با اشغال افغانستان توسط طالبان دانشجویان افغان نگران هستند. طالبان هنوز در خصوص دانشجویان افغان اظهار نطر نکرده است. دانشجویان افغان نگران آموزش در کشورشان هستند.


به گزارش ایسنا ، کشورهای همسایه افعانستان پس از تسلط طالبان بر این کشور،‌ در حال پذیرش دانشجویانی هستند که از جنگ فرار می‌کنند.  چراکه در حال حاضر آموزش عالی در افغانستان با مشکل مواجه شده است.

از جمله این کشورهای همسایه می‌توان به پاکستان، هند و برخی از کشورهای آسیای میانه اشاره کرد که تا قبل از ورود طالبان به کابل از آنها درخواست شد ویزا،‌بورسیه تحصیلی و تسهیلات دانشگاهی را برای دانشجویان افغان خود تمدید کنند. چراکه بسیاری از دانشجویان به علت مشکلات موجود در افغانستان مجبور به فرار شده‌اند.

پاکستان  

یکی از استان‌های پاکستان اعلام کرد که به دانشجویان افغان یک پردیس فرعی اختصاصی ارائه می‌دهد که در آن رشته‌های فنی و مهندسی ارائه می‌شود.

براساس بیانیه مدیر آموزش عالی این استان، ۱۳۲ دانشجوی افغان در رشته‌های مختلف مهندسی ثبت‌نام کرده‌اند و ۱۷۵ دانشجو نیز دریافت واجد بورسیه تحصیلی هستند.

گفته شده ۲۵ هزار دانشجوی افغان برای کسب بورسیه تحصیلی پاکستان در آزمون شرکت کرده‌اند.

بر اساس یک بورسیه تحصیلی در پاکستان که از سال ۲۰۰۷ میلادی به اجرا درآمد، دانشجویان افغان با کسب بورسیه تحصیلی می‌توانند در هر کدام از دانشگاه‌های این کشور که تمایل دارند، تحصیل کنند.

البته دولت پاکستان هنوز هیچ اطلاعیه‌ای در مورد آینده روابط آموزش عالی این کشور با افغانستان پس از تسلط کابل منتشر نکرده است. با این حال اینطور به نظر میرسد که تسهیل امور دانشجویان افغان برای تحصیل در پاکستان از آنها پس گرفته نشود.

قرقیزستان

مقامات آموزش عالی قرقیزستان نیز اعلام کردند که ۵۰۰ دانشجو از افغانستان می‌پذیرند. قرقیزستان دارای تعدادی دانشگاه از جمله شعبه دانشگاه های آمریکایی است.

دولت این کشور اعلام کرده که تا جایی که ممکن است از دانشجویان افغان و با استعداد حمایت می‌کند.

سایر کشورهای آسیای مرکزی - ازبکستان ، تاجیکستان و ترکمنستان - برنامه‌ای را اعلام نکرده اند. اما ازبکستان از ماه ژوئن خود را برای ورود مهاجران از افغانستان آماده کرده است.

هند

دانشجویان افغان که در هند تحصیل می‌کنند نیز از دولت این کشور درخواست کرده‌اند در صدور روادید آنها تسهیلات ارائه دهند. بسیاری از دانشجویان افغان در هند به دانشگاه‌های خود مراجعه کرده‌اند تا ویزای تحصیلی خود را تمدید کنند.

گفته شده بیش از ۲ هزار دانشجو افغان که در هند با بورسیه تحصیلی درس می‌خوانند،  با توجه به وضعیت حاکم بر کابل،‌ با آینده‌ای نامعلوم روبه‌رو هستند. چرا که بسیاری از دانشجویان افغان محصل در هند از آموزش مجازی استفاده کردند.

بسیاری از دانشگاه‌های هند نیز با بازگشت دانشجویان افغان به هند و اقامت در خوابگاه‌ها موافقت کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، در کشور ما نیز برخی از دانشگاه‌ها نسبت به حمایت از دانشجویان افغان اعلام آمادگی کرده‌اند و برای تسهیل کار این دانشجویان، تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته‌اند.