طرز تهیه شور گل کلم فوری یکی از خوشمزه ترین چاشنی هایی که در فصل پاییز می توانید تهیه نمایید را یادتان خواهیم داد. نکاتی که برای خوش طعم شدن و جلوگیری از کپک زدن شور باید بدانید را در پارس نیوز بخوانید.

شور خانگی - طرز تهیه شور گل کلم فوری

طرز تهیه شور گل کلم فوری

مواد لازم شور گل کلم
گل کلم ۱ عدد کوچک
هویج ۱ عدد بزرگ
سیر خشک ۱ بوته
فلفل دلمه ای ۱ عدد متوسط
فلفل سبز ۲ عدد
ترخون خشک ۱ قاشق مرباخوری
نمک ۲ قاشق غذاخوری
سرکه ۱ استکان

مراحل طرز تهیه شور گل کلم فوری

مرحله دوم

در این مرحله هویج را پوست می گیریم، سپس به صورت حلقه ای یا نگینی ریز خرد می کنیم. در ادامه قسمت های اضافی فلفل دلمه ای را خارج کرده و آنرا نمیز به سلیقه خود به صورت نگینی یا خلالی خرد می کنیم.

شور بازاری - طرز تهیه شور گل کلم فوری

مرحله سوم

حالا گل کلم ها را به همراه هویج و فلفل دلمه ای خرد شده درون یک کاسه بزرگ و جادار می ریزیم. در ادامه بوته سیر را با چاقو باز کرده و حبه های سیر را پس از گرفتن پوست به مواد درون کاسه اضافه می کنیم.

مرحله چهارم

در این مرحله ترخون خشک را به همراه نمک و سرکه اضافه می کنیم. فلفل سبز تند را می توانیم به صورت کامل به مواد درون کاسه اضافه کنیم یا اینکه آنرا نیز به صورت نگینی خرد کرده و به مواد اضافه کنیم.

مرحله پنجم

البته باید توجه داشته باشیم که اگر فلفل سبز تند را خرد کنیم، در پایان شوری ما طعم تندتری خواهد داشت. حالا تمام مواد شوری را  به آرامی زیر و رو می کنیم تا به صورت کاملا یکدست با هم مخلوط شوند.

گل کلم - طرز تهیه شور گل کلم فوری

مرحله ششم

در این مرحله ۲ لیوان آب درون یک قابلمه مناسب می ریزیم، سپس قابلمه را روی حرارت قرار داده و اجازه می دهیم آب جوش بیاید. در همین حین مواد شوری را درون یک ظرف شیشه ای تمیز و درب دار می ریزیم.

مرحله هفتم

پس از اینکه آب به نقطه جوش رسید، آنرا روی مواد شوری درون شیشه می ریزیم و درب شیشه را محکم می بندیم. توجه داشته باشید که مقدار نمک، سرکه و آب در تهیه شوری سلیقه ای است و می توانیم آنها را کم و زیاد کنیم.

مرحله هشتم

پس از اینکه درب شیشه را محکم بستیم، آنرا در فضای آشپزخانه قرار می دهیم تا با دمای محیط هماهنگ شود، سپس آنرا درون یخچال قرار می دهیم. پس از گذشت یک هفته شوری ما آماده مصرف است.

تندتر شدن گل کلم شور

در صورتی که تمایل دارید گل کلم شور را با طعمی تندتر درست کنید، می توانیم از دو روش استفاده کنیم، روش اول افزایش تعداد فلفل ها و روش دوم اینکه روی فلفل ها با یک کارد چند شیار ایجاد کنیم تا تندی فلفل ها وارد مواد شوری شود.

دستور تهیه شور - طرز تهیه شور گل کلم فوری

روش نگهداری شور گل کلم

شور را در یخچال نگه دارید. تا زمانی که در بطری شور گل کلم باز نشود، می‌توانید آن را در بیرون از یخچال و البته در جای خنک نگهداری کنید. ولی وقتی در  بطری باز شد باید در یخچال نگهداری شود که کپک نزند.

برای استفاده از آن از قاشق تمیز استفاده کنید.

در بطری را محکم ببندید که هوا نکشد و کپک نزند.

برای جلوگیری از کپک زدن شور گل کلم، بطری‌ها را قبل از استفاده تمیز بشویید و خوب خشک کنید یا حتی برای محکم کاری آن‌ها را استریل کنید.

پیشگیری از کپک زدن

مواد شور و ظرفی که می خواهید مواد را داخل آن بریزید، کاملا خشک باشد، تا ترشی کپک نزند.

پس از اضافه کردن آب نمک، به این علت که مواد، مقداری از آب نمک را جذب میکنند سطح آب نمک پایین‌تر میرود.

پس دقت کنید که حتما آب نمک روی تمام شورها را بپوشاند و بالاتر باشد ،چون سبزی هایی که بیرون از آب نمک بمانند کپک میزنند.

برای جلوگیری از کپک زدن ، می توانید می‌توانید چند عدد گل ‌پر به آن اضافه کنید.

شور مخلوط - طرز تهیه شور گل کلم فوری

علت لزج شدن شور

نکته دیگر این‌که گاهی دیده‌اید شور شما دچار لزج یا لیزی هست حتما داخل شیشه شور هوا وارد شده و یکی از علت‌های دیگر آن کم نمک بودن آن است.

برای هر یک لیتر آب نصف پیمانه سرکه سفید استفاده کنید یا به طور دقیق از هر یک لیوان آبی که استفاده می‌شود، ۲ قاشق غذاخوری نمک استفاده کنید.

اگر حین درست کردن شورتان احساس کردید شور شما بیش از حد شور شده چکار کنیم؟

اگر حین درست کردن شور متوجه شوری آب آن شدید می‌توانید آب جوشیده سرد شده را آماده کنید و کمی از آب شیشه خالی کنید و کمی به آب جوشیده شده سرکه اضافه کنید و دوباره روی شیشه بریزید. اما اگر بعد از مدتی از استفاده متوجه شوری شدید می‌توانید شورتان را هنگام استفاده زیر شیر سرد بگیرید تا شوری آن کم شود. اما هنگام درست کردن به نمک آن دقت کنید.

زمانی که می‌خواهید آب جوشیده سرد شده را روی مواد بریزید اگر ولرم باشد بهتر است در حدی که نه سرد باشد و نه طوری که دست را بسوزاند.

کسانی که دچار فشار خون بالا هستند، می‌توانند قبل از استفاده از شور مقداری از آن را داخل ظرفی پر از آب سرد قرار دهند و مقدار کمی برای مصرف را داخل آب سرد حدود نیم ساعت بخوابانند تا از شوری آن کاسته شود و بعد داخل آب کش ریخته و استفاده کنند.

شور کلم - طرز تهیه شور گل کلم فوری

فوت و فن درست کردن شور گل کلم فوری

۱- با این دستور تهیه رنگ گل کلم صورتی خواهد شد، اگر می‌خواهید گل کلم سفید بماند می‌توانید گل کلم قرمز را حذف کنید.

۲- مواد شور را باید به صورت درشت خرد کرد.

۳- بعضی‌ها در شور مقداری زردچوبه می‌ریزند تا رنگ شور به زردی بزند.

۴- می‌توانید از سبزیجاتی چون خیار قلمی ریز، کرفس، پیاز نقلی بنفش در تهیه شور استفاده کنید.

۵- استفاده از سبزی معطر نیز طعم خوبی به شور شما می‌بخشد، در صورت استفاده از سبزی، مقداری از سبزی معطر را در کف ظرف‌های شیشه‌ای قرار دهید و گل کلم‌ها را به همراه دیگر داخل شیشه‌ها ریخته و روی مواد را با مخلوط آب نمک و سرکه که کاملا سرد شده است پر می‌کنید.

۶- شیشه‌ها باید خشک و تمیز بوده و آنها را به مدت ۲ هفته در جای خشک و خنک قرار دهید تا گل کلم شور آماده مصرف شود.

۷- برای تندتر شدن گل کلم شورتعداد فلفل بیشتری در شیشه بریزید و یا روی فلفل‌ها با یک کارد چند شیار ایجاد کنید.