به گزارش پارس نیوز، 

در تازه‌ترین گزارش سالانه گزارشگران بدون مرز، از آمریکا به همراه پنج کشور دیگر به عنوان مرگبارترین کشور برای خبرنگاران نام برده شده است.

به نقل از پایگاه اینترنتی نشریه آمریکایی هیل، گزارشگران بدون مرز در تازه ترین گزارش سالانه خود، آمریکا را پس از افغانستان، سوریه، مکزیک، یمن و هند، ششمین کشور خطرناک در جهان برای خبرنگاران برشمرد. این نخستین بار است که از آمریکا به عنوان یکی از مرگبارترین کشورها برای گزارشگران نام برده می شود.

در ادامه گزارش هیل آمده است از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، 6 خبرنگار در آمریکا کشته شده اند. 4 خبرنگار به همراه یک فروشنده ژوئن سال جاری بر اثر تیراندازی در ایالت مریلند کشته شدند. دو خبرنگار دیگر نیز به همراه یک گزارشگر و تصویربردار تلویزیونی در ایالت کارولینای شمالی بر اثر فرو افتادن یک درخت در جریان توفان مرگبار ماه مه کشته شدند.

این گزارش می افزاید در مجموع، در سال 2018 میلادی نسبت به سال های پیش از آن، خبرنگاران بیشتری کشته شدند و یا هدف خشونت قرار گرفتند. موارد قتل، حبس، گروگان‌گیری و ناپدید شدن اجباری خبرنگاران در این سال نسبت به سال 2017 افزایش یافت.

سال جاری میلادی، در مجموع 80 خبرنگار کشته شدند که از این میان، 49 نفر از آنها به طور عمدی به قتل رسیدند و 31 تن نیز در حال گزارش دچار حادثه شدند و جان خود را از دست دادند. در حالی که در گزارش گزارشگران بدون مرز، بیشترین خطر برای خبرنگاران در افغانستان بمب گذاری و تیراندازی عنوان شده است، 45 درصد از خبرنگارانِ قربانی در مناطقی که درگیری های نظامی در آنها جریان داشته، کشته نشده اند.

در ادامه این گزارش آمده است 348 خبرنگار در سال جاری میلادی، بازداشت و 60 نفر نیز به گروگان گرفته شدند. چین با بازداشت 60 خبرنگار در این مورد پیشرو بوده است. 31 خبرنگار نیز در سوریه به گروگان گرفته شده اند.

دبیر کل گزارشگران بدون مرز در یک نشست خبری اعلام کرد سال جاری میلادی خشونت علیه خبرنگاران به سطح بی سابقه ای رسید.

یکی از بدترین حوادثی که سال جاری میلادی در این ارتباط به وقوع پیوست، قتل وحشیانه جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سیاست های محمد بن سلمان (ولیعهد سعودی) در کنسولگری عربستان در شهر استانبول ترکیه بود که خشم و انزجار جهانی را به دنبال داشت. آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سازمان جاسوسی سیا) در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده است که بن سلمان دستور قتل خاشقجی را صادر کرده است. با وجود این، دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به دلیل روابط تجاری و قراردادهای تسلیحاتی میان ریاض و واشنگتن، بر روی این جنایت غیرانسانی چشم فروبسته است.