چین دوشنبه‌شب به وقت تهران درباره پرواز هواپیماهای جاسوسی آمریکا نزیک قلمروی هوایی خود و بر فراز جزیره تایوان هشدار داد.

 چین آمریکا را تهدید کرده در صورتی که هواپیماهای جاسوسی نیروی هوایی این کشور بار دیگر بر فراز جزیره تایوان پرواز کنند، آنگاه چین نیز جنگنده‌های خود را عازم منطقه خواهد کرد.

ارتش چین روز شنبه از رصد یک هواپیمای تجسسی پیشرفته آمریکا حین پرواز بر فراز جزیره تایوان خبر داده بود.

نیروی هوایی آمریکا چهارشنبه گذشته تایید کرد که یک فروند هواپیمای تجسسسی ویژه جنگ الکترونیک این کشور  برای مدت زمانی در منطقه مشغول گشت‌زنی بوده است.برخی منابع خبری هوانوردی در توییتر حتی به شماره پرواز این هواپیما (۶۲-۴۱۳۴) اشاره کرده و نوشتند، این هواپیمای آمریکایی در فاصله ۳۱۵۰۰ فوتی بر فراز تایوان در حال پرواز بوده است.

سخنگوی نیروی هوایی آمریکا در این باره گفت: «تایید می‌کنم که هواپیمای "آر سی-۱۳۵" بر فراز شمال تایوان در حال پرواز بود. البته به دلایل امنیتی قادر به ارائه توضیحات بیشتر درباره ماموریت آن نیستم».

این هواپیما ماموریت‌های شناسایی شامل تصویربرداری و جاسوسی و انحراف سیگنال را انجام می‌دهد و سازنده آن کارخانه بوئینگ است.

برخی منابع دیگر نیز بتازگی از استقرار موشک‌های پیشرفته «دانگ‌فنگ-۱۷» ارتش چین  در یکی از سواحل این کشور نزدیک جزیره تایوان خبر دادند. روزنامه انگلیسی زبان «گلوبال تایمز» نوشت که ارتش چین شماری موشک دانگ فنگ-۱۷ را  نزدیک جزیره تایوان مستقر کرده است. به گفته تحلیلگران، این موشک‌های جدید غیرقابل رهگیری هستند و هرگونه حمله محتمل از جانب تایوان را دفع می‌کنند.