درمورد سرماخوردگی توصیه های فراوانی وجود دارد که اکثر آن ها اشتباه اند و جنبه ی پزشکی ندارند. 25 باوری که از زمان کودکی همراهمان بوده ولی حقیقت ندارد را در پارس نیوز لیست کرده ایم.

باور های غلط درباره ی سرماخوردگی

تب شدید - سرماخوردگی

در زمان سرماخوردگی می توانید شیر بخورید

بسیاری بر این باور هستن که خوردن شیر می تواند باعث افزایش مایع مخاطی می شود. در صورتی که خوردن شیر هیچ اثر منفی بر روی بدن فرد سرماخورده ندارد و باعث افزایش مایع مخاط نمی شود. شیر با داشتن انواع ویتامین ها و مواد معدنی و حجم بالای آب در خود،  می تواند برای تامین این مواد برای بدن مفید باشد.

سرماخوردگی به خاطر مواجهه با هوای سرد است

درست است که سرماخوردگی در طول فصول سرد بیشتر شما را گرفتار می‌کند، اما شواهد بسیار کمی وجود دارد مبنی بر این که آب و هوای سرد عامل ابتلا به این بیماری هستند. در حالی که ویروس‌های سرماخوردگی در همه فصول وجود دارند، ولی در فصل سرد سال بیشتر تکثیر پیدا می‌کنند و، چون به دلیل سردبودن هوا در و پنجره‌ها بسته است و جریان هوایی هم وجود ندارد قابلیت انتقال ویروس به بدن افراد بالاست.

خوردن غذا در زمان سرماخوردگی منعی ندارد

گاهی می شنویم که میگویند در موقع سرما خوردن غذا کم بخورید یا غذا نخورید. این باور هم غلط است و خوردن غذا نه تنها باعث تشدید سرماخوردگی نمی شود بلکه با تقویت بدن می تواند به ما در مبارزه با ویروس سرماخوردگی کمک نماید. زیرا در زمان بیماری متابولیسم بدن افزایش یافته و نیاز بدن به غذا بیشتر می شود. پس تا جایی که بدن شما می تواند تحمل کند غذا بخورید.

مصرف موز برای سرماخوردگی

برای موز فواید باورنکردنی زیادی وجود دارد اما برای درمان ویروس سرماخوردگی باید از مصرف آن خودداری کنید. این میوه خوشمزه به دلیل قند بالایی که دارد موجب افزایش التهاب می‌شود. همچنین این میوه نیز آزاد کننده هیستامین است.

آنتی بیوتیک‌ ها برای درمان سرماخوردگی کمک کننده هستند

واقعیت این است که هیچ درمانی برای از بین بردن سریع سرماخوردگی وجود ندارد. حتی آنتی بیوتیک‌ها نیز قرار نیست در این رابطه معجزه کنند. در واقع منشا سرماخوردگی ویروس است پس نمی‌تواند توسط آنتی بیوتیک‌ها درمان شود. مصرف بی مورد آنتی بیوتیک باعث مقاوم شدن بدن به آن می‌شود. پس از مصرف آنتی بیوتیک بدون دستور پزشک جدا خودداری کنید.

آبریزش بینی - سرماخوردگی

مصرف انگور و خربزه باعث تشدید سرماخوردگی نمی شود

بسیار می شنویم که در زمان سرماخوردگی خربزه و انگور نخورید و این موضوع را در تجربیا زندگی شخص هم گاهی مشاهده کرده ایم اما واقعیت این است که خوردن خربزه و انگور باعث تحریک گلو و تشدید موقتی علائم آلرژیک سرماخوردگی می شود اما بر روی سیستم دفاعی بدن تاثیر ندارد و علائم آلرژیکی خوردن این میوه ها هم به سرعت از بین می رود بنابراین خود را از این منابع خوب تامین ویتامین ها و مایعات بدن در زمان سرماخوردگی محروم نکنید.

ویتامین سی درمان سرماخوردگی است

برای نسل‌ها این باور وجود داشت که ویتامین سی درمان کننده سرماخوردگی است. این در حالی است که ویتامین سی به هیچ وجه از ابتلا به این بیماری جلوگیری نمی‌کند و تنها با تقویت سیستم ایمنی بدن، می‌تواند طول دوره سرماخوردگی را کوتاه کند. از میوه‌های خانواده مرکبات در هنگام سرماخوردگی لذت ببرید، ولی منتظر معجزه هم نباشید.

لیمو ترش برای سرماخوردگی

بارها شنیده اید که میوه های ترش مانند لیمو ترش برای سرماخوردگی مضر است این مورد هم مانند انگور و خربزه به دلیل تحریک و ایجاد سوزش موقتی در گلو در ذهن افراد ایجاد شده است و پایه ی علمی اثبات شده ندارد. برای پیشگیری از تحریک و سوزش موقت گلو می توانید از آب لیموترش تازه در کنار مواد غذایی دیگر استفاده کنید و به بدن خودتان در مبارزه با ویروس سرماخوردگی از طریق رساندن ویتامین های موجود در لیمو ترش کمک کنید.

آنفلوانزا همان سرماخوردگی شدید است

تشخیص تفاوت بین این دو می‌تواند دشوار باشد، اما فقط در ابتدای بیماری. سرماخوردگی تقریباً همیشه بدون ایجاد هیچ گونه مشکل جدی برطرف می‌شود، درحالی‌که آنفلوانزا می‌تواند به عارضه‌های ثانویهٔ جدی مانند عفونت ریه منجر شود. تشخیص آنفلوانزا در اوایل بیماری می‌تواند به شما کمک کند تا به طور متناسبی آن را درمان کنید و احتمالاً از عارضه‌های ثانویه جلوگیری کنید.

اگر فرزند شما به علت یک بیماری زمینه‌ای، ریسک بالایی برای ابتلا به عارضه‌های ثانویه داشته باشد، تشخیص سریع آنفلوانزا ممکن است فرصتی برای درمان بهتر را فراهم کند. اگر فرزند شما یک ساله یا بزرگ‌تر باشد، می‌تواند داروهای ضدویروسی دریافت کند که ویروس عامل ایجاد آنفلوانزا را از بین می‌برد و بهبود را به اندازه‌ٔ یک یا دو روز تسریع می‌کنند. اما داروهای ضدویروس تنها در صورتی عمل می‌کنند که در دو روز اول بیماری مورد استفاده قرار گیرند و وقتی ۴۸ ساعت اولیه بیماری به اتمام برسد، آنها دیگر اثری ندارند.

سرماخوردگی شدید

میوه های کنسرو شده هم کاملا مفید هستند

بسیاری تصور می کنند که میوه های کنسرو شده فاقد مواد مفید هستند و باید از آنها اجتناب کرد در صورتی که میوه های تازه چیده شده معمولا با سرعت تبدیل به کنسرو می شوند و به این جهت آنزیم های ایجاد شده در زمان فساد تدریجی میوه ها هنوز در میوه تاثیر نگذاشته اند و به این جهت این کنسروها می توانند مواد غذایی مفید خود را حفظ کرده و برای بدن ما مفید باشند.

البته باید توجه داشته باشیم که در صورتی که کنسرو همراه با مواد نگهدارنده نباشد بسیار بهتر خواهد بود. پس با خوردن میوه های کنسروی از مواد معدنی و ویتامین های آنها استفاده کنید بخصوص در بعضی فصولی که آن نوع میوه به صورت تازه پیدا نشده در دسترس نیست و یا به دلیل فاصله زیاد بین محل تولید و مصرف امکان یافتن میوه تازه چیده شده وجود ندارد.

سرماخوردگی یعنی سیستم ایمنی بدنتان ضعیف است

افراد صد درصد سالم هم تسلیم ویروس‌های سرماخوردگی می‌شوند. در یک پژوهش انجام‌شده، حدود ۹۵ درصد از داوطلبانی که ویروس سرماخوردگی در بینی‌شان وارد شد، به ویروس آلوده شدند. با این حال، تمام کسانی که به یک ویروس سرماخوردگی آلوده می‌شوند، در عمل سرما نمی‌خورند و فقط حدود ۷۵ درصد از داوطلبانی که آلوده شدند، علائم سرماخوردگی را نشان دادند.

برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهد که ایمنی کمتر بدن، برای مثال به علت داشتن یک بیماری مزمن یا استرس می‌تواند علائم سرماخوردگی را بدتر کند. اما یک کودک سالم هم به راحتی می‌تواند به یکی از حداقل ۲۰۰ ویروس مختلفی که باعث سرماخوردگی می‌شود آلوده شود.

تنفس تنها راه سرما خوردن است

این درست است که ویروس‌های سرماخوردگی از طریق هوا پخش می‌شوند، به ویژه هنگامی که شخصی بیمار سرفه یا عطسه می‌کند. اما این تنها یکی از راه‌هایی است که ویروس مربوطه، قربانی بعدی خود را از طریق آن پیدا می‌کند.

ویروس‌ها همچنین می‌توانند در دستان شما باشند. اگر شما چیزی را که ویروس روی آن است، مانند تلفن، اسباب‌بازی یا دست دوستتان لمس کنید، ویروس‌هایی که به دست شما می‌چسبند به راحتی می‌توانند از راه‌هایی وارد بدنتان شوند. به عنوان مثال، اگر چشم‌ها یا بینی خود را یا راه‌های ورودی دیگر بدنتان را لمس کنید. ویروس‌های سرماخوردگی معمولی می‌توانند به مدت سه ساعت روی پوست یا سطوح دیگر زنده بمانند.

درمان خانگی سرماخوردگی

بخور درمان سرماخوردگی است

بیماران دچار سرماخوردگی از بخور استفاده می کنند ولی بخور سرماخوردگی را درمان نمی کند، فقط راهکار خوبی برای تهویه مجرای بینی خشک و آلوده به ویروس است. بیماران باید از بخور گرم استفاده کنند. همچنین در زمستان آب و هوا خشک است و استفاده از بخور در محیط بسته باعث مرطوب شدن محیط می شود.

با عرق کردن می توان سرماخوردگی را از بدن بیرون کرد

حتما موقع سرماخوردگی این توصیه که هر چه بیشتر عرق کنی، زودتر خوب می‌شوی را زیاد شنیده‌اید. اغلب افراد موقع سرماخوردگی خودشان را با چند پتو می‌پوشانند تا عرق کرده و به این طریق بیماری را از بدنشان زودتر خارج کنند. این کار برای رهایی از شر سرماخوردگی موثر نیست و تنها مزیتش این است که چون احساس گرما می‌کنید، باعث می شود حس خوبی داشته باشید.

مصرف هندوانه

هندوانه طبعی سرد و تر دارد. مصرف این میوه آبدار برای افرادی که دچار تب شدید شده‌اند، توصیه می‌شود. در مورد موثر بودن هندوانه برای سرماخوردگی، تحقیقات علمی انجام نشده است.

مصرف سرکه و ترشی

اگر مصرف لیموترش و آب نارنج برای سرماخوردگی مفید است، پس چرا گفته می‌شود از مصرف ترشیجات خانگی در زمان ابتلا به سرماخوردگی خودداری کنید؟ این متخصص طب سنتی پاسخ می‌دهد: انواع ترشیجات، سرکه و آبغوره اگر به‌تن‌هایی خورده شوند به ضعف سیستم عصبی و تضعیف سیستم ایمنی بیمار منجر می‌شود.

بیشتر افراد هنگام بیماری، بدن رنجور و ضعیفی دارند و مصرف خوراکی‌های ترش این ضعف را تشدید می‌کند. البته اگر سرکه همراه عسل خورده شود اشکالی ندارد، اما خوب است بدانید ترشی آب نارنج، ترنج و لیمو نسبت به آبغوره و سرکه عوارض عصبی ندارد.

خوردن انگور

این میوه قند قابل توجهی دارد و می‌تواند التهاب ناشی از عفونت را تشدید کند. علاوه‌براین، آزاد‌کننده هیستامین نیز است. هیستامین می‌تواند ویروس را فعال و بیماری را تشدید کند.

واکسن سرماخوردگی

آیا شیره انگور برای سرماخوردگی ضرر دارد؟

غرغره کردن شیره انگور باعث کاهش التهاب و نرم شدن گلو می‌شود. به همین دلیل مصرف آن به افرادی که دچار سرفه‌های پی‌در‌پی هستند، پیشنهاد می‌شود.

بوسیدن بیمار سرماخورده

حتماً شنیده اید که می گویند نباید فرد مبتلا به سرماخوردگی راببوسید چون باعث می شود که بیماری به شما هم منتقل شود. واقعیت این است که مقدار ویروسی که در دهان و بر روی لب های فرد بیمار وجود دارد بسیار ناچیز است و نمی تواند شمارا بیمار کند. اما باید نگران ترشحات بینی باشید چون سرما خوردگی مطمئناً از این طریق منتقل می شود.

در زمان تب نباید غذا خورد‌

می‌گویند فردی که سرما خورده است در زمان تب نباید غذا بخورد، اما این حرف کاملا اشتباه است. خوردن غذا هیچ تاثیر منفی‌ای بر روی بدن ندارد؛ خصوصا زمانی که بیمار هستید. در واقع عکس این مساله درست است. خوردن غذا باعث می‌شود بدن سوخت کافی برای مقابله با بیماری را داشته باشد پس وقتی بیمار می‌شوید غذای سالم و به اندازه‌ی کافی بخورید. برای مثال سوپ مرغ شروع خوبی خواهد بود.

علائم سرماخوردگی

گوجه

گوجه فرنگی به مقدار قابل توجهی ویتامین C دارد. به همین دلیل گفته می‌شود می‌تواند در درمان زکام موثر باشد. یک گوجه متوسط چیزی حدود ۱۶ میلی‌گرم ویتامین سی دارد. این ماده غذایی به مقدار قابل توجهی حاوی آنتی‌اکسیدان است. آنتی‌اکسیدان‌ها منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند. البته باید بدانید این میوه طبعی سرد دارد و از این رو برخی مصرف آن را توصیه نمی‌کنند.

مصرف خیار

خیار به تنهایی نمی‌تواند منجر به تشدید بیماری شود. نکته مهم این است که این میوه طبع سرد دارد و در زمان سرماخوردگی توصیه می‌شود به سراغ خوردنی‌هایی بروید که طبع گرم دارند. از این منظر مصرف خیار در درمان این بیماری رایج نیست.

آیا ماست و خیار برای سرماخوردگی مضر است؟

مصرف لبنیات به دلیل احتمال افزایش مخاط در دوران این بیماری توصیه نشده است. همانطور که گفته شد، مصرف خیار به دلیل طبع سردی که دارد برای درمان سرماخوردگی مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

هنگام سرماخوردگی خربزه بخوریم یا نه؟

خربزه از جمله میوه‌هایی است که می‌تواند علائم آلرژیک سرماخوردگی را تشدید کند، به همین دلیل بسیاری مصرف آن مدت زمان بیماری توصیه نمی‌کنند.

داروی سرماخوردگی

نیازی به خوردن غذاها، بدون طعم و بدون مزه نیست

در دوره بیماری سرماخوردگی به دلیل درگیر شدن مخاط بینی دهان و حلق، فرد بیمار به سختی طعم و بوی غذا را حس می کند و به همین دلیل اشتهای خود را از دست می دهد و در صورتی که غذاها به عمد بدون مزه و ادویه و یا مواد طعم دهنده پخته شوند فرد بیمار تمایلی به خوردن آنها نداشته و در نتیجه کم غذایی به سرعت ضعیف می شود و این می تواند در طولانی شدن بیماری موثر باشد بنابراین غذاها را با همان طعم و مزه همیشگی و گاهی کمی با طعم بیشتر درست کنید تا بیمار شما با اشتها بتواند آن غذاها را بخورد.

سرماخوردگی طول کشیده علت دارد

حداکثر طول مدت سرماخوردگی 10-7 روز است. اگر بیش از این زمان طول بکشد باید به بیماری سینوزیت مشکوک شد. سینوزیت در فرد اثبات شود. به طور کلی در سرماخوردگی هایی که بیش زا 10 روز طول می کشند، تب بیمار فروکش نمی کند، بیمار سردرد شدید و سرفه های خلط دار دارد و نیازمند بررسی بیشتر و درمان با آنتی بیوتیک است. اگر احساس کردید سرماخوردگی تان مشکوک است در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید.