به گزارش پارس نیوز، 

بیل مارکزاک، کارشناس ارشد موسسه تحقیقاتی سیتیزن لب Citizen Lab در گفتگو با این شبکه از شهر سانفرانسیسکو در ایالت کالیفرنیای آمریکا گفت: یکی از کارهایی که ما در موسسه خود انجام می‌دهیم رهگیری بدافزارهایی است که حکومت‌ها وارد شبکه‌ها می‌کنند یعنی بدافزارها یا کرم‌های اینترنتی که حکومت‌ها برای هدف قراردادن اهداف خود از آنها استفاده می‌کنند.

این کارشناس آمریکایی در ادامه افزود: ما فعالیت‌های یک شرکت به نام ان اس اُ گروپ NSO Group را رصد کرده‌ایم. این شرکت یک کرم اینترنتی به نام پِگِسیس درست کرده و آن را به دولت‌هایی فروخته است. یکی از کارهایی که دولت‌ها پس از خرید این بدافراز انجام می‌دهند ارسال پیامک به گوشی افراد است و این پیامک دربرگیرنده یک لینک است. اگر فرد دریافت‌کننده این پیامک متقاعد شود تا وارد لینک ارسالی شود گوشی تلفن او آلوده می شود و دولت اقدام کننده می تواند هر اتفاقی را که در گوشی مذکور رخ می دهد ببیند ازجمله عکس‌های ذخیره شده در گوشی یا پیام‌های متنی یا اینکه به تماس‌های فرد با آن گوشی گوش کند یا حتی دوربین و بلندگوی گوشی را روشن کند تا از این طریق فعالیت‌هایی را رصد کند که در نزدیک گوشی تلفن رخ می دهند.

مارکزاک گفت: ما از سال 2016 فعالیت‌های این شرکت را رصد کرده‌ایم و آن زمانی بود که یکی دیگر از مخالفان حکومتی در امارات عربی متحده چنین لینکی را از طریق گوشی تلفن همراه خود دریافت کرد. او احمد منصور نام داشت که حالا در زندان است. ما با بررسی آن مسئله توانستیم در شرکت خود لینک ارسالی را تجزیه و تحلیل کنیم و ببینیم که شرکت مذکور یعنی شرکت ان اس ا گروپ از نقص‌های موجود در گوشی‌های آیفون استفاده می کند.

وی در ادامه تاکید کرد: صددرصد روشن است که جمال خاشقچی نیز یکی از این پیامک‌ها را دریافت کرده است. ما وقتی در حال بررسی بدافزار مذکور و ورود آن به گوشی جمال بودیم متوجه شدیم که یک قربانی برای این کرم مخابراتی در مونترئال کانادا وجود دارد و او نیز هدف شبکه جاسوسی بدافزارهای سعودی قرار گرفته است. این قربانی در ساعت‌های مختلف از آی اس پی دانشگاه محل تحصیل و آی اس پی خانه‌اش استفاده می‌کرد. او فردی نبود بجز عمر عبدالعزیز (دوست نزدیک جمال خاشقجی) و فعالیت‌های او دقیقا با آنچه ما پایش کرده بودیم منطبق بود. پس اعتماد خاطر بسیار داشتیم که سعودی‌ها در آن زمان در حال جاسوسی از عمر عبدالعزیز بودند.