به گزارش پارس نیوز، 

 عیدانه رادیو برای ارمنی‌های ایران و جهان

محمد سلوکی که از شب گذشته مهمانی شبکه دو را اجرا می‌کند امشب میزبان بازیگر سریال «بی‌قرار» است.

«شعر زنان ایران» در قاب شبکه چهار

شب شعر» در دوازدهمین برنامه خود، دوشنبه سوم دیماه، با حضور زهره الله‌دادی دستجردی، نویسنده و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و فریبا یوسفی، شاعر و پژوهشگر، «شعر زنان ایران» را به گفتگو می‌نشیند.

از آغازِ شعرِ فارسی تا مشروطه، زن چندان چهره‌ روشنی در شعر ندارد. رگه‌های تجددخواهی در مشروطه، جدایِ از ره‌آوردهای خوب و بدش، به حضورِ زنان در عرصه‌های مختلفِ فرهنگی کمک کرد. پروین اعتصامی در این دوره ظهور کرد و ظهورش در حدِ یک انقلابِ فرهنگی بود.

 نقشِ انقلابِ اسلامی در تثبیتِ جایگاهِ والایِ زن در جامعه و شعرِ فارسی موجبِ کاهشِ نگاهِ تفکیکی زن و مرد در شعرِ فارسی می‌شود. حضورِ پُررنگ زن در فرهنگ و ادبیاتِ فارسی و ورودِ او به حوزه‌های جدی‌ترِ مبارزه‌ی اجتماعی، از دستاوردهای انقلاب اسلامی و نشان از تأثیرِ رویدادِ فرهنگیِ انقلابِ اسلامی است.در اشعارِ زنانه معمولا با رویکردِ انتقادی نیز روبه‌رو هستیم. این امر شاید برآمده از احساسِ محدودیت‌ها و گاه محرومیت‌های اجتماعی باشد.

مجله ادبی «شب شعر» به تهیه کنندگی کوروش انصاری و اجرای محمود اکرامی فر، هر دوشنبه شب در حوزه ادبیات، ساعت 23 روی آنتن شبکه چهار می‌رود.

«کتاب‌باز» میزبان برنده بهترین طراحی جلد کتاب می‌شود

امشب (‌دوشنبه سوم دی‌ماه)، سروش صحت در برنامه «کتاب‌باز»، میزبان مجید کاشانی گرافیست و طراح جلد است. جلد هر کتابی ویترین آن محسوب می‌شود؛ جایی که نگاه مخاطب را به سمت خود جذب می‌کند و باعث می‌شود آن کتاب را در دست بگیرد و ورق بزند. کاشانی در برنامه امشب درباره ویژگی‌های جلد کتاب‌ها و این که بایستی دارای چه خصوصیاتی باشند با صحت به گفتگو می‌نشیند.

این طراح در ادامه از چگونگی مراحل طراحی جلد کتاب نیز صحبت خواهد کرد.

از جمله عناوین و افتخاراتی که کاشانی تابه‌حال کسب کرده است می‌توان به کاندیدای بهترین عنوان‌بندی سینمایی در شانزدهمین جشن خانه‌ سینما، (1393)، جایزه‌ بهترین طراحی جلد کتاب از جشنواره‌ کتاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان (1392)، جایزه بهترین طراحی پوستر از دومین دوسالانه‌ سرو نقره‌ای ( 1390) و برگزیده‌ انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران در بخش طراحی پوستر در نهمین دوسالانه‌ طراحی گرافیک تهران (1386) اشاره کرد.

بخش دوم «کتاب‌باز» (بخش ثابت دوشنبه شب‌ها) با حضور مسعود فراستی است که با معرفی کتاب، درباره اهمیت نویسندگان شاخص ادبیات ایران و جهان و فرم‌های ادبی که به درستی در خدمت محتوا قرار می‌گیرند، صحبت می‌کند.

«کتاب‌باز» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمدرضا رضاییان و اجرای سروش صحت، شنبه تا چهارشنبه ساعت 20 از شبکه نسیم پخش می‌شود و تکرار آن ساعت یک بامداد، 8 صبح و 13 بعدازظهر روی آنتن شبکه نسیم خواهد رفت.

یک سریال ترکیه‌ای به شبکه پنج می‌آید

مجموعه «قلب‌های شکسته» محصول کشور ترکیه از سه شنبه چهارم دی‌ماه ساعت 23 از شبکه پنج سیما روی آنتن می‌رود. این سریال درباره انسان‌هایی است که در زندگی خود دچار گرفتاری می‌شوند و در می‌یابند برای برطرف شدن مشکلات‌شان باید به دعا و توسل به قدرت الهی اهمیت دهند.

یکی از نتایج مدرنیته و سبک زندگی ناشی از آن دوری انسان‌ها از دین و اهمیت دادن بیش از حد به قواعد مادی است که در مجموعه «قلب‌های شکسته» تلاش می شود با بیان داستان های مختلف از قشرهای متنوع جامعه به جایگاه توجه به خداوند تذکر داده شود.

کارگردانی قلب‌های شکسته را «حسن کراچ» و تهیه کنندگی آن را به طور مشترک «یونس آیلی دره» و «ملیح سزگین» بر عهده داشته‌اند. دوبله این مجموعه به سرپرستی ناصر نظامی و با حضور گویندگانی از جمله همت مومیوند، نرگس فولادوند و پرویز ربیعی صورت گرفته است.

مجموعه " قلب‌های شکسته " از شنبه تا پنج شنبه  ساعت 23 پخش و تکرار آن روز بعد ساعت 19 خواهد بود.  آخرین قسمت سریال کره ای کیمیاگر امشب ساعت 23 از شبکه پنج روی آنتن می‌رود.

داستان بازی‌های کامپیوتری اعتیاد‌آور در «به اضافه مستند»

ششمین قسمت از فصل سوم «به اضافه مستند»، با پخش و بررسی مستند «پول بده بازی کنم» ساخته محسن نجفی مهری از شبکه مستند پخش خواهد شد.

در این قسمت و پس از پخش مستند، حسن کریمی قدوسی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و حسن مهدی اصل، از تولیدکنندگان بازی‌های رایانه‌ای، مهمان برنامه خواهند بود و با موضوع اعتیاد به بازی‌های کامپیوتری، آسیب‌ها و تبعات آن و لزوم توجه به ساخت بازی‌های کامپیوتری ایرانی صحبت خواهند کرد. علاوه بر این، محمدتقی فهیم و سعید قطبی‌زاده به نقد و بررسی فرمی این مستند خواهند پرداخت.

مستند «پول بده بازی کنم»، داستان عجیب و غریب اعتیاد به بازی‌های کامپیوتری و به ویژه بازی «فلش آف کلنز» است. این مستند هم‌چنین به اتفاقات پشت پرده و باورنکردنی این بازی رایانه‌ای پرداخته و ضمن مرور بر چند سوژه، وارد اتفاقاتی می‌شود که به واسطه این بازی، زندگی آنان را از هم پاشیده است.

سوژه مستند «پول بده بازی کنم»، چند شخص متفاوت هستند که هرکدام با قصد و نیتی خاص، کلش آف کلنز بازی می‌کنند. کارگردان این مستند تلاش کرده است تا با ورود به زندگی این افراد و همراه شدن با اتفاقات روزمره‌شان، تصاویری متفاوت را از زندگی کسانی که به صورت افراطی بازی کامپیوتری می‌کنند به تصویر بکشد. بسیاری از این افراد، دستاوردهای زندگی‌شان را به واسطه این بازی از دست داده و در مقابل عده‌ای نیز سودهای میلیونی از فروش اکانت خود کسب می‌کنند.

این مستند نیمه بلند که در جشنواره تلویزیونی مستند نیز حضور داشت و رای بالایی کسب کرد، اکنون در برنامه «به اضافه مستند» به نمایش درخواهد آمد. این قسمت از برنامه، روز سه‌شنبه چهارم دی‌ماه ساعت 20:30 از شبکه مستند پخش خواهد شد و بازپخش آن روزهای چهارشنبه پنجم دی‌ماه ساعت 9 و جمعه هفتم دی‌ماه ساعت 13:30 است.

«به اضافه مستند»، مجموعه برنامه تلویزیونی شبکه مستند است که به پخش مستندهای دیده نشده در تلویزیون و بحث کارشناسی پیرامون موضوع مستند می‌پردازد. این برنامه با اجرای سیدمحمدعلی صدری‌نیا و کارگردانی محمدرضا رضاییان با دکوری جدید و آیتم‌هایی متنوع سه‌شنبه‌های هرهفته ساعت 20:30 به روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

محورهای ششمین اجلاس جهانی صدا، تعیین شدند

رادیو در عصر رسانه های نو، دوران جدیدی را تجربه می کند. فناوری‌های نوین ارتباطی، افق‌های جدیدی را بر روی رادیو گشوده است.  ششمین اجلاس جهانی صدا با هدف گردآوری جدیدترین دستاوردهای علمی درباره رسانه رادیو در ایران و جهان و نیز تبادل نظر با پژوهشگران و صاحب‌نظران و تبادل تجربه درباره تولید خلاقانه در فضای بینارسانه‌ای برگزار می‌شود.

 صدای جمهوری اسلامی ایران با همکاری بخش رادیویی اتحادیه رادیو تلویزیون های آسیا و اقیانوسیه(ABU) و نیز مشارکت دانشگاه‌های کشور، اقدام به برپایی این اجلاس در اردیبهشت‌ماه سال 1398 خواهد کرد. از این رو "هم‌اندیشی تعیین محورهای اجلاس جهانی صدا" با هدف دست یافتن به بهترین سطح مورد نظر برگزار شد.

اجلاس جهانی صدا، میدان عرضه نوآوری‌های نوین رادیویی است

در این جلسه شاه‌آبادی معاون صدای رسانه ملی با اشاره به سابقه طولانی اجلاس جهانی صدا افزود: تاکنون پنج دوره از  اجلاس جهانی صدا برگزار شده است و در آستانه برگزاری  دوره ششم  این رویداد مهم هستیم .امیدوارم که دوره پیش رو به گونه ای جلوه گری نماید که این گردهمایی بزرگ، تحت عنوان یک دوره کاملا علمی پژوهشی موثر برگزار شود. در این میان مسئله قابل توجه آن است که فراخوان مقالات بر اساس تحولات امروز رادیو در جهان باید مد نظر قرار بگیرد.

وی با اشاره به نظرات مختلفی که پیرامون رسانه رادیو مطرح است افزود: امروزه درباره آینده رسانه رادیو نظرات مختلفی مطرح است.بر این اساس عده‌ای آینده‌ای مبهم برای این رسانه پیش بینی می‌کنند ، اما  عده بسیار زیادی نیز بر این باور هستند که رادیو در وضعیتی قرار دارد که آینده بسیار خوب در سایه حرکت  رو به جلو  پیش روی این رسانه قرار دارد و در سال های پیش رو ظرفیت های زیادی از صدا به وجود خواهدآمد که تا به حال شکفته نشده است .

معاون صدا با اشاره به ظرفیت های مختلف جشنواره رادیو ادامه داد: جشنواره بین المللی رادیو  این قابلیت را دارد که نسبت به شرایط موجود  وضعیت  حوزه صدا را در جهان به نحو شایسته ای ترسیم نماید.در حقیقت می توان اینگونه  اذعان کرد که نه تنها صدا در دنیا رو به افول نیست بلکه جبهه ها و مسیرهای  جدیدی در آن مطرح می شود. در این حوزه صاحبان ایده باید بسترهای لازم و مناسب را داشته باشند.

وی در خصوص اجلاس جهانی صدا نیز خاطر نشان کرد: تقریبا هیچ عرصه‌ای  به  اندازه اجلاس جهانی صدا، میدان عرضه مدل و نوآوری های نوین در رابطه با رسانه رادیو نیست .به همین خاطر با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته یقیناً ششمین اجلاس جهانی صدا میدانی برای ترسیم چشم انداز‌های  درخشان در حوزه رادیو و همچنین  برای ارائه دستاوردهای  نوینی مانند استارت آپ‌ها  نیز خواهد بود.

یک خانم قهرمان «بیگانه ای با من است»

«بیگانه ای با من است» عنوان مجموعه‌ای در گونه ملودرام اجتماعی استکه از شبکه دو سیما روانه آنتن می‌شود. داستان این مجموعه در 60 قسمت نگاشته شده که طی دو فصل 30 قسمتی پخش خواهد شد. تاکنون بیش از دو سوم فیلمنامه فاز اول یعنی در حدود 23 قسمت توسط فروغ فروهیده نگاشته شده است.

در خلاصه داستان این مجموعه آمده: «نساء قهرمان داستان، دختریست از طبقه پایین اجتماع که با جعل هویت خود عروس یک خانواده مرفه می‌شود. این جابه‌جایی که با فریب یک خانواده متدین همراه است عواقبی در پی دارد که دامنگیر مسببین آن می‌شود... .

«با تو باران می‌شوم» را از رادیو تهران بشنوید

«با تو باران می شوم» برنامه جدید رادیو تهران است که طبق خطبه‌های نهج البلاغه اشاره به صفات خوب پرهیزگاران دارد. مینا نیکانیک تهیه‌کننده برنامه گفت: ویژه برنامه با تو باران می شوم یکی از برنامه‌های جدید رادیو تهران است که ویژه اذان مغرب  تدارک دیده شده و هر روز به یکی از صفات پرهیزکاران اشاره می‌کند.

وی افزود: این برنامه کاری از گروه تهران و رویدادهای شبکه رادیو تهران است که هر روز از ساعت 17 بر طبق خطبه‌های نهج البلاغه همچون خطبه خمام و خطبه 31 صفات پرهیزگاران را همچون توصیه‌های امام علی (ع) به فرزندش امام حسن(ع) است، بیان می‌کند.

سخنان مقام معظم رهبری و بزرگانی مانند آیت‌الله مجتهدی، حاج آقا دولابی، حجت‌الاسلام عالی و... سخنان بزرگانی از جمله شهید چمران، شهید بهشتی و شهید مطهری بازگو می شود. دعا، نیایش، شعر و تواشیح، پخش دعای فجر و اقامه نماز مغرب از دیگر بخش‌های این ویژه برنامه است.

نیکانیک معتقد است: هدف این برنامه اشاره به صفات خوب پرهیزگاران همچون کسب روزی حلال، شادمانی و نشاط، خوش اخلاقی، نیرومندی در عقیده و ایمان، شکر گزاری، نرمی در گفتار و قلبی فروتن همراه با تصنیف دارد.

محمدرضا علی اکبری گویندگی، مهدی رسولی نویسندگی، مهدی رستمی کارشناسی و احمد دهنوی پژوهشگر مذهبی این برنامه است.

شقایق فراهانی مهمان «شب‌گشت» می‌شود

محمد سلوکی در برنامه امشب «شب‌گشت» (دوشنبه سوم دی‌ماه) میزبان شقایق فراهانی است. آخرین کار فراهانی سریال «بیقرار» به کارگردانی فلورا سام است که هم‌اکنون از شبکه دو سیما پخش می‌شود.

پخش موسیقی زنده، آیتم‌های نمایشی و گزارش‌های متفاوت مردمی و... از جمله بخش‌های «شب‌گشت» است که تلاش می‌کند بواسطه آنها فضای شبانه شاد و درخوری را برای مخاطب فراهم کند. این برنامه با بررسی اخبار هر روزه جامعه با رویکردی متفاوت، موضوع آینده و چالش‌های پیش‌روی ایران و چشم‌انداز آن را محور اصلی خود قرار داده است. محمد سلوکی در هر برنامه میزبان شخصیت‌های هنری، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خواهد بود و از طریق گپ وگفتی که با مهمانان خود دارد چالش جدیدی را به مخاطبان ارائه خواهد کرد.

«شب‌گشت» کاری از گروه اجتماعی شبکه دو سیماست که به تهیه‌کنندگی حمیدمراوندی، کارگردانی محمدرضا رضاییان و اجرای محمد سلوکی هر شب از یکشنبه تا پنجشنبه ساعت 23:30 به مدت 60 دقیقه و به صورت زنده روی آنتن خواهد رفت.

بیشتر بخوانید

عیدانه رادیو ارمنی برای ارمنی های ایران و جهان

ویژه برنامه آغاز سال 2019 میلادی در رادیو ارمنی از ساعت 22:50 روز دوشنبه دهم دی ماه / 31 دسامبر، آخرین روز سال 2018 بر روی موج اف ام فرکانس 5/99 بر ای هموطنان ارمنی در داخل ایران نیز آغاز خواهد شد.

ویژه برنامه عیدانه رادیو ارمنی برون مرزی به مدت دو ساعت دارای بخش های متنوع، شادی بخش و معنویت افزایی همچون پخش سرودها و شعرهایی متناسب با ایام و حال و هوای زمستان و برف و عید سال نوی میلادی، سنت‌ها و ارزش‌های فرهنگی، سخنان خودمانی و صمیمانه مجریان رادیو ارمنی در موضوعات مختلف از جمله جشن‌های ارامنه در ایران خواهد بود.

اعلام لحظه ورود به سال 2019 ، حمد و ستایش خداوند ، تماس های تلفنی و پیام های تبریک شنوندگان ارمنستانی ، نمایش رادیویی با موضوع اخلاقی مناسب شب عید، پخش سخنان دلنشین و داستان بابانوئل و آرزوی بهترین‌ها برای همگان، مصاحبه با اسقف اعظم خلیفه‌گری تهران، مصاحبه با نمایندگان ارمنی مجلس نیز لحظاتی به یاد ماندنی را در آغاز سال نوی میلادی همراه با رادیو ارمنی برون مرزی ایجاد خواهد کرد.

پخش پیام رئیس جمهوری اسلامی ایران و رییس مجلس شورای اسلامی به مناسبت سال نوی میلادی، پیام اسقف ارامنه آذربایجان و اصفهان، یادی از بزرگان و درگذشتگان سال 2018 و انتظارات و برنامه‌ریزی‌ها برای سال 2019 نیز از دیگر بخش های ویژه برنامه عیدانه رادیو ارمنی خواهد بود.

رادیو ارمنی برون مرزی یکی از اعضای خانواده بزرگ رسانه‌ای برون مرزی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران است که علاوه بر پخش رادیویی ، در فضای مجازی و  پایگاه اینترنتی رادیو با بخش‌های گوناگون خبر و تفسیر و تولیدات چندرسانه ای و برنامه های آگاهی بخش مختلف و مناسب خواسته مخاطبان و اطلاع‌رسانی از آخرین رویدادهای جهانی به خصوص در حوزه ایران و ارمنستان، اخبار مربوط به ارمنیان ایران را در قالب متن و صوت و فیلم برای مخاطبان این رادیو، در فضای اینترنت تامین می‌کند.  جهت پوشش گسترده مخاطبان رادیو ارمنی، سایت اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی با بخش‌های گوناگون فرهنگی، سیاسی ، علمی و ... در اختیار مخاطبان قرار دارد .

خانه‌های هوشمند در شبکه آموزش

برنامه «موتور جستجو» امشب در خصوص خانه های هوشمند، اینترنت اشیا است. امشب «موتور جستجو» با حضور جهان‌پناه و با اجرای علیرضا خنجری در مورد اجناس جدید تکنولوژی خانه‌ها صحبت می‌کند.

«موتور جستجو» به تهیه کنندگى على خسروى و با طراحى و کارگردانى سیاوش صفاریان از شنبه تا چهارشنبه ساعت 21 از شبکه آموزش سیما پخش مى‌شود.