جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) اظهارات رسمی و غیررسمی در فرانسه علیه مقدسات مسلمان و توهین به پیامبر (ص) را تحت هر بهانه و توجیهی محکوم کرد.

 حماس امروز شنبه طی بیانیه‌ای در واکنش به افزایش اسلام‌ستیزی در فرانسه اعلام کرد که این گونه حرکات و اقدامات را با «محکومیت و عصبانیت شدید» دنبال می‌کند.

در این بیانیه‌ آمده است: «اهانت به همه ادیان و تمامی پیامبران نه‌تنها مشمول آزادی بیان و عقیده نمی‌شود بلکه فرهنگ نفرت و دودستگی و نفاق در بین ابناء بشر را بیشتر می‌کند و رسول‌ خدا محمد (ص) رحمةً للعالمین بوده و برای همین منظور مبعوث شده‌اند و بارها سفارش به هم‌زیستی، مسامحه و احترام به طرف مقابل کرده‌اند».

حماس در باره پیامدها و عواقب تداوم چنین رفتاری در فرانسه هشدار داد و گفت که چنین رفتارهای مذمومی، مردم و دولت‌ها را به سمت درگیری سوق می‌دهد؛ آن هم در شرایطی که به گفته حماس، انسان‌ها به ارزش‌هایی چون هم‌زیستی و تسامح نیاز شدیدی دارند.

طی دو هفته اخیر به دنبال قتل معلمی در فرانسه به دست یک مسلمان به دلیل نشان دادن کاریکاتور موهن به پیامبر اسلام، مقامات فرانسه و در رأس آن‌ها رئیس جمهور این کشور، اسلام را دین افراطی دانست و از انتشار کاریکاتورهای موهن به مقدسات اسلامی حمایت کرد و آن را حمایت از ارزش‌های سکولاریسم دانست.

به دنبال این اظهارات و حوادث، اسلام‌ستیزی و حمله به مسلمان در رسانه‌ها بیشتر شده است و دو زن مسلمان زیر برج ایفل با سلاح سرد مصدوم شدند.

در برخی کشورهای اروپایی مانند سوئد نیز برخی از افراطیان اقدام به آتش زدن نسخ قرآن در برابر پارلمان این کشور کرده‌اند.