شهریور برداشت پسته خندان آغاز می شود. برداشت پسته خندان از باغات دامغان شروع شد. پسته خندان طرفدار زیادی دارد. بهترین پسته، پسته خندان است.


دامغان از رویشگاه‌های اولیه پسته در جهان است و درختان کهنسال حدود یک هزار ساله در برخی از مناطق وجود دارند که این سابقه سبب شده به مرور فرهنگ و دانش باغداری در این شهرستان ذخیره و ارتقا یابد.

برداشت محصول پسته تازه از باغ‌های شهرستان دامغان از اواسط مرداد آغاز شده است و تا اواسط مهرماه جاری ادامه دارد

عکاس :احمد امیراحمدی
 

 

به گزارش گروه عکس خبرگزاری صدا و سیما: پسته گیاهی است که از دیرباز در نقاط مختلف ایران مورد کشت و پرورش قرار می گرفته است.نام این درخت در پارسی قدیم پیستاکا و در پارسی میانه پیستاک بوده است و امروزه  پسته تلفظ می شود. در شهرستان دامغان ۱۵ هزار و ۶۰۰ هکتار باغ پسته وجود دارد که یک‌هزار هکتار به ‌صورت نهال است. مرغوب‌ترین ارقام پسته در شهرستان دامغان تولید می‌شود. شهرستان دامغان ۱۶ هزار و ۹۰۰ هکتار باغات پسته در مناطق مختلف شامل حومه، فرات، امیرآباد و دامنکوه وجود دارد و از این میزان ۱۳ هزار هکتار باغات مثمر تشکیل می‌دهند.برداشت محصول پسته در این شهرستان مکانیزه نیست و کاملا به‌ صورت سنتی و دستی انجام می‌شود. پسته دامغان عمدتاً از ژنهای بومی شامل شاه‌پسند ، عباسعلی ، اکبری و فرخی است که در مناطقی چون حومه، فرات و دامنکوه کشت می‌شود.۲۰ درصد پسته‌ های تولیدی تازه خوری است و به شهرهای کشور ارسال می شود و بقیه  در ۵۰ واحد فرآوری خشک می‌شود. شهرستان دامغان دارای ۱۱۵ ترمینال فرآوری پسته است که در مناطق مختلف فعالیت دارند که سالانه بیش از ۵۰ درصد محصول را فرآوری و آماده عرضه به بازار می‌کنند.