اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد سه شنبه از دبیر کلی مجدد « آنتونیو گوترش » برای یک دوره پنج ساله دیگر حمایت کردند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» اعضای شورای امنیت از آنتونیو گوترش برای تصدی این سمت برای بار دوم حمایت کردند. به گفته سفیر استونی در سازمان ملل متحد، اعضای شورای امنیت به  ۱۹۳ عضو مجمع عومی سازمان ملل متحد توصیه کردند تا از انتخاب گوترش برای یک دوره پنج ساله دوم حمایت کنند.

این دیپلمات استونیایی گفت که مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ۱۸ ژوئن احتمالا برای این موضوع جلسه برگزار می‌کند.

دوره پنج ساله گوترش ۳۱ دسامبر به پایان می‌رسد. آنتونیو گوترش یک سیاست‌مدار پرتغالی به عنوان نهمین دبیرکل سازمان ملل متحد مشغول به کار است. وی از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۲ نخست‌وزیر پرتغال و از ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ در رأس کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان بوده‌است. گوترش در یکم ژانویه ۲۰۱۷، از سوی نمایندگان این مجمع به عنوان دبیرکل سازمان ملل متحد برگزیده شد.

مطابق روالی که وجود دارد، دبیر کل سازمان ملل از میان کشورهای عضو دائم شورای امنیت (آمریکا، فرانسه، چین، روسیه و انگلیس) انتخاب نخواهد شد. تاکنون نامزد دیگری برای تصدی دبیرکلی سازمان ملل اعلام آمادگی نکرده است. 

گوترش در دوره نخست تصدی خود با شیوع بیماری کرونا مواجه شد و بارها از نظام توزیع واکسن کرونا انتقاد کرد. دبیر کل سازمان ملل که پیش از این نیز از رویکرد کشورهای ثروتمند در تولید، خرید و توزیع واکسن انتقادات شدیدی مطرح کرده بود  و گفته بود: « بنابر این ملی گرایی و انحصارگرایی در واکسن اشتباه است. برای من واضح است که تولید جهانی واکسن باید دوبرابر میزان فعلی شود و برای این هدف ما نیاز به همکاری کشورهای مختلف داریم که ظرفیت تولید واکسن را داشته باشند.»

وی در قبال موضوعاتی چون تنش زدایی بین یونان و ترکیه  گام هایی را برداشته که تا حدی موثر بوده و طرفین جلساتی را با هم برگزار کرده اند.