شهاب اولیایی رژیم شناس و متخصص تغذیه ، با اشاره به اینکه اهمیت مصرف آب بر همه افراد ثابت شده است، بیان کرد: با توجه به تشکیل ۶۵ درصد بدن از آب، نوشیدن آن به مقدار کافی برای سلامت بدن بسیار حیاتی است. به طور کلی نوشیدن آب می‌تواند در تنظیم متابولیسم  بدن نقش داشته باشد؛ همچنین در با نشاطی پوست و تاخیر روند پیری آن نقش بسیار مهمی دارد.

او افزود: در مقابل، کمبود مصرف آب باعث سردرد افراد می‌شود و نوشیدن مقدار مناسب آن می‌تواند از انواع سردرد‌ها پیشگیری کند؛ چرا که درصد زیادی از مغز توسط آب تشکیل شده است؛ بنابراین دهیدراته شدن بدن باعث خشکی مغز و در نهایت سردرد می‌شود همچنین مصرف کافی آب باعث کارکرد بهتر سیستم لنفاوی بدن و افزایش سطح سیستم ایمنی می‌شود.

اولیایی با اشاره به اینکه یکی از کارکرد‌های آب، دفع سموم از بدن است؛ بیان کرد: هرچه میزان نوشیدن آب بیشتر شود، مواد سمی موجود در بدن از طریق ادرار دفع خواهد شد که این موضوع به سلامت عموم بدن بسیار وابسته است؛ این موضوع به خصوص با نوشیدن آب ناشتا از اهمیت بالاتری برخوردار می‌شود؛ در واقع زمانی که صبح‌ها از خواب بیدار می‌شویم؛ اگر بتوانیم مصرف آب و متعاقب آن صبحانه داشته باشیم کمک بسیار زیادی به سلامت سیستم ایمنی و عمومی بدن می‌کنیم.

این مشاور تغذیه افزود: نوشیدن آب به کارکرد سیستم گوارش هم کمک می‌کند و باعث بهتر شدن حرکات روده می‌شود؛ همچنین از این طریق می‌تواند سموم موجود در سیستم گوارش را هم دفع کند. نوشیدن آب ناشتا، از ابتلا به عفونت‌های ادراری جلوگیری می‌کند و باعث پاکسازی این سیستم می‌شود.

اولیایی گفت: زمانی که مایعات کافی به کلیه‌ها نرسد؛ با اختلال کارکرد رو به رو می‌شود و احتمال بروز عفونت ادراری یا سنگ‌های کلیوی افزایش پیدا می‌کند؛ همچنین نوشیدن آب کافی به تنظیم دمای بدن، ایجاد تعریق و در نهایت دفع سموم کمک می‌کند؛ در واقع با کافی بودن آب بدن و ورزش روزانه بسیاری از سموم از طریق تعریق دفع می‌شوند.

این متخصص تغذیه مطرح کرد: برای رفع این مشکل توصیه می‌کنیم دمای آب برای نوشیدن ناشتا ولرم و هم سطح با دمای عمومی بدن باشد؛ برای عادت به این موضوع می‌توانیم از مقادیر کم شروع کنیم و به مرور زمان به مقدار مصرفی آب ناشتا اضافه کنیم همچنین می‌توانیم به آب ناشتا، طعم اضافه کنیم؛ به عنوان مثال آب لیموترش و سرکه سیب موادی هستند که می‌توانیم به عنوان طعم‌دهنده به آب اضافه کنیم تا رغبت بدن به مصرف آب به صورت ناشتا بیشتر شود.

اولیایی در پایان تصریح کرد: باید به این نکته توجه داشته که نیاز بدن به آب طبق یک فرمول، ۳۰ سی سی به ازای هر کیلوگرم وزن مناسب بدن است. به عنوان مثال یک فرد با وزن ۷۰ کیلوگرم؛ به ۲ لیتر آب در طول شبانه روز نیاز دارد و بهتر است مقداری از آب ناشتا و بقیه آن در طول شبانه روز مصرف شود.