پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- فرشته صادقی- حسن روحانی در کنفرانس خبری 16 اسفند ماه گفته است مردم می خواهند همه تحریم ها برداشته شود و برای همین : «ما می‌توانیم به هیأت مذاکره کننده اجازه دهیم راجع به بقیه موضوعات هم با دنیا صحبت کنند و در آن مذاکرات هم باز به نتیجه ای شبیه به برجام خواهیم رسید» 

تحریم های ایران چند دسته هستند:

1- تحریم های هسته ای که طبق قرارداد برجام با اعمال محدودیت زیاد بر برنامه هسته ای ایران، باید برداشته شوند.

2- تحریم های نقض حقوق بشر در ایران

3- تحریم های حمایت ایران از تروریسم

4- تحریم های برنامه موشکی ایران

در واقع منظور روحانی از گفتگو با بقیه دنیا در مورد سایر موارد یعنی گفتگو در باره حقوق بشر، تروریسم و برنامه موشکی. اتهام نقض حقوق بشر مربوط به پیروان دین ساختگی بهاییت وعدم آزادی حرکت، فعالیت و تبلیغ مذهبی این افراد و نیز عدم آزادی فعالیت های همجنس گرایان درایران است. این دسته از تحریم ها بیشتر افراد حقیقی را در بر می گیرند.

تحریم های گروه سوم که مهمترند به حمایت ایران از گروه های مقاومت منطقه خصوصا حزب الله ، جهاد اسلامی، حماس، انصارالله یمن و گروه های میلیشیای شیعه عراق مربوط می شود. صحبت در این مورد چندان جدید نیست: در سالهای حکومت اصلاح طلبان نامه ای از سوی سران این جریان و نمایندگان شان تهیه شد که در آن قید شده بود ایران به شرط برداشته شدن تحریم ها و عادی شدن رابطه با غرب حاضرست حزب الله را خلع سلاح کند و آن را به یک گروه صرفا سیاسی تبدیل کند.

در مورد برنامه موشکی که غرب تهران را متهم به ساختن موشک های بالیستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته ای می کند ایران بارها گفته است که این موشک ها در چهارچوب دکترین دفاعی ساخته می شوند و توسعه آنها در چند دهه عدم خرید هواپیماهای جنگنده کاملا منطقی به نظر می رسد.

حسن روحانی یک خطیب است و دقیقا می داند دارد در مورد چه چیزی صحبت می کند اما مسئله اینجاست که نمی گوید مذاکره کنندگان او قرارست در مورد چه چیزهایی به غرب اطمینان بدهند یا دقیقا کدام قسمت از رفتارهای ایران را تصحیح کنند تا بقیه تحریم ها برداشته شود؟ رها کردن و آزاد گذاشتن بهاییان؟ جمع کردن برنامه موشکی در منطقه ای که همسایه دیوانه ای به نام عربستان سعودی و دولت تهدیدگری به اسم اسراییل دائما مشغول شاخ و شانه کشیدن هستند؟ یا نهایتا دست برداشتن از حزب الله و گروه های شیعه در عراق، کسانی که خارج از مرزها مشغول جنگیدن با دشمنان ایران هستند؟

حسن روحانی یک خطیب است پس دقیقا می داند چگونه برای طرف مقابل ( آمریکا) سیگنال بفرستد بدون اینکه داخل کشور رد پایی از خودش بجا بگذارد.