به گزارش پارس نیوز، 

در پایگاه اینترنتی روزنامه واشنگتن تایمز آمده است: به گفته یک تحلیلگر ارشد سعودی در واشنگتن که به خاطر تحلیل‌های دقیقش در مورد مسائل سیاسی منطقه خاورمیانه معروف است، قتل جمال خاشقجی، نویسنده مخالف سعودی باعث شده است عربستان در ضعیف‌ترین موضع دیپلماتیک از زمان حملات یازده سپتامبر قرار بگیرد.

علی الشهابی، رئیس اندیشکده موسوم به "بنیاد عربستان" می‌گوید ریاض خود مقصر به وجود آمدن این مخمصه است. تحلیلگران معتقدند به خاطر مسئله خاشقجی، قابلیت اتکای کاخ سفید به عربستان سعودی به عنوان یک شریک زیر سؤال رفته است، به ویژه با توجه به این ادعا که خاشقجی – منتقد محمد بن سلمان و یکی از نویسندگان واشنگتن پست – به دستور مقامات ارشد خانواده سلطنتی سعودی به قتل رسیده است.

ریاض به شدت این اتهام را رد کرده است، اما الشهابی در تحلیلی که روز جمعه منتشر شد استدلال می‌کند که مرگ خاشقجی در داخل کنسولگری عربستان سعودی در استانبول در روز دوم اکتبر پس از یک رشته گام‌های اشتباه سعودی‌ها صورت گرفت. بسیاری معتقدند که این گام‌های اشتباه نشان دهنده مسیر نادرستی است که عربستان سعودی در پیش گرفته است.

به گفته الشهابی، از جمله این گام‌های اشتباه می‌توان به دستگیری فعالان زن در عربستان سعودی، مناقشه تجاری میان عربستان سعودی و آلمان، و بحران دیپلماتیک این کشور با کانادا به خاطر نقض حقوق بشر توسط ریاض اشاره کرد.

این تحلیلگر در ادامه می‌گوید مسئله سعد حریری نیز جزو این اقدامات اشتباه است. حدود یک سال قبل سعد حریری در داخل عربستان سعودی بازداشت شد؛ بسیاری از تحلیلگران لبنانی می‌گویند این اقدام سعودی به منظور فروپاشاندن دولت ائتلافی لبنان صورت گرفت.

اظهارات الشهابی با خط مشی بسیاری از اتباع سعودی که از انتقاد از ریاض یا محمد بن سلمان پس از قتل خاشقجی خودداری کرده اند تفاوت دارد. تحلیلگران غیر سعودی می‌گویند قتل خاشقجی ترس را در میان روشنفکران عربستانی در خارج از این کشور گسترش داده است.