«جیمز کلِوِرلی» معاون وزیر امور خارجه انگلیس در امور غرب آسیا و شمال آفریقا روز چهارشنبه در جلسه پارلمان بر لزوم آتش‌بس میان رژیم صهیونیستی و گروه‌های مقاومت فلسطین تأکید کرد.

کلورلی در آغاز سخنانش گفت: «اطمینان دارم مجلس عوام نیز به همراه من کشته و زخمی غیرنظامیان در این درگیری‌ها را به خانواده‌هایشان در اسرائیل و فلسطین اشغالی تسلیت می‌گوید».

او درباره اقدامات دولت انگلیس و شرکایش جهت کاهش درگیری‌ها و تصویب قطعنامه آتش‌بس گفت: «از طرف‌های درگیر می‌خواهیم با میانجی‌گران درخصوص ایجاد یک آتش‌بس فوری همکاری کنند تا از کشته شدن بیشتر غیرنظامیان و بغرنج‌تر شدن وضعیت بحران انسانی جلوگیری کنند».

 

کلورلی افزود: «از تلاش قطر و مصر و سازمان ملل به این منظور حمایت می‌کنیم و با ایالات متحده نیز به‌طور نزدیک در حال همکاری هستیم. اولویت تلاش دیپلماتیک خود را از طریق کانال‌های دو یا چند جانبه بر روی این هدف متمرکز کرده‌ایم».

این دیپلمات انگلیسی گفت: «وزیر امور خارجه [انگلیس] ظرف روزهای گذشته با وزیر خارجه اسرائیل و نخست‌وزیر فلسطین گفت‌و‌گو کرده و پیام روشن ما درخصوص کاهش تنش و تمایل ما برای خاتمه یافتن خشونت‌ها را منتقل کرد».

کلورلی افزود: «همچنین وزیر خارجه [انگلیس] با همتای اردنی گفت‌وگو داشت و من هم امروز با سفرای چند کشور عربی صحبت کردم و بر لزوم آتش‌بس فوری و پپیگیری راخهکار دو دو دولتی تأکید کردم. ما در نشست‌های اضطراری شورای امنیت سازمان ملل از دو طرف درخواست کردیم مانع از خشونت بیشتر شوند».

او در ادامه، بدون اشاره به جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم غزه مدعی شد: «شلیک راکت به اورشلیم و دیگر نقاط اسرائیل را محکوم می‌کنیم. ما قویاً این اقدام تروریستی از سوی شاخه نظامی حماس و دیگر گروه‌های تروریستی را محکوم می‌کنیم».

کلورلی با تکرار ادعاهای دولت انگلیس گفت: «اسرائیل حق مشروع دفاع از خود را دارد و در این راستا اقدامات انجام شده باید متناسب و هم راستا با قوانین بشردوستانه بین‌المللی بوده و از کشته شدن غیرنظامیان جلوگیری کند».

این مقام انگلیسی افزود: «از تعداد مدارس، بیمارستان‌ها و منازل مسکونی که در غزه تخریب شده یا آسیب جدی دیده‌اند مطلعیم و از هدف قرار گرفتن ساختمان‌های  رسانه‌ها و  مراکز کمک‌های بشردوستانه نگران هستیم. از اسرائیل می‌خواهیم در پاسخ‌های خود، ضرورت و تناسب را در نظر بگیرد».

او در جمع قانون‌گذاران انگلیسی گفت: «همچنین خواستار کاهش تنش در کرانه باختری و اورشلیم شرقی هستیم. بریتانیا قاطعانه از وضعیت تاریخی برقرار در اورشلیم حمایت می‌کند. حمله به نیایش‌کنندگان از هر دینی غیرقابل قبول است».

کلورلی گفت: «جناب رئیس، موضع انگلیس در قبال تبعیدها، تخریب منازل [فلسطینی‌ها] و شهرک‌سازی‌ها روشن است و مخالف آن‌ها هستیم. از دولت اسرائیل می‌خواهیم سیاست‌های خود درخصوص گسترش شهرک‌‌ها را متوقف کند و در راستای راهکار دو دولتی گام بردارد. بریتانیا به تلاش دیپلماتیک برای اطمینان از حصول آتش‌بس و رسیدن به صلح پایدار ادامه می‌دهد».

در ادامه یکی از نمایندگان حزب کارگر با اشاره به اظهارات کلورلی گفت، اسمی از انگلیس در تلاش برای تصویب قطعنامه در شورای امنیت شنیده نشده است و از معاون وزیر می‌خواهم درخصوص تلاش‌های ادعایی توضیح دهد و همچنین شرح دهد که چه کمک‌های بشردوستانه‌ای برای مردم نوار غزه فراهم شده است.

کلورلی در پاسخ گفت: «در مورد تلاش برای آتش‌بس به شما اطمینان می‌دهم. برخی تلاش‌های دیپلماتیک انجام شده است. جامعه جهانی در حال تلاش برای رسیدن به آتش‌بس واقعی و طی شدن مسیر درست رسیدن به صلح پایدار هستند».

یکی دیگر از نمایندگان پارلمان با اشاره به متهم شدن رژیم صهیونیستی به نقض قوانین حقوق بشری و ارتکاب جنایت جنگی از کلورلی پرسید، انگلیس چه اهرم فشاری در قبال این موارد تکان‌دهنده نقض حقوق بشر دارد؟

این نماینده حزب کارگر با اشاره به «افزایش هزار درصدی» مجوزهای فروش تسلیحات انگلیسی به رژیم صهیونیستی ظرف چند سال گذشته گفت، نام چنین کاری «بی‌طرفی» نیست و آیا دولت انگلیس آمادگی دارد فوراً این صادرات تسلیحات را متوقف کند؟

کلورلی با طفره رفتن از پاسخ این سوالات مدعی شد: «این نماینده محترم نباید دولت قانونی اسرائیل را با گروه تروریستی شاخه نظامی حماس مقایسه کند. همان‌طور که چندبار گفته‌ام اسرائیل حق دفاع از خود را دارد اما از آن‌ها خواسته‌ایم طبق قوانین حقوق بشری عمل کنند و تلفات غیرنظامی را به حداقل برسانند. اما راه حل نهایی ممانعت از تلفات غیرنظامی، به پایان رساندن این درگیری است و به همین دلیل در تلاش هستیم با مقامات فلسطین و اسرائیل و شرکای بین‌المللی و منطقه‌ای به آن دست یابیم».

«لیلا موران» نماینده حزب لیبرال دموکرات انگلیس گفت: «قلبم از شنیدن کشته شدن بیش از شصت کودک فلسطینی شکسته شد. انگلیس نباید آتش‌بس را به فرانسه بسپارد تا مهم‌ترین حامی قطعنامه سازمان ملل شود. عملکرد این دولت شوکه‌کننده است و اکنون زمان قدم پیش نهادن است. امروز من چفیه‌ام را پوشیدم و می‌گویم اگر به دنبال صلح هستیم نباید بازگشت به وضعیت پیشین را دنبال کنیم. وحشی‌گری پلیس و تخریب منازل و سرکوب [فلسطینی‌ها] باید خاتمه باید. به روند صلحی نیاز داریم که قبل از شروع، محکوم به نابودی نباشد. اگر این دولت به صلح پایدار متعهد است چرا کشور فلسطین را به رسمیت نمی‌شناسد؟»

کلورلی در پاسخ گفت:‌ «جناب رئیس به اشتیاق ایشان برای حمایت از فلسطینی‌ها و پیشینه خود او احترام می‌گذارم. به او تضمین می‌دهم که با شرکای بین‌المللی خود در تلاش هستیم که صلح را محقق کنیم. ما به یک راهکار واقعی و معنادار دو دولتی متعهد هستیم. مسئله به رسمیت شناختن فلسطین پیش‌تر در مجلس عوام به بحث گذاشته شده اما در این لحظه تمرکز ما کاملاً بر روی خاتمه دادن به درگیری است تا پس از آن زمان برای گفت‌وگوی سیاسی درخصوص راهکار دو دولتی فراهم شود».

در ادامه یکی دیگر از نمایندگان حزب کارگر، دولت را به انفعال و نداشتن عزم واقعی برای محقق کردن راهکار دو دولتی متهم کرد و گفت: «پیروز واقعی چنین وضعی، [بنیامین نتانیاهو] است».

کلورلی پاسخ داد: «نتیجه روند دموکراتیک انتخابات اسرائیل به عهده مردم آن است. ما با دولتی همکاری می‌کنم که مردم اسرائیل برگزیده‌اند. ما به دنبال خاتمه دادن به این درگیری فعلی و همچنین رسیدن به راهکار دو دولتی هستیم».

در این جلسه پارلمان یک نماینده محافظه‌کار مقابله با نقش ایران در دفاع از گروه‌های مقاومت را خواستار شد و از کلورلی پرسید آیا حمایت ایران از گروه‌های منطقه‌ای در احیای برجام لحاظ می‌شوند؟

کلورلی در پاسخ مدعی شد: «جناب رئیس همکار من به نکته مهمی اشاره کرد. در راستای تمایل ما به ممانعت از دستیابی ایران به سلاح اتمی، نباید چشم خود را بر روی ثبات‌زدایی‌های گسترده‌ آن در منطقه ببندیم. این یکی از اولویت‌های مهم دولت بریتانیا است و یکی از مباحثی است که با شرکای منطقه‌ای داشته‌ایم و اطمنیان می‌دهم که در مذاکرات بعدی به آن پرداخته می‌شود».

 یکی دیگر از نمایندگان پارلمان خطاب به کلورلی گفت: «چند کودک فلسطینی دیگر باید کشته شوند، چند منزل فلسطینی دیگر باید به آوار تبدیل شود، چند مدرسه و بیمارستان فلسطینی دیگر باید بمباران شوند تا دولت بریتانیا برای مجبور کردن دولت اسرائیل به خاتمه دادن جنگ علیه فلسطینی‌ها دست به اقدام ضروری بزند؟ یقیناً زمان آن همین حالا است. تمام بریتانیا باید اسرائیل را وادار به توقف [جنایات]‌ کند. یقیناً اکنون زمان تحریم کردن دولت اسرائیل برای نقض مکرر قوانین بین‌المللی است و یقیناً اکنون زمان آن است و این مجلس در سال 2014 به آن رأی داده است که کشور فلسطین به رسمیت شناخته شود زیرا فلسطین حق موجودیت دارد».

کلورلی بدون اشاره تلاش رژیم صهیونیستی در بیرون کردن خانواده‌های فلسطینی از منطقه «شیخ جراح» قدس اشغالی و سرکوب معترضان که افزایش درگیری‌ها را شعله‌ور کرده است،  مدعی شد: «جناب رئیس باید توالی وقایع اخیر را متذکر شوم. اسرائیل به حملات یک گروه تروریستی پاسخ می‌دهد. اسرائیل حق دفاع از خود را دارد. مطمئناً من هم مانند ایشان از دیدن تصاویر کشته‌شدگان غیرنظامی وحشت‌زده شدم اما زمان به رسمیت شناختن کشور فلسطین اکنون نیست و باید این درگیری را خاتمه دهیم».

در ادامه یک قانون‌گذار دیگر با اشاره به کارشکنی آمریکا در صدور قطعنامه آتش‌بس در شورای امنیت بر لزوم برگزاری انتخابات در فلسطین تأکید کرد.

کلورلی در پاسخ گفت:‌ «بریتانیا به‌طور کامل از برگزاری انتخابات در فلسطین حمایت می‌کند و ما از وقوع هماهنگی میان تشکیلات خودگردان و مقامات اسرائیل برای انجام آن حمایت می‌کنیم».

«جرمی کوربین» رهبر سابق حزب کارگر در ادامه گفت: «جناب رئیس، تصاویر مرگ و ویرانی در تمام این منطقه وحشتناک است. بمباران هدفمند ساختمان‌ها در غزه ادامه دارد، تانک‌ها در کرانه باختری مستقر هستند و نهادهای آموزشی و درمانی فلسطین در حال تخریب است. آیا معاون وزیر می‌تواند دقیقاً توضیح دهد ماهیت روابط نظامی بریتانیا و اسرائیل چیست؟ ماهیت همکاری با اسرائیل چیست و آیا او می‌تواند به مجلس توضیح دهد که آیا از تسلیحات فروخته شده توسط بریتانیا برای بمباران غزه استفاده شده یا هرگونه تجهیزات پهپادی علیه غزه و کرانه باختری و کشتار خانواده‌ها و کودکان استفاده شده است یا خیر؟ فکر می‌کنم جامعه ما باید بداند ماهیت این روابط نظامی چیست؟»

کلورلی مدعی شد: «بریتانیا رژیم صدور مجوز صادرات تسلیحات سفت و سختی دارد و صدور این مجوزها تحت بررسی قرار می‌گیرند. می‌توانم به ایشان تضمین دهم که مسئولیت فروش سلاح را بسیار جدی می‌گیرد و به ایشان یادآوری می‌کنم که به شلیک راکت توسط گروهی نزدیک به ایران پاسخ می‌دهد و از تمام ملت‌های جهان می‌خواهم که مسئولیت فروش تسلیحاتی خود را به اندازه بریتانیا جدی بگیرند.

درگیری‌ها در فلسطین اشغالی چند روزی است که بسیار متشنج شده است تا جایی که برخی از آن به عنوان انتفاضه جدید یاد می‌کنند. ماجرا از آنجا تشدید شد که نظامیان صهیونیست از صبح روز (۱۰ می)، مصادف با ۲۸ ماه مبارک رمضان، با حمله به صحن‌های مختلف مسجدالاقصی، آن را به یک میدان جنگ تبدیل کردند و ضمن محاصره آن، با استفاده از بمب‌های صوتی، گاز‌‌ اشک‌آور، گلوله‌های پلاستیکی و حتی فلزی، نمازگزاران و تحصن‌کنندگان در این مکان مقدس را هدف قرار دادند.

علاوه بر آن در مناطق مختلف کرانه باختری نیز، نظامیان و شهرک‌نشنیان صهیونیست با فلسطینیانی که در اعتراض به طرح‌های رژیم صهیونیستی برای یهودی‌سازی قدس و اقدامات تحریک‌آمیز صهیونیست‌ها از جمله اقدام برای تصاحب محله الشیخ جراح و اخراج فلسطینی‌ها از آن به خیابان آمده بودند نیز درگیر شدند.

در پاسخ به این جنایات، نیروهای مقاومت فلسطین وارد عمل شدند.اراضی اشغالی از جمله قدس، عسقلان، تل‌آویو و شهرک‌های صهیونیست‌نشین اطراف نوار غزه از عصر روز گذشته و پس از هشدار گروه‌های مقاومت فلسطین تا این لحظه شاهد حملات راکتی گسترده مقاومت است.