یک مطالعه امکان سنجی (طرح توجیهی) برای تعیین امکان پذیر بودن یک ایده استفاده می شود و ایده را از جنبه ها مختلف فنی و  اقتصادی و بازار مورد بررسی و مطالعه قرار می دهد. به کمک مطالعات امکان سنجی می توان ارزشمند بودن سرمایه گذاری برای پروژه را تعیین کرد.

یک مطالعه طرح توجیهی(Feasibility Study) کامل باید پیشینه تاریخی کسب و کار، مانند: شرح محصول یا خدمات، صورت‌های حسابداری، جزئیات عملیات و مدیریت، تحقیقات و سیاست های بازاریابی، اطلاعات مالی، الزامات قانونی و تعهدات مالیاتی را شامل شود. به طور کلی، چنین مطالعاتی قبل از توسعه فنی و پیاده سازی پروژه انجام می شوند.

پنج حوزه تحت پوشش مطالعات امکان سنجی(طرح توجیهی)

یک مطالعه طرح توجیهی پتانسیل موفقیت پروژه را ارزیابی می کند. بنابراین، درک کافی از نتایج واقعی پروژه یک عامل مهم برای سرمایه گذاران بالقوه و موسسات وام دهنده است. مطالعات امکان سنجی از لحاظ حوزه های کاری به پنج قسمت تقسیم می شوند:

  1. امکان سنجی فنی، این مطالعه به ارزیابی منابع فنی موجود در سازمان تمرکز دارد و کافی بودن منابع فنی با توجه به ظرفیت و یا توانایی تیم فنی سازمان در اجرای پروژه مورد نظر را تعیین می کند. امکان سنجی فنی شامل ارزیابی سخت افزار، نرم افزار و غیره است.
  2. امکان سنجی اقتصادی، مطالعه طرح توجیهی به ارزیابی و تجزیه و تحلیل هزینه/سود پروژه می پردازد، به سازمان ها کمک می کند تا پایداری، هزینه و سود مربوط به یک پروژه را قبل از اختصاص منابع مالی تعیین کنند. علاوه بر این به عنوان یک ارزیابی مستقل عمل می کند، اعتبار پروژه را افزایش می دهد و به تصمیم گیرندگان کمک می کند تا منافع مثبت اقتصادی سازمان را که طرح پیشنهادی ارائه می دهد تعیین کند.
  3. امکان سنجی قانونی، مطالعات طرح توجیهی به بررسی جنبه های مختلف اجرای پروژه و عدم هرگونه تضاد با قوانین دولتی، محلی، محیط زیست، حفظ اطلاعات، قوانین شبکه های اجتماعی و ... می پردازد به عنوان مثال اگر شرکتی قصد احداث یک دفتر در محل خاصی دارد، مطالعه طرح توجیهی می تواند به تعیین احداث پروژه در این مکان کمک کند و یا احداث پروژه در منطقه را توجیه پذیر اعلام نکند. با انجام این کار می توان از زمان و پرداخت هزینه های بسیار راه اندازی پروژه جلوگیری کرد.
  4. امکان سنجی عملیاتی، شامل مطالعه، تجزیه و تحلیل و چگونگی برآورده کردن نیازهای سازمان از طریق تکمیل و اجرای پروژه می‌باشد.
  5. امکان سنجی بازار،  تحقیقات بازار یکی از مهم ترین ارکان موفقیت یک پروژه بررسی بازار آن است. در این امکان سنجی، بازار مورد نیاز پروژه تعیین می شود.

با اجرای این مطالعات می توان تمام محدودیت های احتمالی یک طرح را شناسایی کرد، که عبارتند از:

محدودیت های داخلی: فنی، بودجه، منابع، تکنولوژی (فناوری)، بازاریابی و غیره

محدودیت های خارج از سازمان: حمل و نقل، قوانین و مقررات و عوامل زیست محیطی و غیره

نکات کلیدی مهم در اجرای مطالعات امکان سنجی (طرح توجیهی)

  • افزایش تمرکز تیمی پروژه
  • شناسایی فرصت های جدید
  • تهیه اطلاعات مناسب برای تصمیم گیری اجرای پروژه
  • محدود کردن گزینه های جایگزین کسب و کار
  • افزایش درصد موفقیت پروژه با ارزیابی پارامترهای چندگانه

 

مزایای انجام مطالعه امکان سنجی

اهمیت یک مطالعه امکان سنجی (طرح توجیهی) بر پایه بررسی توجیه پذیری طرح قبل از تخصیص منابع، زمان یا بودجه، می باشد. باید در نظر داشت که ممکن است با انجام مطالعه امکان سنجی ایده های جدیدی پیدا شوند که دید پروژه را کاملا تغییر دهند. انجام یک مطالعه امکان سنجی (طرح توجیهی) به صاحبین کسب و کار و سایر سهامداران تصویری واضح از پروژه را ارائه می کند.

موسسه سپینود شرق  با سابقه بیش از دوازده سال و تدوین بیش از 300 طرح توجیهی برای شرکتها و موسسات معتبر آماده تدوین هرنوع طرح توجیهی اعم از طرح توجیهی خدماتی ، طرح توجیهی گردشگری، طرح توجیهی کشاورزی ، طرح توجیهی صنعتی  و یا انجام تحقیقات بازار است. حضور در مجامع علمی و تخصصی، اخذ گواهینامه های معتبر علمی و جهانی و انجام پروژه های متنوع در زمینه های مشاوره ای و اجرایی نشان دهنده شایستگی های موسسه سپینود شرق است .