تیم سیاست خارجی جدید واشنگتن معتقد است آمریکا باید از تمرکز سیاست خارجی خود بر منطقه خاورمیانه بکاهد و به سمت شرق آسیا تغیر جهت بدهد.

نشریه پولیتیکو به نقل از جیک سالیوان می‌نویسد تیم سیاست خارجی آمریکا باید در منطقه غرب آسیا کوچکتر شده و واحد هماهنگ کننده سیاست‌های واشنگتن در قبال شرق آسیا، که منطقه وسیعی را در برمی گیرد، باید بزرگتر شود.

این رویکرد که تا به امروز فاش نشده بود، از ابتکار عمل‌های تازه در سیاست خارجی جدید آمریکا در آسیا پرده برمی دارد. این چرخش رویکرد را نمی‌توان با رشد روز افزودن اقتصادی چین طی دو دهه گذشته بی ارتباط دانست، رشدی که موجبات نگرانی‌های فراوانی را در جامعه سیاسی آمریکا و قانونگذاران دو حزب جمهوری خواه و دموکرات ایجاد کرده است.

پولیتیکو به نقل از چند مقام پیشین و فعلی آمریکا یادآور می‌شود تحت ساختار سیاست خارجی جدید دامنه اقدامات کورت ام کمپل، هماهنگ کننده آمریکا در امور هند و اقیانوس آرام بسط می‌یابد و در نقطه مقابل برت مک گورک، هماهنگ کننده امور خاورمیانه با تحدید دامنه اقدامات مواجه خواهد بود.

این نشریه آمریکایی معتقد است چنین تغییراتی به وضوح منعکس کننده ساختار سیاست خارجی دوران باراک اوباماست. مقامات امنیت ملی فعلی و پیشین آمریکا می‌گویند جو بایدن و تیمش اکنون بر این باورند که بزرگترین چالش‌های امنیتی در نتیجه رقابت قدرت بین ایالات متحده، چین و روسیه بوجود آمده و درصدند تا منابع سیاست خارجی خود را بر این اساس تغییر دهند.

چنین تغییر رویکردی حتی در اظهارات جین ساکی، دبیر مطبوعاتی جدید کاخ سفید نیز انعکاس یافت. او در کنفرانس خبری روز دوشنبه گفت: آنچه در طی چند سال گذشته شاهد بوده ایم این است که چین هم در داخل و هم در خارج از کشور در حال افزایش قدرت خود است. پکن اکنون امنیت، شکوفایی و ارزش‌های ما را به چالش می‌کشد.

مقامات فعلی و سابق امنیتی آمریکا خاطرنشان کردند تیم بایدن همچنین می‌خواهد از افتادن در یک باتلاق دیگر در خاورمیانه جلوگیری کند و اتحاد اصلی با متحدان اروپایی را در آسیا تقویت کند. همان مهمی که به گفته آنهادر دوران دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا نادیده گرفته شد.

یک مقام سابق دولت اوباما در این باره می‌گوید: با توجه به ساختار کارمندان شورای امنیت ملی آمریکا تصور می‌کنم آن‌ها کاملا مصمم هستند که به جای تمرکز در خاورمیانه، به اولویت‌های مثبت خود پایبند باشند.

سوابق حرفه‌ای سالیوان شاید شاهدی بیشتری بر دگرش سیاست خارجی در دولت نوپای آمریکا باشد.