به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ، محمد جواد ظریف درباره احتمال تمدید مذاکرات گفت: ما اعتقاد داریم که باید توافق خوبی به دست بیاید؛ یعنی احساس فشار زمانی هم نمی‌کنیم، چون آمریکایی‌ها براساس مصوبه کنگره فرصت محدودی دارند، ولی ما این احساس را نمی‌کنیم.

وی تصریح کرد : اگر به توافق قابل قبول رسیدیم، که همه چیز درست می‌شود؛ و گرنه می‌توانیم ادامه بدهیم. البته من فکر نمی‌کنم تمدیدی در کار باشد، اما ممکن است مقداری بیشتر برای رسیدن به توافق زمان بخواهیم.

با تمدید موافق نبودم و معتقدم باید مذاکرات را ادامه بدهیم

وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که چند درصد ممکن است این مذاکرات بیشتر طول بکشد؟ گفت: احتمالش این است که ما چند روزی حالا کم و زیاد نسبت به 10 تیرماه زمان نیاز داشته باشیم؛ اما من حتی در آذرماه هم با تمدید موافق نبودم و معتقد بودم که باید مذاکرات را ادامه بدهیم؛ چون وقتی که تمدید می‌کنیم همه صبر می‌کنند تا برسد به چند هفته آخر برای اینکه متمرکز شوند.

وی ادامه داد: ما دیدیم که در لوزان هم از سه هفته مانده به آن تاریخ، همه تلاش‌ها شدت گرفت و دوباره آلان یک، یک ماه و نیم وقت‌کشی شد، البته نه از طرف ما، شب‌امتحانی شد؛ بنابراین ما می‌خواهیم ادامه دهیم تا به نتیجه برسیم. این از نظر من روش بهتری است تا اینکه بیاییم تمدید کنیم.

وزیر امور خارجه گفت: اصولا در هیچ‌یک از این مقاطع، تمدید کار خوبی نبوده است. ما فرصت داریم و باید از فرصت استفاده کنیم، حالا اگر روز 10 تیر نشد، 11 تیر، نشد 12 تیر. تا جایی که به یک توافق معقول برسیم.

ما زیاده‌خواهی نمی‌کنیم ، فقط طرف مقابل زیاده‌خواهی می‌کند

ظریف درباره زیاده‌خواهی طرف مقابل در مذاکرات گفت: ما که زیاده‌خواهی نمی‌کنیم، فقط طرف مقابل زیاده‌خواهی می‌کند و همیشه هم زیاده خواهی می‌کرده و هنوز هم تلاش دارد زیاده‌خواهی کند.

وی افزود: ولی ما نشان دادیم که در مقابل زیاده خواهی می‌ایستیم؛ از روز اول هم نشان دادیم و هنوز هم نشان می‌دهیم. آن چارچوب‌هایی که از روز اول تعیین کرده بودیم، همان چارچوب‌هایی است که امروز داریم.

ظریف گفت: سیاست خارجی باید در خدمت توسعه کشور باشد، نه باری بر دوش آن. به اعتقاد وزیر امو خارجه، دیپلماسی، پیشبرد منافع با کمترین هزینه است.

ظریف با اشاره به بحث‌هایی که درباره تعارض سیاست ‌خارجی آرمان‌گرا با سیاست خارجی مبتنی بر منافع ملی مطرح می‌شود، تاکید کرد:کسانی که تصور می‌کنند که با فراموش کردن آرمان‌ها می‌توانیم به توسعه اقتصادی برسیم کاملا در اشتباه هستند.

وی تاکید کرد: باید آرمان‌هایمان را به شکلی پیگیری کنیم که کمترین هزینه و بیشترین عامل قدرت را برای حضور جدی‌تر در عرصه روابط بین‌الملل برایمان به ارمغان بیاورد. وزیر امورخارجه با اشاره به اینکه ممکن است عده‌ای منافع خود را در تعارض ایران با جهان ببینند گفت: این تعارض هیچ ارتباطی با آرمان‌ها ندارد.

وی تاکید کرد: سیاست خارجی جامع، سیاستی است که در خدمت توسعه باشد؛ اما آرمان‌ها و ارزش‌هایش را هم فراموش نکند.