وجود موجودات موذی مثل موش در خانه و آپارتمان بسیار آزار دهنده می باشد. موش ها از راه های مختلفی وارد خانه می شوند و در مکانهای تاریک مثل سقف کاذب و دیوارها پنهان می شوند. ترفند های از بین بردن موش در سقف کاذب را در پارس نیوز یاد بگیرید.

رابطه موش ها و انسان

موش ها اغلب به عنوان یک حیوان موذی و ناقل بیماری در نظر گرفته می شوند، اما با موفقیت در سرتاسر جهان به بقای خود ادامه می دهند. این موفقیت را می توان به هوش و آرایش ژنتیکی آن ها نسبت داد. رابطه تنگاتنگ انسان و موش ها از زمانی آغاز شد که انسان از شکارچی بودن دور شد و وارد جوامع کشاورزان شد. موش ها خیلی زود فهمیدند که خوردن غذای ذخیره شده انسان ها خیلی راحت تر از پیدا کردن غذا به تنهایی است.

موش خانگی - از بین بردن موش در سقف کاذب

موش ها چطور وارد دیوارها می شوند؟

به دلیل اندازه کوچک موش ها، آن ها می توانند از سوراخ هایی کوچک به اندازه یک سکه با قطر نیم سانتیمتر، راه خودشان را پیدا کنند و به دلیل توانایی بالایی که موش ها در صعود دارند، آن ها معمولاً می توانند به سوراخ های بسیار بالاتر از سطح زمین نیز دسترسی پیدا کنند. همین که آن ها وارد ساختمان و فضای خانه شدند، از روش های مشابهی برای ورود به دیوارهای داخلی نیز استفاده می کنند.

موش ها دندان های تیزی دارند که قادر به جویدن اجسام سخت است.

آن ها چوب، فرش، لباس، کابل و حتی چرم را به راحتی می جوند. پس جویدن دیوار کاذب و یا حتی گچ و چوب برای آن ها کار سختی نخواهد بود. ضمن اینکه رشد دندان در موش ها، سرعت بالایی دارد و آن ها برای داشتن دندان هایی به اندازه مناسب، همیشه در حال جویدن و به نوعی ساییدن دندان هایشان هستند.

نقاط متداول ورود موش ها

موش ها بدن بسیار انعطاف پذیری دارند.

آن ها برای وارد شدن به خانه می توانند از هر روزنه ای برای ورود به خانه استفاده کنند.

موارد زیر از شایع ترین راه های ورود موش به خانه هستند.

  • محل عبور لوله کشی آب و گاز
  • محل عبور کابل های برق و تلفن
  • پوسیده شدن و خرابی روکش دیوارهای خارجی ساختمان یا دیوار پوش ها به ویژه در خانه های چوبی
  • ترک و شکاف در فونداسیون خانه
  • هواکش ها و تهویه
  • سوراخ های ساختاری در دیوارهای آجری، که برای عبور آبِ جمع شده، طراحی و ساخته شده‌اند
  • شکاف و فاصله در مصالح ساختمانی
  • چهارچوب درب و پنجره هایی که به خوبی درزگیری و آب بندی نشده اند
  • دریچه های سقف
  • لوله های دودکش

طعمه موش - از بین بردن موش در سقف کاذب

نشانه‌های وجود موش در خانه

حضور موش در خانه می‌تواند باعث آلودگی کل فضای خانه شما شود زیرا این موجود کوچک ناقل عوامل بیماریزای گسترده‌ای است که می‌تواند سلامت همه افراد خانواده را به مخاطره بیاندازد.

وجود موش در خانه علاوه بر آسیب‌رساندن به فرش ، مبلمان ، سیم‌ها و کتابها می‌تواند باعث انتشار بیماریهای خطرناکی از جمله طاعون ، تیفوس ، شاگاس و تب‌های خونریزی دهنده شود که همگی بیماریهای خطرناکی برای انسان محسوب می‌شوند.

بعلاوه‌ موش‌ حین رفت و آمد روزانه در خانه حدود ۴۵ تا ۲۵۰ فضله و ۱۰ تا ۲۰ میلی لیتر ادرار و چند صد مو از خود به جای می‌گذارند که به تنهایی برای آلوده‌کردن کل محیط کافی است زیرا این مواد عامل انتقال بسیاری از ویروسها ، باکتریها ، اسپیروکتها ، و ریکنزیا و قارچهای بیماریزا برای انسان هستند.

موش‎ها خصوصا در فصول سرد وارد خانه می‌شوند. هوای سرد بیرون و کمبود مواد خوراکی نسبت به فصول گرم باعث می‌شود این جانوران به سمت مکان‌های گرم حرکت کنند و چون به راحتی قادر هستند از سطوح مختلف بالا بروند گاهی اوقات تا طبقات بالای آپارتمان‌ها نیز پیش می‌روند.

مکان‌های تاریک پشت کابینت و سقف‌های کاذب مکان‌های مطلوب موش‌ها هستند زیرا دسترسی افراد به این مکان‌ها محدود است و حتی دیده شده موش‌ها در این مکان‌ها برای خودشان لانه درست می‌کنند.

اولین نشانه وجود موش در خانه علاوه بر سر و صدای غیر عادی خانه در شب‌ها که حاصل جست و خیز موش برای پیداکردن موادغذایی است ، وجود فضله‌های موش در گوشه و کنار منزل است زیرا این حیوان موذی طی 24 ساعت حدود 70 عدد فضله از خود به جای می‌گذارند.

خوردگی روی اشیاء از نشانه‌های وجود موش در خانه است

از مهمترین نشانه‌های حضور موش در خانه خوردگی و جویدگی‌هایی است که روی اشیاء و بسته‌های موادغذایی خصوصا در آشپزخانه قابل مشاهده‌است. موش‌ها به جویدن اشیاء مختلف، چوب مبلمان و حتی سیم‌های برق عادت دارند بنابراین با یافتن این نشانه در هرکجای خانه می‌توانید مطمئن شوید که موش‌ وارد منزل شما شده‌است.

شما از آثار جویدگی حتی می‎توانید نوع موش را تشخیص دهید زیرا جای دندان‌های موش صحرایی بزرگ‌تر از موش‌های دیگر است.

موش کف خانه - از بین بردن موش در سقف کاذب

بوی بد از نشانه‌های وجود موش در خانه است

حیوانات خانگی مانند سگ و گربه در صورت وجود موش در خانه بوی آنرا حس کرده و معمولا بیشتر حوالی محلی پرسه می‌زنند که این موجودات موذی پنهان شده‌اند. اگر شما متوجه شده‌اید حیوان خانگی شما به جاهایی علاقمند شده‌است که تاکنون به آنجا سر نمی‌زد مطمئن باشید که خبرایی هست و با یک چراغ قوه محل‌های مخفی آن حوالی را بررسی کنید چون به احتمال زیاد موش در آن قسمت‌ها پنهان شده‌است.

ردپاها از نشانه‌های وجود موش در خانه است

موش‌ها موقع حرکت در نواحی مختلف خانه که اکثرا در شب صورت می‌گیرد ردپاهایی از خود به جای می‌گذارند که توسط بلک لایت یا نور فلاش از زاویه روبرو قابل تشخیص است. علاوه بر این شما می‌توانید در نقاط مختلف خانه لکه‌های حاصل از ادرار و همچنین مدفوع حیوان را ببینید که نشان می‌دهد در خانه شما موش هست.

اگر با دیدن این موارد بازهم از حضور موش در خانه خودتان مطمئن نیستید ، می‌توانید از یک ترفند ساده استفاده کنید مثلا لایه نازکی از آرد یا پودر بچه را در محل مشکوک بریزید قطعا صبح روز بد ردپای موش را روی آن پیدا خواهید کرد.

یافتن لانه از نشانه‌های وجود موش در خانه است

اگر در محلی از خانه خرده کاغذ و گیاهان خشک و پارچه‌های پاره‌شده پیدا کردید، بدانید که مهمان ناخوانده خانه شما برای خودش در پی ساختن لانه است و از نشانه‌های مهم حضور موش در خانه ، پیداکردن این مواد در جاهای تاریک است.

وجود صداهایی در سقف و دیوارهای خانه ؛ از بین بردن موش در سقف کاذب

از نشانه‌های وجود موش در خانه شنیدن صدای خش‌خش از دیوارها و سقف است خصوصا اگر سقف کاذب باشد و بین دیوارها به دلایل مختلف فاصله وجود داشته باشد، بهترین جا برای پنهان شدن موش‌ها است. شدت این صداها خصوصا شب‌ها که این جوندگان موذی فعال هستند بیشتر خواهد بود.

البته شنیدن مداوم این صداها حتی در طول روز می‌تواند نشان دهد که این جانوران در آن قسمت از خانه گیر افتاده‌اند و تلاش می‌کنند از آن فضا خارج شوند.

نشانه ‎های وجود موش در حیاط خانه

معمولا جوندگان عاشق لانه‌سازی و تغذیه در ضایعاتی هستند که در گوشه حیاط جمع شده‌اند. برای جلوگیری از این مسئله آشغال‌های حیاط را در سطح زباله بریزید و هرچه زودتر زباله‌ها را از منزل دور کنید تا باعث جذب جوندگان نشوند.

روش کشتن موش - از بین بردن موش در سقف کاذب

نشانه‌هایی برای تشخیص تعداد موش‌های موجود در خانه

اگر فقط شاهد فعالیت شبانه جوندگان هستید و در روز اثری از آنها نمی‌بینید، این امر نشان می‌دهد که تعداد موش‌های موجود در خانه شما کم است و به راحتی با استفاده از تله و طعمه می‌توانید از شر آنها خلاص شوید اما اگر در طول روز هم نشانه‌های حضور موش در خانه را ببنید ، نشان می‌دهد که با جمعیت بزرگی روبرو هستید که باید سریعا به فکر کنترل آن باشید.

روش های طبیعی برای از بین بردن موش در سقف کاذب و دیوار ها

خانه خود را تمیز نگه دارید. از بین بردن موش در سقف کاذب

در بسیاری از اوقات، موش ها در جستجوی غذا به خانه ها می روند. اگر چیزی برای غذا خوردن وجود نداشته باشد، احتمال ماندن موش ها کمتر است. تمام مواد غذایی را به طور صحیح در ظروف محکم یا مکان هایی که از حمله موش در امان است، نگهداری کنید.

استفاده از روغن نعناع تند برای مقابله با موش.

روغن نعناع تند یک ماده بازدارنده طبیعی است. بوی آن برای جوندگان بسیار شدید است و آنها سعی نخواهند کرد که به آن نزدیک شوند. همچنین به از بین بردن بوی هر غذای خوشمزه نیز کمک خواهد کرد. این گیاه همچنین برخلاف بسیاری از روش های شیمیایی مصنوعی، به خانه بوی مطبوعی بخشیده و همچنین سمی نیست. شما می توانید روغن نعناع را در اکثر فروشگاه های مواد غذایی سالم و حتی برخی فروشگاه های مواد غذایی عمده دریافت کنید.

  • یک قطره یا دو قطره از روغن نعناع را روی یک تکه پنبه قرار دهید.
  • یک تکه پنبه را در زیر یا در نزدیکی سطل زباله خود قرار دهید تا موش ها از رفتن به داخل آن جلوگیری کنند.
  • تکه های پنبه ای را در مناطقی قرار دهید که احتمال رفت و آمد موش ها وجود دارد مانند درهای ورودی یا دریچه های حرارتی و غیره.
  • بسته به مقدار روغنی که روی پنبه میریزید، باید تکه های پنبه آغشته به روغن نعناع را بعد از 5-7 روز تعویض کنید.
  • گیاهان نعناع را در نزدیکی در ورودی ها قرار دهید. می توانید از نعناع در پخت و پز نیز استفاده کنید.

برای از بین بردن موش در سقف کاذب از مدفوع خشک مار استفاده کنید.

از یک مرکز محلی خزندگان، باغ وحش یا فروشگاه حیوانات خانگی بازدید کنید و مدفوع مارهای خشک شده مار را بخرید. همچنین گاهی اوقات می توانید شخصی را پیدا کنید که صاحب حیوان خانگی مار باشد. نزدیک ورودی ها و مکان هایی که به نظر می رسد موش ها از آنجا رفت و آمد می کنند از آن استفاده کنید. این باعث می شود موش ها از محل دور شوند.

  • حتما مدفوع را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

موش ها را با صداهای فراصوت از بین ببرید.

واحدهای الکترونیکی وسایلی می فروشند که صدای بوق فراصوت منتشر می کنند که جوندگان از آن متنفر هستند. آنها را باید در فروشگاه بهسازی منزل یا بصورت آنلاین پیدا کنید.

  • این وسایل فقط در یک خط دیدکار می کنند، بنابراین باید به مسیر موش ها دقت کنید.
  • این وسایل ممکن است فقط برای مدت کوتاهی کار کنند زیرا موش ها می توانند به آنها عادت کنند.

تشخیص وجود موش - از بین بردن موش در سقف کاذب

از مواد بازدارنده آلی و تجاری استفاده کنید.

بسیاری از شرکت ها که در باغ های ارگانیک و محصولات خانگی تخصص دارند، دافع موش هایی هستند که برای محیط زیست بهتر از سموم سنتی هستند. بسیاری از این محصولات از ترکیبات طبیعی مانند نعناع تند استفاده می کنند. این مواد موش ها را نمی کشند اما آنها را از مناطقی که محصول استفاده می شود دور نگه می دارد.

  • این محصولات را باید در مرکز باغبانی محلی یا مرکز بهسازی منزل بیابید. اگر می خواهید یک محصول خاص داشته باشید، یک جستجوی آنلاین انجام دهید تا مکان های در دسترس محلی را پیدا کنید.

برای از بین بردن موش در سقف کاذب یک گربه بگیرید.

یک گربه خانگی می تواند از این مشکل مراقبت کند. فقط توجه داشته باشید که همه گربه ها انرژی، علاقه یا آموزش کافی برای شکار موش ندارند. بچه گربه ها به طور معمول باید توسط مادر آموزش داده شوند تا به راحتی یک موش شکار کنند. بچه گربه هایی که درون خانه تغذیه می شوند فقط می توانند موش را به عنوان یک اسباب بازی ببینند.

  • پناهگاه ها و آژانس های حیوانات اغلب نمی دانند که آیا گربه شکارچی موش خوبی است یا خیر و به طور کلی برای این کار آزمایشی انجام نمی دهند. بعضی اوقات این اطلاعات در دسترس است، اما معمولاً اینگونه نیست.
  • در حالی که بسیاری از موش ها حیوانات خانگی خوبی هستند، اما همه اینگونه نیستند. "گربه های انباری" ممکن است به خوبی با انسان معاشرت نداشته باشند.
  • حتی اگر گربه ندارید، می توانید برای جلوگیری از موش ها از تخت بچه گربه ای استفاده کنید. وسایل به شکل گربه را در اطراف ورودی های خانه قرار دهید. موش ها بوی ادرار گربه را استشمام می کنند و خیلی زود از محل فرار می کنند.
  • اگر موش زیادی دارید، ممکن است یک گربه برای خلاص شدن از شر آن کافی نباشد. با این حال، هنگامی که آلودگی را از بین ببرید، احتمالاً یک گربه مانع از حمله مجدد موش می شود.

سطل های زباله را دور از خانه خود قرار دهید.

موش ها بوی زباله را استشمام می کنند و به خانه شما جذب می شوند. اگر سطل ها را از خانه دور نگه دارید، احتمالاً کمتر در خانه شما اقامت می گیرند.

برای از بین بردن موش در سقف کاذب لانه پرندگان طعمه را در حیاط خود قرار دهید.

یک جعبه پناهگاه در باغ خود بسازید. این کار ممکن است مدتی طول بکشد، اما اگر بتوانید یک موش خور وحشی به حیاط خود جذب کنید، ارزش تلاش دارد.

  • اطمینان حاصل کنید که جعبه پناهگاه هیچگونه میخ یا خطری از نظر امنیتی ندارد.
  • جغد انباری بهترین گزینه است. خانواده ای از جغدها ی انبار می توانند بسیاری از موش ها را در یک شب بخورند! با این حال، شما ممکن است انواع دیگری از جغدها یا پرندگان طعمه را به جعبه لانه سازی خود جذب کنید.

مکانی که موش ها از آن وارد می شوند را پیدا کنید.

گاهی اوقات لکه های چرب یا مدفوع در نزدیکی نقطه ورودی وجود خواهد داشت. همچنین آن نقطه بوی خاصی نیز دارد.

  • اگر پیدا کردن آن سخت بود، محل را علامت گذاری کنید تا دوباره به راحتی پیدا کنید.

سمپاشی موش - از بین بردن موش در سقف کاذب

هرگونه سوراخ در دیوارهای داخلی را مسدود کنید.

از دیوارهای داخلی شروع کنید، زیرا بهتر است راهی بیرونی برای موش ها بگذارید. آنها ممکن است خانه و یا آپارتمان شما را برای انتخابی آسان تر در جای دیگر ترک کنند.

  • برای مهر و موم کردن سوراخ هایی که نسبتاً کوچک هستند از درزگیر یا بتونه استفاده کنید. اگر سوراخ های بزرگ تری دارید که نمی توانید با درزگیر یا بتونه آن ها را ببندید، باید از گچ یا خمیر مخصوص دیوار و سقف استفاده کنید. این کار سخت تر اما مهم تر است، زیرا یک موش مطمئناً می تواند در یک سوراخ بزرگتر جای بگیرد.
  • اطمینان حاصل کنید که چوب و تخته های پایه، ایمن بوده و شکاف ندارند، بنابراین موش ها نمی توانند از پشت سرشان فشار بیاورند و خارج شوند.
  • موش ها اگر در داخل دیوارها گیر بیفتد، ممکن است سوراخ های جدیدی را با جویدن ایجاد کنند. به همین دلیل مهم است که قبل از پلمپ کردن ورودی خارجی، به آنها فرصتی برای ترک بدهید.

برای از بین بردن موش در سقف کاذب نقاط ورودی بیرونی را مسدود کنید.

توصیه معمول پر کردن سوراخ ها با پشم فولادی است. متأسفانه، پشم فولاد زنگ می زند و بنابراین یک راه حل دائمی نیست. به جای آن، از پد های آشپزخانه در اندازه های مناسب یا پد های تمیز کننده مسی استفاده کنید. پد ها باید در سوراخ محکم قرار داده شوند در غیر اینصورت موش ها در نهایت آنها را بیرون می کشند. سوراخ های بزرگ نیاز به تعمیر دارند.

  • پس از اطمینان از دیوارهای داخلی، هر حفره ای در قسمت بیرونی ساختمان خود را ببندید. ممکن است از پد های تمیز کننده پلاستیکی استفاده کنید، اما در بعضی موارد، ممکن است دیوارها به تعمیر احتیاج داشته باشند.

دوباره نقاط ورودی را بررسی کنید.

پس از چند روز، به دنبال شواهدی از هرگونه فعالیت مداوم موش باشید. اگر شواهدی پیدا کردید، سوراخ هایی که مسدود کرده اید را بررسی کنید و به دنبال سوراخ های بیشتری باشید. در صورت لزوم سوراخ های جدید را مسدود کنید.

  • محل اطراف ورودی را تمیز کنید. برای خلاص شدن از بو، مدفوع را برداشته و محل را ضد عفونی کنید. برای انجام این کار از محلول سفید کننده و آب به نسبت یک به ده استفاده کنید.

از تله موش های تجاری که موش ها را زنده می گیرند، استفاده کنید.

تله های مختلفی وجود دارد که ممکن است دوست داشته باشید از آنها استفاده کنید، همه این موارد به شما این امکان را می دهند موش ها را آزاد کنید. متداول ترین نوع تله ها موش را در جعبه ای می گیرند که می توانند وارد آن شوند اما نمی توانند از آن خارج شوند. این یک روش انسانی برای گرفتن موش است.

  • پس از به دام انداختن آنها، باید حداقل 1 مایل (1.6 کیلومتر) دورتر از خانه خود رها کنید، مثلا آن ها را در یک منطقه پر از چوب قرار دهید.
  • کشتن یا از بین بردن جوندگان به تنهایی به طور معمول مشکل را حل نمی کند و موش ها را به مدت طولانی از بین نمی برد. هنگامی که حیوانات کشته می شوند یا از بین می روند، تعداد بیشتری به سمت استفاده از منابع موجود حرکت می کنند. در حقیقت، کشتن یا از بین بردن موش ها باعث می شود تا آن ها کاملا از بین بروند. با این وجود بهتر است به جای تسلیم شدن، جمعیت را کاهش دهیم.

موش آپارتمان - از بین بردن موش در سقف کاذب

برای از بین بردن موش در سقف کاذب یک تله موش خانگی انسانی درست کنید.

از یک کاسه شیشه ای و یک سکه استفاده کنید. یک کاسه شیشه ای بزرگ را با مقداری شکلات چسبیده در داخل آن معکوس قرار دهید. کاسه را با زاویه ای با سکه بزرگ در لبه، لب به لب، در تعادل قرار دهید. آن را در منطقه ای بگذارید که می دانید موش پرسه می زند.

  • موش زیر کاسه قرار می گیرد و به شکلات می رسد، تعادل را برهم می زند. کاسه سقوط می کند و موش در زیر کاسه قرار می گیرد.
  • موش را برداشته و آن را دور از خانه رها کنید.

موش را به رفتن داخل محفظه ای فریب دهید که نتواند از آن خارج شود.

می توانید یک آکواریوم 10 گالنی (37.9 لیتر) با غذا در آن تعبیه کنید. آکواریوم را در مکانی قرار دهید که موش در آن دیده شده است، در حالت ایده آل در مکانی که مسیر معمول موش را مسدود می کند. چیزی را در کنار آکواریوم قرار دهید که موش بتواند از آن بالا برود، مانند یک کتابچه.

  • موش باید سعی کند تا غذا را بدست آورد و به سمت آکواریوم بپرد. پس از آن که داخل شد، باید توسط دیوارهای بلند گیر بیفتد.
  • تله را مرتباً بررسی کنید.
  • موش را به راحتی از خانه رها کنید.

حوله ای روی موش بیندازید.

موش تنها مدت کوتاهی زیر حوله خواهد ماند، بنابراین باید سریع عمل کنید. یک سبد ضایعات کاغذ را به طور معکوس روی حوله بگذارید. تکه های ظاهر شده حوله را زیر سبد قرار دهید تا با زمین در تماس باشد، تکه بزرگی از مقوا را زیر سبد و حوله بکشید. با دقت سبد را به روشی صحیح بچرخانید که مقوا در مقابل لب سبد محکم باشد.

  • هر چیز خارجی را بردارید و بروید (یا بدوید!) سبد، موش و حوله را تاجایی که امکان دارد از خانه دور کنید.
  • هنگامی که از خانه خود دور هستید، موش را رها کنید.

پیشگیری همیشگی از ورود موش ها به خانه

بهترین راه برای جلوگیری از ورود موش ها به خانه، در دراز مدت، این است که شکاف ها و سوراخ ها را با سیم های فلزی مانند پشم فولاد یا با سیمان پر کنید. همچنین، گل‌ها، درختچه ها و پرچین ها را دست کم تا نیم متر دور از فضای زیربنای خانه بکارید.

این کار می تواند از ورود موش ها به صورت پنهانی و مخفیانه به خانه پیشگیری کند و همچنین به شما کمک می کند تا نقاط ورودی آن ها را راحت تر پیدا کنید. در پایان، جاذبه هایی را که مانند آهن ربا برای جذب موش ها به خانه عمل می کند، حذف و رفع کنید. ضایعات غذا را از بیرون و اطراف خانه تمیز کرده و درب سطل های آشغال را کاملاً بسته نگه دارید.