«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امورخارجه چین، در گزارش روزانه خود گفت آمریکا علیرغم تلاش‌های بسیار موفق نخواهد شد میان مسکو و پکن تفرفه‌افکنی کند.

این مقام چین در سخنان خود اعلام کرد آمریکا قصد دارد میان مسکو و پکن اختلاف بوجود آورد، اما روابط محکم چین و روسیه دربرابر تلاش واشنگتن ایستادگی خواهد کرد.

سخنان او در حالی مطرح شده که «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد اقدام آمریکا برای درخواست مقابله با پکن از مسکو «تحقیرآمیز و ننگ‌آور» است.

اکنون لیجیان با تاکید بر آنکه چین با روسیه موافق است، افزود: «لاوروف این مخالفت را بار‌ها ابراز کرده و چنین تحریک‌هایی از سوی آمریکا را مغایر با معیار‌های بین‌المللی دانسته است.»

در ادامه این مقام چینی افزود: «بار دیگر ثابت شده که براساس گفته‌های دو کشور مناسبات میان چین و روسیه پایدار و ثابت است و مقاومتی بالا مقابل تلاش آمریکا برای ایجاد اختلاف دارد.»

او در بخشی دیگر از سخنان خود اظهار داشت: «چین از مناسبات سیاسی پاسداری می‌کند و به همراهی روسیه مقابل آمریکا می‌ایستد. در این بین تلاش برای پیشبرد روابط نیز از اهداف ما محسوب می‌شود.»

این اظهارات در حالی مطرح شده که هفته گذشته نمایندگی چین در سازمان ملل اعلام کرده بود دولت آمریکا در تلاش برای بازگرداندن جهان به عصر جنگل است.

بنابر اعلام این سازمان آمریکا اقداماتی را در پیش گرفته که مصداق تلاش برای بازگرداندن دنیا به عصر و قوانین جنگل است.

اختلافات چین و آمریکا طیف وسیعی از موضوعات را در برمی گیرد و هر روز سوژه تازه‌ای به آن افزوده می‌شود.