به گزارش پارس به نقل از فارس، وبگاه تحلیلی «دیفنس نیوز» در گزارشی تحت عنوان «تهدیدهای موشک‌های بالستیک ایران آنی نمی‌باشند» نوشت: ایران در حال حاضر دارای یک سامانه پرتاب کننده موشک مجهز به کلاهک هسته‌ای و ۲ نوع موشک میانبرد است که قادر به اصابت به اسرائیل هستند. ایران همچنین در ۱۲ ماه گذشته ۶ آزمایش موشکی داشته و دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا همزمان ارزیابی کرده بودند که این کشور قبل از سال ۲۰۱۵ می‌تواند موشک بالستیک قاره پیما با برد بلند را آزمایش می‌کند.

دیفنس نیوز نوشت: آن چه مشهود می‌باشد این است که سامانه موشکی بالستیک ایران آنچنان پیشرفته نیست و بنابر این موشک بالستیک قاره پیمایی دیده نمی‌شود و با محدودیت‌های ایجاد شده در برنامه هسته‌ای ایران به نگران کننده‌‌ترین تهدید از جانب موشک های بالستیک این کشور ضربه وارد شده است.

این وبگاه تحلیلی در ادامه با اشاره با تمرکز کنونی برنامه موشکی ایران بر تولید موشک‌های برد کوتاه به ویژه در زمان ریاست دکتر روحانی، رییس جمهور ایران و این که توان موشکی فعلی ایران برهم زننده توازن قوا نمی‌باشد، نوشت: در حالی‌که سابقه موشک‌های برد بلند ایران نگرانی معتبری است ، اما به نظر می‌رسد که قریب الوقوع بودن توسعه آن‌ها به طور مطلوب از آن‌چه که در سال ۲۰۱۲ بود کاسته شده است. حتی قبل از برجام نیز کارشناسان امور موشکی ارزیابی کرده بودند که ایران سال‌ها از مستقر کردن موشک قاره پیما (ICBM) فاصله دارد ، ادعایی که تردیدها را درباره معتبر بودن سال ۲۰۱۵ به عنوان تاریخ عملیاتی شدن موشک قاره پیمای ایران برانگیخته است.

البته «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا اخیرا درباره برنامه های موشکی ایران گفت: «من زمان ده سال را رد نمی‌کنم و ایران در این بازه زمانی قادر به پیشرفت در زمینه ساخت یک موشک قاره پیما است.»

با این حال اذعان کارتر نیز استدلال تهدیدهای فوری فریبنده موشکی ایران در بین برخی سیاستمداران را نشان نمی‌دهند. در همین زمینه «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل و «تد کروز » سناتور آمریکایی مدعی هستند ایران در حال ساخت موشک‌های قاره پیمایی است که می‌تواند لس آنجلس را نیز هدف قرار دهد. هرچند فراست سیاسی آن‌ها قابل توجه است اما درکشان از جغرافیا و علم موشکی آنقدر نیست.

بر این اساس، حداقل برد یک موشک قاره پیما ۵۵۰۰کیلومتر است. با قیاس فاصله ایران با آمریکا که تقریبی ۹۰۰۰ کیلومتر است نمی توان مدعی شد که ایران قادر است موشک قاره پیمای قابل هدف قرار دادن آمریکا را در ۱۰ سال آینده تولید کند. همچنین موشک قاره پیمای ایران به لس آنجلس ۱۲ هزار کلیومتر را باید بپیماید و ساخت این موشک بدین معنی است که ایران یکی از قدرتمندترین موشک‌های قاره پیمای جهان را ساخته که حتی از برد زرادخانه‌های موشکی آمریکا، روسیه و چین نیز بیشتر است.

دیفنس نیوز نوشت: بهر حال هرچه که علت عدم فعالیت واقعی ایران در توسعه موشک‌های بالستیک دور برد باشد، شورای امنیت سازمان ملل متحد در حال حاضر متجاوز از ۸ سال ممنوعیت موشک بالستیک مرتبط با امور هسته‌ای ایران را تمدید کرده است و بنابر این کشورهای مهم تامین کننده فن آوری موشکی متعهد شده‌اند مانع شتاب برنامه‌های میان مدت و بلند مدت موشکی این کشور شوند.

در خاتمه این مطلب آمده است: با دیپلماسی چند جانبه مدام و حمایت نظامی، اقتصادی آمریکا از آن، جامع بین‌الملل در حال کنترل برنامه های نظامی هسته‌ای ایران است و با اجرای صادقانه برجام و پیگیری عینی قضیه می‌توان اطمینان حاصل کرد شبح موشک‌های ایران در حال محو و از دور خارج شدن است.