پیاز، سیر و سیب زمینی در صورتی که در شرایط مناسبی نگهداری نشوند جوانه می زنند و قابل استفاده نخواهند بود. آیا پیاز جوانه زده را پس از جدا سازی جوانه می توان مصرف نمود؟ در این مقاله از پارس نیوز روش های نگهداری از سیر و پیاز را یادتان می دهیم.

پیاز قرمز - پیاز جوانه زده

چرا سیر و پیاز جوانه می‌زند؟

دلیل اصلی جوانه زدن آن‌ها رطوبت است. سیر و پیاز به گیاهان جدیدی تبدیل می‌شوند. جوانه زدن برای آن‌ها یک اتفاق طبیعی محسوب می‌

اما آیا خوردن سیر و پیاز جوانه زده سالم است؟

اگر مطمئن باشید که خود جوانه‌ها را نخواهید خورد، پاسخ بله است، یعنی در واقع در صورتی اجازه مصرف دارید که قسمت جوانه زده را کامل و با دقت جدا کرده باشید. قسمت‌های سالم سیر و پیاز ممکن است بعد از جوانه زدن مثل همیشه نباشد، اما سمی نیست و به بدن آسیب وارد نمی‌کند بلکه این قسمت جوانه است که سمی است.

بعضی عقیده دارند که خوردن سیر و پیاز جوانه زده خاصیت بیشتر و پروتئین بالاتری دارد و محبوب گیاه خوار‌ها و خام خوار‌ها است. بعضی دیگر هم طعم سیر و پیاز جوانه زده را بیشتر می‌پسندند، اما بعضی طعم آن‌ها را تلخ می‌دانند. البته این تلخی زمانی مشخص است که آن‌ها را خام بخورید.

جوانه پیاز - پیاز جوانه زده

عمر مفید پیاز چقدر است؟

پیاز هایی که در دمای بین 3تا 7 درجه سلیسوس (یعنی در جایی خنک) نگهداری می شوند، تا یکسال قابل استفاده هستند. در غیر اینصورت، فقط تا چند هفته سالم باقی می مانند.

به همین دلیل است که از شما می خواهیم تا نحوه نگهداری از پیاز در منزل را بدانید و عمر مفید پیاز را تا آنجا که ممکن است افزایش دهید.

اصول انتخاب پیازها برای ذخیره و نگهداری

قبل از اینکه نکات نگهداری پیاز را به شما بگوییم باید با نکات مهم خرید پیاز آشنا شوید تا بهترین پیاز را برای نگهداری انتخاب کنید.

  1. پیازهای صورتی و قرمز برای نگهداری مناسب ترند زیرا رطوبت کم و عطر و طعم بالایی دارند.
  2. در هنگام خرید پیاز به ظاهر پیاز و پوسته آن توجه نمایید زیرا پیازها در اثر برداشت بد و حمل و نقل نامناسب، مستعد آلودگی و فساد می شوند.
  3. پیاز خریداری شده باید پوسته سالم، یکنواخت داشته باشد.
  4. بافت پیاز باید سالم، محکم و آب دار بوده و نباید شل و وارفته یا ترشیده باشد.
  5. از یخ نزده بودن پیاز مطمئن شوید. بافت پیازهای یخ زده بعد از برش لزج بوده و شفافیت لازم را ندارد.
  6. پیازهای برداشت شده در پاییز را برای ذخیره و نگهداری مناسبند و پیازهایی که در بهار و تابستان برداشت می شوند به اندازه کافی برای ذخیره و نگهداری، بادوام و مناسب نیستند.
  7. پیازهای تند ترکیبات سولفوری بیشتری نسبت به پیازهای با طعم و رایحه ملایم دارند و ماندگاری بیشتری نیز دارند.
  8. پیاز باید نسبت به اندازه خود سنگین باشد.
  9. پیازهای جوانه زده را انتخاب نکنید، زیرا آنها تازه نیستند و به سرعت چروک می شوند.

مصرف پیاز جوانه زده - پیاز جوانه زده

قبل از نگهداری پیاز باید آن را برای ذخیره سازی و نگهداری برای مدت طولانی آماده کنید اما چگونه؟

  1. برگ های پیاز (قسمتی که بالای قسمت گرد پیاز قرار دارد) را جدا نکنید.
  2. پیازها را در یک فضا با تهویه مناسب قرار دهید تا پوستشان کاملاً خشک شود.
  3. پیاز زمانی آماده ذخیره سازی و نگهداری برای مدت طولانی خواهد بود که ساقه آن دیگر سبز نباشد و پوست آن کاملاً خشک و سخت شده باشد.
  4. با یک قیچی و یا چاقوی تیز ریشه های پیاز را از آن جدا کنید.پیازهایی که ساقه آن ها هنوز سبز هستند، هنوز برای این مرحله آماده نیستند.
  5. در فاصله حداقل 2٫5 سانتی متری برگ ها را از بدنه گرد پیاز جدا کنید و یا بدون کوتاه کردن آن ها را به هم ببافید.

نکات قابل توجه برای نگهداری پیاز

برای نگهداری پیاز برای مدت طولانی به نکات زیر توجه نمایید.

پیازها را در جای خنک نگه دارید:

دمای مناسب برای نگهداری پیاز 32 تا 40 درجه فارنهایت است. پیاز ها را در مکان خنک مانند انبار، زیرزمین و گاراژ نگهداری کنید تا احتمال جوانه زدن و فاسد شدن پیاز کاهش یابد زیرا گرما سبب خراب شدن پیاز می شود.

کاشتن سیر - پیاز جوانه زده

پیازها را در محیط خشک نگه دارید:

بهتر است پیازها را در محیط خشک که دارای تهویه مناسبی است، نگه دارید. پیازها را روی پارچه ای پهن کنید و در این شرایط نگه دارید تا پوستشان کاملاً خشک شود.

پیازها را در محفظه دربسته نگه ندارید:

هرگز پیازها را در محفظه و ظرف های پلاستیکی و کیسه های پلاستیکی نگه ندارید چون به علت نبود هوای کافی به سرعت فاسد می شوند. بهتر است پیازهای خشک را در کیسه توری مانند یا سبد سیمی نگهداری کنید زیرا باید میزان اکسیژن کافی به پیاز برسد تا از ایجاد قارچ و فاسدشدن پیشگیری شودعدم گردش مناسب هوا باعث ایجاد رطوبت و در نتیجه جوانه زدن پیاز یا پوسیدگی آن می شود.

پیازها را دور از سایر میوه ها نگه دارید:

میوه های رسیده گاز اتیلن تولید می کنند واحتمال جوانه زدن را بالا می برند پس پیازها را از سایر میوه ها و سبزیجات دور نگهداری کنید.

پیازها را در جای تاریک قرار دهید:

محیط نگهداری پیاز باید دور از تابش آفتاب باشد زیرا تابش آفتاب باعث تلخ تر شدن طعم پیاز می شود. نگهداری پیاز زیر نورخورشید و در گرما باعث فاسد شدن پیاز می شود. پس محیط نگهداری پیاز باید دمای خنک و متعادل داشته و دور از نور آفتاب باشد.

پیاز - پیاز جوانه زده

پیاز را در محیط مرطوب نگه ندارید:

نگهداری پیاز در محیط مرطوب بسیار اشتباه است زیرا اگر دما و رطوبت بالا باشند، پیاز به راحتی رطوبت را جذب می کند و پیاز فاسد شده و جوانه می زند.

پیاز را در فریزر نگه ندارید:

اگر شما پیاز سالم را در فریزر قرار دهید، ماندگاری آن را کاهش داده اید. پیاز کامل رطوبت را به سادگی جذب می کند، خمیری مانند یا نرم می شود و سریع تر فاسد می شود.

پیازهای خراب را جدا کنید:

برای اینکه ماندگاری پیازهای شما بالا برود، پیازهای خراب و نرم شده را از سایر پیازها جدا کنید زیرا این پیازها سبب خراب شدن پیازهای سالم می شوند.

خواص پیاز

پیـاز انـواع مختلـف دارد؛ مانند: سفید، بنفش، قرمز و زرد. پیاز در حال حاضر در تمام مناطق دنیا کشت می شود ولی منشأ آن از ایران و افغانستان بوده و از آنجا به دیگر نقاط دنیا راه یافته اسـت. پیاز غنی از آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها، عناصر معدنی، فیبر و نشاسته می باشد. آنتی اکسیدان ها شامل اسید اسکوربیک، فلاونوئیدها، پلی فنول ها و … هستند که کمک شایانی به بهبود سلامتی می کنند.

نگهداری از پیاز - پیاز جوانه زده

فواید بی نظیر پیاز بر کسی پوشیده نیست. از زمـان باسـتان پیاز به عنوان غذا و برای درمان بسـیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار گرفته است. از خواص آن می توان به بهبود عملکرد سیستم ایمنی، ضد التهاب قوی،  کاهش کلسترول، پیشگیری از بیماری‌های قلبی، فشار خون، سرطان و دیابت، تقویت دستگاه گوارش و سلامت دهان و دندان اشاره کرد.

طبق پژوهش های صورت گرفته پیاز خام نسبت به پیاز پخته شده آنتی اکسیدان بیشتری دارد. جالب است بدانید لایه های خارجی پیاز ترکیبات آلی بیشتری نسبت به لایه های داخلی آن دارند.

سیر و پیاز جوانه زده را چکار کنیم؟

برای آنکه بتوانید از سیر و پیاز جوانه زده استفاده کنید باید حتما نکته‌ای را دانسته و رعایت کنید، شما باید سیر یا پیاز خود را از وسط برش دهید و به راحتی آن‌ها را جدا کنید.