به گزارش پارس نیوز، 

دیوان پادشاهی اسپانیا در پاسخ به انتقادات روزنامه‌ها و گروههای سیاسی در خصوص دست دادن «خوآن کارلوس اول» پادشاه سابق اسپانیا با «محمد بن سلمان» اعلام کرده است که این دیدار کوتاه بار دیپلماتیک ندارد.

«خوآن کارلوس اول» در ۱۹ ژوئن ۲۰۱۴، به نفع پسرش فلیپه، شاهزاده آستوریاس از پادشاهی کناره‌گیری کرد و اکنون به «پادشاه پدر» شناخته می‌شود.

انتقادات از او زمانی آغاز گشت که وزارت‌خارجه عربستان در اقدامی که به نظر می‌رسد در راستای ترمیم وجهه بن سلمان صورت گرفته است؛ تصویری از دست دادن «خوآن کارلوس اول» با «محمد بن سلمان» در ابوظبی را منتشر کرد اما این عکس به زیان پادشاه سابق اسپانیا تمام شد.

روزنامه‌ها و احزاب سیاسی اسپانیا به شدت از این اقدام  «خوآن کارلوس اول»  انتقاد و اعلام کرده‌اند که این مصافحه با کسی که در ترور «جمال خاشقچی» دست دارد؛ موجب شرم است.

به نوشته روزنامه «ال موندو»، کاخ پادشاهی اسپانیا در پاسخ به این انتقادات گفته است: مصافحه میان «خوآن کارلوس» و ولی‌عهد سعودی در ابوظبی صرفا یک اقدام پروتوکلی محض بود و نشستی میان دو نفر صورت نگرفته بود و ارزش دیپلماتیک ندارد.

روزنامه «کانفیدنشال» اسپانیا نیز نوشته است که پادشاه پدر یک شخصیت غربی دارای وزن است که با محمد بن سلمان پس از اتهامات که در رابطه با قتل خاشقچی متوجه اوست دیدار کرده است.

در این راستا، حزب «سیودادانوس» نیز زبان به انتقاد از «خوآن کارلوس» گشوده و اعلام کرده که جهان منتظر تحقیقات در خصوص قتل خاشقچی است و پادشاه پدر با کسی دیدار کرده که در این جنایت نقش دارد.

حزب «بودیموس» اما با ادبیاتی تندرتر به این دیدار واکنش نشان داده و در بیانیه‌ای تأکید کرده است: دست دادن پادشاه پدر با ولی‌عهد سعودی، موجب بدنامی اسپانیا در جهان می‌شود.

این حزب از خوآن کارلوس خواست تا با حضور در پارلمان، در خصوص علت مصافحه با کسی که در یک جنایت قتل دست دارد، توضیح دهد.

دولت مادرید تاکنون در خصوص این دیدار سکوت کرده و گفته است که توضیح در این خصوص بر عهده کاخ پادشاهی است.