به گزارش پارس نیوز، 

 هرچند که همیشه این گروه از مواد غذایی به دلیل وجود پروتئین و آهن گیاهی در گروه گوشت ها قرار می گرفتند،اما اخیرا و به دلیل این که فاقد هر گونه چربی و کلسترول هستند،از گروه گوشت ها خارج شده اند و می توان مصرف آن ها را به صورت روزانه در برنامه غذایی گنجاند.این در حالی است که بایدها و نبایدها یا اما و اگرهای مختلفی درباره مصرف حبوبات وجود دارند که سعی کرده ایم در ادامه این مطلب به طرح مهم ترین موارد آن ها بپردازیم.

*چه افرادی باید در مصرف حبوبات احتیاط کنند؟

انواع حبوبات به دلیل هضم نشدن قندشان در بدن باعث ایجاد نفخ می شوند.به همین خاطر هم افراد مبتلا به بیماری های گوارشی مانند ریفلاکس و سوءهاضمه یا سالمندان و خانم های باردار باید در مصرف حبوبات احتیاط کنند تا دچار مشکلات احتمالی گوارشی نشوند. بهتر است که حبوبات در برنامه غذایی کودکان زیر 2 سال قرار نگیرد و بعد از آن هم از حبوبات به میزان کم در برنامه غذایی آن ها استفاده شود.

*فواید مصرف حبوبات – حبوبات منبع خوبی برای دریافت فیبر غذایی هستند

و مصرف منظم آن ها می تواند جلوی پُرخوری و افزایش وزن را بگیرد. – فیبر فراوان موجود در حبوبات،احتمال ابتلا به یبوست های مزمن را کاهش می دهد. – انواع حبوبات، منبع خوبی برای دریافت پروتئین و آهن برای افراد گیاه خوار محسوب می شوند.

– فیبر بالای موجود در حبوبات، با تنظیم فشار و قند خون، می توانداز نوسانات ناگهانی فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا و قند خون در افراد مبتلا به بیماری دیابت پیشگیری کند.

– حبوبات جزو مواد غذایی بسیار کم کالری هستند و می توانند به راحتی در رژیم غذایی افرادی که رژیم لاغری دارند، جای بگیرند.

– انواع لوبیا، نخود و عدس می توانند در سالادها یا سوپ های مختلف افراد گیاه خوار یا آن هایی که رژیم لاغری دارند، قرار داشته باشند تا علاوه بر تامین پروتئین، آهن، فولات، منیزیم، منگنز و ویتامین های گروه B، جلوی افزایش وزن آن ها را هم بگیرند.

– فیبرهای محلول موجود در حبوبات باعث کنترل سطح کلسترول خون می شوند و به همین دلیل هم مصرف حبوبات به افراد مبتلا به بیماری های قلبی یا افرادی که چربی خون بالایی دارند، توصیه می شود.

*میزان مجاز مصرف حبوبات چه قدر است؟

–بهتر است بدانید که دستورالعمل کلی برای میزان مجاز مصرف انواع حبوبات وجود ندارد و حتی منع کلی هم برای استفاده از این گروه غذایی تعیین نشده است.

به عبارت ساده تر، همه افراد حتی افرادی که مشکلات گوارشی دارند، باردار هستند یا در گروه سالمندان جای می گیرند هم اگر با مصرف حبوبات دچار مشکلات غیرقابل تحمل نشوند،می توانند این گروه غذایی را در برنامه روزانه خود داشته باشند.اگر شما در هر گروه سنی یا جنسی ای که قرار دارید، مشکلی با مصرف حبوبات از نظر گوارشی پیدا نکنید،می توانید روزانه یک لیوان حبوبات پخته را در برنامه غذایی خودتان داشته باشید.

*قدم به قدم برای کاهش نفخ حبوبات

برای به حداقل رساندن نفخ ناشی از مصرف حبوبات می توانیداین چند راه ساده را امتحان کنید:

– حبوبات را قبل از پختن بین 8 تا 48 ساعت در آب ولرم خیس کنید.

– بهتر است هر 2 ساعت یک بار، آب حبوبات خیش شده را عوض کنید.

– حبوبات خیس شده را قبل از پختن داخل دستمال نخی بریزید و آن ها را کمی مالش دهید تا بتوانید پوست شان را جدا کنید. جدا کردن پوست حبوبات تا حد زیادی باعث کاهش نفخ آن ها می شود.

– هنگام پخت به حبوبات خود هویج، پیاز، رزماری و کرفس اضافه کنید.

– حبوبات را با ادویه های دارای طبع گرم و خشک مانند زیره، زنجبیل و دارچین یا با مقداری نعناع خشک سِرو کنید.

– حبوبات را حداقل 8 تا 10 ساعت بجوشانید.

– از مصرف هم زمان حبوبات با سایر خوراکی های نفاخ مانند سیب زمینی پخته خودداری کنید.

– 2 تا 3 ساعت قبل از مصرف حبوبات، از خوردن میوه خودداری کنید، زیرا میوه های به خودی خود باعث ایجاد نفخ می شوندو مصرف حبوبات بلافاصله بعد از خوردن میوه ها باعث تشدید ایجاد نفخ خواهد شد.

*چه کسانی با خوردن حبوبات در معرض خطر قرار می گیرند؟

– مصرف حبوبات می تواند باعث تشدید یا تحریک میگرن و بیماری های آلرژیک شود. از این رو، افراد مبتلا به میگرن یا آلرژی های مختلف باید در مورد مصرف حبوبات با پزشک خودشان مشورت کنند.

– اگر مبتلا به افسردگی هستید و دوره دارودرمانی را پشت سر می گذارید، باید در مورد مصرف حبوبات با پزشک خودتان مشورت کنید، زیرا استفاده هم زمان از حبوبات با بعضی از داروهای افسردگی باعث افزایش فشار خون بیمار می شود. – افراد مبتلا به نقرس هم ممکن است با مصرف لوبیا، عدس و نخود، دچار حمله های نقرس شوند. به همین دلیل هم این بیماران باید در مورد میزان مصرف حبوبات با پزشک خودشان مشورت کنند.

– در میان انواع حبوبات، نخود و لوبیا دارای بیشترین نفخ برای بیماران گوارشی هستند.

از این رو، این بیماران باید در مورد مصرف حبوبات با پزشک خودشان مشورت کنند یا گیاهانی مانند رازیانه و زیره را همراه حبوبات بپزند.

چگونه نفخ حبوبات را بعد از مصرف بگیریم؟

همه افراد نفخ و گاز معده دارند با این حال از ذکر آن در گفتگوهای اجتماعی با دوستان خجالت می کشند. 10 تا 20 درصد افراد بزرگ سال از آروغ زدن و یا نفخ شکم شکایت دارند اما نفخ یا گاز لزوما به معنی این که در هضم غذا مشکلی وجود دارد نیست اما برای به حداقل رساندن گاز و نفخ اولین کاری که باید انجام دهید تمرکز روی رژیم و عادت های غذایی هستند.

رفع نفخ حبوبات بعد از مصرف

عبور گاز معده برای گرفتن نفخ حبوبات:

سه روش رایج برای بیرون راندن گاز معده نفخ شکم ، آروغ زدن و گاز است هوای وارد شده که ممکن است برای مدت زمانی در معده بماند، با آروغ زدن آزاد می شود. نفخ معمولا با هوایی که در روده یا روده کوچک گیر می افتند رخ می دهد هوا از روده به طور معمول به عنوان گاز منتقل می شود یک فرد معمولی، 12 تا 25 بار در روز گاز خارج می کند.

گازمعده از اکسیژن، نیتروژن، کربن دی اکسید، هیدروژن و متان تشکیل شده است ترکیب بندی آن به نوع گاز روده بستگی دارد گاز از عوامل مختلفی ناشی می شود که رایج ترین آن ها عادت های غذایی و تخمیر باکتریایی غذاهای خاص هستند.

تخمیر باکتریایی برای از بین بردن نفخ حبوبات

روده ها پر از باکتری ها، مخمرها و قارچ ها است و غذاهایی را که توسط روده کوچک هضم نشده عمدتا انواع مختلفی از کربو هیدرات ها را تجزیه می کنند این باکتری ها به ویژه از باکتری هضم نشده لذت می برند و تخمیر منجر به تولید گاز، هیدروژن و متان می شود که به عنوان گاز خارج می شود لاکتوز یکی از رایج ترین منابع کربوهیدرات است که بر روی افرادی تاثیر می گذارد که به لاکتوز حساس هستند به این معنی که آنزیم برای هضم کربوهیدرات لازم نیست به طور معمول لاکتوز در محصولات لبنی یافت می شود لوبیاها دومین کربوهیدرات شایع در تولید گاز هستند. کربوهیدرات هضم نشده در لوبیا معمولا باعث گاز معده می شود

رفتارها، انتخاب های غذایی و فعالیت

رفتارهای غذایی و عادت های دیگر مثل جویدن آدامس، قورت دادن غذاها و نوشیدن با نی می تواند باعث ورود هوا شود غذاهایی مانند کاهو، کلم، و نان به خوبی جویده نمی شوند به این ترتیب هوا را بیشتر می بلعند.

به طور معمول هوا شامل اکسیژن، نیتروژن و دی اکسید کربن است به نظر می رسد بوی بدی نداشته باشد، اما به ناراحتی مربوط به گاز کمک می کند افراد در میزان تولید گاز تفاوت دارند

رفتارهایی که موجب نفخ میشود

  • صحبت کردن هنگام خوردن
  • خوردن وقتی که ناراحت هستید
  • سیگار کشیدن یا مصرف تنباکو
  • پرخوری کردن
  • آهی عمیق
  • نوشیدن نوشیدنی های گرم یا سرد
  • جویدن آدامس یا خوردن آب نبات سخت
  • نوشیدن آب از چشمه
  • لباس های تنگ و چسبان
  • استفاده طولانی مدت از داروها برای درمان علائم سرماخوردگی

روش های طبیعی و نسخه های دیگر برای از بین بردن نفخ حبوبات:

بسیاری از تبلیغات داروهایی که گاز و نفخ و باد را کاهش می دهد نشان می دهند برخی از آن ها در مطالعات بالینی نشان داده شده اند، اما برخی هنوز به طور علمی ثابت نشده اند اما بسیار مفید هستند قبل از امتحان کردن هر چیزی ممکن است بخواهید با پزشک مشورت کنید.

روش های طبیعی برای گرفتن سریع نفخ حبوبات

  • چای نعناع
  • چای بابونه
  • رازیانه
  • زیره سیاه
  • گشنیز
  • بابونه
  • زردچوبه

چطوری نفخ حبوبات رو بگیریم

روش از بین بردن نفخ حبوبات

جوشاندن در آب، اتوکلاو کردن و مایکروویو از مهم‌ترین روش‌های حرارت‌دهی به‌شمار می‌آیند که می‌توانند در از بین بردن ترکیبات ضد تغذیه‌ای به خصوص مهارکننده تریپسین، فتیک اسید، لکتین و تانن نقش داشته باشند. بررسی‌ها نشان دادند که جوشاندن در آب یک روش مناسب برای از بین بردن فتیک اسید است و مایکروویو بیشتر از سایر روش‌ها در حذف تانن نقش دارد. مهارکننده تریپسین و لکتین نیز به دلیل حساس بودن در برابر حرارت در هر سه روش بطور کامل از بین می‌روند. از میان روش‌های گفته شده خیساندن و پخت کامل حبوبات در منزل بهترین روش‌ها جهت کاهش مشکلات تغذیه‌ای حبوبات می‌باشد.

گرفتن نفخ حبوبات قبل از پختن

رافینوز حبوبات

همچنین در پوسته حبوبات قندی به نام رافینوز وجود دارد که باعث نفخ شکم می‌شود. وجود نفخ در اثر نداشتن آنزیم مخصوصی به نام آلفا – گالاکتوزیداز است که معمولا در بدن انسان یافت نمی‌شود. برای شکستن و جذب و هضم قند رافینوز که در اغلب حبوبات وجود دارد وجود این آنزیم لازم است، لذا با خوردن حبوبات این قند هضم و جذب نشده و نصیب باکتری‌های روده ای می‌شود و تولید هیدروژن و گازکربنیک می‌نماید. این گاز منبسط شده و ایجاد نفخ می‌کند. اگر حبوبات قبل از مصرف در آب خیس شوند و آب آن دور ریخته شود، مشکل نفخ نیز تا حدودی برطرف می‌شود.

چجوری نفخ حبوبات رو بگیریم

12 ساعت قبل از پخت خیس کنید بعد بسته بندی کرده در فریزر بگدارید معمولا وقتی در فریزر میماند نفخش کمتر میشود.

چگونه سریع نفخ حبوبات را بگیریم

بعد از یک روز خیساندن در آب و تعویض مرتب آب، آنها را در فلاسک که داخل آن آب جوش ریختیم، میگذاریم( مثل وقتی که چایی دم میکنید،ولی به جای چای،لوبیا و... بریزید) ،نیم ساعت در فلاسک میماند و نیم پز میشود ،بعد آب جوش را دور ریخته و از لوبیا و... در غذا استفاده میکنم. چون یک حالت نیم پز شده هم دارد ،هم نفخ آن کم میشود و هم در غذا زودتر میپزد.

راهکارهایی برای گرفتن باد حبوبات

روش گرفتن نفخ حبوبات با دم نوش و عرقیات ضد نفخ

اگر پس از خوردن هر وعده غذایی احساس می‌کنید نفخ کرده‌اید و باد زیادی در شکم، معده یا روده‌هایتان می‌پیچد، می‌توانید از مصرف دم‌نوش‌ها یا عرقیات گیاهی که خاصیت ضدنفخ دارند و به اصطلاح عامه، بادشکن هستند، استفاده کنید. دمنوش‌های زیره و نعناع، موثرترین دمنوش‌های بادشکن هستند. مصرف عرق نعناع و عرق بادرنجبویه هم برای درمان نفخ بسیار مفید و موثر است.

گرفتن نفخ سریع حبوبات با استفاده از ریحان و نعناع در سبد سبزی

اگر به مصرف سبزی خوردن علاقه دارید و با خوردن تربچه یا حتی تره و شاهی دچار نفخ و گاهی دل‌پیچه می‌شوید، سبزی‌های بادشکن و ضدنفخ مانند ریحان یا نعناع را در سبزی خوردن خود جای دهید.

نفخ گیری سریع حبوبات با آویشن

آویشن یکی از بهترین و پرخاصیت‌ترین سبزی‌های دنیاست که نوشیدن دمنوش آن در فصل سرد سال علاوه بر از بین بردن نفخ، باعث آرامش اعصاب و بهبود گلودرد ناشی از سرماخوردگی می‌شود. این گیاه، خلط‌آور است و به همین دلیل مصرف آن به افراد سرماخورده توصیه می‌شود. گیاه‌خواران می‌توانند مقداری پودر آویشن را برای از بین بردن نفخ سبزی‌هایی مانند نخودفرنگی یا کاهو به سس سالادشان اضافه کنند.

طریقه گرفتن نفخ حبوبات

حبوبات را متناسب با نوع آنها از ۸ الی ۴۸ ساعت در آب ولرم خیس نمایید.

(به طور متوسط میزان خیساندن نخود، لوبیا قرمز، لوبیا چیتی، لوبیا سفید، لوبیا چشم بلبلی و ماش جهت پخت بهتر در آب ولرم ۱۲ ساعت و عدس و لپه ۲ ساعت)

چگونه خیلی سریع نفخ حبوبات را بگیریم

آب حبوبات خیس شده را هر ۲ ساعت یکبار عوض نمایید.

حبوبات را حداقل۸ الی ۱۰ ساعت بجوشانید.

هنگام پخت حبوبات به آن پیاز، هویج و... اضافه نمایید.

گرفتن نفخ حبوبات با چند روش ساده

اگر فرصت کافی برای خیساندن حبوبات ندارید، حبوبات را در آب به مدت پنج دقیقه بجوشانید و سپس از روی گاز برداشته و بگذارید به مدت یک ساعت در همان آب خیس بخورد.

این به معنی پخته شدن حبوبات نیست بلکه تقریبا معادل ۸-۱۰ ساعت خیساندن حبوبات است و باید بعد از یک ساعت حبوبات را به طور کامل بپزید.

برای گرفتن نفخ حبوبات چه کنیم

برای پخت حبوبات لازم است که آن ها را در مقدار زیادی آب سرد بریزید و روی گازقرار دهید.

گرفتن نفخ حبوبات سریع

برای پخت سریع حبوبات نمک اضافه نکنید زیرا این کار باعث می شود حبوبات سفت شده و زمان پخت آن طولانی تر شود.

برای پخت سریع حبوبات می توانید در ظرف را گذاشته یا بدون در، آن ها را بپزید.

گذاشتن در ظرف باعث می شود حبوبات نرم تر شده و برای استفاده در سوپ، آش یا پوره مناسب تر باشد.

در حالت بدون در حبوبات درسته تر پخته می شوند و له نمی شوند و برای استفاده در خورش ها یا سالاد مناسب هستند.

ده دقیقه اول پخت باید به صورت جوشاندن سریع حبوبات باشد تا سموم نابود شوند.

بهتر است از حبوبات تازه استفاده کنید مخصوصا حبوبات بسته بندی شده چرا که تمام آزمونهای بهداشتی و کنترل کیفیت روی آنها انجام شده و قابل اطمینان تر و سالم تر هستند.

چطور نفخ حبوبات را سریع بگیریم

روشی بسیار ساده اما سریع و مؤثر برای رفع نفخ حبوبات وجود دارد که شاید کمی برایتان عجیب به نطر برسد، اما از نتیجه آن شگفت زده خواهید شد.

چگونه نفخ حبوبات را سریع بگیریم

این روش استفاده از خیار است. برای این کار یک خیار را به طور عمودی از وسط به دو قسمت تقسیم کرده و هنگام پخت حبوبات داخل آب بریزند و پس از پخت حبوبات خیار را جدار کرده و دور بیندازید. با استفاده از این روش همه نفخ حبوبات گرفته شده و طعم غذا به هیچ وجه تغییر نمی کند.

گرفتن نفخ حبوبات دستور توسط Lida Aali - کوکپد

نحوه گرفتن نفخ حبوبات با جوش شیرین

چگونه نفخ نخود و لوبیا را بگیریم

بعضی از افراد برای گرفتن نفخ حبوبات از جوش شیرین استفاده می کنند. اندازه نوک انگشت جوش شیرین را داخل حبوبات در حال پخت بریزید، جوش شیرین موجب نرم شدن حبوبات شده و دیگر زیر دندان نمی آیند. این ترفند به خصوص برای لوبیا و نخودهای مانده و کهنه بسیار موثر است. استفاده از جوش شیرین برای گرفتن نفخ حبوبات پیشنهاد نمی شود.

نفخ حبوبات را چگونه با زودپز بگیریم

طرز گرفتن نفخ حبوبات قبل از پخت

در این حالت فشار زودپز به سرعت قندها را تجزیه می‌کند و عوارض جانبی ناخوشایند حبوبات را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. در این روش ابتدا باید حبوبات را به مدت 4 تا 8 ساعت بخیسانید. سپس آن‌ها را در زودپز ریخته و به آن آب اضافه کنید به طوریکه سطح آب حدودا 5 سانتی متر بالاتر از حبوبات باشد. پس از جوش آمدن اجازه دهید 10 تا 12 دقیقه بپزد. سپس حبوبات را آبکش کرده و در غذا استفاده کنید.

گرفتن نفخ نخود و لوبیا با آبلیمو یا سرکه

از بین بردن نفخ حبوبات سریع

برای گرفتن سریع نفخ حبوبات همچنین می توانید مقداری آبلیمو یا سرکه به آب حبوبات در حال پخت اضافه کنید.

برای از بین بردن نفخ حبوبات با زنجبیل چکار کنیم

این گیاه برای سیستم هضم بسیار مفید است و تولید گاز در معده را کاهش می دهد. هنگام شروع پخت لوبیا که از قبل خیس شده، مقداری زنجبیل به آن اضافه کنید.

چگونه نفخ لوبیا را بگیریم

گرفتن نفخ لوبیا چیتی با  آنغوزه

دارای خاصیت های ضد التهابی و آرام بخش است و در رفع علایم ناراحتی، کرم های روده ای، نفخ و سندروم بی قراری روده، موثر است. پس از گرم شدن، مقدار بسیار کمی به اندازه نوک قاشق چای خوری به غذا(خوراک لوبیا) اضافه کنید. در صورت مرغوب بودن رنگ غذا تغییر می کند.

گرفتن نفخ لوبیا قرمز سریع با زیره

مانع تولید گاز معده می شود. غدد بزاق دهان را تحریک می کند. پس از افزودن کمی زیره به روغن کمی آب نیز به آن اضافه کنید سپس لوبیا را که از قبل خیس کرده اید به آن اضافه کنید.

برای گرفتن نفخ لوبیا چه کنیم

از بین بردن نفخ لوبیا با زنیان

این دانه دارای میزان بالایی تیمول است و باعث تسکین نفخ می شود.

از بین بردن و گرفتن نفخ نخود برای فلافل

برای پخت سریع نخود آبگوشتی یک راه ر این است که حبوبات، به خصوص نخود را در آب به مدت پنج دقیقه بجوشانید و سپس از روی گاز برداشته و بگذارید به مدت یک ساعت در همان آب خیس بخورد.

گرفتن نفخ لپه

بهتر است لپه در برنامه غذایی هفتگی حداقل یکی، دو بار مصرف شود. یکی از ویژگی‌های بارز لپه در مقایسه با دیگر حبوبات این است که سریع پخته می‌شود.

چگونه نفخ لپه را بگیریم

البته لپه هم مانند سایر حبوبات نفاخ است اما چون پوست آن گرفته می‌شود به مراتب نفخش کمتر از سایر حبوبات بوده و خیلی نیاز به خیساندن ندارد.

روش گرفتن نفخ لپه

افرادی که احساس می‌کنند با مصرف لپه دچار نفخ می‌شوند، بهتر است آن را خیسانده، آب آن را دور بریزند و بعد آن را به غذایشان اضافه کنند.

گرفتن سریع نفخ عدس

بر خلاف سایر حبوبات که نفخ آنها با خیساندن تا حدی از بین می‌رود، نفخ عدس با خیساندن چندان از بین نمی‌رود و با این که نفخ آن کمتر از نخود و لوبیاست، اما به هر حال باید خیلی خوب بپزد تا کاملا هضم شود.

متاسفانه بسیاری از افراد عدس را به اندازه ی کافی نمی‌پزند و این موضوع سبب هضم نشدن آن به ویژه در کودکان می‌شود، به ‌طوری که دانه‌های عدس موقع خوردن زیر دندان‌ حس می‌شوند.

مقدار زمان لازم برای خیساندن و پخت کامل حبوبات

لوبیا چشم بلبلی

خیساندن ۱۰-۱۲ ساعت و زمان پخت ۴۵-۵۰ دقیقه

باقلا

خیساندن ۸-۱۲ ساعت و زمان پخت ۷۰-۹۰ دقیقه

لوبیا سفید

خیساندن ۱۰-۱۲ ساعت و زمان پخت ۷۰-۹۰ دقیقه

ماش

خیساندن ۸-۱۰ ساعت و زمان پخت ۳۰-۵۰ دقیقه

لوبیا چیتی

خیساندن ۸-۱۲ ساعت و زمان پخت ۷۰-۹۰ دقیقه

لوبیا قرمز

خیساندن ۱۰-۱۲ ساعت و زمان پخت ۴۵-۵۰ دقیقه

نخود (آبگوشتی)

خیساندن ۸-۱۰ ساعت و زمان پخت ۶۰-۹۰ دقیقه

لپه

خیساندن نیازی نیست و زمان پخت ۴۰-۴۵ دقیقه

عدس

خیساندن نیازی نیست و زمان پخت ۳۰-۴۰ دقیقه

دال عدس

خیساندن نیازی نیست و زمان پخت: ۱۵-۳۰ دقیقه

نکته پایانی

گاز تا زمانی که باعث درد یا نفخ زیاد نشود یک بخشی طبیعی و مورد انتظار از فرآیند هضم غذا است. در حقیقت گاز نشاندهنده این است که همه چیز در روده ها به همان روشی که باید پیش می‌رود.

گاز حاصل از رژیم غذایی هیچ گونه ضرر خاصی نخواهد داشت اما در صورت ایجاد مشکل و بیش از حد بودن آن می‌توان با روش‌هایی آن را به حداقل رساند، از جمله روش‌های گفته شده و یا مصرف قرص هایی که به کاهش این مسئله کمک کند. افرادی که احساس می‌کنند واقعاً بیش از حد گاز روده دارند بطوریکه باعث ناراحتی آن‌ها می‌شود بهتر است برای حل این مشکل با یک پزشک متخصص مشورت کنند.