بهترین فیلم های تاریخ سینمای هالیوود را می شناسید؟ ما لیستی از بهترین و پرطرفدار ترین فیلم های سینمایی دنیا را برایتان جمع آوری کرده ایم تا انتخاب فیلم برایتان آسان شود. با دیدن این فیلم ها سر جایتان میخکوب خواهید شد.

لیست بهترین فیلم های تاریخ سینمای دنیا

رستگاری در شاوشنک(The Shawshank Redemption)

رستگاری در شاوشنک - بهترین فیلم های تاریخ

فرانک دارابونت پیشنهاد ۲٫۵میلیون‌دلاری واگذاری امتیاز فیلم‌نامه را رد کرد، چون معتقد بود این بهترین فرصت او برای خلق کاری بزرگ است. فیلم بر اساس داستانی از استفن کینگ با بازی‌های درخشان تیم رابینز و مورگان فریمن ساخته شده است. رستگاری در شاوشنک برای ۷ جایزه اسکار نامزد شد، اما تقریبا تمامی آنها را به فارست گامپ باخت؛ فیلمی که در رتبه دوازدهم این فهرست است!

بیشتر بخوانید: ثروتمندترین بازیگران ترکیه ای+ عکس

پدرخوانده(The Godfather) از بهترین فیلم های تاریخ

پدرخوانده‌های کاپولا هم در نظر تماشاچیان عادی و هم برای برای منتقدان فیلم‌هایی تحسین‌شده هستند. سایت‌ها و مجلات معتبر گوناگونی پدرخوانده را در فهرست بهترین‌هایشان قرار داده‌اند. در مطلب بهترین فیلم‌های جهان و بهترین‌های متاکریتیک هم نام این فیلم به چشم می‌خورد. پدرخوانده در فهرست بهترین‌های کایه دو سینما رتبه ۴۰ را دارد.

شوالیه تاریک(The Dark Knight)

شوالیه تاریکی - بهترین فیلم های تاریخ

شوالیه تاریک کریستوفر نولان هم از آن فیلم‌هایی است که طرفداران پروپاقرصی دارد. نام این فیلم هم در فهرست بهترین فیلم های جهان به چشم می‌خورد. شوالیه تاریک در نظر خیلی‌ها یکی از بهترین فیلم‌های قرن حاضر است.

دوازده مرد خشمگین(12Angry Men)

با اینکه تقریبا تمام فیلم در یک مکان ثابت می‌گذرد، آن‌قدر هیجان‌انگیز است که نه‌تنها حوصله‌تان سر نمی‌رود، احتمالا حسابی هم از تماشای آن لذت می‌برید. دوازده مرد خشمگین در فهرست بهترین فیلم های جهان و بهترین‌های متاکریتیک هم حضور دارد.

فهرست شیندلر(Schindler’s List) از بهترین فیلم های تاریخ

فهرست شیندلر - بهترین فیلم های تاریخ

این اقتباس از رمان «عهد شیندلر» نوشته‌ٔ «توماس کنیلی» را، که برنده ۷ اسکار شد، در فهرست بهترین فیلم های جهان و بهترین‌های متاکریتیک هم خواهید دید. فیلم داستان زندگی «اسکار شیندلر»، که در طول جنگ جهانی دوم جان هزاران یهودی را نجات داد.

ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه(Lord of the Rings the King)

سومین فیلم از سه‌گانه‌ٔ ارباب حلقه‌ها برنده‌ ۱۱ اسکار و تنها فیلم فانتزی است که موفق به دریافت اسکار بهترین فیلم سال شده است. بازگشت پادشاه این سه‌گانه را به پرفروش‌ترین سه‌گانه‌ تاریخ سینما تبدیل کرد. این فیلم در فهرست بهترین‌های متاکریتیک رتبه ۹۷ را دارد.

خوب، بد، زشت(The Good, the Bad, and the Ugly)

یک فیلم دیگر که در فهرست بهترین فیلم های جهان هم وجود دارد. اگر اهل سینما نباشید هم احتمالا موسیقی این فیلم را شنیده‌اید. خیلی‌ها این فیلم را محبوب‌ترین وسترن تاریخ سینما می‌دانند.

باشگاه مشت‌زنی(Fight Club)

یک فیلم دیگر از فهرست بهترین فیلم های جهان که به‌عنوان یکی از جنجالی‌ترین فیلم‌های دهه ۹۰ شناخته می‌شود.

فارست گامپ(Forrest Gump) از بهترین فیلم های تاریخ

فارست گامپ - بهترین فیلم های تاریخ

فارست گامپ فیلم تحسین‌شده رابرت زمه‌کیس برنده ۶ اسکار از ۱۳ اسکاری شد که نامزد دریافت آن بود. فیلم داستان زندگی فارست گامپ، پسرک کندذهن اما خوش‌قلب است. در گذر این داستان، وقایع تاریخی مهم آمریکا را در طول چند دهه مشاهده می‌کنیم. فیلم دومین فیلم پرفروش سال پس از شیرشاه شد. شخصیت فارست گامپ با بازی درخشان تام هنکس تلفیق دلپذیری از کمدی و درام خلق کرده است.

بیشتر بخوانید: کیف مناسب استایلمان را چگونه انتخاب کنیم

تلقین(Inception)

فیلم دیگری از کریستوفر نولان که خیلی‌ها طرفدار داستان پیچیده‌ آن هستند. فیلم‌های نولان طرفداران پروواقرصی در سراسر جهان دارند. تلقین در فهرست بهترین فیلم های جهان هم وجود دارد.

جنگ ستارگان(Star wars) از بهترین فیلم های تاریخ

برخی منابع این فیلم را پرطرفدارترین فیلم از مجموعه فیلم‌های جنگ‌های ستاره‌ای می‌دانند. هرچند فیلم در هنگام نمایش با نقدهای متناقضی روبه‌رو شد، بعدها به یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های سینما تبدیل شد.

ماتریکس(Matrix)

ماتریکس - بهترین فیلم های تاریخ

فیلم دیگری از فهرست بهترین فیلم های جهان که هنوز هم به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های علمی‌ ـ تخیلی سینما تحسین می‌شود. این فیلم به‌شدت ژانر علمی‌ ـ تخیلی و اکشن را تحت‌تأثیر قرار داد و استانداردهای جدیدی خلق کرد.

رفقای خوب(Goodfellas)

این فیلم مارتین اسکورسیزی را یکی از بهترین فیلم‌های گنگستری تاریخ سینما می‌دانند. رفقای خوب اقتباسی است از کتابی درباره زندگی واقعی یک عضو مافیا که خبرچین اف‌بی‌آی بوده است. اسکورسیزی برای کارگردانی این فیلم برنده خرس نقره‌ای جشنواره فیلم برلین شد.

هفت سامورایی(Seven Samurai)

فیلمی که در فهرست بهترین‌های متاکریتیک جایگاه پنجاه‌وهفتم را دارد، داستان ۷ رونین (سامورایی بی‌ارباب) است که توسط اهالی روستایی استخدام می‌شوند تا از آنها در برابر دزدان محافظت کنند. این فیلم آکیرا کوروساوا، چنان پرطرفدار است که بازسازی‌های متعددی داشته و در فیلم‌های بسیاری به آن ارجاع شده است.

هفت(Seven)

این فیلم جنایی ـ روان‌شناختی دومین فیلم بلند دیوید فینچر است. فیلم پس از نمایش، تحسین منتقدان را به همراه داشت. منتقدان بی‌پردگی، سبک تاریک و مضمون فیلم را ستایش کردند. شخصیت‌های اصلی به برد پیت و مورگان فریمن سپرده شد؛ نقش‌هایی که پیش‌تر به افرادی چون دنزل واشنگتن و آل پاچینو پیشنهاد شده بود! فیلم‌برداری هفت به عهده فیلم‌بردار ایرانی ـ ‌فرانسوی، داریوش خنجی بود. فیلم با این جمله از زبان مورگان فریمن پایان می‌یابد: «ارنست همینگوی می‌گه “دنیا جای قشنگیه؛ ارزش جنگیدن داره” من با قسمت دوم موافقم!»

زندگی زیباست(Life is Beautiful)

روبرتو بنینی، کارگردانی ایتالیایی فیلم، ستاره فیلم هم هست. درباره پدری است که سرسختانه تلاش می‌کند به‌کمک قوه تخیل، از پسرش در مقابل واقعیت‌های هولناک پیرامونش در اردوگاه‌های کار نازی محافظت کند.از نظر هنری و تجاری موفقیت چشمگیری داشت و یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های غیرانگلیسی‌زبان جهان است. فیلم برنده اسکار بهترین فیلم خارجی و بنینی نیز برنده اسکار بازیگری شد.

سکوت بره‌ها(Silence of the Lambs) از بهترین فیلم های تاریخ

سکوت بره ها - بهترین فیلم های تاریخ

سکوت بره‌ها با بازی به‌یادماندنی جودی فاستر و آنتونی هاپکینز، یکی از ۳ فیلم تاریخ سینماست که توانست در هر ۵ رشته اصلی برنده اسکار شود.

چه زندگی شگفت‌انگیزی(It’s a Wonderful Life)

این فیلم فانتزی فرانک کاپرا در زمان نمایش بازخوردهای متناقضی دریافت کرد و توفیق تجاری چندانی نداشت؛ اما امروزه پای ثابت برنامه‌های تلویزیونی روزهای کریسمس و سال نو است. فیلم داستان مردی است که ناامید از زندگی تصمیم به خودکشی می‌گیرد. فرشته‌ای نگهبان از راه می‌رسد و آینده‌ بدون او و پیامدهای مرگش در زندگی عزیزانش را به او نشان می‌دهد. داستان جهان‌شمول فیلم باعث شده در گذر سال‌ها همچنان بتوان با آن ارتباط برقرار کرد و از تماشای آن لذت برد.

نجات سرباز رایان(Saving Private Ryan)

سرباز جیمز فرانسیس رایان که ۳ برادرش در جنگ کشته‌ شده‌اند باید نزد مادرش برگردد. گروهی از سربازان آمریکایی مأمور می‌شوند تا سرباز رایان را از جبهه بازگردانند. فیلم هم در گیشه و هم در میان منتقدان موفق بود. نجات سرباز رایان نامزد ۱۱ جایزه اسکار شد. اسپیلبرگ اسکار بهترین کارگردانی را دریافت کرد. این فیلم یکی از تأثیرگذارترین فیلم‌ها در ژانر جنگی به شمار می‌رود.

مسیر سبز(The Green Mile)

فیلم دیگری از فرانک دارابونت و بازهم با اقتباس از رمان استفن کینگ. داستان زندانبانی (تام هنکس) در بخش محکومان به اعدام که شاهد رویدادهای فراطبیعی پیرامون یک زندانی اسرارآمیز (مایکل کلارک دانکن) است. فیلم هم گیشه موفقی داشت و هم تحسین منتقدان را در پی. مسیر سبز نامزد دریافت ۴ جایزه اسکار شد.

انگل(Parasite) از بهترین فیلم های تاریخ

انگل - بهترین فیلم های تاریخ

اعضای خانواده کیم که وضع مالی خوبی ندارند، پس از آشنایی با خانواده متمول پارک، فرصتی طلایی پیش رویشان می‌بینند. خیلی زود هم‌زیستی ویژه‌ای میان آنها شکل می‌گیرد: کیم‌ها در مقابل خدمات چشمگیری که ارائه می‌کنند، همگی حقوق‌بگیر پارک‌ها می‌شوند (هرچند خانواده پارک روح‌شان هم خبر ندارد). وقتی مزاحمی آسایش خانواده کیم را تهدید می‌کند، جنگی وحشیانه برای حفظ موقعیت آغاز می‌شود که هم‌زیستی پارک‌ها و کیم‌ها را مختل می‌کند. انگل نخستین فیلم غیرآمریکایی است که اسکار بهترین فیلم سال دریافت کرده است.

میان‌ستاره‌ای(Interstellar) جز بهترین فیلم های تاریخ

باز هم فیلمی از کریستوفر نولان! میان‌ستاره‌ای به‌ خاطر مباحث علمی‌، موسیقی متن، جلوه‌های ویژه و بازی متیو مک‌کاناهی، آن هاتاوی و مکنزی فوی مورد تحسین قرار گرفت. جالب است بدانید یکی از تهیه‌کنندگان فیلم فیزیکدان نظری کیپ تورن است که مشاور علمی پروژه هم بوده است.

لئون: حرفه‌ای(Léon: The Professional)

این فیلم اکشن ـ درام به کارگردانی لوک بسون فرانسوی، داستان همراهی آدم‌کشی حرفه‌ای (ژان رنو) و دختربچه‌ای دوازده‌ساله (ناتالی پورتمن) است که خانواده‌اش به‌دست پلیسی فاسد کشته شده‌اند. خیلی‌ها این فیلم را بهترین کار ژان رنو می‌دانند. لئون آغاز مسیر حرفه‌ای پورتمن در دنیای سینما بود. برای خیلی‌ها این فیلم یادآوری تک‌آهنگ خواننده انگلیسی، استینگ، «شکل قلب من» (Shape of My Heart) است.

پیانیست(The Pianist)

رومن پولانسکی این فیلم را بهترین اثر خود می‌داند. فیلم برگرفته از زندگی پیانیست لهستانی، ولادیسلاو اشپیلمان است، در دوران اشغال لهستان توسط نازی‌ها. آدرین برودی برای بازی در این فیلم اسکار بهترین بازیگر مرد را دریافت کرد. فیلم همچنین برنده اسکار بهترین کارگردانی، اسکار بهترین فیلم‌نامه اقتباسی و برنده نخل طلای کن شد.

گلادیاتور(Gladiator) یکی از بهترین فیلم های تاریخ

گلادیاتور - بهترین فیلم های تاریخ

فیلم داستان فرماندهی (راسل کرو) است که پس از خیانت فرزندِ (واکین فونیکس) جاه‌طلبِ امپراتور و مرگ دل‌خراش همسر و پسرش، به ورطه بردگی می‌افتد. او در مسیر انتقام، تبدیل به گلادیاتوری معروف می‌شود و تلاش می‌کند با مبارزات پی‌درپی به امپراتور جدید نزدیک شود. خیلی‌ها این فیلم برنده اسکار را بهترین فیلم ریدلی اسکات می‌دانند. کرو برای بازی در این فیلم برنده اسکار شد. این فیلم تأثیر چشمگیری در اقبال دوباره به داستان‌های تاریخی ـ حماسی و ساخت سریال‌هایی مانند سریال رم داشت.

جدامانده(The Departed)

هرچند خیلی‌ها معتقدند اسکورسیزی لایق دریافت این جایزه برای فیلم‌های شایسته‌تری بود، جدامانده فیلمی است که اسکار کارگردانی را نصیب این کارگردان نامدار کرد. جدامانده که بازسازی فیلمی هنگ‌کنگی است، هم در گیشه موفق بود و هم نظر منتقدان را جلب کرد. این فیلم اسکورسیزی را با بازی ستارگانی چون لئوناردو دی‌کاپریو و مت دیمن، می‌توان پرطرفدارترین فیلم این کارگردان بین تماشاچیان عادی سینما دانست.

ممنتو(Memento)

مشخص است که فیلم‌بین‌های دنیا علاقه خاصی به کریستوفر نولان دارند! فیلم که بر اساس طرحی از جاناتان نولان نوشته شده است داستان مردی است که بر اثر حادثه‌، دیگر نمی‌تواند خاطره جدید بسازد. حافظه او رویدادها را فقط ۱۵ دقیقه حفظ می‌کند! درون‌مایه داستان بر پایه برداشت انسان از خاطرات و آنچه به یاد می‌آورد و همچنین ساختار غیرخطی ممنتو (یا یادگاری) تحسین منتقدان را برانگیخت.

جوکر(Joker‌) از بهترین فیلم های تاریخ

جوکر - بهترین فیلم های تاریخ

فیلم که نخستین بار در جشنواره ونیز به نمایش درآمد توانست نظر منتقدان را جلب کند و برنده شیر طلایی شود. واکین فونیکس پس از هیث لجر، دومین فردی است که برای بازی در نقش جوکر اسکار گرفته است. فیلم هنگام نمایش حواشی زیادی داشت، اما سرانجام تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم آمریکا با درجه R (ممنوعیت تماشای فیلم برای افراد زیر ۱۷ سال بدون همراهی فرد بالغ) شد.