رسانه‌ها عصر دوشنبه از برگزاری نشست بین روسای جمهور آمریکا و روسیه در شهر «ژنو» در سوئیس خبر دادند.

خبرگزاری «تاس» به نقل از شبکه خبری «سی‌ان‌ان» کزارش داد که انتظار می‌رود دیدار « ولادیمیر پوتین » رئیس جمهور روسیه و «جو بایدن» همتای آمریکایی وی مورخ 15 تا 16 ژوئن در ژنو برگزار شود.

مقامهای آمریکایی مطلع گفته‌اند که نام ژنو بعنوان یکی از شهرهای احتمالی میزبان دیدار پوتین و بایدن مطرح شده است .

کاخ سفید نیز اعلام کرده  که بایدن  با پوتین در ژنو سوئیس در 16 ژوئن دیدار خواهد کرد. سخنگوی کاخ سفید گفت که سران دو کشور در مورد طیف گسترده ای از مسائل مهم به ویژه  بازگرداندن ثبات به روابط ایالات متحده و روسیه رایزنی خواهند کرد.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین روز یکشنبه گفت دیدار «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «جو بایدن»، همتای آمریکایی وی برای روابط ایالات متحده و روسیه مهم است. پسکوف گفت: «انتخاب شهر بیشتر جزئیات فنی است. این نشست خود مهمترین مسئله است، زیرا به خودی خود برای روابط دو جانبه و بهبود آنها در مقایسه با وضعیت تاسف برانگیز کنونی آنها بسیار مهم است.»

بایدن پیشتر در یک گفت‌وگوی تلفنی، ملاقات با همتای روسی خود را پیشنهاد کرد. به دنبال این مسیله  تعدادی از کشورها گفتند که آماده میزبانی چنین رویدادی هستند. با این حال، توافق در مورد محل برگزاری جلسه هنوز حاصل نشده است.

پیش از این «سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر خارجه روسیه گفته بود که توافق نهایی در مورد دیدار روسای جمهور روسیه و ایالات متحده صورت نگرفته ، اما این نشست می‌تواند در یکی از پایتخت‌های دیپلماتیک اروپا برگزار شود.

«یوری یوشاکوف» دستیار ویژه کاخ کرملین نیز گفته بود که  احتمالاً رئیس جمهور روسیه و  رئیس جمهور آمریکا در ژوئن (اواسط خرداد تا اواسط تیر) دیدار می‌کنند اما تصمیم نهایی در این خصوص به عوامل زیادی بستگی دارد. وی افزود پیام‌هایی از واشنگتن درباره برنامه برای برگزاری نشست سران دو کشور دریافت شده و افزود اما هیچ گفت‌وگویی در خصوص این نشست در سطح کاری برگزار نشده است. 

اخیراً پوتین و بایدن با یکدیگر تلفنی صحبت کردند و در این تماس رئیس‌جمهور آمریکا به همتای روس خود پیشنهاد داد به صورت حضوری در ماه‌های آتی دیداری داشته باشند.

این در حالی است که تنش‌ها میان دو کشور با تداوم اتهام زنی آمریکا علیه روسیه در خصوص دخالت در انتخابات ماه نوامبر و ارتباط داشتن با عملیات هک «سولار ویندز» و اعمال تحریم علیه مسکو به این بهانه‌ها، بالا گرفته است. پیش از آن هم بایدن در مصاحبه‌ای در ماه مارس با شبکه «ای‌بی‌سی نیوز» پوتین را قاتل خواند و گفت که باید بهای اقداماتش را بپردازد.

رئیس‌جمهور روسیه  به تازگی حکمی را امضا کرده که دولت را موظف می‌کند به اقدامات غیردوستانه برخی کشورهای غربی پاسخ دهد.