پکن و مسکو در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل ضمن انتقاد مجدد از رفتار یک‌جانبه‌گرایانه واشنگتن در قبال توافق هسته‌ای ایران تاکید کردند که اقدام آمریکا در بازگشت تحریم‌های سازمان ملل کاملا غیرقانونی است.

«ژانگ جان» نماینده چین به همراه «واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل در نامه‌ خود به شورای امنیت، تاکید کردند که اقدام واشنگتن در فعال‌کردن مکانیسم ماشه اقدامی غیرقانونی و ایران همچنان از تحریم‌های بین‌المللی معاف است.

آمریکا با اینکه پیش از این از توافق برجام خارج شده، اما ضمن استناد به بندی از پیش تعریف شده در برجام قصد دارد تا تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران را بازگرداند. اقدامی که از سوی سایر کشورها غیرقانونی خوانده شده و آمریکا بابت آن مورد نقد جدی قرار گرفته است.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در ساعات ابتدایی روز یکشنبه به وقت تهران، با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد: «آمریکا از بازگشت عملا تمام تحریم‌های سازمان ملل بر ایران که پیش از به حالت تعلیق بودند، استقبال می‌کند».

همزمان با ادعای پوچ آمریکا در بازگشت تحریم‌های بین‌المللی، نمایندگی چین در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش ضمن انتشار پیامی در حساب توییتری خود، نوشت: «اینک وقت پایان این نمایش مسخره از سوی آمریکا است. تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران، بازنگشته است».

در این بیانیه همچنین تاکید شده آمریکا دیگر عضوی از برجام نیست و ادعای فعال ساختن مکانیسم ماشه اعتباری ندارد.