اخباری درباره وضعیت جسمانی کیم جونگ اون،‌ رهبر کره‌شمالی در شرایطی منتشر می‌شود که او ۱۵ آوریل هم در مراسم سالروز تولد پدربزرگش شرکت نداشت و همین امر گمانه‌زنی‌هایی را به راه انداخت. او چهار روز پیش از آن در یک نشست دولتی دیده شد.

شورای امنیت ملی و دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا دوشنبه از اظهارنظر خودداری کردند. سی‌ان‌ان همچنین با سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و وزارت خارجه تماس گرفت و پیگیر این اخبار از مقام‌های کره‌جنوبی شد. گردآوری اطلاعات از کره‌شمالی به شدت دشوار است و یکی از اهداف چالشی برای اطلاعات آمریکا به شمار می‌رود.

شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام آمریکایی که نام او را فاش نکرد، گزارش داد که کیم جونگ اون پس از انجام یک عمل جراحی در وضعیت خطرناکی قرار دارد.

این در حالی است که دو منبع از دفتر ریاست‌جمهوری کره جنوبی اعلام کردند وضعیت جسمانی رهبر کره شمالی وخیم نیست.

این دو منبع افزوند، به دلیل نبود تحرکات غیرطبیعی نمی‌توان گفت وضعیت جسمانی رهبر کره شمالی وخیم است.

غیبت کیم جونگ اون در مراسم‌ها غالبا گمانه‌زنی و شایعاتی به همراه دارد. آخرین بار که رهبر کره‌شمالی در رسانه‌ دولتی کره‌شمالی دیده شد به تاریخ ۱۱ آوریل بازمی‌گردد. به گفته یک محقق، چنانچه کیم در بیمارستان بستری باشد، می‌توان غیبت او را از حضور در سالروز تولد بنیانگذار کره‌شمالی توجیه کرد.  

در همین حال وب‌سایت «دیلی ان‌کی» که عمدتا از سوی فراری‌هایی از کره‌شمالی اداره می‌شود، به نقل از منابع داخلی در کره‌شمالی گزارش داد، کیم جونگ اون ۱۲ آوریل در بیمارستانی در تفرجگاه کوهستانی «کومگانگ» در «هیانگسان» تحت عمل جراحی قرار گرفت و در ویلایی در آنجا اقامت دارد تا روند بهبودی را طی کند.

براساس گزارش این رسانه، کیم جونگ اون یک عمل جراحی بر روی عروق قلبی انجام داده است. وضعیت سلامتی کیم در ماه‌های اخیر به دلیل استعمال زیاد سیگار، چاقی و اضافه کار وخیم‌تر شده است.