به گزارش پارس به نقل از فارس ؛ المانیتور در یادداشتی به قلم «پل ساندرز» نوشت: یکی از سوالات بسیاری که آنچه تفاهم بر سر چارچوب توافق هسته‌ای با ایران را احاطه کرده، این است که این تفاهم چگونه و تا چه حد تجارت نظامی بین ایران و روسیه را محدود خواهد کرد؟ در واقع، ممکن است که در صورت دست‌یابی طرفین به توافق نهایی تا فرجه ماه ژوئن، مدیریت روابط نظامی ایران و روسیه سخت‌تر شود.

بر اساس این گزارش، برای آمریکا و اسرائیل، یکی از تعاملات جنجال‌برانگیز بین ایران و روسیه توافق سال ۲۰۰۷ بود که مربوط به فروش موشک‌های ضدهوایی اس – ۳۰۰ به ایران می‌شد و در برابر حمله به سایت‌های هسته‌ای ایران مانع ایجاد می‌کرد. در سپتامبر سال ۲۰۱۰، «دیمیتری مدودوف»، رئیس‌جمهور سابق روسیه طی دستوری فروش اس – ۳۰۰ و سایر سلاح‌های متعارف به ایران را ممنوع کرد. این اقدام در پی صدور قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل متحد صورت گرفت که در ژوئن ۲۰۱۰ صادر شد.

از آنجا که ایران در این قرارداد ۸۰۰ میلیون دلاری، به روسیه پرداخت انجام داده بود، ادعای خسارت ۴ میلیارد دلاری از تامین‌کننده روس کرد. در ژانویه امسال، رسانه‌های رسمی روس خبر دادند که ایران و روسیه در حال حل اختلافات خود بر سر این قرارداد از طریق ارائه موشک‌های قدیمی‌تر «تور» به ایران از طرف روسیه هستند. بعدها اعلام شد که روس‌ها و ایرانی‌ها در گفت‌وگو برای تحویل اس – ۳۰۰ یا سیستم جدیدتری به نام «آنتی – ۲۵۰۰» به ایران از سوی طرف روس هستند.

ویرایش آمریکایی پارامترهای تفاهم لوزان بیان می‌دارد که تمام قطعنامه‌های پیشین سازمان ملل بر ضد ایران پس از انطباق ایران با اقدامات هسته‌ای پیش‌بینی شده در توافق رفع خواهد شد. اما این مستند اضافه می‌کند که در قطعنامه‌ای جدید، محدودیت‌ها بر ضد سلاح‌های متعارف و موشک‌های بالستیک ایران دوباره وضع خواهد شد. بیانیه مشترک موگرینی و ظریف هم اعلام می‌دارد که قطعنامه جدید شورای امنیت شامل اقدامات محدودکننده مشخصی خواهد بود. از آنجا که تفاهم لوزان، یک توافق عمومی است، هنوز معلوم نیست که این اختلافات دقیقا در عمل به چه صورتی در خواهد آمد.

به نوشته المانیتور، اسپوتنیک، خبرگزاری دولتی روسیه مشتاقانه پیش‌بینی کرده است که با برداشته شدن تحریم‌های شورای امنیت بر ضد ایران، تعاملات نظامی ایران و روسیه به ۱۱ تا ۱۳ میلیارد دلار برسد. سرگئی ریابکوف، مذاکره‌کننده ارشد روسیه در قالب ۱+۵ پیش از این گفته است که ما فکر می‌کنیم با حصول توافق، تحریم تجارت تسلیحاتی با ایران فورا برداشته شود.

با این حال، برداشته شدن تحریم‌های فعلی نیازمند اقدام شورای امنیت است و روسیه نمی‌تواند شرایط خود را در این خصوص تحمیل می‌کند. در همین حال، اگر آمریکا بخواهد در شورای امنیت سخت‌گیری کند، اهرم قدرت از چین و روسیه گرفته می‌شود و جلوی تلاش برای برداشتن تحریم‌ها گرفته خواهد شد.

مقامات روس مکرر این موضع را بیان کرده‌اند که موشک‌های اس – ۳۰۰ موشک‌هایی دفاعی هستند و به همین خاطر و بر اساس منشور، از موضوع تحریم‌ها خارجند. اگر تلاش‌های آمریکا روسیه را ناامید سازد، آنگاه ممکن است روسیه از همین دیدگاه برای فروش اس – ۳۰۰ به ایران استفاده کند