به گزارش پارس نیوز، 

«مجیب الرحمن الدندن» نماینده شهر «منبج» در پارلمان سوریه با تأکید بر اینکه این «یک امر غیر قابل پذیرش است»، اظهار داشت: ما می‌دانیم که حضور ترکیه و آمریکا اساسا غیر قانونی و نامشروع است و اشغالگری خاک سوریه بوده و مخالف با قوانین و معاهدات بین‌الملل است.

وی گفت که در حال حاضر مذاکراتی بین برخی از اعضای شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) و دولت سوریه در جریان است تا توافقی برای ورود ارتش سوریه به شهر منبج حاصل شود.

الدندن با بیان اینکه برای تحویل منبج به ارتش سوریه، مردم این شهر به قسد اعمال فشار می‌کنند، تأکید کرد که برخی از جریانهای حاضر در قسد ترجیح دادند به فرانسه بروند و ایجاد منطقه پرواز ممنوع را مطالبه کنند ولی برخی از جریانهای دیگر به سمت دولت سوریه و مذاکره با آن متمایل هستند.

این نماینده پارلمان سوریه با اشاره به اهمیت منبج از نظر مساحت، جمعیت، موقعیت جغرافیایی، گفت که اگر دولت سوریه بر این منطقه مسلط شود، زمینه برای آغاز عملیات به سمت منطقه شرق و چاههای نفت و مناطق زراعی استانهای «الرقه و دیرالزور» فراهم خواهد شد و به همین دلیل منبج گذرگاه مهم بسط کنترل دولت سوریه بر شرق فرات است.

الدندن ابراز امیدواری کرد که کُردها با ارتش و دولت سوریه در یک سنگر قرار داشته باشند و اظهار داشت که مطالبات کُردها برای تشکیل «خودمختاری»، مسئله‌ای است که ملت سوریه باید آن را تعیین کند و به قانون اساسی مربوط است، ولی مسئله اصلی این است «که سوری‌ها اتفاق نظر داشته باشند و در شرایط سخت و دشوار متحد باشند؛ زیرا عدم دستیابی به توافق نتایج فاجعه‌باری برای این منطقه خواهد داشت».

وی با اشاره به اینکه تصمیم آمریکا تصادفی نبوده است، تصریح کرد که آمریکا «پی برد که نیروهای قسد نمی‌توانند هدف نخستش که تجزیه سوریه است را محقق کند لذا امروز می‌بینیم که با هدف تحقق این تجزیه به ترکیه نزدیک شده است».

این مسئول سوری اعلام کرد که ارتش سوریه تنها گروهی است که وظیفه دفاع از خاک سوریه را بر عهده دارد و ورود ارتش به منبج و سیطره ارتش بر خاک سوریه یک حق و وظیفه مقدس است.

الدندن با بیان اینکه «نمی‌شود که یک حکومت در شرق فرات باشد و امکان ندارد که در شرق فرات خودمختاری وجود داشته باشد»، خاطرنشان کرد که مردم برای برآورده کردن مطالبات به حق دولت سوریه اعمال فشار می‌کنند.

وی ضمن ابراز امیدواری در خصوص نتیجه‌بخش بودن مذاکرات قسد و دولت سوریه، اعلام کرد که هر لحظه امکان دارد ارتش سوریه وارد منبج شود و ساکنان شهر نیز خواستار ورود دولت و سرویسهای امنیتی به منبج هستند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اخیرا اعلام کرد که قصد دارد نیروهای نظامی این کشور را از سوریه خارج کند؛ مسئله‌ای که هنوز رخ نداده و شواهدی دال بر این خروج نیز مشاهده نمی‌شود.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه هم بارها اعلام کرده که قصد دارد علیه شبه‌نظامیان کُرد در شرق فرات سوریه دست به عملیات نظامی بزند.