نگهداری از مواد غذایی برای مدت طولانی نیازمند رعایت یک سری نکات است. برای جلوگیری از اسراف و دور ریختن مواد غذایی، همچنین هدر رفتن پول مان باید روش های نگهداری از هر ماده غذایی را بلد باشیم. ما به شما ترفند نگهداری از 30 ماده غذایی که عمر کوتاهی دارند را یاد می دهیم.

میوه و سبزی - نگهداری از مواد غذایی

بیشتر بخوانید: چطور از کیسه های برنج در خانه مان نگهداری کنیم؟

برای یخچال خود یک جذب کننده گاز اتیلن بخرید.

میوه ها و سبزیجات گاز اتیلن تولید می کنند و این گاز ماندگاری آنها را کوتاه می کند. استفاده از جذب کننده گاز اتیلن به جذب گاز اتیلن کمک می کند و باعث طولانی تر شدن ماندگاری مواد غذایی می شود. همچنین، اگر میوه ها و سبزیجات را در کیسه های پلاستیکی نگهداری می کنید، حتما چند سوراخ روی آن ایجاد کرده یا کیسه را کمی باز کنید تا گاز خارج شود.

ساقه موز را با کیسه پلاستیکی بپوشانید.

بیشتر گاز اتیلن ذکر شده در ترفند فوق از ساقه میوه ها و سبزیجات خارج می شود. در مورد موز، بسته بندی هر ساقه با کیسه پلاستیکی می تواند طراوت آن را 3-4 روز بیشتر کند.

نگهداری از موز - نگهداری از مواد غذایی

بیشتر بخوانید: روزانه یک قاشق رب انار بخورید!

برای افزایش ماندگاری انواع توت، آنها را در آب و سرکه خیس کنید.

3 فنجان آب و 1 فنجان سرکه (نسبت آب به سرکه باید سه به یک باشد) بردارید و توت ها را 5 دقیقه در آن خیس کنید.

ساقه کرفس ها را در فویل بپیچید.

با پیچیدن کرفس، کلم بروکلی و حتی کاهو در فویل می توانید آنها را تا 4 هفته تازه و شفاف نگه دارید.

نگهداری از کرفس - نگهداری از مواد غذایی

پنیر را با کاغذ پارچمنت بپوشانید.

کالایی به نام “کاغذ پارچمنت پنیر” وجود دارد، اما اگر به آن دسترسی ندارید، کاغذ پارچمنت معمولی نیز کار می کند. بگذارید پنیر شما نفس بکشد و آن را به درستی نگهداری کنید.

ظرف پنیر محلی را برعکس کنید.

همه ما می دانیم که باکتری ها باعث از بین رفتن مواد غذایی می شوند، با برعکس کردن ظرف پنیر، در ظرف خلا ایجاد می شود و در نتیجه رشد باکتری ها متوقف می گردد.

زرده تخم مرغ را در فریزر نگهداری کنید.

شما می توانید زرده تخم مرغ را به مدت یک سال در فریزر نگهداری کنید و اگر به طور تصادفی تخم مرغ تازه در دسترس نداشتید، از زرده های داخل یخچال استفاده کنید، آنها را با یک نوک انگشت نمک ترکیب کنید و در یک کیسه فریزر پلاستیکی نگهداری کنید.

بیشتر بخوانید: گرفتن نفخ حبوبات با چند روش ساده

زنجبیل رنده شده را در فریزر نگهداری کنید.

ریشه زنجبیل از ماندگاری خوبی برخوردار است کافی است آن را در جای خنک نگه دارید اما اگر می خواهید زنجبیل رنده شده در دسترس داشته باشید، آن را رنده کرده و درون یک ظرف محفوظ از هوا در فریزر قرار دهید. این روش برای نگهداری تا شش ماه مناسب است.

زنجبیل رنده شده - نگهداری از مواد غذایی

سیب ها را در جا میوه ای نگه دارید تا طراوت بیشتری داشته باشند.

به نظر می رسد که سیب ها ماندگاری زیادی دارند، اما اگر آنها را در یک محیط مرطوب نگه دارید (جا میوه ای یخچال عالی است) و سیب های لکه دار یا پوسیده را جدا کنید، معمولاً بین 6 ماه تا یک سال باقی می مانند. اگر سیب زیادی خریداری کرده اید، می توانید سس سیب درست کنید و آن را در فریزر ذخیره کنید.

برای بالا بردن کیفیت نگهداری مواد غذایی، یخچال خود را تا حد امکان سرد نگه دارید.

باکتری ها سرما را دوست ندارند، بنابراین اگر یخچال و فریزر شما دمای مناسب داشته باشد جلوی رشد آنها گرفته خواهد شد. البته نباید خیلی سرد باشد زیرا محصولات شروع به یخ زدن می کنند!

سبزیجات خود را بسته بندی کنید.

اگر سبزیجات مختلف یا مقدار زیادی از یک نوع خاص دارید، آنها را خرد کرده و در آب جوش قرار دهید. سپس درون کیسه فریزر بگذارید. بدین ترتیب سبزیجات شما آماده پخت و پز هستند.

 گوشت چرخ شده را به قسمتهای آماده برای پخت تقسیم کنید.

با بسته بندی گوشت گاو، گوسفند یا مرغ در بسته های بزگتر به دلیل انجماد بهتر گوشت می توانید پول زیادی صرفه جویی کنید. اما، اگر فقط به مقدار کمی نیاز دارید و نمی خواهید کل بسته را یخ زدایی کنید. بسته ها را تقسیم بندی کنید.

نگهداری از رب - نگهداری از مواد غذایی

رب گوجه فرنگی را تقسیم بندی کرده و فریز کنید.

درست مانند ترفند قبلی، رب گوجه فرنگی نیز قابل تقسیم بندی به اندازه های مورد نیاز برای پخت است. رب را درون یک کیسه فریزر پلاستیکی قرار داده و قبل از انجماد تقسیم بندی کنید. وقتی به رب گوجه فرنگی احتیاج دارید، کافی است تعداد مورد نیاز خود را بیرون بیاورید.

سبزیجات تازه را در روغن زیتون ریخته و فریز کنید.

اگر بدنبال ترفندی برای نگهداری از سبزیجات تازه هستید، آنها را خرد کرده و به همراه روغن زیتون در قالب یخ قرار دهید، سپس فریز کنید.

عسل - نگهداری از مواد غذایی

عسل فاسد نمی شود.

عسل احتمالاً یکی از معدود غذاهایی است که فاسد نمی شود. ظرف عسل می تواند بیش از 3،000 سال ماندگاری داشته باشد و حتی اگر شکرک بزند، هنوز هم قابل خوردن است. برای نگهداری از عسل آن را در یک ظرف مناسب با درب محکم در یک مکان خشک نگه دارید، به این ترتیب طعم آن مانند روز اول، حفظ خواهد شد.

نگهداری از پیازچه - نگهداری از مواد غذایی

پیازچه ها را خرد کرده و فریز کنید.

پیازچه به صورت دسته ای فروخته می شود و گاهی اوقات ما نمی توانیم آن را در عرض مدت کوتاهی مصرف کنیم. در چنین شرایطی، آنها را خرد کرده در یک بطری پلاستیکی در فریزر نگه دارید.

کاهو شسته نشده را در دستمال کاغذی بپیچید.

کاهو معمولاً بعد از 2-3 روز شروع به پژمردگی می کند. اگر می خواهید زمان نگهداری کاهو را به حداکثر برسانید، آن را در دستمال کاغذی بپیچید تا هرگونه رطوبت اضافی را جذب کند.

نگهداری از کاهو - نگهداری از مواد غذایی

کاهو خرد شده را در شیشه مربا (شیشه دردار و دهن گشاد) نگهداری کنید.

نگهداری از کاهو شسته شده در شیشه مربا باعث ماندگاری آن تا 4 هفته می شود!

به جای ظروف پلاستیکی از شیشه مربا (شیشه دردار و دهن گشاد) استفاده کنید.

شیشه های دردار هم ارزان قیمت و هم مقاوم در برابر گرما هستند علاوه بر این لک نمی شوند. برای نگهداری چغندر از ظروف پلاستیکی استفاده نکنید، زیرا تقریباً باید همه آن را بعد از مدتی دور بریزید، اما شیشه های دردار چنین مشکلی را ایجاد نمی کنند. آنها در اندازه های مختلفی هستند و برای انواع سبزیجات و مواد غذایی توصیه می شوند.

اگر می ترسید شیر خراب شود آن را فریز کنید.

شیر زیادی دارید و می ترسید که خراب شود؟ شیر معمولا تا 3 ماه ماندگاری دارد، اما قوام و طعم آن تغییر می کند. ترفند مادربزرگ من همیشه برای نگهداری از شیر تازه این بود که آن را در فریزر نگه دارد.

برای نگهداری از پیاز از جوراب شلواری استفاده کنید.

اگر جوراب شما سوراخ شده، می توانید از آن برای نگهداری پیاز استفاده کنید. پیازها را با گره از یکدیگر جدا کنید. با این روش پیاز شما تا 8 ماه دوام می آورد. جوراب شلواری را گره بزنید و پیاز را داخل آن بگذارید!

نگهداری از آناناس - نگهداری از مواد غذایی

آناناس را وارونه نگه دارید.

بیشتر سوپر مارکت ها آناناس های خود را به صورت عمود قرار می دهند در نتیجه قندها و آنزیم های طبیعی آنها در قسمت پایین جمع می شوند. برای نگهداری از آناناس در خانه، آن را به صورت وارونه نگه دارید تا قندها و آنزیم ها مجدد پخش شوند و عمر مفید آن نیز بیشتر شود.

برای جلوگیری از جوانه زدن سیب زمینی آن را کنار سیب نگه داری کنید.

اگر پیاز و سیب زمینی را در کنار هم نگه دارید سریعتر از بین می روند اما سیب و سیب زمینی برعکس هستند. نگهداری آنها در کنار هم باعث جلوگیری از جوانه زدن سیب زمینی می شود و به ماندگاری آنها کمک می کند.

هویج و چغندر را در ماسه تازه نگه دارید.

این یک ترفند قدیمی است که کشاورزان از آن استفاده می کنند، زیرا ماسه رطوبت را جذب و عمر سبزیجات را طولانی تر می کند.

پیازچه بکارید.

اگر فقط از قسمت سبز پیازچه برای چاشنی استفاده می کنید و قسمت سفید را بیرون می اندازید، می توانید ریشه آن را در خانه بکارید. به این ترتیب اگر قسمت سبز پیازچه را برش دهید، طی یک هفته دوباره رشد می کند و به این ترتیب همیشه پیازچه دارید.

باقیمانده کیک را فریز کنید.

با قرار دادن برش های نان روی انتهای هر برش، برش های کیک خود را تازه نگه دارید. بیشتر کیک ها هفته ها در یخچال تازه می مانند. همچنین می توانید ماه ها آنها را در فریزر نگهداری کنید.

نگهداری از سیب - نگهداری از مواد غذایی

گوجه فرنگی های خود را بیرون از یخچال نگهداری کنید.

گوجه فرنگی جای خنک را دوست دارد نه سرد! نگهداری آنها در یخچال باعث جلوگیری از رسیدن و خشک شدن آنها می شود.

مارچوبه را مانند گل رز نگهداری کنید.

مارچوبه را مانند انواع گل ها در یک گلدان پر از آب، نگهداری کنید. همچنین می توانید گیاهان دیگر که با ریشه برداشت می شوند، را نیز با این روش نگهداری کنید.

روش های نگه داری مواد غذایی برای مدت بسیار طولانی

 کنسرو کردن؛ یک روش سنتی برای نگهداری مواد غذایی

ساخت کنسرو از مواد غذایی ممکن است زمان بر باشد، اما می ارزد زیرا باعث می شود که بتوانید در تمام طول سال از میوه هایی که فقط فصل مشخص دارند استفاده کنید. می توانید میوه ها را در فصلی که وارد بازار می شوند خریداری و سپس کنسرو نمایید. و مدت طولانی نگهداری و استفاده کنید. کنسرو کردن یک روش قدیمی و سنتی برای نگهداری میوه ها و برخی مواد غذایی می باشد.

برای تازه نگه داشتن مواد غذایی آنها را منجمد کنید

منجمد کردن یکی از بهترین راه های تازه نگهداری از مواد غذایی می باشد. هر چیزی را میتوان منجمد کرد، حتی میوه ها! میوه های مختلف مانند انگور، توت فرنگی، آلبالو و… اگر در زمان خرید خیلی رسیده باشند. ممکن است زود خراب شوند. با فریز کردن میتوانید آنها را برای مدت طولانی تازه نگهدارید. ضمن اینکه میوه های یخ زده بسیار خوشمزه تر از میوه های عادی هستند. حتی می توانید با آنها بستنی میوه ای درست کنید.

ترفندهای جالب و جدید برای ماندگاری مواد غذایی ، میوه و سبزیجات

تمیزنگه داشتن یخچال

اگر میخواهید غذا ها بهتر بماند یخچال راتمیز نگه داریدو غذاهای مانده و کپک زده را دور بریزید.

انواع میوه - نگهداری از مواد غذایی

میوه و سبزیجات را از دود وحرارت دورنگه دارید

میوه وسبزیجات رانزدیک حرارت قرار ندهید زیرا گازاتیلن تولید می کند که روند رسیدگی را تندتر میکند.

بریدن بالای هویج

سبزی هویج قابل خوردن است اما اگرمیخواهید آن را سالم و مدت طولانی تر نگه دارید سبزی آن را بکنید و داخل یخچال بگذارید.

نکته:

جا یخی ها را با روغن زیتون چرب کنید و به آن تکه های رزماری ، رازیانه و پونه اضافه کنید و هنگام پخت و پز یک تکه از آن را داخل غذا اضافه کنید.