جنبش مقاومت اسلامی فلسطین( حماس ) بار دیگر از مقامات عربستان سعودی خواست بازداشتی‌های فلسطینی در این کشور به خصوص محمد الخضری اسیر 80 ساله را که مبتلا به بیماری‌های متعدد است، در شرایط همه گیری کرونا آزاد کنند.

به گزارش پایگاه خبری الجزیره، دیروز شنبه مصادف بوده است با یکمین سالروز بازداشت الخضری که مسئول روابط میان حماس با عربستان سعودی و دیگر فلسطینی‌ها بوده است.

«رأفت مره» رئیس اداره اطلاع رسانی حماس در خارج در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی ترکیه از مقامات عربستان سعودی خواست الخضری و رفقایش را آزاد کنند به خصوص که او بالغ بر هشتاد سال سن دارد و با چندین بیماری از دست و پنجه نرم می‌کند.

وی افزود: ما امیدواریم مقامات سعودی با تصمیمی عاقلانه به خاطر ملت فلسطین و آرمان آنها این پرونده  را به شکلی فوری و تا قبل از آغاز ماه مبارک رمضان فیصله دهند.

مره گفت که حماس با همه گروه‌های فلسطینی و خانواده‌های بازداشتی‌ها و نهادهای قانونی و انسانی این پرونده را از نزدیک دنبال می‌کنند.

این مسئول فلسطینی آزادی همه بازداشتی‌های فلسطینی در عربستان سعودی را خواستار شد و گفت: ما تاکید داریم که بازداشت آنها هیچ توجیهی ندارد.

این مقام حماس گفت که عربستان سعودی به دلیل سیاست سانسور و عدم امکان طرف‌ها و نهادهای قانونی و حقوق بشری برای دسترسی به بازداشتی‌های فلسطینی هیچ اطلاعات دقیقی درباره اوضاع این بازداشتی ها در اختیار قرار نمی‌دهد.

حماس هم امروز(یکشنبه) با صدور بیانیه‌ای گفت: ما بر آمادگی خود برای گفت‌وگو با سطوح مختلف وزارتی و دولتی عربستان سعودی برای آزادی بازداشتی‌های فلسطینی تاکید می‌کنیم و از عربستان می‌خواهیم به پرونده بازداشتی‌های فلسطینی در داخل زندان‌های عربستان سعودی فیصله دهد.

بر اساس گزارش‌های نهادهای بین المللی عربستان سعودی ۶۰ فلسطینی از جمله الخضری و فرزندش را ربوده است و هیچ توضیح قانع کننده‌ای درباره دلیل بازداشت آنها نمی‌دهد.

«باسم نعیم» عضو دفتر روابط بین الملل حماس هم گفته است که مقامات عربستان در هشتم مارس گذشته شروع به محاکمه ۶۲ فلسطینی کرده است که ده‌ها سال را در داخل عربستان سعودی اثامت داشتندو در ساختن این کشور و حمایت از جامعه عربی سعودی سهیم بوده اند.

نعیم گفت اتهام اساسی که بر بازداشتی‌ها وارد است حمایت از گروه‌هایی تروریستی است در حالی که آنها هیچ اقدامی که به امور عربستان و منافع عالی آن ضربه بزند انجام ندادند.