« نتانیاهو تا آخرین رمق مبارزه خواهد کرد تا ائتلاف "تغییر" موفق نشود از کنست، رأی اعتماد بگیرد؛ زیرا این مسئله برای او حکم مرگ و زندگی را دارد، ولی این گونه نیست. چرا که حتی اگر موفق شود ائتلاف بنت-لاپید را شکست دهد، نخواهد توانست رهبری و هژمونی خود در زندگی سیاسی و حزبی در اسرائیل را بازگرداند».

روزنامه الایام فلسطین با مقدمه فوق به شکست بنیامین نتانیاهو پرداخت و نوشت، همه چیز به پایان رسیده، نتانیاهو کنار گذاشته شده و آینده سیاسی او تمام شده است. در صورت شکست ائتلاف بنت-لاپید و سقوط کابینه تغییر، دیگر نتانیاهو موفق نخواهد شد به قدرت بازگردد.

به گزارش این روزنامه، تشکیل این ائتلاف به منزله اجماع نسبی بین احزاب راستگرا، میانه‌رو و باقی مانده احزاب چپگرا در فلسطین اشغالی است مبنی بر اینکه دوران نتانیاهو به پایان رسیده است. لذا این احزاب، برای سرنگونی نتانیاهو و آغاز مرحله جدید، «امتیازات دردناکی» دادند و تأکید کردند که نباید دوران نتانیاهو تکرار شود.

بنا بر این گزارش، این احزاب به ویژه احزاب راستگرا، چهار بار به نتانیاهو فرصت دادند، ولی باز هم وی نتوانست کابینه مستقر و مداومی تشکیل دهد، اما این بار دیگر موفق به این کار نشدند.

این روزنامه تأکید کرد، تلاشهای مذبوحانه نتانیاهو علیه دولت تغییر بدین سبب است که رهبری متزلزل خود بر احزاب راستگرا را ثابت کند؛ ولی زمزمه‌هایی در حزب لیکود شنیده می‌شود که برای تعیین رهبر جدید، باید انتخابات داخلی در این حزب برگزار شود.

به گزارش الایام، حتی اگر دولت تغییر سرنگون شود و انتخابات پنجم نیز برگزار شود، فرصت نتانیاهو برای رهبری مجدد لیکو و اردوگاه راستگرایان بسیار دشوار است؛ زیرا این حزب و اردوگاه به این نتیجه رسیده‌اند که حفظ هژمونی آنان در عرصه سیاسی، در گرو کنار گذاشتن نتانیاهو است.

 لاپید رئیس حزب یش‌عتید در نامه‌ای به «رووین ریولین»‌ رئیس رژیم جعلی اسرائیل، اعلام کرد که کابینه ائتلافی را با هفت حزب دیگر شامل یامینا، کارگر، لیست مشترک اعراب، آبی‌وسفید، اسرائیل بیتُنا، امید جدید و مرتص تشکیل داده است. 

در این توافق کابینه که نخست‌وزیری آن به‌صورت چرخشی است، بنت به‌عنوان رئیس حزب یامینا ابتدا به مدت دو سال نخست‌وزیر این رژیم خواهد بود و در نیمه دیگر (دو سال بعدی) لاپید در این سمت قرار می‌گیرد.

نتانیاهو پیشتر در آخرین تقلاهای خود برای باقی‌ماندن در قدرت، از نمایندگان کنست خواست تا به اعضای کابینه پیشنهادی احزاب مخالف خود، رأی موافق ندهند.