بعد از کشمکش‌های فراوان بین « بنیامین نتانیاهو » نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «بنی گانتز» وزیر جنگ این رژیم بر سر پست وزارت دادگستری، نتانیاهو بالاخره تسلیم شد.

به نوشته روزنامه «جروزالم‌پست» نتانیاهو امروز (چهارشنبه) چند ساعت مانده به رأی دیوان عالی، با انتصاب گانتز به عنوان وزیر دادگستری، همزمان با حفظ سمت وزارت جنگ، موافقت کرد.

بر اساس این گزارش، نتانیاهو مدعی است پذیرفتن اعطای وزارت دادگستری به گانتز، تسلیم شدن در برابر دادگاه نبوده بلکه راهی برای برون‌رفت از بحران کابینه است؛ حتی اگر جایگاه جدید گانتز بر روند محاکمه خودش در جریان پرونده‌های فساد اثر بگذارد.

این در حالی است که جلسه روز گذشته کابینه رژیم صهیونیستی بعد از آنکه نتانیاهو تلاش کرد فردی وفادار به خود را علی‌رغم مخالفت دادستان کل به عنوان وزیر دادگستری منصوب کند، به جنجال و داد و فریاد کشیده شد.

در پی این اقدام نتانیاهو که دادستان کل آن را غیرقانونی خوانده، دیوان عالی رژیم صهیونیستی دستور ممنوعیت آن را سه‌شنبه شب صادر کرد و دادگاه قرار بود امروز برای رسیدگی به این مسئله تشکیل جلسه دهد.

رژیم صهیونیستی در دو سال گذشته چهار انتخابات متوالی بی نتیجه را در میانه بحران سیاسی طولانی مدت که عمدتاً ناشی از جلسات محاکمه نتانیاهو و تلاش وی برای مسدود کردن آن‌ها بوده، برگزار کرده است.

بر اساس توافق چرخشی برای تشکیل کابینه ائتلافی بین لیکود و حزب آبی‌وسفید، وزیر دادگستری باید عضوی از حزب آبی‌وسفید به ریاست گانتز باشد. این توافق تا زمان تشکیل کابینه جدید معتبر خواهد بود.

گانتز همچنین امروز در جلسه‌ای با اعضای حزب خود، ضمن بیان اینکه نتانیاهو از قدرت سوءاستفاده می‌کند، از کنست خواست که برای کنار زدن وی از قدرت متحد شود.

به نوشته وبگاه «عاروتص شوع» وی توضیح داد: «نخست‌وزیر در جلسه کابینه، اقدامی از پیش‌ برنامه‌ریزی‌شده برای تخطی کردن از مُر قانون انجام داد. او در این اقدام شکست خورد. تلاش‌های او، ناقض اصول قانونی و اقدامی برای لگدمال کردن قوانین است].

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با بیان اینکه اقدامات ستیزه‌جویانه و غیرقانونی نتانیاهو را باید متوقف کنند، افزود: «به قانونگذارانی که هنوز در حال ارزیابی اوضاع هستند، می‌گویم؛ نتانیاهو توافق ما را مکرراً زیر پا گذاشته و چنین کاری را درباره هر توافق دیگری انجام خواهد داد. حرف‌های او ذره‌ای ارزش ندارد و ملاحظات شخصی‌اش بر ملاحظات دیگر سایه انداخته است».

با این حال شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی شامگاه یکشنبه گزارش داد حزب لیکود به ریاست نتانیاهو به «بنی گانتز» وزیر جنگ خود پیشنهاد داده که دوباره توافق چرخشی برای تشکیل کابینه امضا کنند اما این بار گانتز در دوره اول نخست‌وزیر باشد. (جزئیات بیشتر)

از سوی دیگر، شبکه تلویزیونی «کان» بامداد امروز خبر داد «رووین ریولین» رئیس این رژیم قصد دارد در صورت شکست خوردن نتانیاهو در تشکیل کابینه، بجای محول کردن این مأموریت به کنست، آن را به رقبای او بسپرد.