کناف

صفحات روکش دار گچی که توسط شرکت های بسیاری در جهت توسعه دادن به صنعت ساختمان سازی تولید شده اند را کناف می گویند که نسبت به محصولات سنتی ساختمان سازی این روزها طرفداران بسیاری پیدا کرده است.

کناف دارای مزیت های بسیاری می باشد و به همین دلیل است که توانسته جایگاه منحصر به فردی را در میان مصالح ساختمان سازی بدست آورد و جایگزین محصولات سنتی در بازار شود.

گفتیم که کناف صفحات روکش دار گچی می باشند که در طرح های بسیار زیبایی ارائه شده اند از جمله ویژگی هایی کناف می توانیم به مقاومت بالا، مقرون به صرفه بودن و نسب آسان آن ها اشاه کرد.

سقف کاذب کناف

یکی از پرکاربردترین سقف های کاذب که این روزها در ساختمان سازی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد سقف کاذب کناف می باشد که به دلیل سبکی، ارزانی و نصب سریعی که دارد کاربرد زیادی در صنعت ساختمان سازی دارد.

سقف کناف معمولا در دو مدل ساده و دکوراتیو تقسیم بندی شده است و با توجه به سلیقه و مکان مورد نظر می توان هر یک از این دو مدل را مورد استفاده قرار داد.

سقف کناف ساده در واقع همان پنل های گچی به صورت ساده و مسطح می باشند و سقف دکوراتیو مجموع سقف های اطلاق شده با طرح های خاص می باشند.

حال که با کناف و سقف کاذب کناف تا حدودی آشنا شدید می خواهیم شما را با کاربرد سقف کناف در ساختمان سازی بیشتر آشنا کنیم.

کاربرد سقف کناف در ساختمان سازی

 سقف کاذب به سقفی گفته می شود که به اسکلت ساختمان متصل بوده  و بار آن به سازه اصلی ساختمان وارد می شود. به همین خاطر بین سقف مذکور و سقف زیرین سازه فضای خالی به وجود می آید.

سقف کاذب می تواند صاف و یا با شکل های مختلفی ساخته شده باشد. این نوع از سقف ها با مصالح سبکی ساخته می شوند که قالب بندی آن ها به اسکلت و یا کلاف بندی ساختمان متصل شده است تا بتواند در مقابل ضربه های ناشی از حوادثی همچون زلزله مقاومت کنند

سقف کاذب می تواند به صورت گچی، چوبی، فلزات، پی وی سی، شیشه ای، آهنی، ورق های فلزی روکش دار، کامپوزیت و غیره نصب شوند

استفاده از این نوع از سقف ها در ساختمان دغدغه مخفی نگه داشتن عوامل زیر سقف را از بین برده است و دیگر شما نگران این مسئله نیستید که ظاهر سقف شما مناسب نمی باشد

کارکرد سقف کناف

  • عبور تاسیسات
  • دکوراتیو
  • سبک کردن ساختمان در برج ها
  • هدایتاز اتلاف دما و روطوبت
  • نورپردازی مناسب

نصب آسان سقف کناف به چه عواملی بستگی دارد

در مطالب بالا به این موضوع اشاره کردیم که سقف کاذب کناف توانسته است در دنیای ساختمان سازی جایگاه ویژه ای را بدست آورد و به کاربرد سقف کناف در ساختمان سازی، نورپردازی کناف نیز اشاره مختصری کرده ایم.

این موضوع را نیز برایتان عنوان کردیم که استفاده از سقف کناف به خاطر مقرون به صرفه بودن آن و مزایای دیگری که دارد چگونه توانسته است جایگاه خود را در میان مصالخ سنتی ساختمان سازی باز کند.

یکی از ویژگی های سقف کناف نصب آسان و سریع آن می باشد که این مسئله هم به عواملی مختلف بسیاری بستگی دارد که عبارتند از: سبک متریال، انتخاب زوایایی که به راحتی بتوان در سقف مورد نظر آن را اجرا کرد، انتخاب متریال که زوایای پوشش را تامین می کند، سهولت در آویزان کردن سقف و مهار آن از سقف اصلی و تولید سازه هایی با اندازه های مختلف

مزایای سقف کناف در ساختمان

دانستید که کناف چیست؟ و با کاربرد سقف کناف در ساختمان سازی تا حدودی آشنا شدید حال می خواهیم به چند نمونه از مزایای سقف کناف در ساختمان هم اشاره داشته باشم که همین مزیت ها باعث شده است که در صنعت ساختمان سازی امروزی از این نوع سقف ها برای طراحی ساختمان استفاده زیادی شود.

  • اجرای صحیح سقف کناف می تواند مصرف سوخت را در ساختمان کاهش دهد
  • کاهش دادن میزان مصرف انرژی به کمک نصب سقف کناف
  • استفاده از این نوع سقف می تواند در طبقات فوقانی از انتقال حرات بین فضای داخلی و خارجی ساختمان کم کند
  • استفاده از عایق های حرارتی و اجرای صحیح آن تبادل حرارتی را نیز کاهش می دهد

معایب سقف کناف در ساختمان سازی

برای اینکه با کاربرد سقف کناف در ساختمان سازی بیشتر آشنا شوید باید معایب و مزایای سقف کناف را نیز بخوبی بدانید.

در مطالب بالا به جند مزیت از مزایای سقف کناف اشاره کرده ایم حال در ادامه آن می خواهیم اشاره هم به معایب آن داشته باشیم.

اینکه سقف کناف نسبت به آب مقاوم نمی باشد یک قاعده کاملا کلی است. زمانیکه برای سقف حمام و زیر زمین ساختمان خود کناف را انتخاب می کنید باید این مسئله را نیز به خاطر داشته باشید که این دو بخش از ساختمان نسبت به سایر بخش ها رطوبت بیشتری دارند و همین موضوع می تواند شما را با  مشکل مواجه سازد.

اگر سقف کناف به وسیله آب آسیب ببیند باید برای آن جایگزینی مناسب را انتخاب کنید. بهترین گزینه این است که از کناف با پوشش فایبرگلاس استفاده کنید زیرا مقاومت این نوع کناف ها در برابر آب بیشتر می باشد.

دومین مسئله از معایب کناف این است که بر روی سطوح گچ کاری نشده مقاومتی ندارند و سطح آن ها امکان دارد که آسیب ببینند. شما ممکن است با مشکلاتی همچون آسیب دیدگی گوشه سقف، از بین رفتن نوار چسب ها و شکاف مفاصل روبرو شوید.

یکی از مزیت های کناف نصب آسان آن بوده است اما این مسئله دلیل بر این نمی باشد که از متخصص و تجهیزات پیشرفته برای نصب آن استفاده نکنید.

نصب کناف تا مرحله آخر باید درست و با دقت انجام شود زیرا در غیر اینصورت بعدها برای شما مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.

معایب کناف در واقع قابل حل می باشند اگر مواد اولیه و پیمانکار را در ابتدای امر به درستی انتخاب نمایید هیچ مشکلی برای ساختمان شما به وجود نخواهد آمد و مشکلات جزئی که ممکن است به وجود آید را می توانید خیلی راحت برطرف نمایید.

مهمترین دلایل استفاده از سقف کناف

این روزها کاربرد سقف کناف در ساختمان سازی بسیار زیاد می باشد و می توان گفت که نسبت به مصالح ساختمانی سنتی این روزها مصالح مدرن کاربرد بهتر و بیشتری دارند که هر یک در جایگاه خود دلایل منحصر به فردی را دارا می باشند که طراحان و مهندسین معمار را متقاعد کرده اند که از این مصالح به جای مصالح سنتی استفاده کنند.

سقف کناف نیز دلایل خاص خود را دارا می باشد که مهم ترین دلایل آن ایجاد رویه ای برای پوشش قسمت زیرین ساختمان، فراهم کردن فضایی برای جداسازی تاسیسات و تجهیزات، بهبود عایق بندی صوتی و حرارتی برای سقف های در هر طبقه،  ایجاد سقف کوتاه برای فضای داخلی ساختمان  و زیبایی و استحکام برای سقف ها می باشد