امروزه پارکت های چوبی جای سرامیک را گرفته اند؛ اما نگهداری از پارکت چوبی به آسانی نگهداری از سرامیک نیست و در صورت استفاده ی نامناسب آسیب می بیند و هزینه های زیادی برایتان بوجود می آورد. روش صحیح نگهداری و شستشوی پارکت را در پارس نیوز بخوانید.

پارکت چوبی

چوب یکی از عناصر طبیعی است که باعث ایجاد حس تازگی و طراوت در انسان می شود. استفاده از چوب در دکوراسیون داخلی ساختمان ها سال هاست که توسط طراحان دکوراسیون پیشنهاد می شود؛ از این رو وسایل تزئیناتی مختلف، مبلمان، کنسول ها و بسیاری از وسایل منزل را از چوب تهیه می کنند.

تمیز کردن پارکت - نگهداری از پارکت چوبی

سرامیک، سنگ و کاشی از انواع کفپوش هایی بودند که در سال های گذشته استفاده زیادی از آنها می شد اما در سال های اخیر نوع دیگری از کفپوش ها که از جنس چوب می باشند وارد بازار شده اند و افراد برای پوشش کف از آنها استفاده می کنند.

تاثیر رطوبت بر پارکت

تغییرات رطوبتی موثر بر پارکت چوبی می‌تواند از آب و هوای محل نصب و یا نوع زیرسازی پارکت باشد. در صورتی که هر یک از این دو مورد رطوبت نسبی پارکت را از حد متعادل خارج کند، پارکت دچار ایراد می‌شود. مشکلات به وجود آمده برای پارکت بر اثر تغییرات رطوبتی یکی از موارد زیر خواهد بود:

1- هوای مرطوب

اگر رطوبت نسبی هوا بیشتر از حد باشد، رطوبت به چوب منتقل می‌شود، چوب، هم کشیده می‌شود، درزهای آن از هم باز می‌شود.

2- هوای مرطوب + زیرسازی مرطوب

رطوبت پارکت در هر دو سمت آن زیاد بوده، چوب واکشیده میشود و به سمت بالا شکم می‌دهد.

3- زیرسازی مرطوب

رطوبت زیرسازی به کف پارکت منتقل شده، رطوبت آن را بالا می‌برد در حالی که خشکی هوا، رطوبت چوب را می‌گیرد و چوب دچار هم کشیدگی می‌شود.

قطعات چوبی بیشتر از آن که در طول منبسط شوند، در عرض دچار واکشیدگی می‌شوند، بنابراین توصیه می‌شود در چیدمان پارکت های الواری در راستای طول دیوار بلندتر کار قرار گیرد تا در صورت واکشیدگی چوب، تغییرات به حداقل ممکن برسد. همچنین در صورت وجود نور مستقیم به داخل، باید الوارها موازی با جهت تابش نور مستقیم چیده شوند.

نصب پارکت - نگهداری از پارکت چوبی

نحوه صحیح نگهداری از پارکت چوبی

به منظور حفظ و نگهداری پارکت خانه و افزایش طول عمر کفپوش ها بخصوص پارکت های چوبی برخی نکات را می بایست در نظر نگرفت که در این جا به برخی از آن ها اشاره می کنیم. در ادامه چند راهکار اساسی نیز گفته می شود که هنگام تمیز کردن باید در نظر بگیرید.

ممنوعیت تمیز کردن پارکت با آب

آب و چوب پارکت سازگار نیستند. پارکت های چوب طبیعی یک محصول کاملا ارگانیک هستند و ساختار سلولی آنها بلافاصله در ترکیب با آب پاسخ می دهد و باعث تورم و ترک در سطح چوب می شود. مشکل این است که ضخامت سطح کف پارکت زیاد نیست و با مقداری مایعات ترک می خورد.

اکثر کارشناسان پارکت و کفپوش، توصیه می کنند که شما از هیچ گونه آبی به صورت مستقیم برای تمیز کردن پارکت استفاده نکنید. در عوض، روزانه  پارکت خود را با یک جارو برقی نرم و گرد و غبار گیر تمیز کنید. به صورت هفتگی، درزهای موجود اطراف پارکت را با دقت تمیز کنید.

اگر شما تصمیم گرفتید پارکت خود را با محلول مایع تمیز کنید٬ حتما از تمیزکننده ای استفاده کنید که به طور خاص برای کفپوش و پارکت ساخته شده است و در نهایت رطوبت را کاهش دهید. از آنجا که بخار آب هم از ترکیبات آب است، در نظر داشته باشید که بخار برای تمیز کردن پارکت نیز می تواند مضر باشد.

خرابی پارکت - نگهداری از پارکت چوبی

پاک کردن سریع مایعات از روی پارکت

هنگامی که مایعات هر چقدر کم روی یک تخته چوبی پارکت می ریزد، باید پارکت را سریع توسط دستمال های آبگیر پاک کنید٬ حتی اگر مقدار حجم مایعات کم باشد و احساس خطر نکنید. با این حال، هنگامی که مایع از سطح پارکت ناپدید می شود، در داخل پارکت از طریق درزها و بین تخته ها نشت می کند و بافت تخته های چوبی را از بین می برد.

منظور از مایعات فقط ریختن آب به صورت مستقیم روی سطح پارکت نیست. شما باید مراقب نشت آب ماشین لباسشویی و ماشین ظرف شویی٬ آب سینک روشویی٬ و حتی آب چکمه های خیس افراد خانواده نیز باشید.

خراش های ناشی از از چنگال حیوانات یا دیگر اشیاء متحرک

ما سگ ها و گربه ها را دوست داریم، اما لایه های پارکت آنها را دوست ندارند. برخی از عمیق ترین و فراوان ترین خراش در سطح پارکت، از پنجه های سگ و به میزان کمتر از پنجه های گربه ایجاد می شود.

اگر حیوان خانگی دارید حتما از پارکت هایی با تخته های محکم تر انتخاب نمایید٬ گونه هایی مانند چوب گردوی برزیل (اپی)، افرا و بامبو که مقاومت بیشتری در برابر پنجه های حیوانات دارند. تشک مخصوص حیوانات را برای استراحت روی سطح پارکت قرار دهید. با این حال، کوتاه نگه داشتن ناخن های پنجه بهترین راه برای کاهش آسیب ناخن در کف پارکت است.

خراش های روی سطح پارکت فقط ناشی از پنجه های حیوانات خانگی نیست٬ همچنین به خاطر داشته باشید که در برابر دیگر اشیاء تیز، مانند پاشنه های بلند و پایه های مبلمان از پارکت محافظت کنید.

خراشیده شدن پارکت - نگهداری از پارکت چوبی

جاروی مناسب پارکت لمینت

بیشتر اوقات کف سالن با یک جارو برقی و یا طی نم دار تمیز می شود. حداقل دو روزی یک بار کف را با جاروبرقی تمیز کنید و از تجمع آلودگی جلوگیری کنید زیرا آلودگی و گرد و غبار باعث از بین رفتن جلای پارکت ها می شود. حتما برس جاروبرقی را به داخل جمع کنید تا خط و خشی روی سطح ایجاد نکنید. جارو های دستی نیز باید از الیاف نرم و لطیف پلی استری ساخته شده باشند تا بدون آسیب زدن بتوانید کار نظافت پارکت لمینت را انجام دهید.

پارکت را به اندازه کافی تمیز نگه دارید

یکی از موثرترین راه ها برای افزایش طول عمر پارکت ها٬ این است که کفش های کثیف را خارج از فضای پارکت خانه بیرون آورید. رد کفش ها یا پنجه های حیوانات خانگی بر روی سطح پارکت با گذشت زمان تثبیت می شوند و با تمیز کردن هم لکه هایی بر جا می ماند.

سطح پارکت را با مواد مخصوص جلا دهید و براق کنید٬ این یک راهکار عالی برای احیاء پارکت می باشد به شرطی که مکررا استفاده نکنید. از جلا دهنده های مختلف و متناسب با نوع چوب پارکت خود به صورت ماهیانه استفاده کنید.

در بخش های خاصی از فرش یا پادری استفاده کنید

شما می خواهید از درخشش٬ کیفیت و بافت چوب پارکت گران قیمت خود لذت ببرید. پهن کردن فرش٬ موکت یا هر نوع تشکی روی پارکت٬ جلوه اصلی پارکت را نقض می کند. در عین حال، هر خانه دارای مناطق خاصی است که رفت و آمد در این بخش ها زیادتر از سایر بخش ها می باشد و این مناطق باید توسط  فرش محافظت شوند. فرش ساده ترین راهکار برای نگهداری پارکت خانه است.

ورودی ها، در بالای لیست محافظت قرار دارند. دوم، راهروهای داخلی، به علاوه بخش های خاصی از اتاق های بزرگتر مانند حد فاصل بین آشپزخانه و اتاق نشیمن است که عبور و مرور بیشتری در این مناطق جریان دارد. با پهن کردن پا دری های جذاب و فرش های ثابت و بدون لغزش، شما به مسیر طولانی راهروها جلوه بدهید و از پارکت خود محافظت کنید.

در آشپزخانه، در جلوی سینک آشپزخانه و ماشین ظرفشویی٬ قالیچه هایی قرار دهید که هم رطوبت را بگیرند و هم جایی مناسب برای ایستادن باشند. پادری های خاص و زیبا جلوی درب ها مردم را تشویق می کنند تا کفش خود را بیرون آورند و در جای مناسب خود قرار دهند.

ممنوعیات در استفاده از پارکت

پارکت روشن - نگهداری از پارکت چوبی

گرد و غبار و سنگ ریزه دشمن پارکت

گرد و غبار و سنگ ریزه دشمن طبیعی پارکت هستند، به دلیل آن که همانند یک سمباده‌ی زبر موجب خراشیدگی سطح پارکت می‌شود. برای مقابله با این مسئله بیرون در ورودی، از پادری‌های مناسب و در داخل راهروی ورودی، از قالیچه استفاده کنید تا از ورود و پخش این شن ریزه ها در داخل خانه جلوگیری شود.

کفش پاشنه بلند روی پارکت

مواظب سالم بودن کفش تخت و به ویژه کفش‌های پاشنه بلند باشید، زیرا کوچک‌ترین شکاف و وجود میخ های برآمده از این پاشنه‌ها، پارکت محبوب شما را زخمی خواهد کرد.

جابجایی وسایل روی پارکت ممنوع

جابجایی، کشیدن مبلمان، تختخواب و اثاثیه سنگین بر روی پارکت، باعث خط افتادگی بر روی پارکت خواهد شد. به سادگی با چسباندن تکه‌های نمد یا موکت‌های نرم بر روی پایه‌های لوازم سنگین منزل، از این مشکل جلوگیری کنید.

نظافت پارکت با جاروبرقی ؛ نگهداری از پارکت چوبی

نظافت ساده و آسان یکی از مزایای اصلی پارکت است و بهترین روش نظافت و پاکیزه نگه داشتن این کف پوش، کشیدن جاروبرقی با برس نرم است. بدیهی است از شست و شوی مستقیم با آب یا زمین شوی کاملا خیس، اکیدا باید خودداری کرد. در صورت نیاز و تمایل به چنین کاری، باید بعد از خیس کردن زمین شوی، آب آن کاملا چلانده شده و پس از گذشت چند ساعت با اندک نم باقی مانده پارکت را نظافت کرد. با رعایت این نکته مهم سالیان سال جلای لاک پارکت شما چون روز اول تازه و با طراوت باقی خواهد ماند.

جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید به پارکت

رنگ چوب، به طور طبیعی در مقابل تابش مستقیم آفتاب و نور معمولی، به دلیل اکسیداسیون، به مرور زمان اندکی گرایش به تیره تر شدن دارد، از این رو استفاده از پرده های مناسب برای کنترل تابش مستقیم آفتاب و جا به جا کردن گاه به گاه قالیچه‌ها برای جلوگیری از تغییر رنگ سطوح زیر آن‌ها با سایر قسمت‌ها، کارساز و موثر است.

قرار دادن مستقیم گلدان روی پارکت ممنوع !

قرار دادن مستقیم گلدان گیاهان آپارتمانی بر روی پارکت حتی اگر نشتی آب هم نداشته باشد، لاک پارکت را کدر می‌کند، از این رو گلدان‌ها را باید بر روی قفسه‌ها و یا پایه‌هایی با ارتفاع مناسب از کف قرار دهید.

بهترین روش تمیز کردن پارکت چوبی

ابتدا جاروبرقی بکشید

برای تمیز کردن کفپوش پارکت چوبی و لمینت، ابتدا سطح این کفپوش‌ها را با جاروبرقی یا جارو دستی نرم، جارو کنید تا تمام گرد و غبار آن‌ها گرفته شود. مراقب باشید که برس جاروبرقی چرخشی نباشد چون روی سطح پارکت خش ایجاد می‌کند. بهتر است از لوله خرطومی جارو برقی با یک سری نرم برای گرفتن گرد و خاک پارکت و لمینت استفاده کنید.

یادتان باشد قبل از شستشوی پارکت تمام ذرات گرد و غبار را از سطح آن تمیز کنید. ذرات گرد و خاک مثل ذرات سخت، سبب خش‌دار شدن سطح پارکت در هنگام شستشو می‌شوند.

جلا دادن به پارکت - نگهداری از پارکت چوبی

با مایع مخصوص تمیز کنید

برای تمیز کردن پارکت‌ چوبی لازم است که هفته‌ای یک بار این کفپوش‌ها را نظافت کنید. بهترین روش نظافت استفاده از مایع مخصوص نظافت پارکت و یک دستمال نانو یا تی‌هایی است که جنس پارچه آن‌ها از مواد نانو است. بعد از تمیز کردن پارکت چوبی با مایع مخصوص شستشو ، اگر مایع به آبکشی نیاز دارد با دستمال مرطوب و بسیار کم آب، سطح پارکت را تمیز کنید و سپس با یک حوله یا دستمال خشک سطح را خشک کنید.

باید حتما سطح پارکت خشک شود تا به آن آسیبی وارد نشود. بهتر است بعد از خشک کردن پارکت روی سطح پارکت را با روغن جلادهنده اسپری کنید. سعی کنید از حداقل رطوبت ممکن برای شستن و تمیز کردن کفپوش پارکت استفاده کنید.

کفپوش لمینت را هم بهتر است با مایع مخصوص تمیز کننده پارکت لمینت پاک کنید. بهتر است لمینت را با یک پاک کننده ملایم و آب تمیز کنید. از پاک کننده‌های ساینده که لایه کدری روی کف ایجاد می‌کنند استفاده نکنید. مراقب پولیش های اسپری مانند و دیگر محصولات بر پایه سیلیکون باشید چون این شونیده‌ها، کف لمینت را خیلی لیز می‌کنند.

توجه داشته باشید که پارکت‌های لمینت هم از چوب طبیعی درختان ساخته می‌شوند و استفاده زیاد از حد آب سبب باد کردن و تورم پارکت لمینت می‌شود.

نکته: اگر آب مصرفی شما گچ و املاح زیادی دارد بهتر است برای تمیز کردن کفپوش پارکت و لمینت از آب مقطر یا آبی که از دستگاه تصفیه‌کن خانگی به دست می‌آید استفاده کنید.

بهترین شوینده برای تمیز کردن کفپوش پارکت چوبی و لمینت کدام است

انواع شوینده‌های تخصصی و جلادهنده‌ها و روغن‌های براق کننده از مارک‌ها و برندهای مختلف برای تمیز کردن و جلا دادن کفپوش‌ پارکت چوبی و لمینت در بازار موجود هستند و می‌توانید از فروشگاه‌های بزرگ و معتبر به صورت حضوری و آنلاین آن‌ها خریداری کنید. بعضی از این شوینده‌ها به شستشو با آب نیاز ندارند و به نظر می‌رسد انتخاب‌های بهتری برای تمیز کردن کفپوش‌های چوبی و لمینت هستند.

برخی دیگر از این شوینده‌ها با قدرت شستشوی بالا این توانایی را دارند که لکه‌های قدیمی روی پارکت و لمینت را شسته و براق کنند. برخی دیگر نیز خط و خطوط و خش کفپوش را برطرف می‌کنند. بهتر است از مواد شستشو‌ دهنده‌ای استفاده کنید که استاندارد هستند، کیفیت بالایی دارند، خشن نیستند، به سطح پارکت و لمینت آسیب نمی‌رسانند و آن را کدر نمی‌کنند.

نکته: به هیچ‌وجه از ترکیب آب و سرکه برای تمیز کردن کفپوش پارکت چوبی و لمینت استفاده نکنید. سرکه سطح پارکت را تخریب می‌کند و سبب ایجاد خش روی آن می‌شود.

استفاده از بخارشو برای تمیز کردن کفپوش پارکت چوبی و لمینت

به نظر می‌رسد که دستگاه بخارشو انتخاب خوبی برای تمیز کردن کفپوش پارکت چوبی و لمینت نیست. برای چسباندن پارکت از چسب استفاده می‌شود و همان اندک رطوبت حاصل از بخار این دستگاه به این چسب‌ها آسیب می‌رساند و به مرور ورقه‌های پارکت‌ را شل و از کف جدا می‌کند.

براق کردن پارکت - نگهداری از پارکت چوبی

چگونه کفپوش را براق کنیم؟ نگهداری از پارکت چوبی

جدا از این که پارکت را چگونه تمیز کنیم، ممکن است این سوال در ذهنتان ایجاد شود که بهترین روش برای براق کردن پارکت چوبی چیست. برای براق کردن پارکت و کفپوش‌های چوبی تنها باید سطح کفپوش را با استفاده از جارو تمیز کنید و ردپا روی پارکت و گرد و غبار روی آن را از بین ببرید. سپس می‌توانید با استفاده از تی و مقداری شوینده مناسب پارکت سطح آن را تمیز کنید.

استفاده از واکس‌های پارافینی و براق‌کننده‌های دیگر به هیچ عنوان برای براق کردن پارکت مناسب نیستند و به مرور موجب کدر شدن و ایجاد خراش روی پارکت می‌شوند. به منظور براق کردن پارکت می‌توانید از پولیش‌های مخصوص پارکت استفاده کنید.

روش‌های از بین بردن لکه‌های مختلف بر روی سطح لمینت

همیشه هنگام نظافت منزل این پرسش برای خانم‌ها وجود دارد که چگونه لکه‌های سرسخت را تمیز و پاک کنیم؟ در این‌جا برای آسایش و رهایی شما از این معضل، به چند مورد از راه حل‌ها اشاره می‌شود. برخی از روش‌های از بین بردن لکه‌ها عبارت‌اند از:

  • برای از بین بردن لکه‌های خون، می‌توانید از مایع شیشه شوی که ضرری برای لمینت ندارد استفاده کرده و سپس محل لکه را به خوبی با یک دستمال خشک نمایید.
  • آشپزخانه محیطی است که سطوح مختلف آن دائماً پر از لکه‌های چربی و روغن است. اگر احیاناً از پارکت لمینت برای فضای آشپزخانه استفاده کرده‌اید اولاً باید اصول نظافتی آن را رعایت کنید تا مانع نفوذ رطوبت و آب به لمینت شوید و ثانیاً برای از بین بردن لکه‌ها میتوانید به واسطه‌ی یک تکه یخ چربی‌ها را جمع کرده و با استفاده از یک  وسیله مانند: قاشق پلاستیکی آن را از سطح کفپوش بردارید.

مزایای پارکت

  • طبیعی بودن پارکت چوبی موجب شده است برای سلامتی هیچ گونه ضرری نداشته باشد و کاملا سازگار با بدن انسان می باشد و این خصوصیت از مزایا پارکت چوبی می‌باشد.
  • دمای مناسب نسبت به فصل‌های سال دارد
  • از زیبایی و ظاهر شیک برخوردار است
  • برای کودکان ایمن می‌باشد
  • راحت با دکورهای مختلف ست می‌شود
  • دوام بالایی دارد
  • تنوع بالا در رنگ و طرح آن زیاد است
  • نسبت به کف‌پوش‌های دیگر گرمای بیشتری دارد
  • نظافت آن آسان است
  • سرعت نصب بالایی دارد
  • عایق صدا و حرارت است
  • حس گرمی و لذت بودن در کنار طبیعت را به انسان می دهد
  • باکتری ها در آن رشد نمی کند

انواع پارکت - نگهداری از پارکت چوبی

معایب پارکت

  • کم بودن مقاومت آن‌ها در برابر سیستم سرمایشی و گرمایشی از کف
  • ایجاد سرو صدا هنگام راه رفتن که باید راه حل آن را  علت فاصله افتادن بین پارکت جویا شوید.
  • پارکت برای استفاده در مکان‌هایی که نیاز به شستشو زیاد با آب دارند مناسب نمی‌باشد.

نکات طلایی در نگهداری از پارکت چوبی

برای نظافت و نگهداری صحیح پارکت های چوبی باید دقت ویژه ای داشت که به آنها می پردازیم.

  • در هنگام تمیز کردن پارکت ها نباید آب را به طور مستقیم بر روی پارکت ریخت؛ توصیه می شود یک پارچه تمیز یا طی را به آب آغشته کرده و با رطوبت آن پارکت را تمیز نمایید.
  • استفاده از مواد شیمیایی و شوینده های قوی می توانند به بافت چوب آسیب زده و پارکت را خراب نمایند. بهتر از از شوینده های ملایم به همراه آب و یا استفاده از مخلوط سرکه و آب رقیق برای پاک کردن لکه ها بر روی پارکت چوبی استفاده نمایید.
  • از ضربه زدن مستقیم به پارکت ها خودداری کنید؛ در صورتی که دارای حیوان خانگی می باشید بهتر است جای مخصوصی را برای آن در نظر بگیرید تا با پنجه های خود به پارکت آسیبی نزند و یا از پارکت های با مقاومت بالاتر استفاده کنید.
  • پایه های مبل و میزها می توانند در طولانی مدت به پارکت صدمه زده و به آن آسیب وارد کنند، بهتر است از پدهای مخصوصی که برای پایه های مبلمان وجود دارد استفاده کنید تا ضربه ای به پارکت وارد نشود.
  • بهتر است پارکت ها را در فواصل زمانی معین گردگیری کنید زیرا وجود گرد و غبار به صورت دائم می تواند عمر پارکت چوبی را کم کند.
  • یکی از نکات طلایی در نگهداری از پارکت چوبی استفاده از پادری در نقاطی است که رفت و آمد بیشتری را دارد. این کار باعث می شود تا پارکت از پوسیدگی و آسیب های احتمالی در امان بماند.

آیا پارکت موریانه میزند؟

پارکت های نو که لایه ای از پلی استر بر روی خود دارند به هیچ عنوان موریانه نمی زنند . پس تا زمانی که لایه پلی استر روی آن است نگران وجود موریانه در پارکت خانه خود نباشید. اگر آن لایه از بین رفت بهتر است یا پارکت را عوض کنید یا روی آن مجددا پلی استر بگذارید.