محسن شریعت نیا در پاسخ به این سوال که به نظر وی ویروس کرونا چه تاثیری بر روابط آمریکا و چین گذاشته است، گفت: تاثیرات این بحران بی شک منفی بوده است، اتهام زنی متقابل افزایش یافته و روابط دو کشور سردتر شده است. 

وی ادامه داد: بر خلاف آنچه که تصور می‌شد این بحران زمینه‌ای برای همکاری دو قدرت ایجاد نکرد بلکه الگوی رقابت و همکاری آنان را به سوی رقابت بیشتر سوق داد. 

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه البته هنوز برای قضاوت در مورد آثار این بحران قدری زود است و احتمالا آمریکا به تدریج پرونده‌های جدیدی علیه چین مطرح می‌کند در پاسخ به این سوال که ادعاهای آمریکا مبنی بر چینی بودن ویروس کرونا و اظهارات دونالد ترامپ مبنی بر اینکه چین را به خاطر کرونا جریمه می‌کند چه تاثیری بر روابط دو کشور خواهد گذاشت ، افزود: اینگونه اظهارات روابط دو کشور را تیره‌تر خواهد کرد. 

این کارشناس مسائل چین در همین ارتباط خاطرنشان کرد: امسال، سال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکاست و چین موضوع داغی در انتخابات پیش رو خواهد بود ، ترامپ نیز احتمالا بیشتر و بیشتر در تنش با چین سرمایه گذاری خواهد کرد. 

وی با اعتقاد بر اینکه افزایش تنش با چین و در پیش گرفتن اقدامات تنبیهی علیه این کشور می‌تواند به سود ترامپ در انتخابات تمام شود، افزود: بر اساس برخی از آمار 60 درصد مردم آمریکا به چین نگرش منفی دارند و بخش مهمی از آنان چین را مهمترین رقیب می‌دانند. در چنین فضایی هر کاندیدایی که از سخت گیری بیشتر در قبال چین سخن بگوید احتمالا با اقبال بیشتری مواجه خواهد شد. بنابراین این انتظار وجود دارد که تا نوامبر 2020 روابط دو کشور پیچیده‌تر شود و حملات ترامپ به چین افزایش پیدا کند. 

شریعت نیا در پاسخ به این سوال که رقابت چین و آمریکا در نظام بین‌الملل در دوران پساکرونا به چه سمتی خواهد رفت؟ اظهار کرد: این پرسش بسیار دشواری است و پاسخ روشنی ندارد اما تصورم این است که در الگوی کلان رقابت و همکاری که در سال‌های اخیر بر روابط دو کشور حاکم شده است وزن رقابت افزایش خواهد یافت. 

این استاد دانشگاه تصریح کرد: البته چین چندان تمایلی به رقابت ندارد اما آمریکا عمدتا به دلیل الزامات سیاست داخلی به این رقابت دامن خواهد زد.