تهوع در بارداری بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید

روزانه سه بار مسواک بزنید. اگر خمیردندان شما را اذیت می‌کند، بدون خمیردندان مسواک بزنید. سعی کنید سطح لثه‌ها را ماساژ دهید تا پاک و تمیز باشند.

برای کاهش حالت تهوع بارداری مایعات بیشتری بنوشید

نوشیدنی‌ها را در بین فاصلۀ وعده‌های غذایی خود مصرف کنید. ممکن است مصرف نوشیدنی‌های سرد و گازدار، حالت تهوع شما را کمتر کند و نوشیدنی‌های شیرین، تهوع را افزایش دهد.

برای جلوگیری از حالت تهوع بارداری نوشیدنی‌ها را یک‌دفعه ننوشید

نوشیدن بدون وقفه باعث احساس پُری می‌شود و دیگر نمی‌توانید بعد از آن غذا بخورید. سعی کنید مایعات جرعه‌جرعه بنوشید یا از نی استفاده کنید. در این صورت کمتر در طول روز اذیت می‌شوید.

روزانه یک لیتر و نیم مایعات بنوشید

اگر زیاد استفراغ می‌کنید، از نوشیدنی‌های حاوی گلوکز، نمک و پتاسیم برای جبران الکترولیت‌های از دست رفته استفاده کنید. خوردن شربت آب‌لیمو نیز می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

حالت تهوع بارداری از چه زمانی آغاز میشود؟! دکتر فائزه شهبازی | مینت، مرجع سلامت بانوان

برای کم شدن حالت تهوع در بارداری از سایر محرک‌ها پرهیز کنید

اتاق گرم یا بدون گردش هوا، بوی شدید عطر، نشستن داخل ماشین یا محرک‌های چشم مانند نور چشمک‌زن می‌توانند تهوع شما را تحریک کند. در چنین حالت‌هایی سریع موقعیت خود را تغییر دهید. پرهیز از محرک‌ها می‌تواند تأثیر زیادی در بهبود حالت تهوع شما داشته باشد.

برای رفع حالت تهوع بارداری هوای تازه تنفس کنید

پیاده‌روی یا باز کردن پنجره، تهوع شما را کاهش می‌دهد.

خستگی باعث افزایش تهوع می‌شود

به خودتان زمان استراحت بدهید و هر وقت می‌توانید چرت بزنید یا فیلم تماشا کنید. ملاقات با دوستان می‌تواند به کاهش استرس و آرامش ذهن شما کمک کند.

برای جلوگیری از حالت تهوع در بارداری ویتامین‌ها و مکمل‌های خود را با غذا بخورید

از آنجا که ممکن است ویتامین‌ها و مکمل‌های بارداری مورد استفادۀ شما تأثیری بر دستگاه گوارشی شما داشته باشد و باعث افزایش حالت تهوع شما شود، بهتر است آنها را به همراه غذا مصرف کنید. همچنین می‌توانید از پزشک خود بخواهید تا در صورت امکان، ویتامین با دُز آهن کمتر یا فاقد آهن را برای سه ماهۀ اول شما تجویز کند.

زنجبیل درمان خانگی تهوع بارداری

درمانی خانگی که معده را آرام و به کاهش تهوع کمک می‌کند. مقداری زنجبیل را رنده کنید و به آن آب جوش اضافه کنید تا دم‌نوش آن تهیه شود. همچنین می‌توانید از بیسکویت و آب‌نبات زنجبیلی استفاده کنید، اما بهتر است زنجبیل طبیعی داشته باشند، زیرا بسیاری از آنها واقعاً زنجبیل ندارند. ممکن است نوشیدن چای نعناع یا مکیدن آب‌نبات با طعم نعناع به خصوص پس از صرف غذا نیز به رفع حالت تهوع شما کمک کند.

برطرف کردن حالت تهوع بارداری با امتحان بوها

برخی از زنان معتقدند بوی برخی از عصاره‌ها مانند لیمو، نعناع یا پرتقال می‌تواند به رفع حالت تهوع در آنها کمک کند. می‌توانید از اسپری یا افشانۀ روغنی استفاده کنید. یک یا دو قطره از این روغن‌ها را روی یک دستمال با خود حمل کنید تا در آغاز احساس تهوع آن را بو کنید.

مچ بند ضد تهوع

مچ بندهایی ضد تهوع نیز می‌تواند برای رفع این حالت مفید باشد. مچ بند های طبی سوزنی P6 نیاز به نسخه ندارند و درمان قابل قبول برای تهوع و استفراغ بارداری می باشند.

اجتناب از مواد محرک بهترین دارو برای تهوع بارداری

یکی از مهمترین درمان ها برای تهوع و استفراغ بارداری اجتناب از بو، مزه و فعالیت های محرک تهوع است. بطور مثال تعدادی از محرک ها عبارتند از: اتاق هایی که تهویه مناسب ندارند، بوها(مثل ادکلن، مواد شیمیایی، قهوه، غذاها و سیگار)، گرما و رطوبت، سر و صدا و حرکات فیزیکی و یا بینایی (مثل نورهای چشمک زن رانندگی)، مسواک زدن دندان پس از خوردن غذا، تغییر وضعیت سریع و عدم استراحت کافی می تواند باعث ایجاد تهوع و استفراغ شود. اگر مکمل ها حاوی آهن باشند (ویتامین های پره ناتال) علائم را بدتر می کنند. استفاده از آن ها در هنگام خواب می تواند مفید باشد. اگر علی رغم مصرف آن در هنگام خواب، این علائم باقی بماند در مورد نوع آهن مصرفی و یا قطع آن با پزشک خود مشورت نمایید.

برای از بین بردن حالت تهوع در بارداری سر کار نروید

یکی از آن صبح‌هایی است که حالت تهوع دارید و حتی با فکر کردن به آنکه باید از رختخواب بیرون بیایید و به سرکار بروید، حال‌تان بدتر می‌شود؟ خب این کار را نکنید. مرخصی بگیرید و به خودتان استراحت بدهید. بدن شما برای پرورش دادن کودک‌تان چندین برابر حالت عادی فعالیت می‌کند، بنابراین شما سزاوار این استراحت هستید.

در طول هفته‌ی هفتم یا هشتم بارداری – یعنی زمانی که تهوع بارداری به اوج می‌رسد – به یک تعطیلات کوتاه بروید. در هر صورت مجبور نیستید قبل از آنکه آمادگی لازم را پیدا کنید، خبر بارداری‌‌تان را به همکاران‌تان بدهید و این زمان استراحت به شما کمک خواهد کرد که هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی، دوباره شارژ شوید.

برای کاهش حالت تهوع بارداری با همسرتان صحبت کنید

شاید دوست داشته باشید در طول دوره‌ی بارداری‌تان کاملا خودکفا و قوی ظاهر شوید، اما صحبت کردن در مورد احساسات‌تان با افرادی که در اطراف شما هستند، می‌تواند به کاهش تهوع بارداری کمک کند. همسر شما احتمالا نمی‌داند که صابون معطرش، حال شما را بهم می‌زند یا اگر پس از خوردن پیتزا بدون مسواک زدن دندان‌هایش به شما نزدیک شود، بوی دهانش باعث می‌شود که حالت تهوع پیدا کنید. بنابراین با او صحبت کنید و اجازه دهید بداند که کدام تغییرات کوچک به بهتر شدن حال شما کمک می‌کنند. مطمئن باشید هنگامی که حال‌وروز شما بهتر شود، او نیز احساس بهتری خواهد داشت.

بخش سوم از عارضه صبحگاهی و حالت تهوع در دوران حاملگی در بهترین سونوگرافی تهران

علت تهوع‌تان را پیدا کنید

ممکن است به‌نظر برسد که حالت تهوع شما هروقت که بخواهد می‌آید و می‌رود اما با دقت کردن به بدن و محیط اطراف‌تان ممکن است متوجه شوید که تهوع بارداری چندان هم تصادفی نیست. اریک می‌گوید اگر متوجه شدید که هر شب در یک زمان دچار حالت تهوع می‌شوید، ممکن است به‌خاطر بوی غذای همسایه‌تان باشد. هر روز در ساعت ۳ بعدازظهر حالت تهوع می‌گیرید؟ ممکن است به‌خاطر بوی پاپ‌کورنی باشد که همکارتان در مایکروویو محل کار درست می‌کند. وقتی محرک‌های حالت تهوع‌تان را شناسایی کردید، می‌توانید هر زمان که ممکن است، اقدامات لازم برای اجتناب از آنها را انجام بدهید.

درمان سریع تهوع بارداری با خلاقیت در استفاده از زنجبیل

زنجبیل مدت‌هاست که به‌عنوان یک تسکین‌دهنده‌ی معده شناخته می‌شود و مطالعات نشان داده‌اند که می‌تواند به فرونشاندن حالت تهوع کمک کند. برای این منظور، یک تکه‌ی نازک زنجبیل را به آب داغ یا چای‌تان اضافه یا از نوشیدنی زنجبیل استفاده کنید. اشتهاآور به‌نظر نمی‌رسد؟ یک مشت آب‌نبات زنجبیلی کریستاله، نان شیرینی زنجبیلی یا بیسکویت زنجبیلی بخورید یا روش مورد علاقه‌ی خودتان را برای مصرف زنجبیل پیدا کنید.

حواس پرتی ضد تهوع بارداری

نادیده گرفتن حالت تهوع، کار آسانی نیست اما پیدا کردن چیزی – هر چیزی – برای پرت کردن حواس‌تان و توجه نکردن به تهوع ممکن است به شما کمک کند که آن را برای مدتی فراموش کنید. یک کتاب بخوانید، یک جدول سودوکو حل کنید یا به یک پیاده‌روی کوتاه بروید. برخی از خانم‌های باردار ادعا می‌کنند که ورزش، تهوع‌شان را کاهش می‌دهد اما قبل از ورزش کردن حتما با پزشک‌تان در این‌باره صحبت کنید. ضمنا به بدن‌‌تان گوش کنید؛ اگر احساس خستگی کردید یا حالت تهوع‌تان بیشتر شد، وقت آن است که دست از ورزش بکشید.

از غذاهایی که باعث حالت تهوع بارداری می شوند ،پرهیز کنید

فقدان اشتها و یا حتی از دست دادن اشتیاق برای غذا در مادران باردار در طول سه ماهه اول بارداری شایع است به طور کلی این توضیح پذیرفته شده است برای این که این توانایی بدن برای جلوگیری از قرار گرفتن جنین در معرض مواد غذایی سمی است بنابراین، مناسب نیست که شما خود را مجبور کنید تا غذاهای نامطلوب بخورید،مگر اینکه آنها به شدت توسط پزشکان و متخصصان تغذیه توصیه شده باشند به جای آن، انتخاب غذاهای سالم که با شما جور در می آیند، مفید هستند همچنین، مهم است که زنان باردار به انواعی از مواد غذایی توجه کنند، که برای سلامت خودشان و رشد جنین مضر هستند، توجه کنند ؛ این مواد شامل:

  • غذاهای حاوی الکل و نوشیدنی های کافئین دار :از استفاده آنها،نه تنها در دوران اولیه ، بلکه در کل دوران بارداری،اجتناب کنید، زیرا آنها اثرات مضر و مخربی روی جنین دارند.
  • مواد غذایی بسته بندی شده:این حجم بالای سدیم ،می تواند مشکلات زیادی را برای سرگیجه مادران ایجاد کند.
  • سبزیجات با بوی قوی:آنها باعث حالت استفراغ و تهوع می شوند، بنابراین برای چند هفته دور از خود نگه دارید.
  • مواد غذایی با کیفیت پایین:آنها حاوی پاتوژن ها و انگل هایی هستند، که منجر به رشد باکتری ها می شوند.

رژیم غذایی بارات درمان قطعی ویار حاملگی

این رژیم غذایی حاوی موز، برنج، سیب و یا نان تست است و برای افراد با حالت تهوع و یا اسهال خوب و بسیار ملایم است توصیه می شود، فقط در نظر داشته باشید که تنها زمانی که شما حداقل 6 ساعت بدون استفراغ هستید از این رژیم غذایی پیروی نمایید. در نظر داشته باشید که باید پس از 24 تا 48 ساعت مواد غذایی روتین را مصرف نمایید و رژیم بارات را کنار بگذارید.

طب سوزنی و طب فشاری درمان حالت تهوع بارداری

درمانی سنتی که برای هزاران سال است که استفاده می شوند و به عنوان موثرترین روش برای مقابله با حالت تهوع و استفراغ مورد توجه قرار گرفته اند طب سوزنی با استفاده از سوزن های نازک ویژه ای با فشار به قسمت های از بدن، روی عصب ها زده می شوند. این کار به زنان کمک می کند آرام تر باشند و دردشان راکنترل کنند. طب فشاری، اشاره به آن دارد که با استفاده از فشار انگشتان دست روی برخی از مناطق بدن، میتواند موجب کاهش استرس و حالت تهوع شود شما باید فشارهای خود را بر روی شخص تمرینی خود پیدا کنید و با فشار دادن بر روی مچ دست خود یا شست دستتان در خانه تمرین کنید.

آروماتراپی داشته باشید

با استفاده از روغن های طبیعی، آروماتراپی یک درمان برای تقویت روحی و جسمی است همچنین برای بهبود هضم و تقویت سیستم ایمنی مفید است.

استفاده از پروبیوتیک ها درمان تهوع بارداری

بر طبق برخی مطالعات، پروبیوتیک می تواند باعث داشتن سیستم ایمنی قوی و هضم بهتر شوند، زیرا مانع از بروز مشکلات مربوط به غذاهای منع شده در دستگاه گوارش می شود که منجر به تهوع می شود. پروبیوتیک ها در برخی از غذاها مانند ماست، کلم، کرفس، کیمچی و مکمل ها یافت می شود، که از روده شما محافظت می کند و التهاب را کاهش می دهد.تقریبا 80% از سیستم ایمنی بدن ما در روده است، بنابراین خیلی مهم است که روده خود را آرام نگه داریم و برای محافظت از او، حس خوبی به او بدهیم.

پنیر درمان حالت تهوع در بارداری

در طول دوران بارداری، باید مقدار زیادی پروتئین مصرف کنید، زیرا به تنظیم میزان قند خون شما کمک می کند غذاهای غنی از پروتئین نیز به کاهش حالت تهوع و استفراغ ناشی از بیماری صبحگاهی کمک می کند، به ویژه هنگامی که شما میل به کربوهیدرات ها دارید.پنیر یکی از گزینه های عالی است، در صورتی که احساس می کنید که با خوردن خوراکی ها استفراغ می کنید. شما می توانید از پنیر چدار، پنیر موتزارلا یا پنیر استفاده کنید. یا می توانید سالاد پنیر را همراه با میوه ها و سبزیجات تهیه کنید و از ناهار و شام خود لذت ببرید شما همچنین می توانید پنیر و یا برخی از گیان وعده های پروتئین دار را قبل از خوابیدن، مصرف کنید.

تمشک قرمز رفع حالت تهوع در بارداری

ضضتمشک قرمز، نیز در داروهای خانگی برای بیماری صبحگاهی در دوران بارداری ذکر شده است همچنین برای تسکین عضلات رحم نیز مفید است و بدن شما را آماده می کند تا کودک را پرورش دهید علاوه بر این، مصرف چای تمشک قرمز می تواند به بهبود گردش خون و تقویت سیستم ایمنی زنان باردار کمک کند،که برای مبارزه با هر گونه بیماری در دوران بارداری سودمند است.

دستورالعمل:ابتدا، 1 قاشق چایخوری از برگ تمشک قرمز خشک شده را بشورید و سپس آنها را در یک کاسه بریزید.پس از آن، ظرف را روی گاز بگذارید و برای 10-12 دقیقه اجازه دهید تا بجوشد و سپس مخلوط را فشار دهید تا آب و میوه ها جدا شوند.در نهایت، چای را به آرامی مصرف کنید، تا احساس تهوع شما را به سرعت از بین ببرد.

درمان های گیاهی حالت تهوع بارداری

آرامش بخشی درمان حالت تهوع بارداری در خانه

می توانید از روغن اسانس اسطوخودوس و نعناع آرامش بخش استفاده کنید.

سه قطره روغن اسانس اسطوخودوس با یک قرص نعناع در دستگاه بخار بریزید و تنفس کنید کمی روغن اسانس علف لیمو و یا نارنج را بر روی دستمال اسپری کنید و آن را بو بکشید تا از حالت تهوع جلوگیری کنید.

روغن بابونه درمان خانگی حالت تهوع بارداری

ماساژ تسکین دهنده با روغن بابونه، به تسکین دردهای ناشی از بیماری صبحگاهی کمک خواهد کرد.

لیمو

لیمو بوی آرامش بخش و اثر آرامش بخشی روی بدن دارد پوست لیمو تازه را بو بکنید تا استفراغ و تهوع را تسکین دهید چند قطره روغن اسانس لیمو را روی دستمال بریزید و وقتی احساس تهوع می کنید آن را بو کنید.

لیمو را داخل یک لیوان آب فشار دهید، عسل یا شکر اضافه کنید و هر روز صبح آن را بخورید تا از استفراغ و کردن جلوگیری کنید.

برا حالت تهوع بارداری چی خوبه ؟

گیاهک گندم

چند قاشق چای خوری گیاهک گندم را در شیر گرم حل کنید و هر ساعت آن را بخورید این کار به تسکین بیماری صبحگاهی کمک خواهد کرد.

سرکه سیب

آن pH خنثی است و به خنثی کردن اسید در معده کمک می کند.یک قاشق سوپ خوری عسل را با یک قاشق سوپ خوری سرکه سیب در آب سرد مخلوط کنید و قبل از رفتن به رختخواب آن را بخورید.

دو یا سه قاشق سوپ خوری سرکه را در آب گرم به آن اضافه کنید و آن را به عنوان اولین چیز در صبح به آن اضافه کنید.

یک قاشق چای خوری سرکه را با نصف فنجان آب مخلوط کنید و بعد از استفراغ از آن به عنوان دهان شویه استفاده کنید این به تازه کردن تنفس شما کمک می کند.

ویتامین B6

مصرف مقدار کافی ویتامین ب6 در دوران بارداری می تواند به کاهش حالت تهوع و استفراغ کمک کند.یک قاشق چای خوری ملاس (که غنی از ویتامین ب6)است را هر شب قبل از رفتن به خواب بخورید.

می توانید در دوران بارداری از مکمل های غذایی استفاده کنید. مقدار توصیه شده 25 میلی گرم، 3 بار در روز است. با این حال قبل از خوردن مکمل ها به پزشک مراجعه کنید.غذاهای غنی از ویتامین ب، آوکادو ، موز، ماهی و آجیل بخورید.

رازیانه داروی خانگی ضد تهوع در بارداری

بوی رازیانه به کاهش حس استفراغ کمک می کند.چای رازیانه را با اضافه کردن دانه ها در یک فنجان آب داغ آماده کنید بعد از ده دقیقه آن را صاف کنید به محض بیدار شدن از خواب، عسل را اضافه و آن را بنوشید.

مقداری دانه رازیانه را همراه خود نگه دارید و هر وقت که حالت تهوع دارید، بجوید.

بروکلی

بروکلی غنی از اسید فولیک است که به کاهش حالت تهوع در دوران بارداری کمک می کند. سوپ بروکلی با زنجبیل، نعناع، و کمی فلفل قرمز به کاهش حالت تهوع و بهبود ایمنی کمک می کند.

ماست

این گیاه غنی در ویتامین ب 12 است و به کاهش احساس تهوع در دوران بارداری کمک می کند. پروبیوتیک به تنظیم دستگاه گوارش کمک می کنند.میوه های تازه را با ماست بخورید تا حالت تهوع را کاهش دهید.

کیوی

کیوی یک میوه عالی برای کاهش حالت تهوع و استفراغ است.اسموتی کیوی را با کیوی، موز، و قره قاط آماده کنید. این میوه ها را به هم بزنید و عسل را به آن اضافه کنید.

میخک

میخک عطر و طعم غنی دارد و اثر آرامش بخشی روی شکم می گذارد چای عسل و میخک احساس تهوع را کاهش می دهد یک قاشق چای خوری از میخک بردارید و با یک فنجان آب به مدت ده دقیقه بجوشانید. عسل را به آن اضافه و مصرف کنید . همچنین می توانید چند میخک را روزانه بجوید.

آبگوشت سبزیجات

آبگوشت سبزیجات حالت تهوع را تسکین می دهد و مواد مغذی را نیز تامین می کند سوپ سبزیجات ارگانیک بدون اضافه کردن نمک یا روغن درست کنید می توانید این را در هر زمانی در طول روز یا عصر بخورید.

برای زن حامله که تهوع داره چی خوبه ؟

برگ توت فرنگی

برگ توت فرنگی غنی از ویتامین های گروه ب هستند.یک قاشق چایخوری برگ توت فرنگی را در یک فنجان آب گرم اضافه کنید بعد از5 تا 10 دقیقه آن را صاف کنید صبح که بیدار شدید آن را بخورید.

توجه:قبل از خوردن این چای گیاهی با پزشک مشورت کنید زیرا می تواند منجر به انقباض رحمی شود.

اسپیرولینا

پودر اسپیرولینا را با موز له شده و یا برخی میوه ها دیگر مخلوط کنید مواد غذایی خوبی را در طول دوران بارداری ارائه می دهد می تواند به شکل قرص نیز مصرف شود.

بادام

میان وعده با پروتئین بالا به تسکین بیماری صبحگاهی کمک می کند. شب ها قبل از رفتن به رختخواب بادام را بخورید.

زیره سبز

دانه های زیره سبز برای از بین بردن استفراغ در دوران بارداری بسیار عالی عمل می کنند. کمی دانه در آب اضافه کنید، بجوشانید و بنوشید.

آب برنج

اگر استفراغ باعث آماس معده شود، آب برنج بهترین راه حل برای درمان آن است.آب برنج در نشاسته غنی است و وقتی با آب مخلوط می شود خواص مسکنی دارد به این معنی است که التهاب و سوزش را تسکین می دهد. این امر به نوبه خود از غشا مخاطی داخلی شکم محافظت می کند.

می توانید از این به عنوان پایه ای برای راه حل شفاهی استفاده کنید. آب برنج نیز فواید زیادی برای پوست درخشان و موی قوی دارد.

سماق

استفاده از سماق به صورت پودر شده برای کاهش حالت تهوع و استفراغ در بسیاری از افراد مناسب گزارش شده است. پودر سماق ناراحتی ها و اختلالات گوارشی را بهبود می بخشد.

برگ های گیاه کاری

گرفتن آب مقداری از برگ های تازه کاری، زمانی که با آب لیمو و شکر مخلوط می شود، یکی از داروهای خانگی آیورودا برای بیماری صبحگاهی میشود.

طرز تهیه:در ابتدا، مقداری کم از برگ های کاری را برداشته و فشار دهید تا عصاره اش گرفته شودسپس 2 قاشق چای خوری آب لیمو و 1 قاشق چای خوری شکر یا عسل اضافه کنید و آنها را خوب مخلوط کنید، در نهایت، این مخلوط را 2 تا 3 بار در روز بنوشید.

بهترین قرص ضد تهوع در بارداری

اگر روش‌های غیردارویی کاهش حالت تهوع به شما کمکی نکرد، با پزشک خود دربارۀ درمان دارویی کاهش تهوع صحبت کنید. اگر تهوع و استفراغ شما آن‌قدر شدید است که نمی‌توانید حتی آب یا دارو بخورید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. اگر موقعیت شما خیلی شدید است، پزشک از شما می‌خواهد در بیمارستان بستری شوید و تحت درمان با دارو به صورت تزریق وریدی قرار بگیرید. اگر پیش از اقدام به بارداری، مولتی‌ویتامین مصرف کنید، امکان دارد در دوران بارداری حالت تهوع کمتری داشته باشید؛ اگرچه این موضوع اثبات شده نیست.

استفراغ بیش از حد در زمان حاملگی

اگر خانم حامله نتواند هیچ چیزی (حتی مایعات) را در معده برای 24 ساعت نگه دارد، ممکن است به "استفراغ بیش از حد در زمان حاملگی (Hyperenmesis Gravidarum)" مبتلا شده باشد که درمان آن چندان ساده نیست. این عارضه هر چه سریعتر تشخیص داده شده و درمان شود احتمال بهبودش بیشتر است.

در این موارد بلافاصله به بیمار مایعات وریدی (سرم) داده می شود تا آب از دست رفته بدن جبران شود. سپس برای کنترل الکترولیت های خون و اطمینان از عدم وجود بیماری های زمینه ای دیگر که سبب تهوع و استفراغ می شوند، آزمایشاتی انجام می شود. بسته به مورد، بیمار ممکن است چند روز بستری شود تا راحت بتوان وی را از راه وریدی تغذیه کرد.

بسیاری از زنان با گرفتن مایع وریدی و جبران مایعات از دست رفته حالشان بهتر شده و می توان تهوع و استفراغ را در آنها با داروهای ضد تهوع کنترل کرد. در بعضی موارد نادر، تهوع و استفراغ ادامه یافته و بیمار مجبور است هر چند وقت یک بار در بیمارستان یا منزل از سرم استفاده کند. این عارضه در صورت عدم درمان می تواند، منجر به از دست رفتن مزمن آب بدن، کاهش وزن، سوء تغذیه و عوارض دیگر برای مادر و کودک شود.

قرص ضد تهوع بارداری

راه اثبات شده ای برای جلوگیری از تهوع بارداری وجود ندارد، اما مصرف قرص های ویتامین قبل از انعقاد نطفه مفید می باشد.

تعدای از تحقیقات قدیمی نشان داده اند زنانی که موقع انعقاد نطفه (لقاح) و اوایل بارداری از قرص مولتی ویتامین استفاده کرده اند، کمتر دچار حالت تهوع شدید شده اند.

مصرف قرص اسیدفولیک حداقل یک ماه قبل از بارداری و اوایل بارداری ( سه ماهه اول) از بروز نقص های لوله عصبی نوزاد مانند بیماری اسپینیا بیفیدا جلوگیری می کند.

قرص حالت تهوع بارداری ؛ بدون نسخه

  • ویتامین B6 اغلب برای مادرانی که حالت تهوع خفیف تا متوسط دارند مفید است و به عنوان درمان اولیه توسط کالج متخصص زنان و زایمان (ACOG) توصیه شده است.
  • آنتی هیستامین ها برای درمان تهوع و استفراغ در بارداری استفاده می شوند. پزشک ممکن است دگزیلامین، آنتی هیستامینی که به عنوان قرص خواب آور در دسترس است، را توصیه کند. (دکسیلامین باعث خواب آلودگی می شود، بنابراین هنگام مصرف آن را رانندگی نکنید).
  • ACOG همچنین ترکیبی از ویتامین B6 و دوکسیلامین را به عنوان درمان اولیه برای حالت تهوع توصیه می کند. این ترکیب تحت نام تجاری Diclegis موجود است.
  • اگر حالت تهوع و استفراغ به خاطر ناراحتی دستگاه گوارش ایجاد شده باشد، بعضی از داروهای OTC رفلکس مانند Zantac یا Pepcid مناسب هستند.

قرص ضد تهوع در بارداری؛ تجویزی

اگر درمان های دیگر موثر نباشند داروهای زیر تجویز می شوند. پزشک قبل از تجویز عوارض و مزایای داروها را به شما می گوید.
  • متوکلوپرامید (رگلان)
  • پرومتازین (فنرگان)
  • پروکلروپرازین (کامپازین)
  • تریمتوبنزامید (تیگان)
  • اندانسترون (زفران)
چه قرصی برای تهوع بارداری خوبه
ایمنی زفران ثابت نیست برخی مطالعات نشان می دهد که ارتباط کمی بین افزایش خطر ابتلا به شکاف شکم یا نقص قلب نوزادان متولد شده در زنان بارداری که این قرص را مصرف می کنند وجود دارد. با این حال، بررسی بر روی زفران نشان می دهد هیچ خطر نقص زایمان وجود دارد. در صورتی که قرص های دیگر موثر نباشند زفران مورد استفاده قرار می گیرد.
قرص حالت

درمان حالت تهوع شدید در بارداری

قرص ضد تهوع بارداری خارجی

اگر حالت تهوع بارداری و استفراغ شدید دارید که نمی توانید چیزهایی از جمله آب، غذا، ویتامینهای بارداری و داروها را مصرف کنید دچار حالت تهوع و استفراغ شدید (hyperemesis gravidarum) در دوران بارداری شده اید. در این حالت پزشک از درمان با مایعات IV و داروها استفاده می کند.
داروهای IV برای درمان هیپرمینزی گریادیاروم، آنتی هیستامین ها، آنتاگونیست های دوپامین، آنتاگونیست های سروتونین، کلرپرومازین و گلوکوکورتیکوئید ها هستند. اینها اغلب در ترکیب با مایعات، ویتامین ها، و مواد معدنی تحت نظارت پزشک استفاده می شوند.
اگر هیچ درمان دیگری موثر نباشد، پزشک از پمپ زیر پوستی استفاده می کند. در این روش، یک سرنگ داخل وریدی به زیر پوست وارد می شود و داروها به آرامی به بدن تزریق می شوند. ممکن است عوارض جانبی مانند سوزش یا حساسیت در محل تزریق وجود داشته باشد. تمام عوارض را به پزشک خود اطلاع دهید.

داروی گیاهی ضد تهوع بارداری

قرص حالت تهوع در بارداری

کپسول زینتوما گل دارو حاوی گرانول پودر ریزوم زنجبیل است و اثر ضد تهوع و استفراغ بسیار مطلوبی دارد. مصرف این کپسول می تواند در بهبود عوارض گوارشی بیماری حرکت، استفراغ های آبستنی و آرتریت روماتوئید اثرگذار باشد.

به تخلیه ی معده با فشار از طریق دهان که می تواند به صورت خواسته و یا ناخواسته باشد، استفراغ می گویند. استفراغ معمولاً پیامد حالت تهوع است که نوعی حس ناراحتی در معده محسوب می گردد. عوامل مختلفی در به وجود آمدن استفراغ موثر هستند که برخی از آن ها عبارتند: سنگین شدن ناشی از پرخوری، مسمومیت غذایی، عفونت های مربوط به معده، فشارهای شدید هیجانی، ترس، برخی از انواع سرطان، آپاندیسیت، تومور مغزی، عکس العمل نسبت به برخی طعم ها و بوهای خاص، عوارض برخی داروها و... .

وقوع استفراغ در اوایل دوران حاملگی بسیار متداول است به طوری که بین 50 تا 90 درصد زنان آبستن، دچار حالت تهوع می گردند. برخی مواد گیاهی دارای اثر ضد تهوع مطلوبی هستند که یکی از شناخته شده ترین آن ها، زنجبیل است. مصرف فرآورده های دارویی حاوی زنجبیل می تواند به رفع حالت تهوع و از جلوگیری از استفراغ کمک کند.

فواید و خواص کپسول زینتوما قرص ضد تهوع بارداری گیاهی

  • رفع حالت تهوع
  • جلوگیری از استفراغ
  • بهبود عوارض گوارشی بیماری حرکت
  • کمک به درمان آرتریت روماتوئید
  • موثر در مقابله با استفراغ های آبستنی