حماس در بیانیه‌ای تصمیم اخیر آمریکا درباره «اسرائیلی» نامیدن محصولات تولید شده در شهرک‌های صهیونیست‌نشین واقع در کرانه باختری را نقض آشکار قوانین بین‌الملل خواند.

در بیانیه جنبش حماس آمده است: «این تصمیم دشمنی خطرناکی بر ملت و نقض آشکار قوانین بین‌الملل و دادن چراغ سبز به دولت اشغالگر است تا اراضی باقیمانده فلسطین را به قلمرو خود ملحق و اشغال کند».

جنبش حماس خاطرنشان کرد: «تصمیمات خطرناک و اقداماتی که این دولت به شکل سریع قبل از ترک کاخ سفید می‌گیرد و اتخاذ می‌کند، افراط گرایی و تمایل آن به تثبیت واقعیت‌هایی را نشان می‌دهد که غیر قابل برگشت است».

حماس همچنین ضمن انتقاد شدید از تصمیمات و اقدامات دونالد ترامپ در حمایت از صهیونیست‌ها و نادیده گرفتن حقوق فلسطینی‌ها، خواستار لغو فوری آن‌ها شد.

گفتنی است، خبرگزاری فرانسه به تازگی در گزارشی اعلام کرده که واشنگتن به دنبال این است که محصولات و کالا‌های تولید شده در کرانه باختری را به عنوان «تولیدات اسرائیل» بپذیرد. این تصمیم آمریکا در حالی است که قطعنامه‌های شورای امنیت از جمله قطعنامه ۲۳۳۴ هرگونه شهرک‌سازی و تولید محصولات صهیونیست‌ها در کرانه باختری را غیر قانونی و فروش آن را تحریم کرده است.

تشکیلات خودگردان فلسطین و اتحادیه عرب هم پیش از این تصمیم آمریکا را محکوم کردند.