« برنی سندرز » سناتور دموکرات ایالت ورمونت با انتشار پیامی در توئیتر اذعان کرد که میلیون‌ها نفر از شهروندان کشورش از دموکراسی دست کشیده‌اند و نسبت به آن ناامید شده‌اند.

سندرز که همواره برخی ناکامی‌ها و نواقص در دولت‌های آمریکا را بر می‌شمارد و به نقد از آنان می‌پردازد، در پیام توئیتری خود نوشت: «این مسئله که میلیون‌ها آمریکایی از دموکراسی دست کشیده‌اند بر کسی مخفی نیست.»

این سناتور آمریکایی در ادامه به تمجید از اقدامات دولت جدید آمریکا پرداخت و نوشت: «آنها فکر می‌کنند که ما به کارکنان اهمیتی نمی‌دهیم. این هفته ما نه تنها بحران‌های اقتصادی و بهداشتی را حل و فصل کردیم بلکه حتی مهم‌تر از آن، ایمان به دولت آمریکا را باز‌گرداندیم.»

«جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در مراسم تحلیف خود و بعد از آنکه رسماً به قدرت رسید گفت که اکنون دموکراسی فائق آمده است.

این در حالی است که سازمان ملل در گزارشی هشدار داده که دموکراسی در آمریکا «به طور مداوم تضعیف می‌شود» و توصیه‌هایی در خصوص ریشه کن کردن فقر در این کشور ارائه کرده است.

«جن ساکی»، سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری روز دوشنبه گفته بود که از میان هر ۷ خانوار آمریکایی یک خانوار غذای کافی برای خوردن ندارند.

سخنگوی کاخ سفید در این نشست خبری هنگام پاسخ به سئوالی درباره بسته کمک اقتصادی «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا برای جبران زیان‌های اقتصادی ناشی از کرونا گفت: «او مواردی را که مایل است در این بسته گنجانده شوند مفصلاً در سخنرانی چند هفته قبلش مشخص کرد.»

جن ساکی افزود: «ما هنگامی که مشکلات مردم را بررسی می‌کنیم با برخی واقعیت‌ها مواجه می‌شویم: از میان هر ۷ خانوار، یک خانوار غذای کافی برای خوردن ندارند.»

بایدن تاکنون چندین دستور اجرایی را به منظور لغو سیاست‌های «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا صادر کرده است.

از جمله مهمترین این دستورات اجرایی می‌توان به به لغو ممنوعیت مسافرتی و مهاجرتی از کشورهای دارای اکثریت مسلمان، بازگشت به توافق آب‌وهوایی پاریس، اجباری شدن استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی و پایان وضعیت اضطراری در مرز آمریکا-مکزیک، اشاره کرد.