به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران پیام فرحبخش متخصص تغذیه بیان کرد: کمبود روی یکی از شایع‌ترین بیماری های ناشی از سوء تغذیه در کشورهای در حال توسعه است. اولین بار کمبود روی در دنیا در ایران مشاهده شد که اینها کودکانی بودند که قد کوتاهی داشتند و پوست آنها حالت پوسته پوسته و زبر و خشن بود.

وی افزود: روی یکی از عناصر بسیار مهم برای سلامت بدن است که برای فرآیند رشد و نمو کودکان و نوجوانان و هم برای سلامت سیستم ایمنی و جلوگیری از بیماری‌ها و عفونت‌ها و سلامت بدن مفید است.

فرحبخش ادامه داد: برای اینکه سلامت کلی بدن حفظ شود و بسیاری از واکنشهای بدن به‌خوبی صورت گیرد، به این عنصر مهم نیاز داریم که میزان دریافت روی بدن منابع گوشتی مثل گوشت قرمز، مرغ و ماهی است، علاوه بر گوشتها مغزها و آجیل‌ها و همچنین حبوبات و سبزی‌ها حاوی مقادیری از روی هستند اما بطور کلی قابلیت جذب روی از گوشت 4 برابر موارد دیگر است.

این متخصص تغذیه اظهار داشت: کودکانی که روی کافی دریافت نمی‌کنند با کوتاهی قد روبه‌رو خواهند بود و بزرگسالانی که دریافت روی آنها کافی نباشد، معمولا ایمنی بدنشان تضعیف شده و به‌سرعت در معرض سرماخوردگی‌های فصلی پاییز و زمستان قرار می‌گیرند، همچنین افرادی که روی بدن آنها کم است، پوست خشک و زبری دارند.

وی تصریح کرد: علائم دیگر کمبود روی شامل تاخیر در بهبودی زخم‌ها، ریزش مو، اختلالات رفتاری و اختلال حس چشایی است.

فرحبخش در پایان خاطرنشان کرد: در صورتیکه فرد با کمبود روی مواجه باشد، باید مقادیر دریافت پروتئین‌های خود را افزایش دهد و می‌تواند از مکملهای قرص و شربت روی هم که در بازار وجود دارد تحت نظر متخصص تغذیه استفاده نمایند.