مصرف سیر با وجود خواص فراوان دردسر هایی نیز دارد. خوردن سیر بخصوص در فصل تابستان باعث ایجاد بوی نامطلوب در دهان می شود. از بین بردن بوی سیر دهان با کمک 25 ترفند موثر را در پارس نیوز بخوانید.

چرا بوی سیر به وجود می‌آید؟

یک سری از ترکیبات در پیاز، سیر و یا هر دو، موجب بوی بد در دهان یا حتی کل بدن می شوند ، که شامل:

بوی بد دهان - از بین بردن بوی سیر دهان

  • آلیسین: زمانی که حبه های سیر در معرض هوا قرار می گیرند، ماده ای به نام آلین، به آلیسین تغییر پیدا می کند ،که سپس به چندین ترکیب حاوی گوگرد تبدیل می شود ،و این بو را به سیر می دهد.
  • آلیل متیل سولفید: این ترکیب، هم از پیاز و هم از سیر ،زمانی که خرد شده اند منتشر می شود زمانی که خورد می شوند، این ماده توسط رگ های خونی جذب می شود و از طریق منافذ ریه و پوست رها می شود.
  • سولفوکساید سیستئین: این ترکیب گوگردی در سیر و پیاز به محض خورد شدن ، موجب بوی نامطبوعی از طریق تنفس می شود.

بوی سیر تا چند ساعت می‌ماند؟

آلیل متیل سولفید به سرعت تجزیه نمی‌شود و زمان مقدار قابل توجهی پس از مصرف در بدن باقی می‌ماند و این باعث می‌شود بوی سیر به مدت چند ساعت و یا حتی چند روز (۱ تا ۲ روز) پایدار بماند.

روش های از بین بردن بوی سیر دهان

آدامس جویدن

اگر زمان کافی ندارید و قصد دارید در کوتاه‌ترین زمان نتیجه بگیرید خوردن آدامس بدون قند را به شما توصیه می‌کنیم! در میان اسانس‌ها نیز به شما اکالیپتوس و نعنا را توصیه می‌کنیم تا زودتر از شر بوی سیر خلاص شوید.

استفاده از دهانشویه برای از بین بردن بوی سیر دهان

برای از بین بدن بوی سیر به شما توصیه می‌کنیم بعد از خوردن وعده غذایی به سراغ دهانشویه بروید؛ البته دهانشویه نعنایی تاثیر بیشتر بر رفع بوی سیر خواهد داشت.

جویدن دانه قهوه

دانه‌های قهوه اثر معجزه آسایی در رفع بوی بد دارند. اگرچه کافئین موجود در قهوه عاملی مهم در شدت دادن بوی بد دهان به حساب می‌آید، اما شما می‌توانید با انتخاب دانه‌های قهوه و جویدن آن، مدت کوتاهی دانه‌های قهوه را در دهان خود نگه دارید. در این شرایط اثر واقعی قهوه در رفع بوی بد دهان ظاهر خواهد شد. پس از آن شما دیگر بوی بد سیر را در دهان خود استشمام نخواهید کرد.

بوی بد سیر و پیاز - از بین بردن بوی سیر دهان

از خردل استفاده کنید

از یک قاشق چای خوری خردل استفاده کنید و حداقل برای یک دقیقه غرغره کنید ؛ سپس، نصف قاشق چای خوری از خردل را قورت دهید همین که خردل وارد معده شما شود، تمامی بوی بد حاصل شده از سیر را از بین می برد.

مسواک زدن برای از بین بردن بوی سیر دهان

اگر به مسواک دسترسی دارید، به شما توصیه می‌کنیم تا خرده‌های غذا و سیر را از روی دندان‌های خود بردارید؛ مسواک زدن تاثیر زیادی در از بین بردن بو سیر داشته و نفس شما را تمیز و خوشبو می‌کند.

خوردن غذاهای نعنایی

چای نعنا، نعنا، و جعفری تازه می توانند کمک کنند که از بوی بد حاصل از سیر، خلاص شوید.

شیر بنوشید

بوی سیر با نوشیده یک لیوان شیر پر چرب از بین می‌رود؛ بنابراین بعد از خوردن سیر می‌توانید با یک لیوان شیر بوی بد دهان را از بین ببرید. خوردن شیر باعث کاهش بوی دهان می‌شود.

بوی بد دهان - از بین بردن بوی سیر دهان

جویدن دانه های خوشبو (هل و میخک)

دانه‌های خوشبو هل و میخک یکی دیگر از راه‌های از بین بردن بوی سیر از دهان به حساب می‌آیند. جالب است بدانید که میخک خواص ضد میکروبی دارد و به سلامت دهان و دندان کمک می‌کند. خواص هل برای سلامتی بدن و مخصوصاً سلامتی دهان و دندان غیر قابل انکار است. ماهیت خوشبوی هل و میخک به گونه ای است که مانند جویدن آدامس، طعم بد سیر را از دهان از بین می‌برند. شما می‌توانید به عنوان یک روش کاربردی به آن توجه داشته باشید.

برای از بین بردن بوی سیر دهان جعفری بخورید

جعفری یک سبزی خوشبو است؛ اگر می‌خواهید بوی سیر را از بین ببرید بعد نیست بعد از پایان غذا چند برگ سبزی جعفری بخورید. این سبزی اثراتی شگرف بر بدن دارد.

سیب بخورید

شاید باورتان نشود اما سیب یک دئودورانت طبیعی است؛ یکی از راه‌های از بین بردن بوی بد دهان خوردن سیر است. خوردن یک سیب متوسط می‌تواند به کاهش قابل توجه بوی دهان کمک کند.

دارچین خشک بجوید

یکی دیگر از روش های رفع بوی بد سیر از دهان و معده جویدن مقداری دارین خشک است که واقعا اثربخش می باشد.

برای از بین بردن بوی سیر دهان آب لیمو بخورید

اسید موجود در آبلیمو باعث خنثی کردن اثر اسید آلینیناز شده و بوی آن را از بین می@برد. بنابراین خوردن یک لیوان آبلیمو به از بین بردن این بوی بد کمک زیادی خواهد کرد.

چای سبز بخورید

چای سبز دارای آنزیمی به نام پلی فنول است؛ این آنزیم در سیب نیز وجود دارد و به از بین بردن بوی دهان بعد از خوردن سیر را کمک زیادی خواهد کرد.

نفس بد بو - از بین بردن بوی سیر دهان

سرکه سیب را امتحان کنید

یکی دیگر از راهکار های موثر برای از بین بردن بوی بد دهان بر اثر خوردن سیر، نوشیدن چند قاشق غذاخوری سرکه سیب است.‌ شما می توانید مقداری سرکه سیب را با آب ترکیب کنید یا آن را قبل از شستن دهان قرقره کنید. البته بهتر است قبل از خوردن این ماده حتماً از پزشک خود اجازه بگیرید.

خوراکی‌های سرد مصرف کنید

وقتی غذای گرم مصرف می‌کنید بوی سیر تشدید می‌شود. بنابراین بعد از مصرف سیر غذاهای سرد مانند بستنی، دسرها و تنقلات یخی دیگر میل کنید.

قاشق استیل برای از بین بردن بوی سیر دهان

شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما می‌توانید برای از بین بردن بو سیر از یک قاشق استیل استفاده کنید. قاشق تمیز را درون دهان خود کرده و بر روی لپ‌ها از درون و زبان به خوبی قرار دهید تا بوی سیر را به خود جذب کند.

از شستشو دهنده ی زبان استفاده کنید

پرزهای زبان، می توانند باکتری ها و خرده ریزه ها را گیر بی اندازند شستشوی زبان، بعد از هر غذا ضروری است.

جوش شیرین برای از بین بردن بوی سیر دهان

قبل از استفاده بدانید که این روش همیشه هم کارساز نیست! اما مالیدن مقدار بسیار کمی از جوش شیرین به دست می‌تواند به از بین بردن بو سیر کمک کند.

خردل بخورید

خردل باعث از بین بردن بو سیر می‌شود؛ خردل حاوی زردچوبه بوده و از بین بردن بو کمک می‌کند. یک قاشق چایخوری را به مدت ۱ دقیقه درون دهان خود بچرخانید و سپس آن را بیرون بریزید. سپس نصف یک قاشق چایخوری را بخورید تا بوی آن را از درون بدن خارج کند.

از بین بردن بوی سیر - از بین بردن بوی سیر دهان

با غذای خود نان بخورید

کمبود کربوهیدرات می تواند به بوی بد دهان منجر شود، و همچنین عوارض جانبی دیگری بر سلامتی شما دارد. خوردن نان یا سایر غذاهای سرشار از کربوهیدرات به مبارزه با بوی بد دهان کمک می کند.

برای از بین بردن بوی سیر دهان ساقه سیر را جدا کنید

خوشبختانه می‌ توانید از طعم خوشمزه سیر لذت ببرید اما شدت بوی آن را کاهش دهید. کافی است که هنگام آماده سازی، هر حبه سیر را از وسط نصف کنید و ساقه و هسته آن را بیرون بکشید و همیشه به این صورت از سیر استفاده کنید. این کار باعث می شود که بوی بد و نا خواسته از داخل سیر بیرون بیاید؛ بدون این که به طعم آن لطمه بخورد.

ماست بخورید

نتایج چندین تحقیق ثابت کرده که خوردن حدود ۲۰۰ گرم ماست در کاهش باکتری‌ها و سولفید هیدروژن دهان (منشأ و علت اصلی بوی بد) مؤثر است. ماست می‌تواند بوی سیر دهان را هم از بین ببرد.

قهوه بخورید

دانه‌های قهوه حاوی ترکیبات ضدباکتری است و در از بین بردن و مبارزه با میکروارگانیسم‌ها که مسئول بوی بد دهان‌اند، مؤثر است. جویدن دانه‌های قهوه بوی بد سیر را کاهش می‌دهد.

علت بوی بد دهان - از بین بردن بوی سیر دهان

برای از بین بردن بوی سیر دهان آب بنشوید

نوشیدن آب می‌تواند باقی مانده سیر و یا پیاز را از لا به لای دهان دندان خارج کند. همچنین نوشیدن آب باعث فعال شدن بزاق دهان شده و به رفع بوی سیر از دهان کمک می‌کند. به همین دلیل به شما توصیه می‌کنیم بعد از خوردن سیر و یا پیاز با نوشیدن آب نسبتا خنک مانع از تشکیل بوی بد دهان شوید.

سیر را بپزید

پختن سیر، باعث کاهش بو می شود، ولی باید این حقیقت را نیز در نظر داشته باشید ،که خواص آنتی اکسیدانی سیر بر اثر پخته شدن ، لطمه می خورد ؛ سعی کنید برای پخت غذا ،از سیر تازه به جای پودر سیر استفاده کنید.

روش از بین بردن بوی سیر از دست

۱- پوست مرطوب یکی از مرکبات دلخواه خود را در آب رنده کرده و اجازه دهید سرد شود. سپس آن را به روی دست خود بمالید. می‌توانید از اسپری کردن برای این کار استفاده کنید.

۲- دست‌های خود را روی فولاد بمالید و یا این که از صابون فولادی استفاده نمایید. به صورت تئوری، فولاد با گوگرد عکس‌العمل نشان داده و باعث خنثی کردن بوی سیر می شود. این کار برای برخی جواب داده است و برای برخی خیر.

۳- می‌توانید از صابون و استیل ضد زنگ استفاده کنید. صابون را روی دستان خود بگذارید و از یک قاشق استیل ضدزنگی تمیز استفاده کنید تا آن را در دستان خود قرار پخش کنید، حتی بین انگشتان دست.

از بین بردن بوی سیر از وسایل آشپزخانه

اگر موقع آشپزی و خرد کردن سیر، تخته برش آشپزخانه و چاقوی شما بوی سیر گرفت، جایی برای نگرانی نیست. از بین بردن بوی سیر با این روش امکان‌پذیر است.

می‌توانید این وسایل را برای مدتی در آب گرم قرار دهید. سپس سطح آن‌ها را با مایع ظرف‌شویی رقیق‌نشده بپوشانید. سطح تخته آشپزخانه و چاقو را مقداری با اسکاچ، سیم ظرف‌شویی یا برس بسایید و بعد آن را برای یک مدت رها کنید. سپس می‌توانید آن را بشویید و بررسی کنید که بوی سیر از بین رفته یا همچنان قابل حس است.

اگر همچنان بو نرفته بود، می‌توانید برای از بین بردن بوی سیر، همین فرآیند را با نمک یا بی‌کربنات‌سدیم و نصف لیمو تکرار کنید. نمک یا بی‌کربنات‌سدیم را روی وسایل بپاشید و لیموی نصف‌شده را روی آن بمالید.

بوی آزار دهنده دهان - از بین بردن بوی سیر دهان

از بین بردن بوی سیر از خانه

۱- برای از بین بردن بوی سیر از خانه می توانید چند ساعت پنجره خانه را باز بگذارید و یا این که یک ظرف یا کاسه ای از جوش شیرین را در اتاقی که بو گرفته است قرار دهید.

۲- وقتی سیر خرد شده مصرف می‌کنید، نوشیدن آبلیمو در از بین بردن بو سیر موثر است. اسید موجود در آب لیمو، آلینیناز را خنثی می‌کند، آلینیاز، آنزیمی است که هنگام خرد کردن سیر تولید می‌شود.