به گزارش پارس به نقل از مهر، " ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه و" باراک اوباما" ، رئیس جمهور آمریکا، در تماسی تلفنی بر سر بحران کریمه و اوکراین گفتگو کردند. اوباما در این گفتگو با ابراز نگرانی در مورد اهداف مسکو، خواستار عقب نشینی نیروهای روسی از مرزهای اوکراین شد.

به نقل از رویترز، رئیس جمهور روسیه نیز که این تماس تلفنی به درخواست او برقرار شده بود اظهار داشت که دولت اوکراین با مجازات نکردن افراطیون این کشور، اجازه می دهد تا آنها دست به ارعاب غیرنظامیان بزنند.

کاخ سفید نیز دیروز جمعه از پیشنهاد پوتین برای تهیه طرحی جهت حل بحران اوکراین به روشی دیپلماتیک خبر داد. قرار است در روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته جاری وزرای خارجه دو کشور برای ادامه مذاکرات با هم ملاقات کنند.

در این تماس تلفنی اوباما، افزایش نیروهای روسیه در اطراف مرز اوکراین را غیرمعمول خواند و از مسکو خواست نیروهای نظامی خود را به عقب بازگرداند و برای رفع تنشها وارد گفتگو شود.

اوباما روز جمعه پیش از گفتگو با پوتین با شبکه سی بی اس مصاحبه کرده و گفته بود: شما شاهد مجموعه ای از نیروهای روسیه بوده اید که به بهانه تمرین نظامی اطراف مرز اوکراین تجمع کرده اند. اما این اقدام روسیه امری معمول نیست.

به گفته اوباما، این اقدام روسیه حتی می تواند هدفی بیش از مرعوب کردن اوکراین داشته باشد و نوید اقداماتی دیگر را بدهد که شاید مسکو برای آن برنامه ریزی کرده باشد.

رویترز می نویسد که باراک اوباما در ادامه مصاحبه خود با انتقاد از سیاست های ولادیمیر پوتین، گفته که او هنوز ذهنیت دوران جنگ سرد را دارد.