سخنرانی « سید حسن نصرالله » به مناسبت میلاد پیامبر اکرم (ص) آغاز شد.

دبیر کل حزب‌الله لبنان در ابتدای سخنرانی خود گفت: به همه مسلمانان جهان سالروز ولادت پیامبر گرامی اسلام صل الله علیه وآله وسلم و فرزند گرامی ایشان امام جعفر صادق علیه السلام را تبریک می‌گویم.

نصرالله گفت: بقای کتاب مقدس قرآن کریم به این شکل معجزه است و تحقق وعده الهی است که فرمود: " انا نحن نزلنا الذکر وانا له لحافظون" «همانا قرآن را ما نازل کردیم و نگاهبان آن نیز خواهیم بود»؛ قرآن کریم همچنان بشریت را به مبارزه می‌طلبد تا اگر می‌توانند آیه‌ای را مانند آن بیاورند.

وی افزود: دستاورد انسانی رسول اکرم (ص) تحقق یک تحول انسانی بزرگ در جامعه شبه جزیره عربی بود.

حادثه شهر نیس فرانسه را به شدت محکوم می‌کنیم

نصرالله در ادامه گفت: به هر میزان که مسلمانان از نظر سیاسی و عقیدتی با هم اختلاف داشته باشند، اما ایمان آن‌ها به پیامبر و جایگاه ایشان مهمترین نقطه اتکاء جامعه اسلامی است که به هیچ وجه تغییر نخواهد کرد؛ مسلمانان تاب و تحمل هیچ توهین و اهانت به رسول خدا را ندارند.

 دبیر کل حزب‌الله لبنان تاکید کرد: دفاع از پیامبر گرامی اسلام اولویتی است که باید بر همه حساب و کتاب‌های سیاسی، اقتصادی و یا هر عنوان دیگری مقدم باشد.

نصرالله در ادامه ضمن محکوم کرد حادثه تروریستی در شهر «نیس» فرانسه، گفت: هم مسلمانان و هم اسلام که کشتن بی‌گناه را حرام کرده است، حادثه نیس را محکوم می‌کنند.

هیچ کس حق ندارد حادثه نیس را به پای اسلام بنویسد

دبیر کل حزب‌الله لبنان ضمن تاکید بر این موضوع که هیچ کس حق ندارد حادثه نیس فرانسه با به پای اسلام بنویسد، گفت: همه حوادثی مانند حادثه نیس که چه در گذشته رخ داده و چه در آینده رخ خواهد داد از نظر ما مسلمانان مردود و محکوم است. 

دبیر کل حزب‌الله للبنان افزود: مسئولان فرانسه حق ندارند جرمی که یک فرد مشخص مرتکب شده است را به پای اسلام و مسلمانان بگذارند؛ اگر یک مسیحی جرمی را مرتکب شود، نمی‌توان مسئولیت آن را متوجه مسیحیان و دین مسیح دانست.کسی حق ندارد که از تروریسم و فاشیسم اسلامی سخن بگوید.

سید حسن نصرالله ضمن بیان این مطلب که هیچ مسلمانی جنایات آمریکا و اروپا در الجزائر، لیبی و افغانستان را تروریسم مسیحی ننامید، گفت: احترام به اسلام به عنوان یک دین ایجاب می‌کند که به هیچ وجه از اصطلاحاتی مانند تروریسم اسلامی و فاشیسم اسلامی استفاده نشود.

استفاده غربی‌ها از گروه‌های تکفیری باید متوقف شود

دبیر کل حزب‌الله لبنان  اعمال تروریستی، تخریب کلیساها، مساجد و آثار باستانی را اهانت بزرگ به اسلام و پیامبر (ص) توصیف کرده و گفت:  اگر یک فرد مسلمانی به اسلام اهانت کرد این جواز اهانت دیگران به آن نیست. ایدئولوژی تفکیری تروریستی که مبنای آن فقط اختلاف فکری است را کشور‌های غربی در منطقه ما داغ کردند.

نصرالله ضمن تاکید بر این موضوع که غرب باید ابتدا باید مسئول شکل‌گیری گروه‌های تکفیری را پیدا کند، افزود: جنایات گروه‌های تکفیری هیج ارتباطی با پیامبر وامت اسلامی ندارد. از سال ۲۰۱۱ به کشور‌های اروپایی گفتیم که مراقب بازگشت تروریست‌ها به کشور‌های خودتان باشید.

سید حسن نصرالله خواستار توقف استفاده غربی‌ها از گروه‌های تکفیری شد و گفت: بحران از زمانی شروع شد که مجله شوم فرانسوی کاریکاتور‌های موهن علیه پیامبر اسلام را منتشر کرد.

مسئولان فرانسه در دیگر مسائل آزادی بیان را سرکوب می‌کنند

نصرالله گفت: به جای رفع پیامدها، مسئولان فرانسوی باید دلایل و عوامل بحران را برطرف کنند. مسئولان فرانسه باید مسلمانان جهان را متقاعد کنند که ادعای حمایت از آزادی بیان آن یک ادعای درستی است.

وی با اشاره به این موضوع که شواهد بسیاری وجود دارد که مسئولان فرانسه آزادی بیان را در مسائل کم اهمیت‌تر نسبت به اهانت به پیامبر اسلام را سرکوب کرده‌اند، یادآور شد: «راجیو گارودی»، فیلسوف معروف فقط بحثی را در مورد سوء استفاده از هولوکاست مطرح کرده بود که محکوم به زندان شد.

دبیر کل حزب‌الله لبنان تاکید کرد: هنگامی چیزی به زیان اسرائیل باشد آزادی بیان در فرانسه متوقف می‌شود؛ بله مثال زیاد است. آزادی بیان در فرانسه و اروپا مطلق نیست بلکه بنابر اعتبارات امنیتی و سیاسی با قید و شرط است.

در مفهوم آزادی بیان به ویژه هنگام هتک حرمت‌ها تجدید نظر شود

سید حسن نصرالله با اشاره به این موضوع که آنچه مسئولان فرانسه برای توجیه اهانت به پیامبر گرامی اسلامی به آن استناد می‌کنند نادرست است، گفت: امیدواریم و می‌خواهیم تا درمفهوم آزادی بیان به ویژه هنگام هتک حرمت‌ها تجدید نظر شود.

دبیر کل حزب‌الله لبنان افزود: در جالی که مسلمان‌ها در تلاش برای دور کردن سایه جنگ از سر خود هستند، هیچکس در دنیای اسلام به دنبال دشمنی جدید نیست؛ مسئولان فرانسه باید این اشتباه را اصلاح کنند.

نصرالله با تاکید بر این موضوع که هیچ مسلمانی در این جهان اهانت به پیامبر خود را نمی‌پذیرد، گفت: حتی برخی رژیم‌هایی که در بعضی مسائل ملت‌ها می‌خرند و می‌فروشند هم نمی‌توانند بر اهانت پیامبر این ملت‌ها سرپوش بگذارند. مقامات فرانسه نباید به این مسخره‌بازی و ادامه اهانت‌ها به پیامبر اجازه دهند.

دفاع مردم یمن از فلسطین یک حجت الهی است

دبیر کل حزب‌الله لبنان گفت: می‌توان به پیشنهاد شیخ الازهر در مورد تکیه بر قوانین بین‌المللی برای مجرم دانستن دشمنی با اسلام عمل کرد. مسئولیت حل آنچه رخ داده امروز مرهون عملکرد مقامات فرانسه است.

نصرالله در ادامه با اشاره به جنگ یمن و مقاومت بی‌نظیر مردم این کشور گفت: علی‌رغم جنگ، محاصره و گرسنگی می‌بینیم که ملت یمن برای جشن میلاد نبی و دفاع از ایشان جمع می‌شوند. مردم یمن که تحت محاصره قرار دارند و به آن‌ها تجاوز شده است هیچ بهانه‌های نمی‌تراشند و به حمایت خود از مسئله فلسطین ادامه می‌دهند.

دبیر کل حزب‌الله لبنان موضع مردم یمن در حمایت از مسئله فلسطین را حجتی الهی برای افرادی که سکوت کرده‌اند توصیف کرده و گفت:  باید برای اعمال فشار به منظور پایان دادن به جنگ ظالمانه علیه یمن یک جریان بزرگ در جهان عرب شکل بگیرد؛ این کمترین انجام وظیفه است.

نصرالله گفت: بزرگترین چیزی که مسلمانان می‌توانند به پیامبر خود هدیه دهند ایستادن کنار ملت یمنی است که به این پیامبر عشق می‌روزند.

برای تشکیل دولت هم کمک می‌کنیم و هم امور را تسهیل می‌کنیم

دبیر کل حزب‌الله لبنان با اشاره به تحولات داخلی و به‌خصوص تشکیل دولت در این کشور گفت:  امیدواریم نخست وزیر مکلف با همکاری رئیس جمهور به سرعت به تشکیل دولت جدید موفق شود. ادامه کار با دولت پیشبرد امور ممکن نیست، اطلاعات ما نشان می‌دهد فضای مناسب و قابل قبولی برای تشکیل دولت وجود دارد.

سید حسن نصرالله با تاکید بر این موضوع که اکنون زمان تسویه حساب داخلی نیست، گفت: برای تشکیل دولت هم کمک می‌کنیم و هم امور را تسهیل می‌کنیم.

دبیر کل حزب‌الله لبنان در پایان سخنرانی خود سهل‌انگاری در مقابله با کرونا در سطح فردی را غیراخلاقی، غیرشرعی و غیرانسانی توصیف کرد.