«مورگان اورتاگوس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه در سخنانی گفت که منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) شاهد تغییرات اساسی است که مدت‌ها دیده نشده بود. مقصود او عادی‌سازی روابط چند رژیم عربی با رژیم صهیونیستی است.

اورتاگوس که با شبکه خبری فاکس‌نیوز مصاحبه می‌کرد، گفت: «بسیاری از این کشورها که در حال حاضر با اسرائیل به توافق رسیده‌اند برای سال‌ها تاکید داشتند تا زمانی که نخست توافقی میان اسرائیل و فلسطینیان حاصل نشود مذاکره‌ای نخواهند کرد».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه گفت: «این کشورها ترجیح دادند که به مشارکت با اسرائیل که اقتصاد قوی دارد بپردازند به خصوص که به این مشارکت در برابر جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک دشمن روی آورده‌اند. ما امیدوار هستیم که مذاکره اسرائیل و فلسطینیان را نیز بر اساس دیدگاه رئیس جمهور ترامپ که در ماه فوریه رونمایی شد، داشته باشیم».

اورتاگوس اضافه کرد: «تغییر شدیدی در منطقه به خصوص برای سودان به وجود آمده است. فراموش نکنید که رئیس جمهور ترامپ اولین رئیس جمهوری است که به دریافت غرامت برای قربانیان ترور (از سودان) پرداخته است و دریافت این غرامت بر اساس توافقی که با سودان حاصل شد به دست آمده است».

روز جمعه، آمریکا، رژیم صهیونیستی و سودان در بیانیه‌ای مشترک دستیابی خارطوم و تل‌آویو به توافق عادی‌سازی روابط بین این دو طرف را اعلام کردند.

در این بیانیه آمده است که این توافق بر برقراری روابط اقتصادی و تجاری بین خارطوم و تل‌آویو و تمرکز بر بخش کشاورزی تأکید دارد.

این توافق پس از آن صورت گرفت که ترامپ چند روز خبر داده بود که  از این کشور بحران زده آفریقایی ۳۳۵ میلیون دلار بابت غرامت ادعایی به قربانیان و خانواده‌های تروریسم دریافت کرده است.

در واقع پرداخت این غرامت یکی از پیش شرط‌های آمریکا برای خارج کردن نام سودان از لیست کشورهای حامی تروریسم بوده است.