پس از شیوع کرونا در افغانستان و پشت سر گذاشتن موج نخست این بیماری 38 هزار و 897 تن به این بیماری مبتلا شدند، یک هزار و 437 تن جان خود را از دست داده و 32 هزار و 576 تن نیز پس از ابتلا به این بیماری بهبود یافته‌اند.

به گفته مسوولان وزارت بهداشت افغانستان وضعیت این کشور نسبت به کشورهای دیگر در مبارزه با کرونا در حد قابل قبولی بوده و اکنون نیز این وزارت آماده است تا در صورت بروز موج دوم با این بیماری مبارزه کند.

«احمد جواد عثمانی» وزیر بهداشت افغانستان در سفرش به هرات برای بررسی وضعیت مراکز درمانی مخصوص کرونا گفت: افغانستان پس از شیوع ویروس کرونا با همکاری نهادهای خارجی و حکومت افغانستان توانست این بیماری را به‌صورت درستی کنترل کند و مهم‌تر از همه به دلیل جوان بودن بیشتر جمعیت این کشور این بیماری نسبت به کشورهای خارجی دیگر تلفات کمتری را از شهروندان گرفته است.

وی افزود: اکنون به توجه به فرارسیدن فصل سرما، آلودگی هوا و افزایش حساسیت‌های موسمی خطر به میان آمدن موج دوم این بیماری وجود دارد و تمامی برنامه‌های دولت هنوز هم با اولویت مبارزه جدی با این پاندمی خطرناک است؛ اما باید گفت که با کسب تجربه از موج اول این بیماری و کمک‌های نهادهای خارجی و دولت، وزارت بهداشت بیش از گذشته آماده مبارزه با موج دوم این بیماری است و مراکز درمانی مخصوص کرونا در روستاها، شهرستان‌ها و ولایات افغانستان به بیش از 3 هزار و 400 مرکز رسیده و کاهش چشمگیر این بیماری به 15 درصد در هر روز بیانگر این آمادگی‌هاست.

عثمانی خاطرنشان کرد: شهروندان افغانستان همانگونه که در موج دوم نکات بهداشتی را به خوبی رعایت کردند و با زدن ماسک از مبتلا شدن به کرونا جلوگیری کردند باید با فرارسیدن فصل زمستان نیز این روند را رعایت کنند و از تجمع و برگزاری مراسم‌ها با حضور افراد بیش از 10 تن جلوگیری کنند.

وی تصریح کرد: با بهتر شدن وضعیت در افغانستان، مدارس و دانشگاه‌ها تنها با رعایت نکات بهداشتی اجازه فعالیت دارند و تیم‌های خاص نظارتی از سوی وزارت بهداشت افغانستان در تمام ولایات ایجاد شده که در صورت مشاهده افراد مشکوک بلافاصله این افراد بررسی و تحت مراقبت‌های ویژه قرار خواهند گرفت.

وی با اشاره به ثبت 70 دانشجوی مشکوک در دانشگاه ولایت غور گفت: تیم‌های نظارتی پس از اخذ تست 30 تن که مبتلا به کرونا بوده‌اند را درمان و در منازل شخصیشان قرنطینه کرده‌اند و در حال حاضر وضعیت دانشگاه این ولایت به حالت عادی خود بازگشته است.

وزیر بهداشت افغانستان در ادامه گفت: در موج دوم تمام ظرفیت‌های آزمایشگاه‌های افغانستان بخصوص در هرات از 2500 تست در روز به 6 هزار تست خواهد رسید و قرار است کارگاه‌های تولید اکسیژن را در ولایت هرات ایجاد کنند تا در صورت افزایش موارد مشکوک امکانات مورد نیاز در دسترس باشد.

از سوی دیگر عبدالحکیم تمنا رئیس اداره بهداشت هرات تاکید کرد که از دو هفته پیش تا کنون آمار افراد مبتلا به کرونا در این ولایت به‌صورت خفیف افزایش یافته و شمار بیماران بستری شده در مراکز مخصوص کرونا به 80 تن رسیده است و روزانه آمار نتایج آزمایشگاه‌ها بین 5 تا 10 تن افزایش را نشان می‌دهد که قابل کنترل است.

وی گفت: به دلیل جوان بودن جمعیت افغانستان این بیماری به خوبی کنترل شده اما شهروندان باید نکات بهداشتی را رعایت کنند.

گفتنی است در حال حاضر با اینکه مسوولان وزارت بهداشت افغانستان با فرارسیدن فصل سرما و امکان افزایش آمار مبتلایان به کرونا در موج دوم هشدار می‌دهند اما شهروندان در ولایت هرات بدون توجه به نکات بهداشتی و نزدن ماسک مشغول فعالیت‌های روزمره خود هستند.

رئیس اداره بهداشت هرات تاکید دارد که از دو هفته پیش تاکنون آمار افراد مبتلا به این بیماری افزایش یافته و نیاز است تا برای جلوگیری از موج دوم کرونا در هرات شهروندان نکات بهداشتی را رعایت کنند.