با بهترین کتاب های انگیزشی دنیا آشنا شوید. اگر به مطالعه علاقه مند نیستید، در این مطلب ما روش هایی به شما یاد می دهیم که به مطالعه علاقه پیدا کنید و آن را بخشی از زندگی روزمره تان بدانید. از میان کتاب های موجود، کتاب های انگیزشی بهترین نوع آن است. این کتاب ها می توانند طرز فکر شما را عوض کنند و انرژی و انگیزه لازم برای شروع زندگی و رسیدن به هدف تان را به شما بدهند. تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

چرا باید کتاب‌های انگیزشی بخوانیم؟

شاید شنیدن عبارتِ «کتاب انگیزشی»، شما را یاد پیام‌هایی بیندازد که بر مثبت‌ اندیشی منفعلانه تاکید دارند؛ برای مثال‌ پیام‌هایی که باورِ «مثبت بیندیش تا کام‌روا شوی» را تبلیغ می‌کنند.

مطالعه کردن - بهترین کتاب های انگیزشی

اما واقعیت این است که کتاب‌های درست و حسابی این حوزه، به شما کمک می‌کنند تا استعدادهای خودتان را کشف کنید، بر فراسوی لذت‌ها و ناکامی‌های روان خود گام بردارید و با یک شناخت عمیق نسبت به خودتان، در راستای بهتر شدن تلاش کنید. 

در کل بهتر است بگوییم خواندن کتاب‌های ژانر انگیزشی و خودیاری، باعث ایجاد انگیزه‌های لازم در شما می‌شود تا بتوانید برای اهداف‌تان تلاش کنید. کتاب‌های انگیزشی را می‌توان در چندین دسته قرار داد:

  • برخی از آن‌ها حالت معنوی دارند و به شما کمک می‌کنند تا معنای زندگی را در پرتو روان سالم‌تر و سبک زندگی ساده‌تر پیدا کنید.
  • گروه دیگر، در دسته کتاب‌های انگیزشی و موفقیت قرار می‌گیرند که برای پیشرفت شغلی، یا پیشرفت در زندگی شخصی، مهم هستند.
  • دسته دیگر، جنبه خودیاری دارند و به شما کمک می‌کنند تا مهارت‌های شخصی‌تان را تقویت کنید.

معرفی چند مورد از بهترین کتاب های انگیزشی

کتاب هنر ظریف بی‌خیالی؛ یکی از بهترین کتاب‌ های انگیزشی

کتاب هنر ظریف بی‌خیالی -

اگر به‌دنبال یک کتاب متفاوت در انبوه کتاب‌های خودیاری هستید، بهتر است کتاب هنر ظریف بی‌خیالی را از قفسه بیرون بکشید و بدون درنگ، شروع به خواندنش کنید.

این کتاب به نویسندگی «مارک منسون»، در صدر لیست پرفروش‌ترین‌های نیویورک‌تایمز قرار دارد و با فروش بیش از ۱۰ میلیون نسخه، توانسته به یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌ها در جهان تبدیل شود. علت موفقیت این کتاب انگیزشی را می‌توان در رویکرد متفاوتش نسبت به موفقیت، مورد بررسی قرار داد.

پیام اصلی این کتاب را می‌توان در این جمله خلاصه کرد: «ما به اندازه‌ای وقت و انرژی نداریم که به همه چیزها به یک اندازه اهمیت بدهیم؛ بنابراین مجبوریم که بی‌رحمانه اولویت‌بندی و فقط روی موضوعات مهم تمرکز کنیم!»

بسیاری از کتاب‌های این حوزه، خوانندگان را به سمت معروف‌تر، ثروتمندتر، خوشحال‌تر و خلاق‌تر بودن تشویق می‌کنند و مدام در تلاش هستند تا قدرت بی‌پایان انسان در مثبت‌اندیشی را به او یادآوری کنند. اما مارک منسون در کتابش، تمام این رویکردها را زیر سوال می‌برد و به شما یاد می‌دهد تا در کمال واقعیت، اولویت‌های خودتان را انتخاب کنید و از اجبارِ بهترین بودن، خلاص شوید.

تو کله‌خر هستی، برو پیش، پولدار می‌شوی، جین سینسرو

تو کله‌خر هستی -

این کتاب مناسب کسانی است که به طرح‌ریزی برای زندگی علاقه دارند. در این کتاب نویسنده با ارائه تمرین‌هایی ساده به خواننده کمک می‌کند که باورها، نگر‌ش‌ها و عادت‌های محدودکننده‌اش را بشناسد. او توصیه‌هایش را با چنان لحن مفرحی ارائه می‌کند که خواننده را رها نمی‌کنند و برای دستیابی به موفقیت، به او انگیزه می‌دهند.

سینسرو می‌خواهد به خوانندگانش نشان دهد که چرا انسان برخی الگوهای فکری و رفتاری را دنبال می‌کند. او به ما کمک می‌کند که بر چیزهایی که می‌توانیم تغییر دهیم، تمرکز کنیم و آنچه را نمی‌توانیم تغییر دهیم، بپذیریم. هرکسی می‌تواند از این کتاب که با طنازی الهام‌ می‌بخشد و انگیزه می‌دهد، لذت ببرد.

 کتاب اثر مرکب نوشته دارن هاردی از بهترین کتاب های انگیزشی

 کتاب اثر مرکب -

دارن هاردی یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان کتاب‌های موفقیت و انگیزشی است که مدیریت مجله موفقیت (Success) را هم بر عهده دارد و تاکنون آثار بی‌نظیری مثل بهترین سال زندگی تو را به بازار عرضه کرده است. او در کتاب اثر مرکب که حقیقتاً یکی از بهترین کتاب های انگیزشی است، به دو مسئله خیلی مهم اشاره می‌کند:

  1. نتایج خیلی بزرگ از اقدامات و تلاش‌های جزئی و کوچک حاصل می‌شود.
  2. برای رسیدن به موفقیت حتماً نباید تلاشی شبانه روزی داشته باشید. کافی است یک رویه منظم پیش بگیرید و هر روز مجموعه‌ای از اقداماتی که شما را به هدف می‌رساند انجام دهید. این کارهای جزئی با هم جمع می‌شود و یک نتیجه بزرگ به بار می‌آورد و این معنای اثر مرکب است.

در این کتاب می‌خوانیم زندگی کنونی ما حاصل انتخاب‌هایی است در گذشته داشته‌ایم. اگر از زندگی امروز رضایت دارید که عالی است و به همان روال گذشته با تمام قدرت ادامه دهید ولی اگر زندگی امروزتان شما را راضی نمی‌کند باید روال خود را تغییر دهید و روالی انتخاب کنید که بتواند شما را به اهداف و رؤیاهایی که همیشه داشته‌اید برساند. در صورتی که روال مشخصی داشته باشید و تمام تلاش خود را بکنید مطمئن باشید که شانس هم با شما یار و همراه می‌شود.

شدن؛ میشل اوباما از بهترین کتاب های انگیزشی برای زنان

شدن؛ میشل اوباما -

کتاب شدن نگاهی است به سرگذشت میشل اوباما و تجربیاتی که او را به یکی از قدرتمندترین زنان آمریکا تبدیل کرده است. اوباما از کودکی و جوانی و از تجربیاتی می‌گوید که در شکل‌گیری شخصیتش تأثیرگذار بوده‌اند. او داستان‌های احساسی و جالبی از پدرش، مرگ هم‌اتاقی‌اش در دانشگاه، باروری، نامزدی با باراک اوباما و تبدیل‌شدن به بانوی اول آمریکا می‌گوید.

کتاب شرحی است از آنچه هنگام دنبال‌کردن مسیری خاص در زندگی روی می‌دهد. کتاب اهمیت و تأثیر راهنمای مناسب را در مسیر پیشرفت یادآوری می‌کند. همچنین از نقش‌های متعدد اوباما در جایگاه دختر، همسر، مادر، مدیر و وکیل می‌گوید. «شدن» خواننده را تشویق می‌کند که خواسته حقیقی‌اش را کشف کند و در مسیر دستیابی به بهترین‌ قابلیت‌هایش گام بردارد.

کتاب خودت را به فنا نده

کتاب خودت را به فنا نده -

حتما برای شما هم پیش آمده که در شرایط سختِ زندگی و وقتی هیچ‌ چیز خوب پیش نمی‌رود، شروع به سرزنش کردن خودتان کنید و تمام تلاش‌ها، توانایی‌ها و استعدادهای‌تان را زیر سوال ببرید.

این وضعیت واقعا می‌تواند آزاردهنده باشد و شما را از حرکت نگه دارد. «گَری جان بیشاپ» در کتاب خودت را به فنا نده، خوانندگان را با وضعیتی به نام خودگویی یا همان Self-Talk آشنا می‌کند که فرد ممکن است به صورت ناخودآگاه، مدام خودش را سرزنش کند، خودش را در ذهن تحقیر کند در رفتار با خودش، ناملایم باشد.

اینجاست که آموزش‌های بیشاپ اهمیت زیادی پیدا می‌کند و این نویسنده خوش‌فکر، با یک جمله نجات‌دهنده از راه می‌رسد: خودت را به فنا نده! یا در واقع، دست از سر خودت بردار! اگر یاد بگیرید در ناملایمتی‌ها، دست از سرزنش کردن خودتان بردارید، اضطراب‌های‌تان به‌صورت چشمگیری کاهش پیدا می‌کند و آن وقت است که می‌توانید با یک ذهن باز، به سمت تعالی پیش بروید.

برخلاف بسیاری از نویسنده‌های خودیاری که اعتقاد دارند برای موفق بودن باید ذهن را آماده بهترین‌ها کرد، این نویسنده به شما یاد می‌دهد که چطور با خودتان مهربان باشید و بدون سرزنش کردن، راهِ زندگی را پیش بگیرید.

کتاب نمی‌توانی به من آسیب بزنی؛ دیوید گاگینز

کتاب نمی‌توانی به من آسیب بزنی -

کتاب داستان مردی است که با غلبه بر فقر و سوءاستفاده فیزیکی به یکی از بهترین ورزشکاران دنیا و چهره‌ای ماندگار در ارتش آمریکا تبدیل شد. گاگینز نمونه زنده اثبات این حقیقت است که گذر از تجربه‌های دردناک و ترس، برای کسب دستاوردهای بزرگ امری ممکن است.

گاگینز از روزهایی می‌گوید که اضافه‌وزن داشت و دچار افسردگی بود. با کار سخت، طرز فکر درست و خودانضباطی بر این چالش‌ها غلبه کرد و به تنها فردی تبدیل شد که دوره آموزشی نیرو‌های ویژه را در سه شاخه مختلف ارتش پشت سر گذاشت. کتاب داستانی الهام‌بخش است درباره رهاکردن گذشته برای پیش‌‌گرفتن زندگی‌ای سرفرازانه.

کتاب طرز فکر اثر کارول دوک یکی از بهترین کتاب های انگیزشی

کتاب طرز فکر -

یکی از بهترین کتاب های انگیزشی که می‌شود در این مقاله به معرفی آن بپردازیم، کتاب طرز فکر اثر کارول دوک (Carol Dweck) است. او در این کتاب نتیجه سال‌ها تحقیق و پژوهش خودش را منتشر کرده و در اختیار مخاطبان قرار داده است. از نگاه او طرز فکر ما تأثیر زیادی روی موفقیت ما در آینده دارد.

این کتاب می‌کوشد به مزایا و معایبی اشاره کند که طرز فکر می‌تواند برای ما به همراه داشته باشد. انسان‌ها به خاطر طرز فکرهای متفاوتی که دارند از وقایع مختلف برداشت‌های متفاوتی دارد و خوشبختانه انسان این توانایی را دارد که طرز فکر و نگرش خود را تغییر دهد و با این کار زندگی و آینده خود را به طور کلی متحول کند.

کتاب هنر شفاف اندیشیدن

کتاب هنر شفاف اندیشیدن -

این کتاب در لیست بهترین کتاب‌ های انگیزشی قرار می‌گیرد و شما با خواندن آن می‌توانید از شر اشتباهات تکراری ذهن‌تان خلاص شوید! «رولف دوبلی» نویسنده این کتاب، مستقیما به سمت گوشزد کردن خطاهای معمول ذهن انسان می‌رود و به شما یاد می‌دهد که با شناخت، درک و پذیرش این اشتباهات رایج، از آن‌ها فاصله بگیرید. تغییر نگرش نسبت به خطاهای ذهنی، می‌تواند اولین قدم برای تصمیم‌گیری‌های بهتر و شفاف‌تر باشد.

بسیاری از ما موقع تصمیم‌گیرهای‌ روزمره، به ذهن‌مان رجوع می‌کنیم و از خطاهای شناختی و قضاوتی آن، ناآگاهیم. دام‌های شناختی که ذهن برای ما درست می‌کند، در بسیاری از مواقع می‌تواند دردسرساز باشد و ما را به ورطه شکست بکشاند. راهِ نجات، شناخت این اشتباهات است که نویسنده در فصل‌های مختلف کتاب هنر شفاف اندیشیدن به آن‌ها پرداخته و با گردآوری مثال‌های دقیق و شفاف، موضوع را برای خوانندگان ملموس کرده است.

کتاب قدرت مثبت اندیشی اثر نورمن وینسنت پیل

کتاب قدرت مثبت اندیشی -

کتاب قدرت مثبت اندیشی یکی دیگر از آن کتاب‌های عالی انگیزشی است که به معنای حقیقی کلمه به انسان‌های بسیاری در این کره خاکی کمک کرده است. این کتاب انگیزشی تا حدود زیادی بر قدرت ایمان تکیه دارد و از این قدرت برای دستیابی به شادی و غلبه بر مشکلات زندگی کمک می‌کند. یکی از دلایل اصلی جذاب بودن این کتاب، داستانی بودن آن است. دکتر نورمن وینسنت پیل در کتاب قدرت مثبت اندیشی به سرگذشت زنان و مردانی می‌پردازد که برای مشاوره به او مراجعه کرده‌اند.

او هم در این کتاب به ما کمک می‌کند طرز فکر خودمان را اصلاح کنیم و کلید رسیدن به موفقیت را طرز فکر مثبت و مثبت اندیشی افراد بیان می‌کند. درست است که این کتاب یک کتاب جمع و جور و خلاصه به نظر می‌رسد ولی مفاهیم مهم و بسیار ارزشمندی در آن مطرح شده است.

صورتت را بشور دختر جان؛ ریچل هالیس

صورتت را بشور دختر جان -

این کتاب که پیش از «دیگه عذرخواهی نکن دختر» منتشر شد، درباره دروغ‌هایی ‌است که بیشتر زنان به آنها باور دارند. کتاب توضیح می‌دهد که چطور می‌توانیم این باورها را پشت سر بگذاریم تا زندگی شادی داشته باشیم.

هالیس از دروغ‌هایی می‌گوید که خودش به‌اجبار آنها را باور کرده است؛ دروغ‌هایی مانند کافی ا‌ست که او را دوست‌ داشته باشم، باید کمتر از او باشم، وزن یک خانم مسئله مهمی است، من یک قهرمان می‌خواهم و می‌بایست خیلی جلوتر از اینها می‌بودم. او داستان‌هایی جذاب و ملموس از زندگی شخصی‌اش تعریف می‌کند. همچنین توصیه‌هایی کاربردی ارائه می‌دهد که به زنان کمک می‌کنند از شر دروغ‌هایی که به خود می‌گویند، خلاص شوند. نکته کلیدی کتاب این حقیقت است که این خود ماییم که مسئول کیفیت زندگی‌مان هستیم!

کتاب هنر خوب زندگی کردن از بهترین کتاب های انگیزشی

کتاب هنر خوب زندگی کردن -

چطور بهتر زندگی کنیم؟ چطور شادتر باشیم؟ چگونه به اهداف‌مان برسیم؟ نقش سرنوشت در زندگی چیست؟ اهمیت پول چقدر است؟ و… اگر شما هم در ذهن خود پرسش‌هایی از این دست دارید، مطالعه این کتاب را به فردا واگذار نکنید!

کتاب حاضر به قلم «رولف دوبلی» و ترجمه «بهزاد توکلی»، «عادل فردوسی‌پور» و «علی شهروز»، بر آموزش تکنیک‌ها و ابزارهایی تمرکز دارد که با استفاده از آن‌ها، می‌توانید به زندگی خود رنگ‌وبوی تازه‌ای ببخشید و عملکرد بهتری داشته باشید.

یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این کتاب، نظم و ترتیبی است که برای آموزش مباحث به کار برده و در قالب ۵۲ نکته طلایی، درباره اصول مهم زندگی صحبت کرده است. از طرفی تلاش نویسنده این نیست تا راه‌کارهای جادویی برای شادتر زندگی کردن ارائه دهد؛ بلکه تمرکز روی پذیرش واقعیت و تلاش برای دستیابی به هویت فردی است.

با خواندن کتاب هنر خوب زندگی کردن، به این نکته می‌رسید که هیچ نسخه از پیش تعیین شده و هیچ فرمول مشخصی برای خوشبختی وجود ندارد و برای رسیدن به اهداف، درک شما از زندگی بسیار اهمیت دارد.

تختخوابت را مرتب کن؛ ویلیام مک ریون

تختخوابت را مرتب کن -

اگر می‌خواهی دنیا را تغییر دهی، با مرتب‌کردن تختت شروع کن!

کتاب تختخوابت را مرتب کن یکی از بهترین گتاب های انگیزشی جهان شامل سخنرانی دریاسالار ویلیام مک ‌ریون است. از این سخنان ده اصلی را فرامی‌گیریم که برخاسته از تجربیات مک‌ ریون در دوران خدمت به‌عنوان تکاور دریایی هستند؛ اصولی که به او در غلبه بر چالش‌های مختلف زندگی کمک کرده‌اند.

همه‌گیری این سخنرانی که به رقم بیش از ۱۰میلیون تماشا رسیده است، نشان می‌دهد هر فردی می‌تواند این درس‌ها را در راستای بهبود خود و دنیای اطرافش به‌ کار بگیرد. کتاب با تعریف داستان‌هایی از دوران خدمت مک ‌ریون، توصیه‌هایی ساده و کاربردی ارائه می‌دهد و خواننده را تشویق می‌کند برای دستیابی به خواسته‌های بیشتری تلاش‌ کند.

کتاب بهانه ممنوع اثری بی نظیر از وین دایر

کتاب بهانه ممنوع -

کتاب بهانه ممنوع یکی از معروف‌ترین و منحصر به فردترین کتاب‌های انگیزشی است که می‌تواند نور امید به موفقیت را در دل تمامی ما بتاباند. کافی است این کتاب را مطالعه کنیم تا آثار شگفت انگیز آن را بر دل و جان خود درک کنیم. وین دایر که استاد بزرگ موفقیت در جهان به حساب می‌آید و بسیاری از افراد مختلف به شاگردی این مرد بزرگ افتخار می‌کنند، در این کتاب با تمام قوا به بهانه‌ها حمله‌ور می‌شود و می‌گوید: بهانه ممنوع!

وی در این کتاب می‌گوید برخی افراد برای شکست‌های خودشان بهانه می‌آورند ولی پس از مدتی خودشان متوجه نیستند که همان بهانه‌ها دارد ذره‌ ذره شکست‌شان را رقم می‌کند. این کتاب به ما ثابت می‌کند که بهانه آوردن می‌تواند دلیلی برای شکست خوردن باشد. تمرکز این کتاب روی از بین بردن بهانه تراشی در وجود ماست. دکتر وین دایر، بر این باور است که کنترل خلقیات و عادات ما به صورت کامل در دستان خودمان است و اگر واقعاً بخواهیم می‌توانیم عادات بد را کنار بگذاریم و عادات خوب را با آن‌ها جایگزین کنیم.

بدستش‌ بیاور؛ گری واینر چاک از بهترین کتاب های انگیزشی

بدستش‌ بیاور -

اگر به‌دنبال راهنمایی برای ارتقای کسب‌وکارتان به جایگاهی رفیع هستید، این کتاب را از دست ندهید. با این کتاب یاد می‌گیرید چطور از قابلیت‌های رسانه‌های اجتماعی برای موفقیت کسب‌وکارتان بهره بگیرید. توصیه‌های واینر چاک فارغ از نوع کسب‌وکار یا حرفه، برای توسعه برند شخصی‌تان سودمندند. البته هدف واینر چاک فراتر از این است: او به خواننده کمک می‌کند تا رؤیاهایش را عملی کند و در این مسیر از رسانه‌های اجتماعی بهره بگیرد.

کتاب دو بخش دارد: در بخش نخست یاد می‌گیریم چهارچوب فکری درست را برای توسعه برند شخصی شکل دهیم و آن را به دستاوردی موفق تبدیل کنیم؛ در بخش دوم نویسنده درباره کارکرد انواع رسانه‌های اجتماعی به‌عنوان سکوی پرتابی برای برند شخصی توضیح می‌دهد. واینر چاک دراین‌باره مفصل توضیح می‌دهد؛ مثلا راجع‌به این می‌گوید که چه نوع محتوایی برای رسانه‌های مختلف مناسب است.

کتاب چگونه کمال‌گرا نباشیم؛ کمال‌گراها بخوانند!

شاید در بین دوستان و آشنایان خود، با کسانی روبه‌رو شده باشید که همه کارها را با وسواس زیادی انجام می‌دهند و به‌خاطر ترس از کامل نبودن، حتی گاهی به سراغ انجام کارها نمی‌روند!

این افراد به کمال‌گرایی دچار هستند و هیچ‌وقت، به اندازه کافی از خودشان راضی نیستند. کتاب چگونه کمال‌گرا نباشیم به نویسندگی «استفان گایز» و ترجمه «نرگس محمدی»، یک کتاب عالی برای رهایی از قید و بندهای ذهنِ کمال‌گرا است. افراد کمال‌گرا بیشترین زمان خود را صرف اندیشیدن در مورد کارها می‌کنند و به‌دنبال یک نتیجه بدون عیب هستند.

هرچند بلندپروازی می‌تواند موتورِ محرک ذهن باشد و نوعی جنب‌وجوش ایجاد کند؛ اما کمال‌گرایی افراطی نه تنها به شما کمکی نمی‌کند، بلکه آسیب‌زننده خواهد بود و مدام احساس ناکافی بودن ایجاد می‌کند. بسیاری از افراد کمال‌گرا از اشتباه کردن می‌ترسند و همیشه به‌دنبال پیروزی هستند، این موضوع به خودی خود بد نیست؛ اما وقتی چاشنی افراط را به آن اضافه کنیم، تبدیل به حس آزاردهنده و بازدارنده می‌شود.

این کتاب به شما کمک می‌کند در قدم‌های اول، کمال‌گرایی و تاثیرات آن را بشناسید و سپس، یاد می‌گیرید تا واقعیت‌ها را ببینید و به جای رویاپردازی و توقعات غیر منطقی، واقع‌گرایانه اهداف‌تان را مشخص کنید.

کتاب باشگاه پنج صبحی ها اثر رابین شارما

کتاب باشگاه پنج صبحی ها -

یکی دیگر از بهترین کتاب های انگیزشی که می‌تواند زندگی تک تک ما را تحت تأثیر معجزه خودش قرار دهد، کتاب باشگاه پنج صبحی ها از رابین شارما است. در این کتاب با درس‌های مهمی پیرامون سحرخیزی روبرو می‌شویم. رابین شارما در این کتاب به ما آموزش می‌دهد که چگونه ساعت 5 صبح بیدار شویم و یک ساعت پس از بیدار شدن چه برنامه‌ای را دنبال کنیم که به سود ما تمام شود.

در صورتی که بتوانیم برنامه شارما را پیاده‌سازی کنیم، هم جسم ما تحت تأثیر قرار می‌گیرد، هم احساساتمان متعادل می‌شود و هم روحیه‌ای سرشار از انرژی خواهیم داشت و می‌توانیم با تمام قوا در صحنه زندگی و کسب و کار نقش‌آفرینی کنیم. رابین شارما یک خصوصیت مهم دارد و همین خصوصیت او را به یکی از پرطرفدارترین نویسندگان تبدیل کرده است: «داستان سرایی یا همان استوری تلینگ!» به این معنا که مقصود و منظور خودش را در قالب داستان بیان می‌کند.

ورونیکا تصمیم می‌گیرد بمیرد، چالشی برای زنده ماندن

ورونیکا تصمیم می‌گیرد بمیرد -

۱۱ نوامبر سال ۱۹۹۷، تاریخ مهمی در زندگی ورونیکا است: ورونیکا تصمیم می‌گیرد به زندگی خود پایان دهد و کاسه صبرش از اینهمه ملال سر می‌کشد! او با چند قرص، اقدام به خودکشی می‌کند اما موفق نمی‌شود و با انتقال به بخش روانی بیمارستان، تحت مداوا قرار می‌گیرد. این روایت تک خطی از داستانِ این کتاب به نویسندگی «پائولو کوئلیو» است؛ اما ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود.

پزشک‌ها به ورونیکا می‌گویند که به‌خاطر مصرف خودسرانه قرص‌، قلبش آسیب دیده و فقط یک هفته زمان دارد. در این زمان اندک، زندگی چه معنایی خواهد داشت؟ زورِ زندگی بیشتر است یا مرگ؟ به نظر می‌رسد ورونیکا با دانستن زمان مرگش، تازه مفهوم زندگی را درک می‌کند و با مفاهیمی مثل عشق، رنج، دوستی، نفرت و… آشنا می‌شود. خواندن کتاب ورونیکا تصمیم می‌گیرد بمیرد، به شما کمک می‌کند یکبار دیگر، به زندگی و اتفاقات ساده پیرامون خود نگاه کنید و با چشمانی روشن‌بین، جهان را تماشا کنید.

کتاب کیمیاگر اثر پائولو کوئلیو از بهترین کتاب های انگیزشی

کتاب کیمیاگر -

کتاب کیمیاگر یکی از جذاب‌ترین و بهترین کتاب های انگیزشی است که تاکنون به بازار عرضه شده است. بسیاری از افراد این کتاب را رمان و داستانی می‌دانند ولی وقتی در عمق ماجرا دقیق شویم می‌بینیم که این داستان، یک داستان کاملاً انگیزشی است که پائولو کوئلیو آن را استادانه و بسیار عالی نوشته است.

او در این کتاب به اهمیت افسانه شخصی برای هر فرد می‌پردازد. نویسنده بر این باور است که هر کدام از ما باید به دنبال افسانه شخصی خودمان باشیم و آن را دنبال کنیم. در این کتاب مردی جوان با یک پیرمرد آشنا می‎شود و آن پیرمرد، آن جوان را در پی یک افسانه شخصی روانه می‌کند و جواب پس از کلی تلاش و کوشش به این نتیجه می‌رسد گنجی (افسانه شخصی) که در پی آن می‌گشته، در مبدأ قرار داشته است.

کتاب چهار اثر از فلورانس اسکاول شین یکی از بهترین کتاب های انگیزشی

کتاب چهار اثر از فلورانس -

کتاب چهار اثر از فلورانس اسکاول شین یک کتاب مناسب برای افرادی است که به‌دنبال رشد روحی و معنوی خود هستند. این کتاب به قلم توانمند «فلورانس اسکاول شین» نوشته شد و خیلی سریع توانست به زبان‌های زنده دنیا از جمله زبان فارسی ترجمه شود. یکی از معروف‌ترین نسخه‌های فارسی این کتاب متعلق به ترجمه «گیتی خوش‌دل» است که سادگی لحن و شیوایی جملات زبان مبدا، به بهترین شکل برگردانده شده. کتاب به لحاظ فرم بسیار ساده، آموزنده، گیرا و منسجم و از لحاظ محتوا بسیار عمیق است.

کتاب حاضر، شامل چهار اثر از خانم اسکاول شین به نام‌های «بازی زندگی و راه این بازی»، «کلام تو عصای معجزه‌گر توست»، «در مخفی توفیق» و «نفوذ کلام» است که در مجموع، دربردارنده محتوای ارزشمند و انگیزشی درباره راه و رسم زندگی، قدرت ذهن هوشیار، اهمیت معنویت و دوری از بدی‌ها است.

کتاب بنویس تا اتفاق بیفتد اثر هنریت کلاوسر

کتاب بنویس تا اتفاق بیفتد -

کتاب بنویس تا اتفاق بیفتد یکی دیگر از بهترین کتاب های انگیزشی است که توانایی دگرگون کردن زندگی ما را دارد. هنریت کلاوسر در این کتاب از قدرت نوشتن برای رسیدن به موفقیت کمک می‌گیرد. اگر می‌خواهید در زندگی و کسب و کار خود به موفقیت، رشد و پیشرفت دست پیدا کنید باید بتوانید از قدرت قلم و کاغذ بهترین استفاده ممکن را ببرید.

نوشتن در کنار اینکه مسائل را به ناخودآگاه انسان می‌فرستد، به انسان کمک می‌کند که به نگرانی‌ها و آرزوهای پنهان خودش پی ببرد. اصلاً نوشتن، یکی از روش‌های درمانی است که بسیاری از روان‌شناسان و روان‌درمانگرها از آن کمک می‌‌گیرند. البته به این مسئله دقت داشته باشید که فقط، نوشتن مطرح نیست. بلکه باید نوشته‌های خودتان را در بازه‌های زمانی مشخص مرور کنید تا در وجود شما نهادینه شود.

کتاب هفت عادت مردمان موثر، هفت عادتی که زندگی‌تان را تغییر می‌دهد

کتاب هفت عادت مردمان موثر -

«استیون ریچارد کاوی» با نوشتن کتاب هفت عادت مردمان موثر، توانست در عرصه کتاب‌های انگیزشی غوغا به پا کند و اثری را به یادگار بگذارد که سال‌ها، در صدر لیست پرفروش‌ترین‌ها قرار بگیرد. این کتاب برای اولین در سال ۱۹۸۹ منتشر و سپس به ۳۸ زبان زنده دنیا ترجمه شد. نسخه‌های ترجمه‌شده فارسی از روی این اثر متعدد است و از جمله بهترین آن‌ها می‌توان به ترجمه «الهام خرسندی»، ترجمه «معصومه تاجمیری» و ترجمه «گیتی خوش‌دل» اشاره کرد.

اگر در همه کتاب‌های موفقیت صحبت از تلاش برای بهترین بودن است، بهتر است بدانید در این کتاب خبری از این صحبت‌ها نیست! مباحث کاربردی این اثر به شما کمک می‌کند تا خودتان را بهتر بشناسید و با بهترین نسخه خودتان آشنا شوید. هرچند رشد شخصیتی و تغییر آسان نیست، اما با استفاده از آموزش‌های کتاب هفت عادت مردمان موثر، یاد می‌گیرید که چگونه گام‌به‌گام، عادت‌های بد را از بین ببرید، هفت عادت خوب را جایگزین کنید و در نهایت، احساس بهتری در زندگی‌تان داشته باشید.

کتاب عادت های اتمی اثر جیمز کلیر از بهترین کتاب های انگیزشی

کتاب عادت های اتمی -

کتاب عادت های اتمی اثری بی‌نظیر از جیمز کلیر است که مطالعه آن کمک شایانی به رشد و پیشرفت ما در زندگی می‌کند. منظور از عادت‌های اتمی همان کارهای کوچکی است که روزانه به صورت ناخودآگاه انجام می‌دهیم و موفقیت یا شکست ما را رقم می‌زنند. کارهایی که ناخودآگاه انجام می‌دهیم، ریز و مانند اتم غیرقابل مشاهده هستند ولی قدرت فوق‌العاده‌ای دارند. پنج ایده اصلی که در این کتاب مطرح شده عبارت است از:

  • اگر به دنبال نتایج بهتر در زندگی خودتان هستید، هدف‌گذاری را کنار بگذارید و اول از هر چیز روی سیستم تمرکز کنید.
  • چهار قانون مهم و اصلی وجود دارد: آشکارسازی، جذاب کردن، ساده‌سازی و ایجاد رضایت.
  • مؤثرترین و بهترین راه برای تغییر عادت‌ها در زندگی این است که روی شخصیتی که در آینده می‌خواهید به آن تبدیل شوید تمرکز کنید.
  • محیط، دستی نامرئی است و می‌‎تواند با قدرت خود رفتار ما را به عنوان انسان تغییر دهد.
  • ممکن است عادت‌های ریز و کوچکی که در زندگی ما وجود دارد، در نگاه اول قدرت چندانی نداشته باشند ولی اگر دقیق نگاه کنیم می‌بینیم که تا چه حد می‌توانند تأثیرگذار باشند.

جادوی فکر بزرگ؛ د. شوارتز

با به‌کارگیری توصیه‌های این کتاب انگیزشی، زندگی حرفه‌ای، خانوادگی و اجتماعی بهتری خواهیم داشت. نویسنده معتقد است برای موفق‌بودن به تحصیلات دانشگاهی یا استعدادی ویژه نیازی نیست! آنچه لازیم داریم، فراگیری برخی عادت‌هاست که به موفقیت در هر کاری کمک می‌کنند.

کتاب به خواننده می‌آموزد که چطور زندگی‌اش را به چیزی فراتر از کارهای معمولی روزمره تبدیل کند. همچنین ما را تشویق می‌کند که از دایره امن‌مان خارج شویم و در مسیر موفقیت چیزهایی را تجربه کنیم که پیش از این از انجام‌دادنشان ناتوان بودیم.

کتاب انسان در جستجوی معنی، راهی برای رهایی از رنج‌ها

کتاب انسان در جستجوی معنی -

جستجوی معنای زندگی مثل یک معما و پازل هزار تکه است که باید برای درک آن تلاش کرد. «ویکتور فرانکل» نویسنده این اثرِ بسیار ارزشمند و آموزنده، این معما را در زندگی شخصی خودش حل و معنای زندگی را پس از سختی‌های طاقت‌فرسا، درک کرده است. فرانکل زمانی که در اردوگاه اجباری رژیم نازی گرفتار بوده، مادر، پدر، همسر و برادرش را از دست می‌دهد و در سوگ عزیزانش، زندگی را پیش چشمان خود تیره و تار می‌بیند.

او که با عمق وجودش معنای فقدان، رنج و ملال را لمس کرده، سعی داشته تا با نوشتن تجربیاتش در کتاب انسان در جستجوی معنی، به خوانندگان بیاموزد که چگونه می‌توان در طاقت‌فرساترین لحظات، رنج را تحمل کرد و به زندگی ادامه داد. این کتاب با ترجمه فارسی «مهین میلانی» و «نهضت صالحیان» در دو بخش موجود است: بخش اول که خاطرات نویسنده از آشویتس را در بردارد و بخش دوم که درباره مکتب تخصصی فرانکل یعنی لوگوتراپی یا معنا درمانی است.

باهوش‌تر، سریع‌تر، بهتر؛ چارلز دوهیگ

کتاب باهوش‌تر، سریع‌تر، بهتر -

این کتاب هشت مفهوم بهره وری را معرفی می‌کند که باعث می‌شود شرکت‌ها و افراد به دستاوردهایی بیشتر و بهتر از دیگران برسند. کتاب تفاوت میان دیدگاه برخی از موفق‌ترین اشخاص دنیا را با کسانی که موفقیت‌های کمتر دارند، توضیح می‌دهد.

این هشت مفهوم نشان می‌دهند چطور انسانی معمولی می‌تواند زندگی روزمره‌اش را بهبود بخشد. به‌عبارتی، این کتاب کمک می‌کند یاد بگیریم چطور موفق شویم، چطور در زندگی هرروزه‌مان بهره‌ور و نه فقط شلوغ و پرکار باشیم.

سه‌شنبه‌ها با موری؛ میچ آلبوم از بهترین کتاب های انگیزشی

سه‌شنبه‌ها با موری -

این رمان که بیش از ۱۲میلیون نسخه از آن به فروش رفته است، داستان دانشی است که میچ آلبوم از استادش، موری شواترز، فراگرفته است. میچ در ماه‌های پایانی عمر موری، هر سه‌شنبه به دیدار او می‌رود. آنها به زبانی زیبا و دل‌انگیز درباره مسائل مهم زندگی صحبت می‌کنند. سرانجام آنها کلاس درس پایانی را برگزار می‌کنند: درس‌هایی درباب اینکه چطور خوب زندگی کنیم! این کتاب که بی‌تردید جایی در قلبتان باز می‌کند، چنان الهام‌بخش است که دیگر کتاب‌های انگیزشی به گرد پایش هم نمی‌رسند.

کتاب بیندیشید و ثروتمند شوید، فرصتی برای ثروتمند شدن

کتاب بیندیشید و ثروتمند شوید

بیندیشید و ثروتمند شوید! مگر ممکن است؟ بله! «ناپلئون هیل» در کتاب پیش رو، به‌صورت خیلی کامل درباره روش‌های ثروتمند شدن صحبت کرده و برای اثبات ادعای خود، به سراغ تجارب عینی پانصد فرد بالغ و موفق رفته است. این افراد با استفاده از تکنیک‌های خاص در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود، موفق به کسب ثروت شده‌اند. این کتاب توانسته نام خودش را در لیست پرفروش‌ترین‌های آمازون و به‌عنوان دومین کتاب پرفروش در زمینه کتاب‌های کسب درآمد، ثبت کند.

افراد مختلفی این کتاب را به زبان فارسی ترجمه کرده‌اند که از جمله بهترین نسخه‌ها می‌توان به ترجمه «تکتم سعیدنیا»، نسخه «مهدی نکوئی» و «شهرام فیروزی» اشاره کرد. کتابی که از آن صحبت می‌کنیم، در سال ۱۹۳۷، در بحبوحه رکود اقتصادی و در آستانه شروع جنگ جهانی دوم نوشته شد و توانست راهِ روشنایی‌بخشِ موفقیت را برای مردم ترسیم کند. روش‌های پیشنهادی بیندیشید و ثروتمند شوید، روش‌هایی واقعی و کاربردی است که شما را در جهت تقویت انگیزه فردی سوق می‌دهد و در راه رسیدن به موفقیت، قدم‌به‌قدم همراهی‌تان می‌کند.

کتاب قدرت تفکر مثبت؛ کتابی درباره قدرتِ ذهن

کتاب قدرت تفکر مثبت -

این کتاب به نویسندگی «نورمن وینسنت‌پیل»، یکی از بهترین کتاب‌های انگیزشی با تاکید بر مثبت‌اندیشی، افزایش اعتمادبه‌نفس و بهبود انگیزه‌های فردی است که به خوانندگان کمک می‌کند تا در پناه خودباوری، زندگی را در کمال صلح تجربه کنند. آموزش‌های کاربردی این کتاب الهام‌ بخشِ راه شما است و مثل یک نور، بر اتاقِ تاریک ذهن شما می‌تابد تا بتوانید قدرت نهانِ ذهن خود را کشف کنید و با استفاده از ظرفیت‌های وجودی‌تان، برای زندگی بهتر قدم بردارید.

البته نمی‌توان انتظار داشت که با خواندن یکی دو تا از کتاب‌های خودیاری، به‌صورت کلی از رنج و ملال زندگی رهایی یابیم؛ چرا که زندگی با مشکلات خاص خودش گره خورده است و بهترین راه‌حل برای ادامه دادن، خودآگاهی و شناخت قسمت‌های ناشناخته ذهن است. این کتاب با نام «قدرت فکر مثبت» نیز شناخته می‌شود که توسط «ربابه امیری» ترجمه و توسط نشر سپید منتشر شده است. یکی دیگر از نسخه‌های موجود از این کتاب انگیزشی، با ترجمه «نرگس حیدری منجیلی» است که بسیار روان و ساده به زبان فارسی برگردانده شده.

سرسختی؛ آنجلا داکورث از بهترین کتاب های انگیزشی

کتاب سرسختی -

روان‌شناس، آنجلا داکورث، در این کتاب می‌گوید موفقیت تااندازه زیادی به میزان سرسختی آدم‌ها بستگی دارد. سرسختی ترکیبی است از اشتیاق و پایداری. کتاب توصیه می‌کند که هرگز قدرت پایداری و تلاش درازمدت در مسیر هدف را فراموش نکنیم؛ به‌ویژه وقتی مشتاق دستیابی به آن هستیم.

داکورث ما را متوجه افکاری می‌کند که هنگام شکست به ذهنمان هجوم می‌آورند. او راه‌های مقابله با این افکار را نشانمان می‌دهد. اگر به تأثیر استقامت و توانایی ادامه راه در زمان دشوار باور دارید، این کتاب را از دست ندهید.

اوضاع خیلی خراب است؛ مارک منسون

اوضاع خیلی خراب است -

مانسون کتاب قبلی‌اش را که به پرفروش‌ترین در جهان تبدیل شد، با این کتاب ادامه داد. کتاب دوم درباره مشکلات امید و امیدواری است. هرچند به‌ نظر می‌رسد ما در بهترین برهه تاریخ بشری زندگی می‌کنیم، منسون تأکید می‌کند که اوضاع خیلی هم خراب است: گرمایش زمین، دولت‌های فاسد، اقتصادهای درحال فروپاشی و نیز این حقیقت که آدم‌ها چقدر زود می‌رنجند.

مانسون از ارتباط میان انسان با پول، سرگرمی و اینترنت می‌گوید و از اینکه همه این چیزهای خوب در اندازه زیاد می‌توانند به ما آسیب بزنند. کتاب ما را تشویق می‌کند که با خودمان روراست‌تر باشیم و با دنیای پیرامونمان ارتباط برقرار کنیم.

قانون ۵ ثانیه؛ مل رابینز

کتاب قانون ۵ ثانیه -

در این کتاب، رابینز حمایت‌های گسترده‌ای را که در طول زندگی از دیگران دریافت کرده‌ایم، به یادمان می‌آورد. او می‌گوید که این حمایت‌ها باید انگیزه و پیش‌رانِ ما باشند برای غلبه بر بهانه‌هایی که برای به‌تعویق‌انداختن پیشرفتمان می‌تراشیم.

رابینز با تعریف داستان‌های سرگرم‌کننده و توصیف عادات گوناگون، توضیح می‌دهد که تنها ۵ ثانیه کافی ا‌ست تا مطمئن شویم، دست از به‌تأخیرانداختن برداریم، بر ترسمان غلبه کنیم و زندگی شادتری داشته باشیم! همه ما همان‌طور که می‌توانیم خودمان را به عقب برانیم، می‌توانیم به جلو برویم. این کتاب برای هرکسی که به‌دنبال افزودن نیرویی محرک به زندگی روزمره‌اش است، مناسب است.

بزرگترین فروشنده در جهان؛ اوگ مندینو

مندینو در این کتاب تنها درباره فروش حرف نمی‌زند؛ بلکه ما را تشویق می‌کند که با باور به خودمان و به توانایی‌‌مان در یاری‌رساندن به دیگران، زندگی بهتری داشته باشیم. کتاب برای هر فروشنده‌ای سودمند است. همه ما به‌نوعی به‌دنبال فروش چیزی به دیگرانیم؛ پس این کتاب برای همه مفید است. مندینو توصیه می‌کند که هر روز طوری زندگی کنیم که گویی آخرین روز زندگی‌مان است. امروز و این ساعت همه سرمایه ماست.

انگیزه؛ دانیل پینک

کتاب انگیزه -

آیا انگیزه از کاربرد منطقی چماق و هویج به دست می‌آید؟ پاسخ پینک به این پرسش منفی است. نویسنده در کتاب «انگیزه: راهکاری نو برای خلق دنیایی نو» توضیح می‌دهد که انگیزه از منابع متعددی سرچشمه می‌گیرد. در بهترین و اثرگذارترین سطح، انگیزه از ژرف‌ترین ادراک ما از خودمان و کسی که می‌خواهیم باشیم، ریشه می‌گیرد. به‌گفته پینک، در اغلب انسان‌ها ازجمله هنرمندان، دانشمندان و دانش‌آموزان، انگیزش درونی و به‌عبارتی میل به انجام‌دادن کاری به‌دلیل جذابیت، چالش‌برانگیزی و خوشایند‌بودن آن، برای دستیابی به سطوح عالی خلاقیت ضروری است.

برای کتاب خواندن از کجا شروع کنیم؟

نگاهتان را به کتاب تغییر دهید.

اهمیت کتاب خواندن در چیست؟ باید بگویم که کتاب قرار است به بهبود کیفیت زندگی ما کمک کند. بهتر است به آن به چشم یک کالای لوکس نگاه نکنید، کالایی که هیچ وقت هم پولی برای خریدنش ندارید! پیش از آنکه به این فکر کنیم که چه کتابهایی بخوانیم بهتر است به نوع نگاهمان به کتاب توجه کنیم.

پس لطفا با خوردن یک پیتزای کمتر، کتاب بخرید و به آن به عنوان ابزاری برای افزایش آگاهی های خود نگاه کنید. شک نکنید این افزایشِ آگاهی، منجر به بهبود کیفیت زندگی تان خواهد شد. قبل از هر چیزی، کیفیت زندگی ما تابعی از افکار ماست.

چه کتابی بخوانیم؟

اهمیت کتاب خوب خواندن کمتر از اهمیت کتابخوانی نیست. و البته پیشنهاد من این است که کتابِ خوبی را که پیدا کرده اید، حتما بخرید. اصولا ما آدمها برای چیزی که پولی بابتش بپردازیم، ارزش بیشتری قائل هستیم. پس لطفا بیخیال امانت گرفتن کتاب شوید و این توصیه را در مسیر شروع کتاب خواندن خود جدی بگیرید.

چگونه کتاب بخوانیم؟

یادمان باشد کتابی که خریده ایم، قرار است زندگی ما را بهتر کند. اینکه چگونه کتاب بخوانیم هم خیلی مهم است. دوریالِ شبکه سه که نگاه نمی کنید تا منتظر آخرش باشید ببینید چه میشود. اصطلاحی که من در این مورد دارم این است که کتابهای خوب را باید خورد! روش کتاب خوانی بسیار مهم است.

کتاب را خلاصه کنید.

خلاصه کردن کتاب، دو فایده اصلی دارد:

  • به فهم بیشتر شما از کتاب کمک میکند. سعی کنید از روی کتاب رونویسی نکنید. یک قسمت را بخوانید و سپس با زبان خودتان آن را خلاصه کنید. اینگونه ذهنتان بیشتر درگیرِ کتاب خواهد شد و احتمال بخاطرسپاری مفاهیمِ آن هم بیشتر است.
  • رجوع مجدد به مطالب کتاب را ساده تر میکند. حتما در آینده نیاز خواهید داشت تا مجددا به مفاهیم این کتاب مراجعه کنید. اگر خلاصه ای از کتاب داشته باشید که خودتان آن را نوشته اید، مراجعه مجدد و مرور مفاهیم برایتان لذت بخش تر و مفیدتر خواهد بود.

پیشنهاد من این است که خلاصه شخصی خودتان را داشته باشید. اما خواندن خلاصه دیگران از آن کتاب هم میتواند مفید باشد. یک روشِ خوبِ استفاده از خلاصه های دیگران، قرار دادن آن خلاصه کنار دستتان هنگام خواندن کتاب است. اینگونه میتوانید هرجا که لازم دانستید، مطالبی را هم خودتان اضافه کنید.

ممکن است برای خیلی‌ها سوال پیش بیاید که چگونه عادت به مطالعه کنیم، ایده‌ای که به شما بسیار کمک خواهد کرد این است که برای انتشار خلاصه‌های خودتان وبلاگ یا کانال تلگرام هم بزنید. شوق خلاصه کردن و قرار دادن خلاصه‌های کتاب در یک جای مشخص باعث ایجاد عادت به کتابخوانی شما میشود. علاوه بر این پیشنهاد می‌کنم که مورد بعدی را حتما رعایت کنید.

کتاب خواندن - بهترین کتاب های انگیزشی

چگونه عادت به مطالعه کنیم؟

مفهوم آهسته و پیوسته پیمودن مسیر را لطفا رعایت کنید. مگر قرار نیست کتاب به بهبود کیفیت زندگی ما کمک کند؟ پس چرا باید خواندنِ کتاب را قطع کنیم؟

در پاسخ به این سوال که چگونه به کتاب خواندن علاقه‌ مند شویم ؟ و چگونه به کتاب خواندن عادت کنیم ؟ باید گفت که بهترین کار برداشتن گام‌های کوچک اما پیوسته است.

مفاهیمِ کتاب را آهسته آهسته بفرستید توی مغزتان، تا برود و سر جایش بنشیند. هنگام خواندنِ کتاب، خوب به مطالبش فکر کنید. دوره های تندخوانی و این داستانها را رها کنید. حالا که فهمیدید چه کتابهایی بخوانید و کتاب‌های مناسب را پیدا کرده‌اید رهایشان نکنید.

اگر محلی برای ثبت تداعی های خودتان هنگام خواندن کتاب هم داشته باشید، عالی است. سعی کنید مصداقِ مفاهیمِ کتاب را در زندگی خودتان پیدا کنید و به راه حلهای جدیدی برسید.

چند کتاب را با هم بخوانید.

ممکن است هنگام خواندن بهترین کتاب هم، روزی برسد که دوست نداشته باشید سمتِ آن کتابِ خاص بروید. برای اینجور مواقع همیشه یک یا دو کتاب دیگر هم در دست مطالعه داشته باشید تا سراغ آنها بروید. یادمان باشد که قرار نیست از روی بی حوصلگی فقط کتاب را تمام کنیم، پس کتاب را باانرژی بخوانید.

با برنامه کتاب بخوانید. جریمه را فراموش نکنید.

بعد از اینکه تصمیم گرفتید کتاب خواندن را به یک روند همیشگی در زندگیتان تبدیل کنید، یک برنامه هفتگی برایش داشته باشید. از کم شروع کنید. مثلا به صورت میانگین روزانه نیم ساعت، مجموعش میشود هفته ای ۳٫۵ ساعت. اگر یک روز نتوانستید برنامه را رعایت کنید، سعی کنید روزهای بعد جبرانش کنید. عناوین کتاب‌ها را از قبل آماده کنید تا پاسخ سوالی مانند چه کتابی بخونم را از قبل داشته باشید.

علاوه بر مورد شماره ۵، جریمه گذاشتن باعث می‌شود که شما با نظم بیشتری به مطالعه و کتابخوانی ادامه دهید و کتاب خواندن برایتان یک عادت می‌شود. پس یکی از مهم‌ترین نکات در پاسخ به سوال چگونه کتاب خواندن یک عادت می‌ شود این است که نظم در برنامه مطالعه را رعات کنید.

برای اطمینان از رعایت این برنامه توسط خودتان، برای انجام ندادنش، یک جریمه برای خودتان درنظر بگیرید، پیشنهاد من این است که جریمه از نوع پرداخت پول باشد!

مفاهیم کتاب را برای دیگران هم تعریف کنید.

برای اینکه تبدیل به یک کتابخوان حرفه‌ای شوید با این دید کتاب را بخوانید که باید مفاهیم آن را به صورت ساده برای دیگران توضیح دهید. این کار باعث میشود، مفاهیم را بهتر یاد بگیرید. اساسا وقتی ما یک مفهوم را بتوانیم برای دیگران هم توضیح بدهیم، یعنی آن را به خوبی یاد گرفته ایم. سعی کنید شنونده خوبی را انتخاب کنید تا ذوقِ تعریف کردنتان از بین نرود!

شاید هم با این تعریف کردن و توضیح دادن مطالبِ کتاب، دیگران هم به خواندنش ترغیب شدند؛ اینگونه با یک تیر دو نشان زده اید. اگر کسی از اطرافیانتان پرسید: چه کتابی بخونم، فرصت خوبی نصیبتان شده، بروید و در مورد آخرین کتابی که خوانده‌اید به او توضیح بدهید.

مفاهیمِ کتاب را زندگی کنید.

اهمیت کتاب خواندن در این بود که کتاب به بهبود کیفیت زندگی شما کمک کند. پس سعی کنید، مفاهیمی را که فرا گرفته اید، در زندگی خودتان هم بکار بگیرید. تا میتوانید به مفاهیم فکر کنید و دنبال مصادیق آن در زندگی تان باشید.

بعد از اینکه فهمیدیم چه کتابهایی بخوانیم و چگونه کتاب خوان شویم، باید برویم و به آموخته‌هایمان عمل کنیم.

اعتیاد جدیدتان مبارک

عادت به کتابخوانی می‌تواند دنیای ما را دگرگون کند. موارد بالا را که رعایت کنید، کم کم معتاد به کتاب خواندن میشوید. فکر نکنم اعتیادی لذت بخش تر از این در دنیا وجود داشته باشد.