مراکز رأی‌گیری در سرتاسر کشور بولیوی از روز یکشنبه به روی رأی‌دهندگان  باز شدند تا پس از یک سال منازعه سیاسی تا صندوق‌های رأی، رئیس‌جمهور و اعضای کنگره این کشور را مشخص کنند.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «بی‌بی‌سی»، این رأی‌گیری یک سال پس از انتخابات جنجالی سال گذشته صورت می‌گیرد که به کودتای راست‌گرایان و استعفا و تبعید «اوو مورالس» تنها رئیس‌جمهور بومی این کشور منجر شد.

نتیجه انتخاباتی که امروز آغاز شد می‌تواند امیدی برای حامیان مورالس باشد تا او را از تبعید برگردانده و حزب سوسیالیست بار دیگر در بولیوی حاکم شود. گزینه این حزب در حال حاضر «لوئیس آرکه» وزیر اقتصاد پیشین دولت مورالس است.

مورالس گفته فردای روزی که آرکه در انتخابات پیروز شود، به کشورش بازخواهد گشت. چنین نتیجه‌ای مورد استقبال کشورهای منطقه از جمله کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوئه قرار خواهد گرفت.

از سوی دیگر نامزد حزب دست راستی «اتحاد جامعه شهروندان» که حامی نوادگان ثروتمند استعمارگران سابق بولیوی هستند، «کارلوس مِسا» خواهد بود اگر هیچ کدام از دو نامزد نتوانند به حد نصاب آراء دست پیدا کنند، دور دوم انتخابات اواخر ماه نوامبر (آذر ماه) برگزار خواهد شد.

مردم بولیوی در این انتخابات، علاوه بر انتخاب رئیس جمهور و معاونش، ۱۶۶ عضو کنگره این کشور را نیز مورد انتخاب قرار خواهند داد.

انتخابات بولیوی تا کنون دوبار به‌خاطر شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاده بود. پس از کودتای سال گذشته، «جنینه آنز» سناتور محافظه‌کار بولیوی بر سر کار آمد اما در ماه ژانویه سال جاری میلادی (دی ماه ۹۸) استعفای خود را اعلام کرد.

بولیوی از سال گذشته جو نا آرامی را تجربه کرده و شاهد تظاهرات مکرر حامیان حزب سوسیالیست و اوو مورالس بوده که به شدت نیز مورد سرکوب قرار گرفته‌اند. اکنون حزب دست راستی بولیوی مدعی است حامیان مورالس قصد دارند درصورت عدم پیروزی آرکه، کشور را به نا آرامی بکشانند.