کمیته بین‌المللی نجات در گزارش جدید خود افغانستان را یکی از کشورهایی اعلام کرد که نیاز فوری به موارد بشردوستانه دارد. این در حالی است که این کشور همزمان با ویروس کرونا ، جنگ و تغیرات اقلیمی مبارزه می‌کند.

کمیته بین‌المللی نجات که فهرست نیازهای بشردوستانه را دو روز قبل منتشر کرده،اعلام کرد که همه نیازهای بشردوستانه در سال ۲۰۲۱ میلادی فراموش شده‌اند.

بر اساس این گزارش یمن نخستین کشوری است که با معرض خطر فاجعه انسانی رو به رو است و بعد از یمن افغانستان، سوریه، جمهوری دموکراتیک کنگو و اتیوپی قرار دارند.

در این گزارش آمده است که تدابیر بهداشتی برای مهار ویروس کرونا بر زنان نیز فشار وارد کرده و در حالیکه آنان با از دست دادن فرصت‌ها برای دسترسی به آموزش و موارد بهداشتی رو به رو هستند.

این کمیته همچنین افزود که تغیرات اقلیمی نیز موارد اضطراری را در سراسر جهان افزایش داده‌اند.

دیوید میلیبند، رییس کمیته بین‌المللی نجات، در این مورد گفت: ” سال ۲۰۲۰ به عنوان یک سال آشفته در تاریخ پایان خواهد یافت، اما سال آینده ما یاد آور خواهیم شد که چگونه می‌توانیم به آسیب پذیران کمک کنیم.»

دیوید میلیبند افزود: ”فهرست سال ۲۰۲۱ باید زنگ هشدار به طراحان سیاست‌ها، حکومت‌ها و شهروندان آسیب پذیر در سراسر جهان در مورد غفلت از بحران‌های بشردوستانه و اینکه چگونه آنها فوراً به توجه بین‌المللی نیاز دارند بدهند.»

وی خاطرنشان کرد که ” شدیدترین و مخرب ترین بحران مانند افغانستان، سوریه و جمهوری دموکراتیک کنگو است که چندین سال و دهه ادامه خواهند داشت و شاید در سال ۲۰۲۱ بدتر شود.»

وی همچنین گفت که تهدیدات ویروس کرونا و تغیرات اقلیمی اوضاع را برای کسانیکه در کشورهای جنگ زده زند‌گی می‌کنند به ویژه زنان و دختران وخیم‌تر می‌کنند.

وی در این باره افزود: ”ما شاهد افزایش خشونت‌ها مانند ازدواج اجباری، از دست دادن درآمد و زمینه آموزشی در برابر زنان هستیم.»

در این گزارش آمده است که آواره شدن نیز در کشورهایی که شاهد درگیری‌ها هستند یک چالش جدی است و فعالیت‌های این کمیته را خدشه‌دار کرده است.

این کمیته افزوده است که دوام درگیری‌ها در کشورها مانند افغانستان نیازها برای کمک‌های بشری را افزایش می‌دهد.

بر اساس گزارش کمیته نجات آمار مردم نیازمند به کمک‌های بشری در افغانستان بعد از سال ۲۰۱۵ به ۳۸۵ درصد رسیده است.

کمیته نجات گفته است که کشورهای شاهد جنگ در معرض خطر بیشتر جنگ در سال ۲۰۲۱ قرار دارد.

کمیته نجات همچنین تاکید کرد که کشورهایی که در فهرست این نهاد قرار دارند خطرناک‌ترین کشورها برای کارمندان کمک‌های بشری هستند.

این نهاد تصریح کرد که بعد از سال ۲۰۱۶ در این کشورها ۹۴ درصد کارمندان کمک‌های بشری کشته، ۸۴ درصد زخمی و همچنین ۹۸ درصد گروگان گرفته شده‌اند.

این گزارش افزود: ”جنگ‌ها بدون در نظر داشت قوانین بین‌المللی ادامه دارد که باعث تلفات غیرنظامیان و تخریب زیرساخت‌ها می‌شوند.»

این گزارش همچنین فهرست 10 کشوری را منتشر کرده که به گفته کمیته نجات در سال ۲۰۲۱ به کمک‌های فوری نیاز خواهند داشت که عبارتند از یمن، افغانستان، سوریه، جمهوری دموکراتیک کنگو، اتیوپی، بورکینا فاسو، سودان جنوبی، نیجریه، ونزوئلا، موزامبیک.